İŞLETMECİLERİNE YÖNELİK BİLGİLENDİRME EĞİTİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Edirne Bölge Müdürlüğü
Advertisements

TÜRKİYE BANKALAR BİRLİĞİ
5651 SAYILI KANUN HAKKINDA BİLGİLENDİRME
Elektronik Haberleşme Sektöründe Kişisel Verilerin Korunması
İNTERNET TOPLU KULLANIM SAĞLAYICILARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİLİŞİM SUÇLARI BİLİŞİM SUÇLARI.
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
BİLGİ GÜVENLİĞİ.
Selçuk DEMİRGÜLLE Programcı Eylül-2013
İNTERNET.
Öğr.Gör.Dr. S. Sadi SEFEROĞLU & Arş. Gör. Fatih GÜRSUL
MEB Öğrenci Davranışlarının Değerlendirilmesi Yönetmeliği
SOSYAL MEDYA VE GÜVENLİĞİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
İNTERNETİN BİLİNÇLİ,GÜVENLİ VE ETKİN KULLANIMI
KÜTÜPHANELERDE HALKLA İLİŞKİLER ve PAZARLAMA ANKARA ÜNİVERSİTESİ KÜTÜPHANESİ ÖRNEĞİ Tuna CAN & E.Erdal AYDIN
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
T.C. YALOVA VALİLİĞİ BİLGİ İŞLEM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ 2013.
1 BİLİŞİM SUÇLARI YASA TASARISI VE DÜZENLEYİCİ YAKLAŞIMLAR 10 Şubat 2007 İstanbul Meltem ERGÜN.
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI
Tüketici Trend Araştırması Aralık 2009 Sosyal Telefon.
BİLİŞİM SUÇLARI.
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş)
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
BİLGİ GÜVENLİĞİNİN HUKUKSAL BOYUTU BİLGİ GÜVENLİĞİ BİRİMİ
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
COMENIUS REGIO PROJESİ “Güvenli İnternet Ortamları için iyi Uygulamaların Oluşturulması ve Yaygınlaştırılması”
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
UYGUNSUZ İÇERİKLİ SİTELER

İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI VE GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ
İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları
ÇEKOİST IŞIL ÖZBAYIR NİLAY SEVİL ATICI
İnternetin Güvenli Kullanımı
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
İNTERNETİN GÜVENLİ KULLANIMI VE GÜVENLİ İNTERNET HİZMETİ
GÜVENLİ İNTERNET KULLANIMI
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
İnternet ! Dünyamızı değiştiriyor Eşsiz bir bilgi kaynağı, kütüphane Bir tıkla uzakları yakınlaştıran Bazen okul, bazen banka şubesi, bazen alışveriş.
Bilişim Suçlarına Yönelik Devlet Kurum ve Kuruluşları.
Bilişim Suçlarına Yönelik Mevzuat. İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU YAYINLAR YOLUYLA İŞLENEN SUÇLARLA MÜCADELE EDİLMESİ HAKKINDA.
Sosyal Medya Kişilerin internet üzerinde birbirleriyle yaptığı diyaloglar ve paylaşımlar bütünüdür.  Zaman ve mekân sınırlaması olmadan (mobil tabanlı),
Bilgi Teknolojileri ve Bilişim Hukuku Öğr. Gör Mehmet Akif BARIŞ.
İnternet GÖKHAN BAKIR Bilişim Teknolojileri Öğretmeni.
GÜVENLİ BİLGİSAYAR ve İNTERNET KULLANIMI
GÜVENLİ BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMI
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
İNTERNET ORTAMINDA ÇOCUĞUN CİNSEL İSTİSMARA UĞRAMASININ ÖNLENMESİ
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
Bugün ne öğreneceğiz ??? Dijital Vatandaş Nasıl Olunur?
AİLEMİZDEKİ AFACAN : İNTERNET
İNTERNET ORTAMINDA YAPILAN YAYINLARIN DÜZENLENMESİ VE BU
BİT’İN SOSYAL KÜLTÜREL KATKILARI
GÜVENLİ İNTERNET ve SOSYAL MEDYA
Dijital Vatandaşlik.
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
Sunum transkripti:

