Uz. Fzt. Duygu KORKEM GÜVEN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uz. Fzt. Duygu KORKEM GÜVEN
Advertisements

ENGELLİ ÇOCUKLAR İÇİN EVDE BAKIM VE REHABİLİTASYON ÖNERİLERİ Doç. Dr
BİLİNÇ BOZUKLUKLARINDA
BEBEKLER Giriş.
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Bir Emzirmeyi Gözlemlemek
BİLİNÇ BOZUKLUKLARINDA İLKYARDIM
HAYVAN ISIRMALARINDA İLKYARDIM
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Bir Emzirmeyi Gözlemlemek
OTİZM (AUTISM).
HEMİPLEJİ VE TEDAVİ PROGRAMI
SAĞLIKLI HAYATIN TEMELİ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
BİLİNÇ KAYBI NEDİR? Beynin normal fonksiyonlarındaki bir aksama sonucu; uyku halinden başlayarak, hiçbir uyarıya cevap vermeme haline kadar giden, BİLİNCİN.
 İnsanlar çevrelerindeki uyarıları beş duyu ile algılayıp bazı olaylara uygun tepkiler gösterirler.  Bu duyular görme, işitme, tatma, koklama, dokunma.
Uz. Fzt. Duygu KORKEM GÜVEN
SAĞLIKLI BÜYÜYELİM Mustafa Kemal Demir.
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
Op. Dr. Mehmet Ali TUNÇBİLEK Kulak Burun Boğaz Uzmanı
OKULDA DİABET (ORTAOKUL LİSE)
HAYVAN ISIRMALARINDA İLKYARDIM -10-.
GÖRME ENGELLİLER 1.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
MİHRİ HATUN ANAOKULU VELİ BİLGİLENDİRME SEMİNERİ
DUYU ORGANLARIMIZIN SAĞLIĞI
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
10-HAYVAN ISIRMA VE SOKMASINDA İLKYARDIM
HAYVAN ISIRMALARINDA İLKYARDIM
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
Kan şekeri düşmesinde ilkyardım uygulama
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
TRAFİK KAZASI VE İLKYARDIM. YIL KAZA YARALI ÖLÜ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
Dikkat Eksikliği HiperAktivite Bozukluğu (DEHB)
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
AĞIZ VE DİŞ SAĞLIĞI DİŞ HEKİMİ EMİNE ORUÇ.
Mutlu gülüşler İçİn sağlIklI dİşler
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Kedi- Köpek Gibi Hayvan Isırmalarında İlk Yardım.
Yaralanmalar Bölüm 5.
 Gastroözofajiyal reflü, özofagus alt ucundaki, bir çeşit kastan yapılmış halkanın (sfinkterin), gevşemesi sonucu mide içeriğinin özofagusa kaçmasıdır.
Bilinç Bozuklukları Bölüm 8.
HAYVAN ISIRMALARINDA İLK YARDIM BEÜ ZONGULDAK SAĞLIK YÜKSEKOKULU HEMŞİRELİK BÖLÜMÜ CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ A.D.
Vücudumuz.
Görme Engelliler.
GÖRME ENGELLİLER.
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
Sunum Planı Çocuklarda görülen kanserler Görülme sıklıkları Nedenleri
SARA-EPİLEPSİ KRİZİ.
ÇOCUK ONKOLOJİ HEMŞİRESİNİN ROLLERİ VE HEMŞİRELİK STANDARTLARI.
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sağlıklı Büyüme.
OKUL ÖNCESİNDE DİŞ SAĞLIĞI

İNSAN VÜCUDU.
SEREBRAL PALSİ HAKKINDA BİLGİLENDİRME- FİZYOTERAPİST GÖZÜYLE Prof. Dr. Mintaze KEREM GÜNEL (Danışman) Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi,
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Uz. Fzt. Duygu KORKEM GÜVEN SEREBRAL PALSİ HAKKINDA BİLGİLENDİRME-FİZYOTERAPİST GÖZÜYLE III Prof. Dr. Mintaze KEREM GÜNEL (Danışman) Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, Serebral Paralizi Ünitesi, Ankara. Hazırlayanlar Uz. Fzt. Özgün KAYA KARA Uz. Fzt. Duygu TÜRKER Uz. Fzt. Cemil ÖZAL Uz. Fzt. Duygu KORKEM GÜVEN Uz. Fzt. Ayşe NUMANOĞLU

SP’ ye EŞLİK EDEN SORUNLAR

SP’DE FİZİKSEL SORUN MUTLAKA GÖRÜLÜR SP’DE FİZİKSEL SORUN MUTLAKA GÖRÜLÜR. ANCAK EŞLİK EDEN DİĞER SORUNLAR HER ÇOCUKTA GÖRÜLMEZ.

