İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZBAKIM BECERİLERİ VE SORUMLULUK
Advertisements

TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Evde Olumlu Öğrenme Ortamı Oluşturmak
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU
Verimli Ders Çalışma F.N.Ç.A.L. REHBERLİK SERVİSİ
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
öğretmen-öğrencİ İletİşİmİ ve etkİn dinleme
AİLE EĞİTİM SUNUSU 5.
Tavşanın yarış hikayesi
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
İletişim Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kim Ne Söyledi Hangi Yolla Kime
ÇOCUKLARIMIZ İÇİN EN BÜYÜK DİLEĞİMİZ NEDİR…?
SORUMLULUK NEDİR?.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
Sabiha Hamdi Türkay İlkokulu Rehberlik Servisi 2014
ÇOCUKLARIMIZIN EVDEKİ ÇELIŞMALARINA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ ?
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
ÇOCUKLARDA SORUMLULUK DUYGUSU GELİŞİMİ
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
OLUMLU DAVRANIŞ GELİŞTİRMEDE
ÖDEV VERME VE DEĞERLENDİRME Meral KOCABAY
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
Kazanım 3. Katıldığı gruplarda aldığı roller ile rollerin gerektirdiği hak ve sorumlulukları ilişkilendirir.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
ÇOCUĞUN OKUL BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
KAYGI VE TEST EDİLME KAYGISI
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Mustafa kemal Akbay İlköğretim Okulu Veli Toplantısına Hoş Geldiniz.
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
ÇOCUĞUMUN DAVRANIŞLARINI KONTROL ETMESİNİ NASIL SAĞLAYABİLİRİM?
HOŞ GELDİNİZ.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
1 Rehberlik; Bireyin kendini anlaması, çevredeki imkanları bilmesi, doğru tercihler yaparak kendini gerçekleştirebilmesi için bireye yapılan sistematik.
NELERDEN BAHSEDECEĞİZ
HAYIR DEMEK HERŞEYİ ÇÖZERMİ?
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
“ŞU DÜNYADA HER ŞEYİN EN İYİSİNE LAYIK ÇOK ÖZEL VE GÜZEL BİR ÇOCUK VAR
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
10-14 Yaş Gelişim Dönemi ve Çocukla İletişim
ÇOCUĞUMUN OKUL BAŞARISININ ARTMASI İÇİN NELER YAPMALIYIM?
OLUMLU DİSİPLİN YÖNTEMLERİ
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
KOCAELİ GEBZE BALÇIK İLKÖĞRETİM OKULU AİTEP EĞİTİMİ PROJESİ Hazırlayan:Esma AKAN Kaynak:Mark L.BRENNER
İNSAN VE SORUMLULUK YAPAN= HATİCE SEYYAR
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
BAŞARIYI ARTIRMADA AİLEYE DÜŞEN GÖREVLER REHBER ÖĞRETMEN HABİB TAŞAN
Herkese Açık Okul Adı Tarih.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
AİLELER ÇOCUKLARINI NASIL DESTEKLEYEBİLİR?
1 /A Sınıfı Veli Toplantısına HOŞGELDİNİZ Ramazan SERİNOĞLU
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

İSTEK ÖZEL ACIBADEM OKULLARI PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ

SORUMLULUK

SUNUM AKIŞI Sorumluluğun tanımı Sorumluluk sahibi bireylerin özellikleri Sorumluluk sürecinin değişmez öğeleri Sorumluluk duygusunun gelişiminde ailenin rolü Yaşa uygun sorumluluklar

SORUMLULUK Sorumluluk:Başkalarının haklarına saygılı olmak ve kendi davranışlarının sonuçlarını üstlenmek şeklinde tanımlanabilir.

Sorumluluk Sahibi Bireyler: Kendi kaynaklarını kullanan, Kendine güvenen, Kendi kararlarını kendisi veren, Davranışlarının sonuçlarını üstlenen, Bağımsız hareket eden,

Sorumluluk Sahibi Bireyler: Başkalarının haklarını çiğnemeden, kendi ihtiyaçlarını karşılayabilen, Öz eleştiri yapabilen, İş birliğine yatkın, Zamanı etkin kullanabilen kişilerdir.

Sorumluluk kazandırmaya yönelik her sürecin temel ve değişmez öğeleri ; 1-Bilgilendirme: Çocuğun davranışında istenen değişimin gerçekleşebilmesi için önce, çocuğun bu değişim hakkında bilgilendirilmesi gerekir. Çocuk davranışındaki değişimi bir ihtiyaç olarak görebilmeli..

Sorumluluk kazandırmaya yönelik her sürecin temel ve değişmez öğeleri ; 2-Takip Etme: Çocuk, yapacağı iş hakkında bilgilendirildikten sonra, ona bir süre tanınması ve bu süre içinde işi yapıp yapmadığının takip edilmesi çocuğun sorumluluğu almasını kolaylaştırır.

