DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
Değerler Eğitimi Özgüven.
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
ÖĞRENMEYİ ÖĞRENME.
KURAMSAL VE AMPİRİK MAKALELER
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
Eğitim Öğretimde Planlama
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
Yaş Basamaklarına Göre Eğitim Gereksinimleri. Yaş Basamakları  8-11 Yavrukurt  İzci  Ergin İzci.
Çevre ve Temiz Üretim Enstitüsü
Stres ve Stres Yönetimi
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
Operasyon Yönetimi: küçük işletmelerde ürün ve lojistik
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
2014 YGS VE LYS İÇİN MOTİVASYON SEMİNERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Kişilerarası iletişim çatışmaları
Sınav Kaygınızı Azaltın
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
İNSAN DAVRANIŞINI İNCELEYEN YAKLAŞIMLAR
 Sorun dışsal bir olaya verilen içsel bir tepki sonucunda ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, davranışsal olumsuz semptomlardır.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Önyargının Gücü Ve Doğası Önyargının Sosyal Kaynakları Nelerdir? Önyargının Motivasyonel Kaynakları Nelerdir? Önyargının.
DAVRANIŞ VE DAVRANIŞIN BİYOLOJİK TEMELLERİ
KISIM 2 İnançlar ve Biliş
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
TUTUM VE DAVRANIŞLAR Şifa Üniversitesi
ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming)
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
SOSYAL BİLİŞ.
Sağlık iletişimi ve Kuramları
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Duygular ve hisler.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
PSİKOTERAPİLER Prof Dr Süheyla Ünal.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
STRES YÖNETİMİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
PSİKOLOJiYE GiRiŞ.
ÖĞRENME.
ALGILAMA.
STRES YÖNETİMİ.
İKNA SÜRECİ.
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
EMPATİK İLETİŞİM.
Duygular Ve Duygu Çekiciliği.
Sunum transkripti:

DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY Ne duygu ne de motivasyon olmayan bütünleşik eğilimler. Duygularla bağlaşık olmayan motivasyonlar. Bilinç-dışı duygularla bağlaşık motivasyonlar. Bilinçli duygularla bağlaşık motivasyonlar. Ralph D. Ellis, (2000). DUYGUDAN SÖZ EDEBİLMENİN 3 KOŞULU Organizma, farklı ihtiyaç ve güdülenme durumlarının varlığını ve aciliyetini saptayacak bir mekanizmaya sahip olmalıdır. Organizma, iç ve dış çevresini izleyen duyargalara sahip olmalıdır. Organizma, bir eylem planı kurabilecek ya da varolan bir planı bellekten getirebilecek düzeneklere sahip olmalıdır. Ray Jackendorff, (1987, 1996).

DUYGUNUN VAROLMA BİÇİMİ Zihin, sinir devrelerinin etkinliğinden ortaya çıkar. Bu devreler, evrim boyunca organizmanın işlevsel gerekleri tarafından biçimlendirilmiştir. Zihnin varolması, bu devrelerin, organizmanın temel temsillerini içermesi ve hareket halindeki organizmanın sürekli olarak kendi durumunu izlemesi halinde varolabilir. Anton Damasio, (1994). DUYGUSAL BİR HİS İÇİN GEREKLİ MALZEME Duyusal girdiler alan, bu girdilerden hareketle davranışsal otonomik ve harmonal tepkiler üreten uzmanlaşmış bir duygu sistemi: Süregelen uyarıcıların haberlerine tutunan kortikal duyu filtreleri. Kısa-dönemli filtrelerin izini süren, uzun-dönemli bellekten bilgi getiren (kısa-dönemli filtrelerin içeriklerini, etkin olan uzun-dönemli anılar bağlamında yorumlayan) işlem belleği işleticisi. Kortikal uyarılım. Bedensel geribildirim (duygusal tepki verme sırasında beyne dönen bedensel ve güdüsel bilgi). Joseph Le Doux, (1998).