ZİHİNSEL sorunlar En ciddi sorunlardan biridir. SP’li çocukların yaklaşık %30 - %50 oranında rastlanır. Çeşitli derecelerde öğrenme güçlükleri de ilave edildiğinde bu oran %75’e yükselmektedir. Kaslarında sertlik olan çocuklarda daha sık rastlanmaktadır.

SP’li çocuklarda motor bozukluklar ile birlikte aşağıdaki duyu algı sorunları görülebilir: Dokunmaya, sıcağa, soğuğa aşırı tepki gösterme ya da bu duyuları hissetmeme, Derin duyu hissi: kas, kiriş, bağlar ve eklemlerden gelen bilgileri kullanarak vücut kısımlarının duruşu hakkında bilgi veren duyuda yetersizlik nedeni ile kendi konumunu tam algılayamama Çocuğun kendi vücut bölümleri ve pozisyonu hakkında ne kadar bilgi sahibi olduğu gelişimi açısından oldukça önemlidir. SP’li çocuklarda bu duyularda etkilenim görülebilir.

GÖRME BOZUKLUKLARI %40’ında görme bozuklukları, %7’ sinde ciddi görme sorunları, Sık karşılaşılan görme bozuklukları: Görme alanı eksikliği, Beyinden kaynaklanan körlük Miyopi, Şaşılık, Gözde titreme (nistagmus)

Görme kusurları düzeltilmediği takdirde çocuğun hem günlük yaşamındaki başarısı hem de eğitim programların başarısı aksar. Göz ve görme sorunları için muhakkak göz hekimine başvurmalıdır.

Görmeyi geliştirme konusunda öneriler: Çocuğun çevresini tanıması için, işitme, dokunma, koku ve tat alma duyularını kullanmasını sağlayın. Yüzünüzü çocuğa yaklaştırarak konuşun. Ellerini orta hatta birleştirmesini kolaylaştırın, oyunlar ve oyuncakları bu konumda kullanın. Bulunduğu ortamın sade ve basit olmasına dikkat edin. Çevrede fazla eşya veya cisim koymayın ki, görsel karmaşa yaşamasın.

İŞİTME BOZUKLUKLARI %25’inde işitme bozukluğu görülür, İşittiğini tanımama ve bazı sesleri duymama sık karşılaşılan sorunlardandır.

İşitme kaybına erken dönemde tanı konması ve tedavisinin planlanması, çocuğun ileri dönemde karşılaşabileceği dil ve konuşma bozukluklarının önlenmesinde anahtar rol oynar. İşitme kaybı olan bir çocukta yapılması gereken en önemli uygulamalardan bir tanesi, çocuğun işitme kaybına uygun işitme cihazının önerilmesidir.

KONUŞMA BOZUKLUKLARI: Genellikle ağzın motor bozukluklarıyla birliktedir. Olguların %25- %50 sinde görülür.

SP’li çocukların %20’i sözel iletişim kuramayacak şekilde ciddi iletişim sorunları yaşamaktadır. SP’li çocukların hareket sınırlılığı olduğu için çevredeki bireyler ile iletişime geçme konusunda sıkıntı yaşadıklarında daha karmaşık konuşma içeren dil becerileri geliştiremeyebilirler. Zihinsel engel ile ilişkili olarak iletişim ile birlikte dil bozuklukları da görülür.

Öneriler: Konuşma sırasında kullanılan kasların kuvvetlendirilmesi için bazı egzersizler önerilebilir (kelime tekrarlama, gülümseme, ağız açıp-kapama, dil hareketleri, vb). Resim kartları kullanılarak bireyin kelime haznesinin arttırılmasına yardımcı olunabilir.

