AHİLİK MEDRESELER ENDERUN MEKTEBİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
~ Ekonomi ve sosyal hayat ~
Advertisements

EKONOMİ VE SOSYAL HAYAT
Fatih Camii.
Alman Prof. Naumark‘ın İtirafları: “İstanbul Üniversitesi'nde öğretim üyesi Alman asıllı Prof. Naumark ile bir kısım talebesi Boğaziçinde geziye çıkarlar.
OSMANLI’DA VAKIF SISTEMI
KUVA-İ MİLLİYE Türk Orduları ’nın, Mondros Ateşkes Antlaşması ile dağıtılması sonrası Anadolu, savunmasız kalmıştı.Böylesi zor bir ortamda Anadolu ’yu.
MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİM REFORMU Hazırlayan: Sema AKÇA
Vakıf Nedir? Vakıf, kurumlaşmış bir YARDIM ANLAYIŞI ‘nı ifade eder.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
6. EYLEM KİPİNDE ANLAM KAYMASI.
TÜRK - İSLAM DEVLETLERİNDE EKONOMİ
TIMAR SİSTEMİ.
C) OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİ
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
KLASİK DÖNEM OSMANLI DEVLET TEŞKİLATI
OSMANLI DEVLETİ ( KURULUŞ DÖNEMİ )
OSMANLIDA DEVLET YÖNETİMİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
ORHAN GAZİ DÖNEMİ YAPILAN BAYINDIRLIK FAALİYETLERİ.
OSMANLI’DA HUKUK.
1.
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
FİİL (EYLEM).
OSMANLIDA EĞİTİM MEDRESELER
OSMANLI’ DA EĞİTİM.
Sosyal Bilgiler TÜRKLERİN YENİ YURDU ANADOLU
İSTANBUL ESNAF VE SANATKARLAR ODALARI BİRLİĞİ
İLKÖĞRETİM SONRASI EĞİTİM SEÇENEKLERİ
OSMANLI DEVLETİ KURULUŞ
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
Sosyal Bilgiler BEYLİKLER DÖNEMİ
OSMANLI DEVLETİ.
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
Anadolu’da “Beylikler Dönemi’nde (13. yy.) yaşamıştır. Kesin olmamakla birlikte ailesiyle Belh şehrinden Akşehir’e gelmişlerdir. Babası Şeyh Hasan Paşa’dır.
MEDRESE Din adamı ve her türlü konuda çalışacak kişiler yetiştirmek için eğitim veren okullardır. İlk medrese örneğine Abbasi ve Fatimi döneminde rastlanır.
TÜRKİYE SELÇUKLU LARINDA KÜLTÜRÜ VE UYGARLIĞI
OSMANLI MİMARLIĞI.
Türkler Arasında İslam’ ın Yayılmasında Etkili Olan Bazı Şahsiyetler
OSMANLI DEVLETİ KURULUŞ DÖNEMİ.
AHİLİK KÜLTÜRÜ HAFTASI ( EKİM)
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
ADI:ASLIHAN SOYADI:YAVAŞCI SINIFI: 7/A NO:29 DERS: SOSYAL BİLGİLER
OSMANLI’DA EGITIM KURUMLARI
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
Okula neden devam ediyorsunuz? “Eğitim görmek için.”… Okul bizi hayata hazırlamada laboratuvar görevi görür. Sorunlara uygun çözüm yolları geliştirmemize.
Hazırlayan: Asusena Ela ÖZTÜRK Konu: Onlar da Çocuktu
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
Ahi Evran.
………………………ANADOLU LİSESİ
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU
Vakıf Bir malın veya bir gelirin, kişinin kendi isteği ile şahsi mülkiyetinden çıkararak belli şart ve gaye ile bir hayır hizmetine verilmesine Vakıf.
İSLAM MEDENİYETİ VE EĞİTİM
Osmanlı Eğitim Sistemi
III. Ahmet LALE DEVRİ Yenilikleri Yenilikleri Nedim hazırlayıcısıdır?
TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK / OSMANLI DEVLETİ’NİN KURULUŞU / Osmanlı Devleti’nin Hızlı Yükselme Sebepleri.
FATİH VE SÜLEYMANİYE MEDRESELERİ
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
MIMAR SINAN. , Mimar Sinan, 1489'da Kayseri'nin Ağırnas köyünde dünyaya geldi. 1511'de devşirme olarak İstanbul'a geldi ve Acemi Oğlanlar Ocağı'na girdi.
 Uzun adı Nasir üd-din EbüI- Hakäyik Mahmud El Hoy’dur.  Ancak bir gün herkesin korktuğu bir yılanın onu görünce uysallaşması sonucunda kendisine.
Ziya Paşa (1825 – 1880).
HAZIRLAYANLAR EBRAR ÇAKIR BEYZA EFE KEVSER ÇAYIR
Osmanlı devleti ordu teşkilatında kendinden önce kurulmuş olan Türk-islam devletlerini örnek almıştır. osmanlı devleti fetih politikası üzerine kurulmuş.
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
M İ MAR S İ NAN. MİMAR SİNAN [1490 – 1588] Büyük Osmanlı mimarı. Kayseri’nin Ağırnas köyünde doğdu. 1511’de Yavuz Sultan Selim zamanında devşirme olarak.
Cam göz. Mimar sinan Yeniçeri ordusunda bir asker olarak değil, istihkâm işlerinin idare ve tasarımından sorumlu olarak görev yapan Mimar Sinan’ın ilk.
OSMANLI KURULUŞ.  Osmanlı Devleti’nin Doğuşu  Malazgirt Savaşı’ndan sonra birçok Türk boyu ile beraber Anadolu’ya gelen Kayılar, Türkiye  Selçuklu.
Sunum transkripti:

AHİLİK MEDRESELER ENDERUN MEKTEBİ

Ahiliğin Kurucusu AHİ EVREN Hakkında AHiLiK 1 2 3 Ahi Kelimesi Hakkında "Ahi" Kelimesi’nin kaynağı hakkında iki farklı görüş vardır; Birincisi; Arapça “KARDEŞİM" demek olan “AHİ" kelimesinden, İkincisi ise, Divanu Lugati Türk gibi kaynaklarda geçen ve “ELİ AÇIK, CÖMERT" anlamlarına gelen Türkçe “ADI" kelimesinden geldiği görülmüştür. Ahiliğin Kurucusu AHİ EVREN Hakkında ** "Ahi Evren" veya "Ahi Evran" adıyla tanınmaktadır. Bilinen tam adı ise Şeyh Nasreddin Mahmud el-Hoyî 'dir. ** Bugün İran sınırları içerisinde yer alan, HOY KASABASI ‘nda doğmuştur. ** Doğum tarihi kesin olarak bilinmemekle beraber 1171 Yılında doğduğu rivayet edilmektedir… ** Tarihi birçok kaynakta 93 Yıl ömür sürdüğü belirtilmektedir. ** Anadolu'ya gelerek Kayseri yöresine yerleşmiş olan Ahi Evran, burada Deri İşlemeciliği Atölyesi kurmuştur. ** Kayseri'den sonra Konya, oradan da Kırşehir'e yerleşmiş olan Ahi Evran, AHİLİK SİSTEMİ ‘nin kurucusudur

Ahi Evren ‘e Göre Ahilik Düşüncesi 1 2 3 Ahi Evren ‘e Göre Ahilik Düşüncesi Ahilik Teşkilatı’nın kurucusu olan Ahi Evren ‘nin amacı; ** Kişiyi eğitimli, üretici ve topluma yararlı olacak bir hale getirmek ** Verimli ve Üretken bir çalışma ortamı oluşturmak ** Karşılıklı anlayış ve güven ortamı içinde yürüyen İş Bölümü ve İş Birliği ‘ni geliştirmektir. AHİLİKTE ÖNEMLİ 4 DÖNEM ** “YAMAKLIK DÖNEMİ” --- Genelde 10 Yaşında olan çocuklar arasından seçilirlerdi. ** “ÇIRAKLIK DÖNEMİ” --- Ustaların yanında düzenli olarak 2 Yıl Yamaklık yapanlar ÇIRAKLIĞA yükselirdi.Bu dönemde işin incelikleri yanında büyüklerine saygılı olması ve yalan söylememesi öğütlenirdi… ** “KALFALIK DÖNEMİ” --- 3 Yıl ÇIRAKLIK ‘tan sonra KALFALIĞA yükselirdi ve bu dönemde kendisine işinde doğru ve dürüst olmaya yönelik öğütlerde bulunulurdu… ** “USTALIK DÖNEMİ” --- 3 Yıl KALFALIK ‘tan sonra USTALIĞA yükselirdi. Bu dönemde ahi teşkilatının asıl üyesi olurdu.

AHiLiK 1 2 3 AHİLER, Çarşılar, Bedestenler, ve Eğitim Zaviyeleri yaptırarak, Ahilik Teşkilatlarını kurar ve kurumsallaştırırlardı… Yine AHİLER ; topluma ; Türkçe konuşma, okuma, güzel yazı yazma davranış ve görgü kuralları,terbiye, edep, musiki, askerî bilgi, spor eğitimi gibi konuları öğretir, halkın ve gençlerin yeteneklerinin gelişmesini sağlarlardı.... Anadolu’nun her tarafını dolaşan, seyyah ve tarihçi İbni Batuta (1304-1377), seyahatnamesinde Anadolu’da gördüğü Ahilerle ilgili ilginç ve geniş bilgilere yer vermektedir…Mükemmel misafir karşılama geleneğinden bahseder ve “Dünyada Ahilerden daha güzel işler işleyen görmedim” der. Türklerin yaşadığı tüm bölgelerde bu kurumun müesseseleştiğini, bilhassa meslek sahipleri, üretim ve ticaret yapanlar arasında gelişmiş bir örgütlenmeye sahip olduğunu anlatır.