İŞLETMECİLERİNE YÖNELİK BİLGİLENDİRME EĞİTİMİ İNTERNET KAFE İŞLETMECİLERİNE YÖNELİK BİLGİLENDİRME EĞİTİMİ

İNTERNET VE İNTERNET KAFELER

Çağımızda bilgisayar ve internet kullanımının yaygınlaşması ile teknoloji günlük hayatın bir parçası haline gelmiştir. İnternetin yaygınlaşması, erişimin kolaylaşmasının sonucu olarak bilgiye kolay erişim ve iletişim hizmetleriyle İnternet eğitim ortamlarında ilgi odağı haline gelmiştir.

Yapılan araştırmalar internet kafelerin ülkemizde yoğun bir biçimde farklı yaş gruplarından insanlar tarafından farklı aktiviteler için kullanıldığını göstermektedir. Örneğin Antalya içindeki kafeler ölçeğinde yapılan bir araştırmaya göre;

10-15 yaşlar arasında sohbet, oyun, ödev amaçlı kullanım, İnternet kafede geçirilen süre boyunca, İnternet üzerinde yapılan etkinlikler farklı yaş gruplarına göre değerlendirildiğinde; 10-15 yaşlar arasında sohbet, oyun, ödev amaçlı kullanım, 16-19 yaşlar arasında sohbet (Msn, Facebook, Twitter) ve oyun amaçlı kullanım, 20 yaşın üzerinde ise video paylaşımı (Youtube) e-posta, oyun, sohbet amaçlı kullanım gözlenmiştir. .

Türkiye’de İnternet ve İnternet Kafeler İnternet teknolojisi Türkiye’ye ilk olarak 1987 yılında Ege Üniversitesi’nin öncülüğünde gelmiştir. Bunu takip eden hızlı gelişmelerin ardından 12 Nisan 1993 tarihinde ODTÜ’den Ankara-Washington arasında kiralık hat kurularak sağlanan internet bağlantısından dolayı Türkiye’de 12 Nisan internetin doğum günü olarak kabul edilmiştir.

TÜİK’in 2010 yılı verilerine göre Türkiye’deki hanelerin %41,6′sı internet erişimine sahip. 16-74 yaş grubundaki bireylerde ise İnternet kullanım oranları erkeklerde %51,8, kadınlarda %31,7’ dir. İnternet abone sayısının 7,5 milyon, internet kullanıcı sayısının ise 35 milyon civarında olduğu görülmektedir.

Ülkemizde ilk internet kafe 1995 yılında İstanbul’da açılmıştır Ülkemizde ilk internet kafe 1995 yılında İstanbul’da açılmıştır. İnternet kullanımı ile beraber, internet kafelerin sayısı da çok artmıştır. 2010 yılı itibarı ile Türkiye’de 15 bini ruhsatlı olmak üzere 19.800 internet kafe olduğu belirtilmektedir.

Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı (TİB) verilerinden yapılan derlemelere göre, 2009 sonu itibariyle Türkiye’de kayıtlı 19 bin 800 internet kafenin yüzde 10’u İstanbul’da yer alırken, bunu İzmir, Bursa, Ankara ve Antalya izliyor. TİB verilerine göre, en çok kayıtlı internet kafe bulunan 5 il ve nüfusları şöyle: İL    NÜFUSU İNTERNET KAFE İstanbul     12.697.164 1880 İzmir 3.795.978  1371 Bursa 2.507.963 832 Ankara  4.548.939  788 Antalya 1.859.275 762

İNTERNET VE BİLGİSAYARIN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

Bilgisayar ve İnternet sadece. erişkinler için değil; aynı zamanda Bilgisayar ve İnternet sadece erişkinler için değil; aynı zamanda çocuklar için de oldukça faydalı bir ortamdır. Çocuklarının, bir eğitim, eğlence ve iletişim aracı olarak bilgisayarlardan doğru ve etkin bir şekilde faydalanması adına birçok anne baba, çağa ayak uydurma ve bilgiye daha çabuk ve etkin bir şekilde erişebilmeleri için çocuklarına bu tür imkânları sunmak istemektedirler.