Sorumluluk kazandırmaya yönelik her sürecin temel ve değişmez öğeleri ; 3-Geri Bildirimde Bulunma: Eğer çocuk kendisine verilen sorumluluğu yerine getiriyorsa, olumlu sözler söylenerek motive edilmesi çocuğun kendine olan güvenini artırır, kendisiyle gurur duymasını sağlar.

Sorumluluk kazandırmaya yönelik her sürecin temel ve değişmez öğeleri ; 4-Hatırlatma: Çocuk sorumluluğu almakta direnç gösteriyorsa yeniden bilgilendirme yapılması gereklidir. 5-Tekrar: Yapılması gerekenlerin sabırlı ve kararlı bir biçimde belirli aralıklarla tekrarlanması çocukta sorumluluk davranışının gelişmesine yardımcı olacaktır.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Beklentilerinizde gerçekçi olmaya çalışın. * Prensip:Kuralları belirlerken çocuğunuzun yaşını ve özel durumlarını dikkate alın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Bazı davranışlarının yaşı gereği doğal ve geçici olduğunu unutmayın. *Prensip:Bazı davranışlar gelişim sürecinin parçasıdırlar.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuza davranışı ile ilgili beklentinizi tam olarak öğretin. *Prensip:Bildiğini veya yaşı gereği bilmesi gerektiğini varsaymayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Sorunlarla karşılaşmadan önce doğru davranışı hatırlatın. *Prensip:Kendisinden beklenenleri bildiğinden emin olun.

İyi davranışını kullanma olanağı veren uygun ortamlar hazırlayın. *Prensip:Deneyimlerle öğrenmesini kolaylaştırın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğa kuralların düzenlenmesi ve uygulanmasında aktif rol ve sorumluluk verin. . “Sabahleyin zamanında kalkabilmen için odana saat koyuyorum.” *Prensip:Kuralları benimsemesi ve uyması daha kolay olur.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Her türlü durum için değil de, günlük yaşantınızı olumsuz biçimde etkileyen sorunlarla ilgili kural koyun. *Prensip:Kurallar karmaşası içinde kalmayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Kontrolün anne-babada olması, çocuğun yaptığı her şeyin kontrol edilmesi anlamına gelmemektedir. *Prensip:Hayata hazırlayacak becerileri edinmesine fırsat verilmelidir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Aile üyeleri çocukla ilgili amaç ve beklentilerde uyuşmalıdır. *Prensip:Tutarlı kurallar, güven,düzen ve kontrol sağlar.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuzun sizi tartışma ortamı içine çekmesine izin vermeyin. “Oynamak istemeni anlıyorum ama şimdi yatman gerekiyor.” *Prensip:Durumla ilgili bir ifade kullanarak çok açık bir şekilde ondan ne istediğinizi söyleyin.

Çocuğunuza bütün özellikleri ile değer verdiğinizi, sevdiğinizi hissettirin. *Prensip:Çocuğunuza “yanlış” bir kişi olduğu izlenimi vermeden, istenilen davranış değişikliklerini sağlayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuzu değil, davranışını eleştirin. “Kardeşine vurman uygun bir davranış değil.” *Prensip:Kişiliğine saygı gösterin, etiketlendirmeyin.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Suçluluk duygusuna kapılmadan hata yapabilme olanağını kendisine tanıyın. *Prensip: Önemli olan yanılgıdan kurtulmak ve yanlışı düzeltmektir.

Çocuğunuzun uygun davranışları için yüreklendirici mesajlar kullanın. *Prensip:Övülen, yüreklendirilen davranış tekrarlanır.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çabasına, davranışlarına ilişkin ifadeler kullanın. * Prensip:Mesajlar, daha iyi seçimler, kabul edilebilir davranışlar,işbirliği,bağımsızlık ve gelişme üzerinde yoğunlaştığında daha güçlü etki bırakırlar.

İşbirliğini yüreklendiren mesajlar; “Odanı ne kadar güzel düzenlemişsin.”

İşbirliğini yüreklendiren mesajlar; “Yardımların çok işe yarıyor.”

Kabul edilebilir davranışları yüreklendirme; "Bugün alışverişte tutturmadığın için ne kadar keyifliyim, teşekkürler."

Gelişmeye yüreklendiren mesajlar; "İstediğin notu alamamış olabilirsin ama çok gayretliydin ve bu benim için çok daha önemli."

Bağımsızlığı yüreklendiren mesajlar; "Bunu tek başına yapabileceğini biliyordum.",

Seçimleri yüreklendiren mesajlar; “Bir dahaki sefere kullanmak için iki uygun seçeneğin var. Üstesinden geleceğine inanıyorum.”

