YUSUF HAS HACİB ve KUTADGU BİLİG:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

KAZANIMLAR 25. Onuncu Yıl Nutku'ndan hareketle yapılan inkılapları, Atatürk'ün geleceğe yönelik hedeflerini ve Türk milletinin özelliklerini değerlendirir.
ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI TARİHİ
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
Hz.muhammed’in ahlakı.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ…
ÂŞIK BAHŞİ 16.yüzyılın başlarında yaşayan bu şair, adını bildiğimiz en eski saz şairidir. Hayatı hakkında hiçbir bilgi yoktur. Yavuz Sultan Selim’in.
İsmail ÖZELBAŞ Vaiz FONETİK ve DİKSİYON.
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
Rumeysa Ukuş Hale Karabulut Ebru Ergen
PARAGRAFTA ANLAM. Soru 1 Aşağıdaki cümlelerde bir paragraf oluşturulursa hangisi ilk cümle olur? A)Hatta halk arasında hikâye denilince masal akla gelir.
YAZILI EDEBİYAT Türklerin GÖKTÜRK alfabesini kullanmasıyla başlayan dönemdir. Daha eskilere ait maalesef herhangi bir eserimiz yoktur. Tarihi bilinen en.
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi
GARİP AKIMI (BİRİNCİ YENİ AKIMI)
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
Sezai Karakoç 1950’lerden itibaren dahil olduğu Türk şiir dünyasında kendine mahsus bir şiir dili ve problematiği kurabilmiş, Türk şiirinde sadece kendisi.
İLETİŞİM - DİL VE KÜLTÜR İLİŞKİSİ
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
SERVET-İ FÜNUN EDEBİYATINDA ŞİİR
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Tarihin Faydalandığı Bilim Dalları
Kültür ve Dil Hüdayi Can Çankırı, 2014.
SÖZCÜKLERDE ANLAM İLİŞKİSİ
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
1-5 NİSAN GÖSTERMEYE BAĞLI EDEBİ METİNLER
9. Sınıf Türk Edebiyatı 24-28/02/2014 HALK HİKAYELERİ.
ATATÜRK’Ü ANLAMAK. ATATÜRK’Ü ANLAMAK.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
ALP ER TUNGA.
4. Kendimize Karşı Sorumluluklarımız :
Diksiyon nedir? Konuşmada, kelimenin seçilmesi, imlasına ve veznine göre söylenmesi ve ifadenin rahatlıkla anlatılması. Fesahat, belagat, telaffuz ve natıka kelimeleri.
Uygurlar.
DİL-KÜLTÜR-UYGARLIK İLİŞKİSİ
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İSKENDERUN SAHİL MESLEKİ VE TEKNİK ANADOLU LİSESİ.
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
İSLAM KÜLTÜR VE MEDENİYETİ
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
HZ.MEVLÂNÂ’DA SEVGİ VE HOŞGÖRÜ
EDEBİYATIN SOSYAL VE SİYASİ HAYATLA İLİŞKİSİ-11.SINIF TÜRK EDEBİYATI
BU SUNUM LİSE ve DENGİ OKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. l AMAÇ: Yüzyıllardır ihmal etmiş olduğumuz değerlerden biri olan Kutadgu Bilig eserini ve.
BU SUNUM LİSE ve DENGİ OKUL ÖĞRENCİLERİ İÇİN HAZIRLANMIŞTIR. l AMAÇ: Yüzyıllardır ihmal etmiş olduğumuz değerlerden biri olan Kutadgu Bilig eserini ve.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
Servet-İ fünun edebİyatI
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
KAHRAMANMARAŞ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ OSMANLI TÜRKÇESİ.
İSLAMÎ DÖNEMİN İLK DİL VE EDEBİYAT ÜRÜNLERİ
BEYŞEHİR MESLEKİ TEKNİK VE ANADOLU LİSESİ İSLÂMİYET ETKİSİNDE GELİŞEN
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
KUTADGU BILIG.
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
YGS PRATİK TARİH DERS NOTLARI -1-.
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
YUNUS EMRE HAYATI.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
İslam kültür ve medeniyetinde yönetim anlayışının esasları.
Sunum transkripti:

YUSUF HAS HACİB ve KUTADGU BİLİG: Yazarın hayatı ve edebi şahsiyeti Yusuf’un Has Haciblik’e yükselmesi: Kutadgu Bilig’in konusu ve tanıtımı: Eserin önemi ve tesirleri: Kutadgu Bilig’in nüshaları : Kutadgu Bilig’den bazı nasihatlar: Bibliyografya:

YAZARIN HAYATI VE EDEBİ ŞAHSİYETİ İslâmi Türk Edebiyatı’ nın eseri ele geçen ilk yazarı ‘Yusuf Has Hacib’tir.Miladi 11.asır başlarında Türkistan’ın Balasagun şehrinde doğmuştur.Yusuf rivayetlere göre boylu poslu olduğu,güzel yüzlü ,erkek sesli olduğu gösterişli bir erkek vasfı taşıdığı söylenir.