Bilgisayar ve İnternet kullanımının çocuk ve gençlere sunduğu olumlu getirilerinin yanında, bu kullanımın olumsuz etkilerinin bulunduğu da her zaman göz önünde tutulmalıdır. Örneğin, eğitim sistemi ve eğitmenler açısından bilgisayar ve İnternet kullanımı ile ilgili dile getirilen farklı bir görüş, İnternet’te var olan yoğun bilginin, öğretmen, kitap, kütüphane, araştırmacılık, deney ve gözlem gibi normal eğitim araçlarına olan olumsuz etkisini işaret etmektedir. Çocuklar, özellikle ev ödevlerini yaparken kolaycılığa kaçarak bilgisayar ve İnternet ile yetinebilmektedirler.

Çocuklar ve gençler genel olarak, bilgisayar kullanırken veya İnternet üzerinde gezinirken bilgisayara, kendilerine ve ebeveynlerine verebilecekleri zararları düşünmezler. Örneğin, indirdikleri bir oyun programında virüs, casus yazılım gibi zararlı yazılımlar bilgisayara bulaşabilir. Bu yazılımlar çok çeşitli tekniklerle bilgisayara ve kullanıcılarına zarar verebilir. İnternet üzerinde çocuklara hoş gelecek yöntemlerle bu tür yazılımların kolay bir şekilde bilgisayarlara bulaşması mümkündür.

Çocukların çok aşırı bilgisayar kullanımının da önüne geçmek gereklidir. Bazı çocukların, özellikle ileri ergenlik dönemindeki erkek çocukların, evdeki bilgisayarları ile günde 4 saatten fazla zaman geçirdiği rapor edilmiştir. Bilgisayarları başında aşırı zaman harcayan çocuklar, fiziksel, sosyal ve psikolojik gelişme problemleri ile yüz yüze kalabilir.

İnternet Kafelerin Çocuklar Üzerindeki Etkileri İnternet kafelerin çocuklar üzerindeki olası zararları yadsınamaz bir gerçektir. Örneğin, internet kafelerde her türlü oyun oynatılmaktadır. Savaş, şiddet, ölüm, cinsellik vb. içeriğe sahip oyunlar sadece çocuklar için değil yetişkinler için dahi zararlıdır. Bu tür oyun oynayan çocuklarda otoriteye başkaldırma, şiddete yönelme, bencillik, karakter bozukluğu, davranışlarda tutarsızlık gibi olumsuzluklar da gözlenmektedir. Oyun dünyasına dalan çocuklar; gerçeklikten uzaklaşmakta, yarattıkları sanal âlemde oyun kahramanları gibi kendilerini algılamaktadır.

İnternet kafelerin büyülü ortamında saatlerini geçiren çocuklar aileleriyle birlikte olma, televizyon izleme, gazete dergi, kitap okuma, ders çalışma, arkadaşları ile buluşup sohbet etme gibi faydalı alışkanlıklarından süratle uzaklaşmakta, yüz yüze sıcak iletişimden adeta vazgeçmektedir. Bu durum ise çocukta hem okul hem de sosyal hayatında başarısızlıklara neden olabilmektedir. Çocukta içine kapanıklık, kendini ifade edememe, diğer insanlarla ilişki kuramama gibi anti sosyal durumlara neden olmaktadır.

İnternet dünyasında her sitenin faydalı İnternet dünyasında her sitenin faydalı olduğunu söylemek mümkün değildir. İnternet ortamında bilinçsiz şekilde dolaşan, vakit geçirmek için siteleri ziyaret eden çocuklar terör örgütlerinin ve kötü niyetli kişilerin tuzaklarına da düşebilmektedirler. Örgütler çekici siteler hazırlayarak, yalan haberler kullanarak çocukların ilgisini çekmeye çalışmaktadır. Bu siteleri ziyaret eden çocukların etkilenmesi de doğaldır. Sonuçta ülkesi ve devletini sorgulayabilecek duruma gelen çocukların olması bile mümkündür.