Cesaret kırıcı mesajlar; "Bana karşı saygılı olmanı beklemiyorum zaten." "Hep sorun yaratıyorsun." "Hele bir daha dene de ne olacağını gör." "Bir kez olsun beni dinlesen." "Yapabileceğin en iyi şey bu mu?" "Doğru seçim yapabildiğini bir görebilsem."

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Duygularınızı ve düşüncelerinizi açıklarken ben-diliyle konuşun. “Arkadaşlarına vurduğun için üzülüyorum.” * Prensip:Yargılama ve suçlama olmaksızın duygu ve düşüncelerinizi iletin.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü İstek ve kurallarınızı açık ve net yönergelerle iletin. “Bu oyuncakları sepetine koymanı istiyorum.” “Başkalarının eşyalarını kullanmadan önce izin almalısın.” * Prensip:İsteklerinizi net, doğrudan, kararlı ve tartışmasız bir tavırla belirtin.

Sınırlandırılmış seçenekler sunun. “Bakkala şimdi mi gidersin maçtan dönüşte mi?” “Ispanak mı yersin, kabak mı?” * Prensip:Öz-disiplin kazandırır, doğru kararlar alma yeteneğini geliştirir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuz için iyi bir dinleyici olmaya çalışın. Size iletmek istediğine dikkat edin. “Ben onun yerinde olsam ne düşünürdüm, ne hissederdim?” * Prensip:Öğütlerden, yönlendirmelerden, gereksiz sorulardan, teşhiste bulunmaktan, teselli etmekten, konuyu değiştirmekten kaçının.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuzun duygularını anladığınızı ifade edin. “Kardeşin seni rahatsız ettiği için sinirlenmiş görünüyorsun.” “Amacına ulaşmak için kopya çekmeye bile razıysan, okulda başarılı olmak senin için önemli olmalı.” * Prensip:Bütün duygular ifade edilmelidir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocukların bir aktiviteyi bitirmesine yardımcı olmak için, zihinsel olarak bu değişikliğe hazırlanmalarını sağlayacak zaman tanıyın. “Beş dakika sonra gidiyoruz.” *Prensip:Zihinsel hazırlık kontrol sağlar.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğun problemleri üzerinde düşünmesini ve çözüme ulaşmasını sağlamak için çocuğa yardımcı sorular yöneltin. “Sence kardeşin bu konuda ne hissedecek?” “Bu problemi nasıl çözmeyi düşünüyorsun?” * Prensip:Problem çözme becerilerini ve özdenetimi geliştirir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Notlar ve şekiller çocuğunuzun işbirliğini sağlamak için uygun yöntemlerdir. “Diş fırçası” resmi, “Yatağını toplamayı unutma” notu. * Prensip:Görsel uyarıcılar görevleri hatırlatır, sorumluluk yükler.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuz olumsuz bir davranış gösteriyorsa, bu davranışın altında yatan nedenleri anlamaya ve önlem almaya çalışın. * Prensip:Çocuğunuz anlaşıldığını ve önemsendiğini hisseder, sorumluluk alır.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Tahammülünüzün olmadığı bir gününüzde iseniz ya da kendinize kısa bir zaman dilimi ayırmak istiyorsanız, çocuğunuza durumu açıklayınız. “Bugün çok yorgunum,gürültü etmeden oturmanı istiyorum. * Prensip:Problem çıkma olasılığını azaltır, sorumluluk verir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Kendinize düşünmek için zaman tanıyın. “Bu konuyu biraz düşünmeliyim.” *Prensip:İsteklerine verdiğiniz önemi ve ona olan saygınızı iletir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Mümkünse “Hayır” kelimesi yerine “Evet” kelimesini kullanın. “Evet, yemekten sonra çikolata yiyebilirsin, ama şimdi olmaz.” *Prensip:İsteğine saygı gösterdiğinizi ve onu yerine getirmek istediğinizi iletir.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Mümkünse sonuçları onun da görmesini ve anlamasını sağlayın. “Dışarısının ne kadar soğuk olduğunu hissedebiliyor musun?” *Prensip:Bir şeyin neden yapılamayacağını somut örneklerle açıklayın.

Sorumluluk bilincini geliştirmede ailenin rolü Çocuğunuza iyi örnek olun. *Prensip:Çocuklar bizim uyguladığımız yöntemleri kullanırlar.

ÇOCUĞUNUZUN EVDE DAHA ÇOK SORUMLULUK SAHİBİ OLMASI VE BUNLARI UYGULAMASI DEMEK; OKULDA DA SORUMLULUKLARINA SAHİP ÇIKMASI DEMEKTİR.

Genel kural:Daima çocuğun gelişimsel düzeyi göz önüne alınarak sorumluluklar verilmesidir.

