SORUMLULUK Düşen bir çığda hiç bir kar tanesi kendisini olup bitenden sorumlu tutmaz.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZBAKIM BECERİLERİ VE SORUMLULUK
Advertisements

Bir toplumda var olan, uyulması gereken saygı ve incelik kurallarıdır
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
Sorumluluk Kazandırma Becerisi
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ÇOCUKLARDA SORUMLULUK DUYGUSU VE KİŞİLİK GELİŞİMİ Haziran 2009
OKUL-AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
HOŞGELDİNİZ. NEDEN KARAKTER EĞİTİMİ ? Bahtiyar Koleji olarak öğrencilerimizin ders başarılarının yanında, iyi bir insan olarak topluma kazandırılabilmeleri.
S o r u m l u l u k.
SOSYAL BİLGİLER 5 ÜNİTE NO:1 HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
ANNE-BABA-ÇOCUK İLETİŞİMİ
1 Öğretme yöntemleri Hazırlayan:A.Nevzat TANIŞIK.
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
Sabiha Hamdi Türkay İlkokulu Rehberlik Servisi 2014
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
ANNE BABA TUTUMLARI.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLARIN AİLELERİ İÇİN ÖNERİLER
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
BİREYSEL VE TOPLUMSAL SORUMLULUKLARIMIZ
TEOG Sınavından Yüksek Puan Almak İçin 10 Altın Tavsiye
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
ÖZGÜVEN ÖZGÜVEN SAHİBİ ÇOCUK NASIL YETİŞTİRİLİR?
AD:AYBERK - ERAY SOYAD:AKTAY – ÇELEBİ NUMARA: SINIF:8-B
Çocuğun Eğitiminde Disiplin ve Sınırlar
Aile İçi İletişim.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
Sınır koymak nedir?.
DEĞERLER EĞİTİMİ DİSİPLİN VE SORUMLULUK Hazırlayan : İrfan KARA
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇEVRE TAVSİYELERİ CAÇEKOTAD.
OKUL BAŞARISINI ARTIRMADA VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Türk insanı; İstikrarlı, kararlı ve azimli olmalıdır
Büyükçekmece Güzelce Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ANNE BABALAR EV ÖDEVLERİNE NASIL YARDIMCI OLABİLİRLER?
ERENLER REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
HOŞ GELDİNİZ.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
Çocuğu doyuran, büyüten, eğiten ve ilk terbiyeyi veren anne, verdiği eserin sorumlusudur. (anonim)
PATNOS RAM 1 AİLE EĞİTİM SUNUSU 4. 2PATNOS RAM EĞİTİM BAŞARISINI YÜKSELTMEDE, SAĞLIKLI VE MUTLU İNSANLAR YETİŞTİRMEDE “AİLENİNİN ROLÜ”
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ULUDAĞ İLKÖĞRETİM OKULU
DEĞERLER EĞİTİMİ Okulumuzda Öğrencilerimize ve Velilerimize 2015 Yılı Kasım ve Aralık Aylarında, Değerler Eğitiminin Önemli ve Vazgeçilmez Bir Parçası.
İnsan ve sorumluluk Bu dünyayı ayakta tutmamız için sorumluluklarımızı yerine getirmemiz gerekmektedir.
Sorumluluk kısaca, “bireyin uyum sağlaması, üzerine düşen görevleri yerine getirmesi,başkalarının haklarına saygı göstermesi ve kendi davranışının sonuçlarına.
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
GÜNDEM 1.Açılış 2.Yeni müfredat programı 3.Öğrencilere evde yapılacak rehberlik çalışmaları 4.Eğitim öğretim çalışmalarının ailede de desteklenmesi 5.Ailede.
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Do ğ a insanların ve di ğ er canlıların ya ş amını sürdürdü ğ ü do ğ al ortamdır denilebilir. Do ğ a bize her ş eyi verir ama bizler bu verdiklerinin.
İNSAN İLİŞKİLERİNİ DÜZENLEYEN KURALLAR
Sunum transkripti:

SORUMLULUK Düşen bir çığda hiç bir kar tanesi kendisini olup bitenden sorumlu tutmaz.

Sorumluluk ? Sorumluluk, kişinin kendine ve başkalarına karşı yerine getirilmesi gereken yükümlülüklerini zamanında yerine getirmesi zorunluluğudur.

Sorumlu İnsan-Sorumsuz İnsan Sorumlu insan ise, yapılması gereken bir işi zamanında yapabilmek için inisiyatifi ele alıp kendiliğinden harekete geçebilen insandır. Sorumsuz insan sürekli başkaları tarafından güdülen insandır.