Sözel iletişim kurulamayan ağır vakalarda işaret dili, iletişim tahtaları (resim, kelime, harf içeren) ve/veya bilgisayar yardımı ile çocuğun iletişim kurması sağlanabilir. Çalışma kitapları ile nesne isimleri, okuma çalışması, yazı yazma ve dinleme becerileri geliştirilebilir. Uygun koşullarda bilgisayar programları da kullanılabilir.

Ağızla ilgili (oral) MOTOR sorunlar SP’li çocukların %90 ‘ında görülür. SP tipine göre farklı derece ve şekillerde etkilenebilir. Ağzını tam kapatamama, dilini ileri geri hareket ettirememe, yetersiz dil hareketi, yutma işlevinde koordinasyon bozukluğu, konuşma ve beslenme güçlükleri görülebilir.

Ağız bölgesinde motor yetersizliği görülen çocukların %10’unda salya akması görülür. Bu durum sosyal uyumu olumsuz yönde etkiler. Bu çocukların terapisinde pozisyonlama, aile eğitimi ve destekleyici bilgilendirme önemlidir. Çok ileri ve ağır vakalarda mideden besleme (gastrostomi) ve reflü tedavisi ile çocuk ve ailenin yasam kalitesini arttırmak amaçlanmalıdır.

Yutma ve salya sorunu olan SP’li çocuklar mutlaka yutma bozuklukları ile ilgilenen bir uzman tarafından değerlendirilmelidir.

DİŞ sorunları: SP’li bireylerde sıklıkla görülen ; Diş çürükleri, Diş eti hastalıkları, Diş yapısında bozukluklar, Kontrolsüz salya akısı ve dudak kapanış yetersizliği, Diş gıcırdatma, Çene eklemi sorunları, Diş sürme sorunları olarak sayılabilir.

Ağız ve diş bakımı: Dişler Forlu bir diş macunu ile her gün fırçalanmalı. Normal fırça kullanamayan çocuklara fırçalama işlemini elektrikli diş fırçası kolaylaştırabilir. Eğer fırçalanma mümkün değilse gazlı bez veya parmak şeklinde fırçalarla temizlik yapmak mümkün olabilir.

Fırçalama işlemini kolaylaştırmak için: Kavrama yeteneği az olan çocuklarda fırçanın sapı tenis topu, plastik el yastıkları gibi malzemelerle kalınlaştırılabilir, Fırça çocuğun eline geniş yüzeyli elastik bir bantla tutturabilir,

Çocuğunuz ağzını açmakta zorlanıyorsa tahta bir çubuğun etrafına bez sarılarak çocuğun bunu ısırması sağlanıp dişler bu şekilde fırçalanabilir. Diş fırçalaması için en uygun yer çocuğunuzun kendini rahat hissettiği ve sizin fırçalama işlemini en iyi yapabileceğiniz yerdir.  Fırçalama hangi pozisyonda yapılırsa yapılsın önemli olan çocuğun kafasının iyi bir şekilde desteklendiğinden emin olunmasıdır.

EPİLEPSİ (SARA) NÖBETİ SP’li olguların yaklaşık %35 inde görülür, Kontrol altına alınamayan epileptik nöbetler özellikle çocuğun zihinsel alanda gelişimini olumsuz etkiler.

Epilepsi (Sara) Nöbetinin Belirtileri Yoğun ve genel kas kasılmaları görülebilir, 10-20 saniye kadar nefesi kesilebilir, Vücudunda ve yüzde morarma gözlenebilir, Kısa ve genel kas kasılması, sesli nefes alma, aşırı tükürük salgılaması, altına kaçırma görülebilir, Çocuk dilini ısırabilir, başını yere çarpıp yaralayabilir, aşırı kontrolsüz hareketler gözlenir, Sonrasında çocuk uyanır, şaşkındır, nerede olduğundan habersiz, uykulu olabilir.