4 yaş; Sofrayı kurmak, Oyun oynadıktan sonra oyuncaklarını veya kendine ait eşyaları yerlerine kaldırmak, Oyun oynarken nerede olacağını anne babasına söylemek, Toz alma gibi basit ev işlerinde yardımcı olmak, Bulaşık makinesinin doldurulmasına yardım etmek, Alışveriş dönüşü malzemelerin yerleştirilmesine yardımcı olmak, Alışveriş sırasında malzemelerin raflardan alınmasına yardımcı olmak, Basit bazı yiyeceklerin hazırlanmasına yardım etmek

5 yaş; Sofrayı, her şeyi yerli yerine koyarak hazırlamak, Yatakları düzeltmek ve odasını temizlemek, Basit bir kahvaltıyı hazırlamak, Yedikten sonra kirlilerini kendi başına kaldırmak, Giyeceklerini önerileri dikkate alarak seçmek ve kendi başına giyinmek, Kirli giyeceklerini sepete atmak, Telefona gerektiği şekilde cevap vermek, Ayakkabılarını bağlamayı öğrenmek, Kendi kendine hazırlanmak (saçını tarama).

6 yaş; Havaya, özel olay ve günlere göre giyeceklerini seçmek, Çiçekleri sulamak, Basit yiyecekleri (tost, yumurta, sosis vb.) bir büyüğün desteği ile pişirmek.

7 yaş; Ödev ve projelerini ebeveyn kontrolünde yapmak, Okul çantasını yardım alarak hazırlamak ve okul malzemelerini eksiksiz olarak okula getirmek, Okul çantasını taşıyabilmek, Evdeki hayvanları beslemek, Alışveriş malzemelerini arabadan eve taşımak, yerlerine yerleştirmek, Sabahları çalar saatle kendi başına kalkmak, Kendi giysi alışverişinde anne babalara yardımcı olmak

8YAŞ Yardım almadan banyo yapabilmek, Çekmece ve dolaplarını temiz ve düzenli tutmak, Kimse söylemeden okul giysilerini değiştirmek, Kimse söylemeden derslerini düzenli olarak yapmak, Kardeşleri varsa onlarla ilgilenmek (yemek yemesine, giyinmesine yardım etmek vb.), Kendisine uygun hobileri bulmak ve sürdürmek.

9-11YAŞ Kendi yatak çarşaflarını değiştirmek, Yardım almadan bulaşık makinesini yerleştirmek ve boşaltmak, Kendi başına listelenmiş malzemeleri bakkal, çarşıdan almak, Kendi randevularını (dişçi, antrenman gibi) takip etmek, Doğum günü ya da özel günleri planlamak, Basit yaralanmalarla başa çıkmak, Kimse söylemeden belirli görevleri yerine getirmek, Para biriktirip uzun vadede almak istediklerini planlamak .

12-17 yaşlar arası; Başkalarının haklarına saygı göstermek, Yardım gerektiren işlerde kendi isteği ile yardım önerisinde bulunmak, Eve dönüş saatlerine uymak, 15 yaşına kadar evde kısa süreli tek başına kalmak,15 yaş sonrası en fazla 1.5-2 saat tek başına kalmak.

*ÇOCUĞUN SORUMLUK DÜZEYİNİN NE OLDUĞUNU VE ÇOCUĞUNUZUN ALMASI GEREKEN SORUMLULUĞUNUN NE KADARINI ALDIĞINI ANLAMAK AŞAĞIDAKİ SORULARA VERİLEN CEVAPLAR İLE MÜMKÜNDÜR.

BİZİM SORUMLULUKLARIMIZ; Çocuğumdan neler bekliyorum? Öğretmenler çocuğumdan neler bekliyor? Çocuğumun davranışları beklentilerden ne kadar farklı? Çocuğumun davranışları; akademik başarı, arkadaşlık ilişkileri gibi durumları olumsuz etkiliyor mu? Çocuğumun davranışları başkalarının haklarını engelliyor mu?

KAYNAKÇA Civelek, B., 2-10 Yaş Çocuklar İçin Hayatı Kolaylaştıran Temel Alışkanlıklar, Epsilon Yayınları, Temmuz 2008, İstanbul. Eren-Yavuz K., 0-12 Yaş Dönemi Çocuklarında Duygusal Zeka Gelişimi, Ceceli Yayınları, Ekim 2004, Ankara. Martin M., Greenwood-Waltman C., Çocuğunuzun Okulla İlgili Sorunlarını Çözebilirisiniz, Sistem Yayıncılık, Kasım 2000, İstanbul. Salk, L., Çocuğun Duygusal Sorunları, Remzi Kitabevi, Mart 2002, İstanbul.

KATILDIĞINIZ İÇİN TEŞEKKÜR EDERİM. Gözde Aydemir PSİ.DANIŞMAN