Yusuf’un bıraktığı esere bakarak onun iyi bir tahsil görmüş,bilgiye kıymet veren iyi düşünen,iyi yazan fikir ve sanat adamıydı.Onun İbn’i Sina’nın talebesi olduğu rivayet edilir.Bunun sebebi Yusuf’un fikirleriyle İbn’i Sina’nın fikirlerinin hemen hemen aynı olmasıdır.

Yusuf’un İslam kültürü ve terbiyesi içinde yetişmesine rağmen eserinde özellikle dilinde milliyetçi davranışları dikkat çeker. Eserinde özellikle yabancı kelimelere az yer vermiş,Türkçe kelime ve terimlere çokça yer vermiştir.Ayrıca eserinde Türkçe atasözlerine manilere ve deyimlere de yer vermiştir.

Yazar eserinde din ve dünya işlerini karşılaştırarak hem dünya işlerine hem de ahiret işlerine önem verilmesi gerektiğini belirtmiştir. Böylece eserinde dini, ahlaki hukuki, sosyal, siyasi problemler üzerinde durmuş, düşünmüş ve bu konuları ayrı ayrı işlemiştir.

Yusuf’un Has Haciblik’ e Yükselmesi Yusuf eserini bitirdikten sonra eserini Karahanlı hükümdarı’ Tabgaç Buğra Kara Hakan Ebu Ali Hasan Bin Süleyman Aslan Kara Han’a ithaf etmiştir. Bunun üzerine hükümdar eseri kabul ederek Yusuf’a ordu kumandanlığı ve vezirlikten sonra gelen Has Haciblik rütbesini vermiştir.

Has Haciblik’e yükselmek kolay bir iş değildir Has Haciblik’e yükselmek kolay bir iş değildir. Bu rütbeye yükselmek için şu özellikler gerekiyordu: Yüz, kıyafet, boy pos, anlayış, akıl, zekilik, bilgi, tavır ve davranış bakımından seçkin insan olmak lazımdı. Bu nedenle her insanın bu rütbeye yükselmesi güçtü.

Has Haciblik mertebesine yükselen bir kişi bütün insanları , fakir , dul ,öksüz , yoksul yetim olsun bütün dertlerini , dileklerini ve temennilerini dinliyor , haksızlığa uğrayarak hak isteyenlere Has Hacib yardım ediyor ve daha birçok saray ve cemiyet işlerini görüyordu .

‘Hacib zeki ve bin türlü bilgiye sahip olmalıdır’ diyen Yusuf eserinde ulu Haciblik vazifesini 90 beyit tutarında bir bahis halinde tanıtır ve ulu Hacib olarak insanı inceden inceye tasvir edip bu mevkiye gelmenin meziyetlerini bize söylüyor.

Yusuf;Kutadgu Bilig’i yazınca bu mevkiye getirilmiştir Yusuf;Kutadgu Bilig’i yazınca bu mevkiye getirilmiştir. Fakat Has Haciblik için sayılan şartların mühim bir kısmının belkide tamamının yazarımızda mevcut bulunması mümkün hatta tabidir. Çünkü kitabında ulu Haciblik için saydığı vasıflar Yusuf ‘un kendisinde bulunmasaydı bu rütbeyi kabul etmezdi.

Kutadgu Bilig’in konusu ve tanıtımı Eserin esas konusu cemiyet halinde yaşayan İnsanları maddi ve manevi bakımdan hem bu dünyada hem de ahiret de mesut edecek yollar bulmaktır.Bu yolları bir sosyal nizam içinde, bir hukuk prensibi, bir idare disiplinini öğütler halinde ifade etmektir.

Yusuf Has hacib tarafından yazılan ve bugün hala İslami Türk Edebiyatı’nın ilk eseri olmak sıfatını muhafaza eden kitabın adıdır. Bu ki- tapta İslami Kültür olsa da yazar bu kültürü benimsemesine rağmen eserinde Türkçe un- Surlar kullanarak milli kalmayı başarmıştır.

“Kut”,Türkçe’de ,saadet,devlet anlamlarına gelir.Kutadgu Bilig: kutluluk bilgisi,saadet bilgisi, devlet olma bilgisi manalarına gelir. Kitap,gerek fert gerek cemiyet halinde yaşa- yan insanların ahirette ve bu dünyada mesut olabilmeleri için tutacak yolları gösteren eserdir.

Bu eser insanlara öğüt ve bilgi verdiği için di- daktik bir eserdir.Hem dini hayatla ilgili, hem de bu dünyayla ilgili insanlara öğütler vererek onların mutlu, saadetli yaşam için uyulacak yolları gösteren bu eser tam bir bilgi kitabı şeklindedir.

Kutadgu Bilig, Kaşkar-Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır.Bu eser mesnevi şekliyle yazılmış, manzum bir eserdir.Eserin sonunda kaside şeklinde söylenmiş 124 beyit tutarında 3 par- ça ve eserin içinde yeri geldikçe söylenmiş, 173 dörtlük daha eserde yer almaktadır.