İnternet kafelerin diğer bir yönü ise ekonomik. boyutudur İnternet kafelerin diğer bir yönü ise ekonomik boyutudur. Saatlerce bilgisayar karşısında vaktini geçiren çocuklar harçlıklarını buralarda harcayabilmektedirler. Çocuk tüm boş zamanlarını internet kafe de geçirdiğinden maddi sıkıntılarla dahi karşılaşabilmektedir. Bu maddi sıkıntıyı gidermek anlamında çocuk, yapmaması gereken davranışlara yönelebilmekte, en temel gereksinimlerinden bile vazgeçerek internet kafelere öncelik verebilmektedir.

Saatlerce bilgisayar ekranı karşısında kalmak, çocuklarda başta görme organı olmak üzere birçok duyu organlarını da olumsuz etkilemektedir. Bu durum çocuğun fiziksel gelişimi içinde engel teşkil edebilmektedir. İnternet kafelerde fiziksel açıdan da tehlikeler olduğu açıktır. İnternet kafelerin kapalı ortamlar olması, havalandırma sisteminin bulunmaması, uygunsuz şartlarda faaliyet göstermesi halinde salgın hastalıklara da zemin hazırladığı gerçektir. Başka insanların kullandığı kulaklık, mouse ve klavyelerden geçebilen hastalıkları da unutmamak gerekir.

Bütün bunlara karşın, internet kafelerin olası yararları da göz önüne alınmalıdır. İlk olarak internet kafeler bilgisayar okur yazarlığını arttırma konusunda son derece önemlidir. Yapılan çalışmalarda kişilerin internet ile ilk kez nerede tanıştıkları araştırıldığında, %41.3’ü ilk kez internet ile internet kafede, sadece %17.3’ü internet ile ilk kez okulda tanıştıklarını ifade etmişlerdir.

Ayrıca psikolojik bir süreç olarak, yaşın ilerlemesiyle birlikte bilgisayar ve internet kullanmaya karşı bir direncin oluştuğunu, hatta bu sürecin kişi bilgisayar kullanmayı arzulasa da fiziksel temastan korkmaya kadar varabildiğini gündelik pratiklerde görülmektedir.  Oysa ki, genelde internet kafelerde olduğu gibi küçük yaştaki kişilerin oyun için dahi olsa bilgisayar ve internetle ilk fiziksel temasları bu psikolojik sürecin ortadan kalkması için önemlidir.

Son olarak; ülkemizin ekonomik yapısı ve satın alım gücü düşünüldüğünde, bilgisayar ve internet teknolojisinin hayli pahalı olduğu açıktır. Bu teknolojilere sahip olamayan insanların ücretsiz yararlanabilecek oldukları internet evleri, halk kütüphaneleri gibi imkanların henüz ülkemizde olmadığı göz önüne alındığında, internet kafelerin bu eksikliği giderdiği düşünülebilir.

İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik YASAL MEVZUAT İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları Hakkında Yönetmelik

23 Mayıs 2007 tarihinde 5651 sayılı “Internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi Ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun” Resmi Gazete yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu kanuna dayanılarak çıkarılan “İnternet Toplu Kullanım Sağlayıcıları  Hakkında Yönetmelik” 01/11/2007 tarihli ve 26687 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmelik ile internet toplu kullanım sağlayıcıları ve ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri ve sorumlulukları ile denetimlerine ilişkin esas ve usuller düzenlenmektedir.

Yükümlülükler ve Sorumluluklar İKİNCİ BÖLÜM Yükümlülükler ve Sorumluluklar İnternet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri MADDE 4 – (1) İnternet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri şunlardır: a) Konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak. b) İç IP Dağıtım Loglarını elektronik ortamda kendi sistemlerine kaydetmek.