Sorumluluk Sahibi Çocuklar; Kendi kararlarını verebilen, karar alırken ellerindeki kaynakları kullanabilen, değer yargılarını gözeten , bağımsız davranabilen,  kendine güvenli , başkalarının haklarını çiğnemeden kendi ihtiyaçlarının karşılayabilen çocuklardır. Yaptığı işi sonuna kadar götüren ve yapmakta olduğu bir davranışın olası sonuçlarına katlanmayı göze alan çocuğa sorumlu çocuk olarak bakabiliriz

SORUMLULUK DUYGUSUNUN GELİŞİMİ Sorumluluğu öğrenmek de tıpkı diğer becerileri öğrenmek gibidir. Çocuk ne kadar çok denerse bu konuda o kadar çok başarılı olur. Çocuğun kendi kendini yöneten  yüksek benlik saygısına sahip  doyumlu bir birey olarak gelişmesi  büyük ölçüde ona sağlanan fırsatlara ve ebeveyn yaklaşımına bağlıdır.

Koruyucu ebeveyn yaklaşımı  çocuğun bağımsızlık ve sorumluluk hissetmesini engeller. Ebeveynler iyi niyetle yaklaştıklarını düşünerek çocukları için her şeyi yapmaları gerektiğine inanırlar ve onların bütün yaptıklarından kendilerini sorumlu hissederler. Yemeğinden giyimine  ev ödevlerinden hobi ve arkadaş seçimlerine kadar  çocuk adına her şeye karar verirler. Çünkü onlara göre çocukların davranışları kendi anne babalıklarının yeterliliğini yansıtır. Fakat çocuklarını bütün sonuçlardan korudukları için onların öz güvenlerini ve bağımsızlıklarını yok edebilirler.

Bir başka aile tutumu olan destekleyici yaklaşım  çocuğun sınırlar içinde karar vermesine ve bu kararların sorumluluğunu taşımasına olanak tanır. Bu yöntem  sorumluluk almayı içeren bir yaklaşımdır. Aynı zamanda öz disiplini  yani kendi kendini yönlendirme yeteneğini geliştirir. Bu tutumu benimseyen aileler  evdeki işler konusunda çocuktan yardım beklediklerini açıkça belirtirler. Böylece başlangıçta çocuğun acemice yapacağı bu işler daha sonra deneyime ve sorumluluğa dönüşecektir.

İki buçuk yaşından başlayarak döke saça da olsa çocuğun çorbasını kendi başına içmesine fırsat vermek, kendi odasında kendi yatağında yatmasına ortam hazırlamak, sofra hazırlama, alışveriş, araba temizliği gibi konularda onun yardımını beklemek  “sorumluluk” konusunda çocuğu cesaretlendirici ve destekleyici bir ortam sağlar. Bu ortam  çocuğun kendi kendine yetmesine ve kendini yönetmesine fırsat vereceğinden onun kendine olan güvenini de artıracaktır.

Çocuğunuzun öncelikle evde bazı sorumluluklar üstlenerek sorumluluk bilincinin gelişmesi onun okul ile ilgili sorumluluklarını da daha kolay üstlenmesine ve karşılaşabileceği sorunlarla baş edebilmesine yardımcı olacaktır. Çocuğun yaşı ne olursa olsun sorumluluk almayı öğrenmenin anlamı  şu üç alanda kabul edilebilir davranışlar gösterebilmektir: Kurallara uymak Sağduyu kullanmak Tercihlerin ya da seçimlerin sonucuna katlanmak

Ancak sorumluluk  başkalarının söylediği her şeyi yerine getirme olarak düşünülmemelidir. Ebeveyninin , öğretmeninin ya da çevrenizdeki herhangi birinin söylediklerini yerine getiren çocuğa sorumlu çocuk gözüyle bakamayız. Bu şekilde davranan çocuk  gerektiğinde öncelik vermesi gereken konuların ayrımını yapamaz. Örn: Ertesi gün dersi varken arkadaşı çağırdı diye gezmeye giden çocuk sorumlu değildir.

Çocukta Sorumluluk Bilinci Nasıl Kazandırılır? Çocuğumuzdan beklentilerimizin gerçekleşmesi durumuna göre onun sorumluluklarını öğrendiğini ya da öğrenmediğini düşünürüz. Her ebeveynin farklı beklentileri olacaktır. Her çocuk aynı zamanda  aynı sorumluluğu alamaz. Çocukların kişilik özellikleri  fiziksel yapıları dikkate alınmalıdır. Burada önemli olan çocukların kendi işini yaparken engellenmemesidir.

