E-Ticaret Nedir? İnternetin yaygınlaşmasıyla birlikte Ticaret, birtakım sistemler aracılığıyla internet üzerinden de yapılır hale geldi. Bu yeni ticaret anlayışına elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret denilmektedir.
E-ticaret Elektronik ticaret ya da kısaca e-ticaret, 1995 yılından sonra İnternet kullanımının artmasıyla ortaya çıkan, ticaretin elektronik ortamda yapılması kavramıdır. Mal ve hizmetlerin üretim, tanıtım, satış, sigorta, dağıtım ve ödeme işlemlerinin bilgisayar ağları üzerinden yapılmasıdır. Elektronik ticaret, ticari işlemlerden biri veya tamamının elektronik ortamda gerçekleştirilmesi yoluyla reklam ve pazar araştırması, sipariş ve ödeme, teslimat olmak üzere üç aşamadan oluşmaktadır.
E-ticaret hacmi ve Türkiye'deki durum Türkiye'de e-ticaret sektörü hacmi geçen yıl, bir önceki yıla göre yüzde 40 artarak 35 milyar liraya ulaştı. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Orhun, sektörün Türkiye'de her yıl yüzde 30-50 arasında büyüme gösterdiğini belirterek, pazarın henüz doygunluk aşamasına ulaşmadığını söyledi. Sigorta işlemleri çıkarıldığında 2012'de 25 milyar liraya ulaşan sektör hacminin 2013'ü 35 milyar lira düzeyinde kapattığını söylemiştir.
B2C VE B2B E-ticaretin uluslararası kabul görmüş iki türü vardır: işletmeler arası (B2B) ve işletmeden-tüketiciye (B2C) e-ticaret.
B2B genelde firmalar arası iş süreçlerini birbirine bağlayan e-ticaret türü denebilir. Mesela tedarikçi ile bayiler arasında siparişlerin İnternet üzerinden yapılması, süreçlerin İnternet üzerinden yürütülmesi örnek gösterilebilir
B2C B2C ise örneği gün geçtikçe artan bir e-ticaret modelidir. En büyük örneği Amazon, tüm dünyadaki tüketicilerin hemen her ihtiyaçlarının karşılanabildiği bir e-ticaret sitesidir.
Müşteri açısından avantajları; Evden hızlı bir şekilde alışveriş yapma imkanı sağlar. Ürün fiyat araştırması ve alım yapmak için harcanan ulaşım giderleri ortadan kalkar. Ürün çeşitliliği içinde tercih yapma imkanı geniştir. Ürün kıyaslama imkanları daha geniştir. İstenilen ürün hakkında araştırma ve kullanıcı deneyimlerine ulaşmak kolaydır. Bu sayede ürün hakkında ilk elden gerçekçi bilgilere ulaşma imkanı sağlar.
Satıcı açısından avantajları; Ürünlerini satabileceği 365 gün, 24 saat açık bir şubeye kavuşur. Ürünlerini tanıtan bilgileri detaylı olarak sunabileceği online bir platforma sahip olur. Stok yapmadan, ürün satışı yapabilir. Depo, dükkan kirası, eleman, elektrik, su, telefon, fax vs. gibi gider kalemlerini ciddi oranlarda azaltarak kazanç sağlar. Dünyanın her köşesinden sürekli ve yeni müşteriler kazanma imkanı yüksektir.
E-Ticaretin Dezavantajları Nelerdir? Satıcı ile müşterinin yüz yüze görüşerek birebir iletişim kurma imkanı yoktur. Müşterinin satın almayı düşündüğü ürünü canlı görme, inceleme ve deneme imkanı yoktur. İnternet üzerinden gerçekleştirilen alışverişlerde alıcılar kargo süresini beklemek zorundadır. E-Ticaret sitenizin güvenlik açıklarının bulunması sitenizi kötü amaçlı yazılımların saldırısına maruz bırakabilir. Bu da satıcı açısından risk oluşturmaktadır. İnternet alışverişlerinde geri iade reel bir mağazaya oranla daha yüksektir. Online tüketiciler kredi kartlarını internette kullanmaktan çekinmekte. Bu nedenle de sanal alışverişlerini genellikle tanınmış, güvendikleri firmalardan yapmaktadır. Yeni e-ticaret firmalarının tanınmaları ve müşteri güvenini kazanmaları zaman alabilir. Müşteriler alışveriş yapmadan önce, Google ortamında fiyat araştırması yapmaktadır. Bu sebeple ürün fiyatlandırmasında rekabet gücünüz yoksa yaşam şansınız da yoktur.
E- ticarette ilk adım E-ticaret işine girmeye karar verdiniz ve altyapı olarak hangi e-ticaret sistemini kullanacağınızı araştırmaya başladınız. Atmanız gereken ilk adım hangi modelde bir e-ticaret çözümü kullanacağınıza karar vermektir. Hedef kitlenizi belirlemeli, iş planınıza karar verip, pazarlama stratejileri oluşturmalısınız ve daha da önemlisi kuracağınız e-ticaret sitesinin altyapısını çok iyi oluşturmalısınız. Online alışveriş 7/24 hizmet veren bir sektör olduğu için sitenizin İsviçre saati gibi çalışıyor olması gerekiyor.
Ödeme sistemi altyapısı kurmak:kredi kartı kanalı Sektörde kredi kartı kullanım oranları her yıl eksponansiyel olarak artış gösterirken, e-ticaret sitenizde kredi kartı ile ödeme alabilmeniz için çalışmak istediğiniz bankalara sanal POS başvurusunda bulunup, bu bankalar ile anlaşma yapmanız gerekecektir.
E-ticarette ürün iadeleri E-ticaret firmalarının önemli baş ağrılarından birisi ürün iadeleri konusu. Özellikle tekstil ve moda gibi müşterilerin normalde deneyerek satın almaya alışık oldukları ürün kategorilerinde iade oranları %10-%25 arasını bulmakta. Bu da e-ticaret şirketlerine çok ciddi bir ekstra maliyet yüklemekte.
E-ticaret Şirketleri İçin Sosyal Medya Kullanım Rehberleri Küçük ya da büyük ölçekli olması fark etmeksizin her e-ticaret firmasının önemsemek durumunda olduğu sosyal medya kanalları ile şirketler hem müşterileriyle iletişim kuruyor hem de marka algılarını kuvvetlendiriyorlar. Sosyal ağlarda olmayanlar ise (istisnalar hariç) yarışa 1-0 geride başlıyor.
E-ticaret siteleri için E-posta pazarlaması taktikleri Sadece satış odaklı e-bültenler değil, müşterilerinizin hoşuna gidebilecek formatlarda mailler de gönderebilirsiniz. Verilmek istenen mesajı kısa ve öz bir şekilde kullanıcıya ulaştırın. Onlara tavsiyelerde bulunun. Günlük fırsatlar, lokasyon bazlı uygulamalar, oyun içi reklam modelleri ve check-in’ler gibi kişiselleştirilmiş mobil pazarlama taktikleri, hedeflenmiş ve anlık teklifler sunarak, mobil tüketiciyi günün her anında yakalama şansı yaratıyo