BİLİŞSELCİLİĞİ AÇMAZI Bilişselci görüş : Duygular, temsil gücü olan yargılardır (yorumlardır). Bilişselci-olmayan görüş: Duygular, temsil gücü bulunmayan bedensel tepkilerdir. Temsil gücü var ise duyguyu bilişten ayıran nedir? Temsil gücü yok ise ne zaman ne hissedeceğimiz yargısı (yorumu) nasıl oluşmaktadır? Açmazın çözümü : Duygular hem bedensel tepkilerdir hem de yargı (yorum) içerirler. Duygular, kalp atış hızını saptadığı kadar çevredeki tehlikeyi de saptar. Duygular beden hallerindeki değişiklikleri saptamaktadır EĞER bu haller güvenilir olarak çevresel uyarımlara karşılık geliyorsa. Jesse Prinz, (2002). DUYGU VE BİLİŞİN KARŞILIKLI VE İÇ-İÇE ROLLERİ Duygu, bilişi bilgilendirme ve düzenleme işlevi olan bir işaret sistemidir. Duygu ve biliş birbirini tetikleyebilir; ancak duygular, işlevsel ve yapısal (nöropsikolojik) olarak bilişlerden ayrı özellikler gösterir; (duygular ve bilişler farklı işaret sistemleridir). Duygular, bilinçli olmayan hedefler ve değerlendirme beklentileri oluştururlar (bu oluşumun kendileridir). Bu oluşumlar, işlenmiş/işlenebilecek bilişsel ve duygusal planlara ve beklentilere yol açarlar. Duygular, organizmayı iç/dış deneyimlere ilişkin öncel değerlendirme tepkileri hakkında bilgilendirir VE organizmayı, bilinen deneyimlerin beklenen gidişatlarına hazırlar. Jerome Pascual-Leone, (1991).

DUYGUYU ANLAMAK İÇİN BİRİNCİ KİŞİYİ HESABA KATMA ZORUNLULUĞU Davranış kararlarımızı, önce bedenimiz bilir. Kendini bilme örnekleri: Bu sınavı havada karada geçerim. Bu sınavdan kesin çakarım. Başkasını bilme örnekleri: Ortopedik ayak muayenesinden depresyon tanısı. Depresyon muayenesinden ortopedik hasar tanısı. Kahve içmeye nasıl karar veriyoruz? Rekabet halindeki temsillerin ve/veya bedensel değerlendirmelerin (geribildirimlerin) sonucu olarak; sıkıcı bir işin olumsuz duygu değeri tazelenmenin olumlu duygu değeri günün kalanındaki işlerle bu işleri kaçırmanın hesabı (duygu değerleri karşılaştırması) kafeinin olumlu duygu değeri Duygular, organizmayı iç/dış deneyimlere ilişkin öncel değerlendirme tepkileri hakkında bilgilendirir VE organizmayı, bilinen deneyimlerin beklenen gidişatlarına hazırlar. Duygu, değer hesabı yaparak, organizmayı, bilişsel değerlendirme sürecine ve bu değerlendirmelerden doğabilecek davranış sürecine hazırlar. Bilişsel değerlendirme sürecinde de davranış sürecinde de değer hesabı yapmaya devam eder. Eugene Gendlin, (2000).

TERAPİDE DEĞİŞİME NASIL YANSIR? Farklı duygu düzeyleri, farklı türde duygu değerleri anlamına gelebilir. Dolayısıyla farklı düzeylerde dirençler veya işlevsel olmayan tutumlar/kanaatler/beklentilerle çalışmak gerekebilir. Bu durum, eldeki duygu düzeyLERinin özgül özeliklerine göre düzenlenmiş düzeltici duygusal deneyimLER gerektirebilir. Gözlenen davranışın hangi düzeyLERde gerçekleşen duyguLARdan kaynaklandığını saptamak önemlidir. Her durumda, duygusal değerlendirme, hesap ve hazırlıkların benlikle ilgili değerlendirme, hesap ve hazırlıkları olduğu göz önüne alınmalıdır.