Yamaklıktan Çıkarılma AHiLiKTE “ Y a m a k l ı k “ Geri Yamaklıkta Eğitim Yamaklar, iş yerlerinde kalfalar ve ustası tarafından mesleki eğitim alırken, Tekke ve Zaviyeler ’de de DİNİ ve SOSYAL BİLİMLER üzerine eğitim alırdı. Öncelikle AHİ TEŞKİLATI‘nın genel ahlak kuralları öğretilirdi. Hafta içi ustasının yanında terbiye eğitimi alan yamaklar, Cumartesi günü, ustalarının yanında o haftanın değerlendirmesini yaparlar ve yapmış oldukları olumlu-olumsuz davranışlarını sorgularlardı… Yamaklıktan Çıkarılma Yamaklar; Zina yapmak, Dedikodu yapmak, İftira etmek, Kibirlenmek, İçki içmek, Merhametsiz olmak, Kin tutmak, Sözünde durmamak, Hırsızlık etmek, Gibi davranışlarından her hangi bir davranışı yapması durumunda hiç af edilmez ve AHİLİK ‘ten çıkarılırdı…

En Uzun Çıraklık Dönemi Olan Meslek AHiLiKTE “ Ç ı r a k l ı k “ Geri Çıraklıkta Eğitim Çırak, İşyerinde en az üç kişinin denetiminde mesleğin inceliklerini öğrenirdi. Çırağın, mesleğin inceliklerini öğrenmenin dışındaki görevleri; Temizlik yapmak, Götür-getir işlerini yapmak, Haber götürmek, Dükkana ve Tekke-Zaviye’ye düzenli devam etmek, Ahlak Eğitimi‘ni düzenli bir şekilde almaktı. Çıraklıktan kalfalığa 1001 günden sonra geçilirdi. (Yani, yaklaşık 3 Yıl…) En Uzun Çıraklık Dönemi Olan Meslek AHİLİK TEŞKİLATI ‘nda Çıraklık Dönemi en uzun olan meslek KUYUMCULUK ‘tur. Öyle ki,bu mesleği seçen Ahilerin Çıraklık Dönemi 20 Yıl ‘dır.

Kalfalık İle İlgili Genel Bilgiler AHiLiKTE “ K a l f a l ı k “ Geri Kalfalık İle İlgili Genel Bilgiler Usta olmaya hazır kişilerdi. İşlerini yapabilen ama henüz dükkan açmaya sermayesi olmayan ücretli kişilerdi. Kalfanın usta olabilmesi için kalfalık döneminde en az üç çırak yetiştirmesi şarttı. Kalfalık bütün mesleklerde 1001 gündü. (Yani,yaklaşık 3 Yıl…)

Ustalık İle İlgili Genel Bilgiler AHiLiKTE “ U s t a l ı k “ Geri Ustalık İle İlgili Genel Bilgiler Peştamal kuşanarak usta olmuş kişidir…. Usta Ahiliğe girebilmesi için en az üç tane kalfa yetiştirmelidir. Usta olmayan kişiler Ahilik Teşkilatı ‘na giremez, ve İşyeri açamazlardı. Ahi Başı‘nın onay vermesiyle Ustalık Belgesi alanlar, kendi iş yerlerini açmaya hak kazanırlardı. Kendi iş yerlerini açanlar, AHİLİK TEŞKİLATI ‘nın ortaya koyduğu CEZA SİTEMİ‘ni kabul etmiş sayılır ve ona göre, mesleğinde doğruluk ve dürüstlüğü ortaya koymaya çalışırdı…( AHİLİK’TE CEZA SİSTEMİ )