Bazı çocuklarda, epilepsi nöbeti aşağıdaki hafif belirtilerle görülebilir; Bir noktaya doğru dalgın bakış ve kişinin hayal alemine dalmış gibi görünmesi, İstemsiz mimik ve hareketler, dudak ısırma gibi hareketler, Anlamsız konuşma ve tekrarlayan hareketler, Dikkati dağıtacak derecede bellek yitimi

Nöbet anında yapılması ve yapılmaması gerekenlere ilişkin bazı basit kurallar Nöbete engel olamazsınız. Nöbetin kendi sürecini tamamlamasını bekleyin. Tehlike olmadıkça onu taşımaya çalışmayın. Başını ve kollarını ritmik olarak bir yerlere vuruyorsa battaniye, ceket vb. malzemelerle destekleyerek kendisini yaralaması engelleyin. Çocuğun yumruk şeklindeki ellerini zorla açmaya çalışmayın. Ağzına kaşık ya da parmağınızı sokmaya çalışmayın

Çocuğu yere yatırın, yaralanmalara karşı koruyun Çocuğu yere yatırın, yaralanmalara karşı koruyun. Yakınında ona zarar verebilecek, yaralanmaya neden olabilecek nesneleri ortadan kaldırın. Çocuğu yan döndürüp tükürüğünün dışarı akması ve daha rahat nefes alıp vermesi için başını hafif yana eğin.

SOLUNUM sorunları: Solunum kaslarında kontrolün yetersizliği sebebiyle solunum sıkıntısı oluşabilir. Yutma sorunu olan çocuklarda akciğerlere yemek atığı kaçması nedeniyle zatürrie gelişebilir. Tekrarlı solunum yolu enfeksiyonları çocukluk dönemi boyunca genel durumu olumsuz yönde etkileyebilir. Beraberinde omurga eğriliği (skolyoz) varsa solunum işlevlerini daha bozabilir.

BOŞALTIM SİSTEMİ sorunları: SP’li çocukların sağlıklı yaşıtları ile karşılaştırıldığında mesane ve barsak kontrolünü daha ileri yaşlarda kazandıkları, idrar yolu enfeksiyonlarının ve kazbızlığın daha sık görüldüğü bildirilmektedir.

Mide-barsak sorunları Spastisite nedeniyle artan karın içi basıncı, sırt üstü poziyonda uzun süre kalma gibi nedenlerle mideden yemek borusuna geri kaçış (gastroösefajial reflü) görülebilir. Yetersiz sıvı ve lifli gıda alımı, kontrolsüz kasılmalar ve hareket azlığı nedeniyle kabızlık sık karşılaşılan sorunlardır.

Kabızlığa neden olan faktörler: Uzun süre hareketsizlik, Kasılmalar, Genel kas tonusu azlığı.

AĞRI SP’li çocuk ve yetişkinlerde sıklıkla karşılaşılan bir sorundur Çoğunlukla spastisite, kas-iskelet sistemi sorunları, uygun olmayan duruş biçimlerinden kaynaklanan ağrılar görülür.

DAVRANIŞ sorunları Sağlık sorunu olmayan çocuklarla karşılaştırıldığında SP’li çocuklarda davranış sorunları 5 kat daha fazladır. Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu oldukça yaygındır. Diğer özel davranış sorunlari; bağımlılık, inatçılık ve genel hiperaktivitedir.

KAYNAKLAR Children with Cerebral Palsy: A Parent's Guide , Elaine Geralis -Editor, 1998, 2nd Edition. Children With Cerebral Palsy: A Manual for Therapists, Parents and Community Workers, Author-Archie Hinchcliffe, 2007. Gunel MK. (2005). Prematüre bebekte erken fizyoterapi. Katkı Pediatri Dergisi 5:485-91. Kerem Gunel M. (2009) The view on pediatric rehabilitation with the title of cerebral palsy from the perspective of a physiotherapist, Acta Ortopaedica Et Traumatologia Turcica, 43(2):173-181. Kerem Günel, M. (2010). Pediatrik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamalarında nörogelişimsel tedavi Yaklaşımı, Türkiye Klinikleri Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Özel, 3 (3); 1-8. Kerem M, Akı E, Livanelioğlu A, Aysun S. (2001) Normal zamanında doğan ve premature serebral paralizili çocuklarda ev egzersizi programının motor gelişim üzerine etkileri: Retrospektif bir çalışma. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 12(3):94-98. Livanelioglu A, Kerem Günel M. (2009). Serebral Palsi’de Fizyoterapi. Ankara: Yeni Özbek Matbaası; 109-114. Aydın R.Serebral Palsi Aile Eğitim Rehberi. İstanbul Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı.

Serebral Paralizi Ünitesi Kaynak merkez Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü, Serebral Paralizi Ünitesi Tel: 0 312 305 25 25/175 İrtibat: mintaze@hacettepe.edu.tr

TEŞEKKÜRLER…