T.C. EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Pazar Araştırması ve Ülke Masaları YAVUZ SELİM ÖZDEN
MASA BAŞI ARAŞTIRMASI Masa başı araştırması hedef pazarın seçimi ve hedef pazar potansiyelinin ölçülmesi işidir. Uluslararası pazarlara girmek ve ihracat yapmak için öncelikle cevaplamamız gereken sorular vardır: Müşteriler kim? Hedef Pazar Neresi? İlk kez ihracat yapacağım. Nereden başlamalıyım? Masa başı çalışması ile önce hedef pazar seçilmekte, daha sonrada bu pazarın uygunluğu konusunda bir ön araştırma yapılmaktadır. Böylece belirlenmiş pazar yada pazar bölümündeki potansiyel alıcıların firmanın teklifini satın alma gücü araştırılmaktadır.
MASA BAŞI ARAŞTIRMASI AVANTAJLAR DEZAVANTAJLAR Verinin hızlı toplanması Düşük maliyetli Herhangi biri tarafından yapılabilir. DEZAVANTAJLAR Genel kalmaktadır. Güvenilirliğinin test edilmesi gereklidir. Çelişen istatistikler Farklı tanımlar Güncel olmayan bilgi
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Amaç ve İşin Tanımının Belirlenmesi Ürünün Sınıflandırılması Pazar Araştırmasında Gerekli Bilgilerin Toplanması Bilgi Kaynaklarının Belirlenmesi
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Amaç ve İşin Tanımının Belirlenmesi Amaç ürünlerin satılabileceği hedef bir ülkenin ve bu ülkedeki potansiyel müşterilerin belirlenmesidir. Masa başı araştırmasıyla ülkelerin rekabet yapısı, pazar büyüklüğü, kültürel, ekonomik ve coğrafi farklılıkları, müşteri istek ve ihtiyaçlarını değerlendirebilmek için hedef pazarlar hakkında detaylı bilgi toplanmakta, karşılaştırma yapılmakta, hedef olarak seçilen pazarın yapısı ortaya çıkarılmaktadır.
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Ürünün Sınıflandırılması Ülkemizde dış ticaret istatistikleri “ARMONİZE SİSTEM NOMANKLATÜRÜ” esas alınarak 12'li bazda hazırlanmaktadır. Armonize sistem numarasını Gümrükler Genel Müdürlüğü (http:gumrukler.gov.tr) sayfasından yada www.ibp.gov.tr adresinden başvuru kaynaklarında GTİP kod rehberi başlığı altında bulabilirsiniz. Bir örnek ile açıklamak gerekirse Türk Gümrük Tarife Cetveli’nde “Damızlık kısraklar” için belirlenen pozisyon kodu ‘0101.11.00.10.12’dir. 0101.11 00 10 12 Armonize Sistem Kodu Kombine Nomanklatür Kodu Milli alt açılım kodu İstatistik kodu GTİP KOD REHBERİ 2, 4 ve 6 fasıllı HS (Harmonize System-Armonize Sistem) kodlarına, İngilizce veya Türkçe ürün adlarına göre ayrı ayrı sorgulama yapılabilmektedir. Rehber yardımıyla ürünün Türkçe veya İngilizce adını bilen kişi Armonize Sistem koduna ulaşabilmektedir.
ÜRÜNÜ SINIFLANDIRDIĞIMIZDA; Ürün son üç-beş nereye ihraç edilmiştir? Ürün nereden ithal edilmektedir? Ürünün dünya ticareti (ithalat+ihracat) nedir? Ürünün son yıllardaki ticari eğilimi nedir? Ürünüz ile ilgili Gümrük Vergisi’ne ulaşabilirsiniz.