AHiLiKTE “ Ceza Sistemi “ Geri Ahilikte Ceza Ürün, verilen standartlara uymuyorsa , kalitesiz veya bozuksa, üstelik de yüksek fiyatla satıldığı edilmişse, bu durum hemen Ahi Başı ’na haber verilirdi. ( Her türlü ürünün fiyatı, mesleğin bağlı olduğu Ahi Birliği‘nce düzenlenirdi…. Her ürünün maliyeti, işlenişi,satışı belli kurallara bağlanmıştı….Bu kurallar; hem meslek sahipleri arasındaki sürtüşmeleri ve haksız rekabetleri , hem de tüketicilerin mağdur olmasını önlüyordu...) Örneğin ; Ahi Başı,o bölgede AT EĞERİ ‘ni 6 Akçe, KATIR NALI 5 Akçe, MERKEP NALI 4 Akçe olarak belirlemiş ise,Ustalar,bu fiyattan yada daha aşağı fiyattan satmak zorunda imiş… Nalbant Ustası,hayvanın ayağına nal çakarken,çiviyi ata zarar verecek şekilde çakarsa,at iyileşinceye kadar,her türlü bakımını yapmak zorunda idi… Ahi Başı, ceza verilecek esnafın dükkanına gider, diğer esnaf ve halkın önünde dükkanı kilitler, dükkan sahibinin sağ ayağından pabucunu alır, dama atarmış. ( Pabucunu Dama Atmak…”deyimi buradan gelmektedir…) Pabucu dama atılan esnaf birlikten çıkarılır, bu ceza diğer esnaflara da duyurulurmuş.Birlik tarafından affedilinceye kadar hiç bir yerde çalışamazmış.

Türk Tarihi’nde İlk Medrese Osmanlılar’da İlk Medrese MEDRESELER 1 2 3 Türk Tarihi’nde İlk Medrese Türk Tarihi’nde İlk Medrese Büyük Selçuklu Hükümdarları Alpaslan ve Sultan Melikşah Dönemleri ’nde Vezirlik yapan NİZAM-I MÜLK tarafından Bağdat ‘ta kurulmuştur… İznik Medresesi’nin İlk Müderrrisi , Davud-i Kayseri’ dır… Osmanlılar’da İlk Medrese Osmanlılar’da İlk Medrese Orhan Bey Dönemi ‘nde İznik ‘te kurulmuştur… Zaman içinde Medreseler, içerisinde öğrencilerin öğrenimleri yanında yeme, içme ve barınma ihtiyaçlarının karşılandığı VAKIFLAR tarafından finanse edilen bir yatılı okul şeklinde organize edildi. Genel bu eğitim, 2 Yıl sürerdi… Bağdat / Nizamiye Medresesi Bu günkü sistemde Orta ve Yüksek Öğrenimi temsil eden Medreseler, Fatih Dönemi’nde daha da çoğalmış ve bu dönemde Sahn-ı Seman Medresesi yapılmıştır. Kanuni Dönemi’nde ise Süleymaniye Medreseleri yapılarak, Osmanlı Devleti’nin en büyük medresesi inşa edilmiştir.

MEDRESELER 1 2 3 Erzurum / Çifte Minare Bursa / Yeşil Sultan-iye Medresesi Kastamonu / Nasrullah Münire Medresesi İznik / İznik Medresesi

Kastamonu / Nasrullah Münire Medresesi MEDRESELER Geri Kastamonu / Nasrullah Münire Medresesi

MEDRESELER 1 2 3 İstanbul / Süleymaniye Medresesi Medreselerde Dersler Müderris Odası (Öğrt.Hoca) İstanbul / Süleymaniye Medresesi Muid Odası (Asistan) Medreselerde Dersler Medreselerde talebe sayısı 20’yi geçmezdi Ders Anlatın Yöntemi, daha EZBERCİLİĞE dayanıyordu… Günde beş saat eğitim yapılırdı. Eğitim, Sabah Namazı sonrasında yapılan kahvaltı sonrasında (Sabah Saat 06.00) başlar ve Öğleye kadar ders yapılırdı… Öğleden sonra öğrenciler, ilgi alanlarına göre araştırma yaparlardı. Öğrenciler, SALI, PERŞEMBE ve CUMA GÜNLERİ tatil yaparlardı… Öğrenciler, ÜÇ AYLAR ‘da yurdun değişik yörelerine dağılarak, öğrendikleri ile ilgili uygulama yaparlardı… Böylece, öğrenciler; öğrendiklerini halk üzerinde tatbik ederlerdi… Bursa / Ahmet Paşa Medresesi İstanbul / Sahn-ı Seman Medresesi

ENDERUN MEKTEBÎ Enderun Mektebi’nin Kurulma Amacı Enderun Mektepleri , DEVLET MEMURU yetiştirmek amacıyla kurulmuştur.Bir nevi bu okullara SARAY OKULLARI ‘da denmekte idi… Enderun Mektebi’ne Öğrencilerin Alınması Hristiyan Aileler’in 8-10 Yaşları arasındaki zeki ve yetenekli olan küçük çocukları DEVŞİRME SİSTEMİ ile alınıyor ve belli bir eğitim sonrasında Devlet Memuru / Yönetici olabilecekler ENDERUN MEKTEBİ ‘ne alınıyorlardı… Diğer çocuklar ise önce ACEMİ OĞLAN , oradan ise YENİÇERİ TEŞKİLATI ‘na asker olarak alınırdı… İstanbul / Topkapı Enderun Mektebi