Ticari amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri MADDE 5 – (1) Ticarî amaçla internet toplu kullanım sağlayıcılarının yükümlülükleri şunlardır: a) Mülki idare amirinden izin belgesi almak. b) Konusu suç oluşturan içeriklere erişimi önleyici tedbirleri almak. c) Başkanlık tarafından onaylanan içerik filtreleme yazılımını kullanmak. ç) Erişim sağlayıcılardan sabit IP almak ve kullanmak. d) İç IP Dağıtım Loglarını elektronik ortamda kendi sistemlerine kaydetmek. e) TİB tarafından verilen yazılım ile, (d) bendi gereğince kaydedilen bilgileri ve bu bilgilerin doğruluğunu, bütünlüğünü ve gizliliğini teyit eden değeri kendi sistemlerine günlük olarak kaydetmek ve bu verileri bir yıl süre ile saklamak.

İşyerlerinde uyulması gereken kurallar MADDE 9 – (1) İşyerlerinde uyulması gereken kurallar şunlardır: a) 12 yaşından küçükler ancak, yanlarında veli veya vasileriyle işyerlerine girebilirler. b) 15 yaşından küçükler yanlarında veli veya vasileri olmadan saat 20.00’den sonra işyerlerine alınmazlar. c) Tütün ve tütün mamulleri tüketim bölümü bulunmayan işyerlerinde tütün ve tütün mamulleri içilemez. ç) İşyerlerinde 1117 sayılı Küçükleri Muzır Neşriyattan Koruma Kanununa aykırı hareket edilemez. d) İşyerlerinde 4250 sayılı İspirto ve İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanununun 19 uncu maddesi gereğince alkollü içecek satılması, bulundurulması veya sunulması yasaktır.

e) İşyerlerinde 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu kapsamında korunan hakların ihlal edilmesinin önlenmesi için gerekli tedbirler alınır. f) İşyerlerinde elektronik ve mekanik oyun alet ve makineleri bulunamaz. g) İşyerlerindeki bilgisayarlarda uyuşturucu veya uyarıcı madde alışkanlığı, intihara yönlendirme, cinsel istismar, müstehcenlik, fuhuş, şiddet, kumar ve benzeri kötü alışkanlıkları teşvik eden ve 18 yaşından küçüklerin psikolojik ve fizyolojik gelişimine olumsuz etkisi olabilecek oyunlar oynatılamaz. ğ) İşyerlerine giren ve çıkanların tespiti amacıyla gerekli kamera kayıt sistemi kurulur. Bu sistem aracılığıyla elde edilen kayıtlar yedi gün süreyle saklanır ve bu kayıtlar yetkili makamlar haricindeki kişi ve kuruluşlara verilemez.

ÖNLEMLER - ÖNERİLER

İnternet kafelerin kişilerin kendini geliştirmesi yönünde yardımcı olabilmesi için bazı ciddi adımların atılması gerekmektedir. İlk olarak, insanlara İnternet’in sunduğu olanaklar yelpazesi açık ve net olarak anlatılmalı ve bu kullanım alanlarının değerlendirilmesi teşvik edilmelidir.

İkinci bir sorun ise İnternet’teki Türkçe içerik yetersizliğidir İkinci bir sorun ise İnternet’teki Türkçe içerik yetersizliğidir. Eğer İnternet’te insanların hayatını kolaylaştıracak ve zenginleştirecek içerik bulunabilirse, kullanıcılar da daha istekli hale geleceklerdir.

Üçüncü sorun, devletin İnternet politikalarını detaylı olarak planlama ve toplumla paylaşma gerekliliğidir. Bu politikalar demetinde daha fazla altyapı, daha fazla katılım, daha fazla insani kapasite, daha fazla içerik, daha çok yaratıcılık, daha fazla işbirliği, daha fazla maddi imkân olmalıdır.

SON OLARAK; Bilişim toplumu olma yolunda internet kafeler birer araçtır. Avrupa Birliği taahhüdümüz olan e-Türkiye projesini, Türkiye internet kullanımının %42’sinin sağlandığı internet kafeleri hiçe sayarak gerçekleştiremeyiz. Herkes elini taşın altına koymalıdır. İnternet kafeler teşvik edilmelidir, tek çatı altında toplanmalıdır. İyi ile kötü birbirinden ayrılmalıdır. Bunun için önemli çalışmalar var, bunlar desteklenmelidir. İnternet kafeler eğitim ve bilim yuvaları olmalıdır.

TEŞEKKÜRLER