Masa Başı Araştırmasının Aşamaları Pazar Araştırmasında Gerekli Bilgiler: 1.Ürünün özellikleri / dış ticaret sınıflandırması 2.Hedef pazardaki tüketim (pazarın büyüklüğü, bölümleri, eğilimler, tüketim eğilimleri) 3.Hedef pazarda üretim, ithalat, ihracat 4.Hedef pazarda ticaretin yapısı (dağıtım kanalları) 5.Hedef pazara giriş (kalite standartları, ambalajlama, işaretleme, etiketleme, çevre ile ilgili kısıtlamalar, gümrük vergileri, kotalar,ödeme yöntemleri, teslimat koşulları,vs) 6.Hedef pazarda fiyatlar ve kar marjları, fiyat bilgisi için kaynaklar 7.Hedef pazardaki ticari yayınlar + fuarlar 8.Hedef pazardaki potansiyel alıcılar + ilgili kurum ve kuruluşların adresleri 8
BİLGİ KAYNAKLARI YURTİÇİ KAYNAKLAR YURTDIŞI KAYNAKLAR Kamu Kuruluşları Özel Sektör Kuruluşları Yabancı Ülke Temsilcilikleri Ülke Masaları YURTDIŞI KAYNAKLAR Dış Temsilcilikleri Birleşmiş Milletler ITC-Uluslararası Ticaret Merkezi DTÖ-Dünya Ticaret Örgütü Bölgesel Entegrasyonlar Dış Ticaret Kuruluşları
ÇAĞIMIZIN TİCARİ BİLGİ KAYNAĞI: INTERNET www.ekonomi.gov.tr www.ibp.gov.tr ÇAĞIMIZIN TİCARİ BİLGİ KAYNAĞI: INTERNET www.intracen.org www.trademap.org
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 11
İHRACAT BİLGİ PLATFORMUNUN ÜLKE MASALARI ÜLKE MASALARI EKONOMİ BAKANLIĞI İHRACAT BİLGİ PLATFORMUNUN www.ibp.gov.tr BİR BÖLÜMÜDÜR www.ulkemasalari.gov.tr T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 12
ÜLKE MASALARI – ÜRÜN / HEDEF KİTLE ÜRÜNÜN NİTELİĞİ Ülke Masalarının ürünü olan ülke raporları temel olarak Pazar Araştırması niteliği taşımaktadır. Ülke Raporlarının hedef alıcıları/kullanıcıları pazar araştırması aşamasında ya da ihtiyacında olan firmalarımızdır. T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 13
ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ ÜLKE MASALARI ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ Temel Sosyal ve Ekonomik Göstergeler Siyasi ve İdari Yapı Genel Ekonomik Durum ve Sektörler Dış Ticaret Dış Ticaret Politikası ve Vergiler Türkiye ile Ticari İlişkiler Yabancı Yatırımlar Pazarla İlgili Bilgiler İş Adamlarının Pazarda Dikkat Etmesi Gereken Hususlar Genel Değerlendirme ve Öngörüler Sektörel Değerlendirmeler Pazara İlişkin Haberler Fuarlar ve Yararlı Adresler T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 14
Potansiyel Sektör Değerlendirmelerinin İçeriği ÜLKE MASALARI ÜLKE PAZAR BİLGİLERİNİN İÇERİĞİ Potansiyel Sektör Değerlendirmelerinin İçeriği Hedef Ülkenin İthalatı ve Değişimi Dünya İthalatında Hedef Ülkenin Payı Türkiye'nin Toplam İhracatı Türkiye'nin Hedef Ülkeye İhracatı ve Değişimi Hedef Ülkenin İthalatında İlk 5 Ülke ve Pazar Payları Hedef Ülkenin Türkiye'ye Rakip Ülkelere Uyguladığı Vergi Oranları Hedef Pazarlarda Potansiyel Sektörlerin Değerlendirmesi T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 15
KAYITLI KULLANICI SİSTEMİ ÜLKE MASALARI KAYITLI KULLANICI SİSTEMİ T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 16
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 18
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 19