Koruyucu anne-babalar bebeklikten itibaren “O yiyemez  çocuktur” “O giyemez çocuktur” deyip çocuğun her işini kendileri yaparlar. İlköğretim çağına gelindiğinde okul çantasını hazırlama işi bile annenin görevidir. Bazılarının bunu abartarak ev ödevlerini bile yaptığı görülür. Sık sık görürüz; bir soru sorulduğunda çocuğun yerine cevap vermeye kalkan anne-babaları. İşte bu ve benzeri davranışlar çocukta sorumluluk duygusu ve kişilik gelişimini olumsuz etkileyen ebeveyn tutumlarıdır.

Her ihtiyacı anne-baba tarafından karşılanan  devamlı neyi nerede ve nasıl yapacağı kendisine hatırlatılan  yanlış yaptığında azarlanan ve kınanan çocuklar  gölge bir kişiliğe sahiptir. Anne babaya sormadan bir iş yapmayı tercih etmezler  kendilerine güvenlerini kaybedebilirler. Karşılaştıkları bir problemi çözmekte güçlük çekebilirler. Böyle çocuklarda okul korkusu çok yaygındır . Okula uyum sağlamakta zorluk çekebilirler. Duygularını  tepkilerini rahatça ifade etmesi gerektiğinde ‘hayır’ demesine izin verilmeyen çocuklarda bağımsız bir kişilik gelişmediği için sorumluluk duygusu kazanmakta da zorlanırlar.

Değişik Yaş Gruplarındaki Çocukların Alabilecekleri Sorumluluklar İki ve Üç Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar Oyuncakları toplamak ve onları yerlerine koymak. Kitap ve dergileri gerekli yerlere koymak.

 Dört Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar Sofrayı kurmak. Toz alma gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak . Beş Yaş Çocuklarının Alabilecekleri Sorumluluklar Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek . Kendi kendine hazırlanmak.

SORUMLULUK KAZANDIRMADA ANNE BABAYA DÜŞEN GÖREVLER Çocuğunuza uygun model oluşturun. Çünkü sorumluluk kazandırmak istediğiniz halde sizin sorumluluklarınızı yerine getirmemeniz onu olumsuz etkileyecektir. Çocuğunuz sorumluluklarını yerine getirmediği zaman ne gibi ceza veya yaptırımlarla karşılaşabileceğini söylemek yerine işini bitirdiğinde onu manevi yönden destekleyerek (aferin , çok güzel oldu , teşekkür ederim gibi) güven duygusunun ve sorumluluk bilincinin gelişmesini sağlayın.

Çevre sorunlarının çözümünde bizlere düşen görevler ? 1· Ormanlarda izinsiz ağaç kesmeyip, ateş yakmamalıyız. 2· Fabrikaların zehirli atıkları ve kanalizasyon suları akarsulara, göllere ve denizlere akıtılmamalıdır. 3· Çöpleri rastgele çevreye, akarsulara, göllere ve denizlere atmamalıyız. 4· Kaliteli yakıtlar kullanmalıyız. 5· Çevre sorunlarının çözümü için sivil toplum kuruluşlarına yardımcı olmalıyız. 6· Çevre kirliliğine yol açacak her çeşit davranıştan uzak durmalıyız.

Topluma Karşı Sorumluluklarımız Hoşgörülü ve iyimser olmak; Olgun bir kişiliğe sahip olmak için çaba göstermek; Eleştiriyi yerinde ve zamanında yapmak; Giyime önem vermek. Giysinin mevki yer ve zamana uygun olmasına özen göstermek; Başkalarını rahatsız edici davranışlardan sakınmak; Verilen sözü tutmak; Ziyaretin kısa ve zamanlı olmasına özen göstermek; Oturuş ve kalkışlarda hareketlere özen göstermek; Gerektiğinde özür dilemesini bilmek; Özel konuşma yapanların yanına gitmemek; Uygun olmayan el ve sözlü şakalardan kaçınmak.

GÜZEL SÖZLER Her insan herkes karşısında her şeyden sorumludur. (Dostoyevski) Yalnızca yaptıklarımızdan değil, yapmadıklarımızdan da sorumluyuz. (Anonim) Sorumluluktan kaçmak; insanın kendisine ihaneti olur. Düşen bir çığda hiç bir kar tanesi kendisini olup bitenden sorumlu tutmaz. (Oscar Wilde) Adaletsizliği engelleyecek gücünüzün olmadığı zamanlar olabilir . Fakat itiraz etmeyi beceremediğiniz bir zaman asla olmamalı. (Elie Wiesel) İnsanı ayakta tutan iskelet ve kas sistemi değil, prensipleri, sorumlulukları ve inançlarıdır.

HAZIRLAYAN : NURTEN GÜNEŞ A 10/B 69