Kutadgu Bilig’in tamamı 6645 beyitten oluşur Sonradan kitaba eklenen 77 beyit bu sayıya dahil değildir.Kutadgu Bilig Acem Aruzu’nun Mütekarib Bahri’nin faulün-faulün-faulün faul vezniyle yazılmış manzum bir eserdir.88 başlık altında toplanmıştır.

Bu konuların başında Tevhid yani ALLAH inancı gelir.Sonra peygamberin methi gelir. Bunlardan sonra da padişahın övgüsü ve sahip olması gereken meziyetler hakkında bahisler sıralanır.Sonra yedi yıldız, on iki burç ve dilin meziyetiyle kusuru hakkında bahisler vardır.

Kutadgu Bilig’in yazılışında, karşılıklı konuş- ma usulü kullanılmıştır.Esere yer yer bir tiyatro üslubu veren bu tarz konuşmalar,din ve dünya karşılaştırmalarına,sosyal nizama,idare ye ait problemlerin müzakeresinde bir müna- zara manzarası olmuştur.Eserde tekrirlere ve alliterasyonlara da sık sık yer verilir.

Bu eser BAYAT kelimesiyle başlar.Bu kelime Eski Türkçe’de ALLAH anlamına gelir.İslam alimleri söze başlarken ALLAH’ın adıyla baş- larlar.Yusuf’ta bu ananeye uyarak eserine Bayat yani ALLAH’ın adıyla başlar.

ESERİN ÖNEMİ VE TESİRLERİ: Türk Dili ve Edebiyatı’nın olduğu kadar Türk kültür tarihinin de manzum eserlerinden biri olan eser el sürülmemiş bir abide halinde karşımızda durmaktadır.Türk-İslam medeni- yetinin ilk mesnevisidir.İslami Türk Edebi- yatı tarihinin incelenmesinde vazgeçilmez kaynakların başında gelir.

İlimde Arapça’nın ,şiirde Farisi’nin klasik lisanlar olarak kullandığı bir ortak medeniyet devrinde yazarın “Kutadgu Bilig” Türkçe ile yazması mühim bir Türk dili hadisesidir. Eser Türk Dili’nin tarihi gelişimi açısından önemli- dir. Dilimizdeki ilk İslami etkileri bu eserde görebiliriz .

Bu dil Orta Asya Türkçesi’nin İslam Kültür ve medeniyetine ait yeni kelimelerle birleşe- rek yeni bir vezin ve şekil sistemini de be- nimseyerek bürünmeye başladığı yeni bir kisvenin Karahanlı devlet coğrafyasında iler- lemiş olan şeklidir.

Kutadgu Bilig Karahanlılar devrindeki Türk Aydınlarının kültürleri,din,dünyagörüşleri du- yuş ve düşünüş ölçüleri,sosyal nizam ve me- deni hayatları hakkında bilgiler veren,birçok fikir ve hikmetleri bugün de uyulacak kadar doğru didaktik bir eserdir.bu nedenle eser ev- rensel bir nitelik taşır.

Bu eser Hakaniye Lehçesi’yle yazıldığı için bu lehçe hakkında mühim bilgiler verir. Kutadgu Bilig Türk ve İslam gelenekleri eski Türk dinleri ve özellikle Budhacılık ile İslam dini arasında gerçekleştirilmeye çalışılan bir Sentez olması itibarıyla çok önemlidir.

Eserde fukara halkı zenginleştirmek orta sını- fa ulaştırma konusu vardır.böylelikle eser Orta Asya topraklarında çeşitli iklim,coğrafya ve hayat şartları yüzünden meydana gelen sı- nıf farkları karşısında daha ilk müslüman Türkler tarafından çareler arandığını göster- mesi açısından değerlidir.

Kutadgu Bilig’in Nüshaları Viyana (Herat) Nüshası: Uygur harfleriyle ya zılmıştır.Tarihçi Von Hammer tarafından ele geçirilmiştir. Mısır Nüshası:1846’da Anoritz tarafından bu- lunmuştur. Fergana Nüshası: Reşit Rahmeti Arat tarafın- dan tanıtılmıştır. T.D.K. yayınlamıştır

Kutadgu Bilig’den Bazı Nasihatlar Sabırlı ol sabretmek er kişi işidir İnsan sabrederse göğe bile yol bulur Öfke ile kalkan peşimanlığa oturur İnsan hiddetlenince işinde yanılır Yüz güzelliği arama güzel huy ara Huyu iyi olursa seni memnun eder

Tanrı kula göz ve kulak verdi, biriyle dünyaya bakarsa öteki ile ahirete bakmalıdır Dünya zevkiyle oyalanıp gaflet ederler, ölüm yakalayınca uyanırlar. Dili yalancı kimsenin işi cefadır, cefa kimde ise o kimse hayvandır.