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 20
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 21
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 22
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 23
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 24
ÜLKE MASALARI T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 25
FAALİYETLER-ÜLKE RAPORLARI 1 A.B.D. 26 Fas 51 Katar 76 Portekiz 2 Afganistan 27 Filipinler 52 Kazakistan 77 Romanya 3 Almanya 28 Filistin 53 Kenya 78 Rusya 4 Angola 29 Fransa 54 Kırgızistan 79 Senegal 5 Arjantin 30 Gabon 55 Kolombiya 80 Sırbistan 6 Arnavutluk 31 Gana 56 Kosova 81 Singapur 7 Avustralya 32 Güney Afrika Cum. 57 Kuveyt 82 Slovenya 8 Avusturya 33 Güney Kore Cum. 58 Kuzey Kıbrıs T.C. 83 Sudan 9 Azerbaycan 34 Gürcistan 59 Libya 84 Suriye 10 Bahreyn 35 Hırvatistan 60 Lübnan 85 Suudi Arabistan 11 Bangladeş 36 Hindistan 61 Macaristan 86 Şili 12 Belçika 37 Hollanda 62 Madagaskar 87 Tanzanya 13 Benin 38 Hong-Kong 63 Makedonya 88 Tayland 14 Beyaz Rusya 39 Irak 64 Malezya 89 Tayvan 15 Bir. Arap Emirlik. 40 İngiltere 65 Mauritius 90 Tunus 16 Bosna Hersek 41 İran 66 Meksika 91 Türkmenistan 17 Brezilya 42 İspanya 67 Mısır 92 Ukrayna 18 Bulgaristan 43 İsrail 68 Moğolistan 93 Umman 19 Cezayir 44 İsveç 69 Moldova 94 Ürdün 20 Çek Cumhuriyeti 45 İsviçre 70 Nijerya 95 Venezüella 21 Çin Halk Cum. 46 İtalya 71 Özbekistan 96 Vietnam 22 Danimarka 47 Japonya 72 Pakistan 97 Yemen 23 Ekvator 48 Kamerun 73 Panama 98 Yunanistan 24 Endonezya 49 Kanada 74 Peru 25 Etiyopya 50 Karadağ 75 Polonya Eyalet Raporları: Teksas, Washington, Kalifornia, Illinois, Florida, Georgia, Newyork, Virginia, Ontario, Qubec T. C. EKONOMİ BAKANLIĞI 26
HEDEF PAZARIN ZİYARET EDİLMESİ Hedeflenen pazardaki potansiyel müşterilerin bir markaya olan talebin belirlenmesi Alan Araştırması
ALAN ARAŞTIRMASI AVANTAJLAR DEZAVANTAJLAR Doğrudan pazarda yapılmaktadır. Potansiyel müşteriler ile görüşme şansı vardır. Gerekli bilgiye göre ayarlama yapılabilir. DEZAVANTAJLAR Maliyet daha yüksektir. Zaman harcamak gereklidir.
Alan Araştırması Nasıl Yapılır? 1. Hedef pazardaki alıcılarla yüz yüze görüşme 2. Hedef pazarda ürünün satışa sunulduğu yerleri ziyaret (perakendeciler, toptancılar, show roomlar, depolar, zincir mağazalar, marketler) 3. Hedef pazarda ürün ile ilgili bir fuarı gezme ve/veya fuara katılma
ALAN ARAŞTIRMASI SONUÇLARI NELERDİR? Hedef pazara ihracata hemen başlayabilirim. Hedef pazara ihracat yapabilmek için ürünümde ya da teklifimde değişiklik yapmak gerekiyor. Hedef Pazara İhracat yapmam kısa vadede mümkün görünmüyor (rakiplerin çokluğu, yerel üretimin güçlü olması, gümrük vergileri, pazarın küçük olması, teknolojinin gelişmemiş olması gibi nedenler vb.)
DIŞ PAZAR ARAŞTIRMASI NASIL YAPILIR? Geniş bilgi için: www.ibp.gov.tr/ İhracatta pratik bilgiler Dış pazar araştırması nasıl yapılır? 31
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Pazarın Demografik ve Fiziksel Durumu 1- Nüfus, nüfus artış hızı, nüfus yoğunluğu 2- Nüfus : Yaş dağılımı 3- Nüfus : Kentsel ve kırsal dağılım 4- İklim ve hava değişiklikleri 5- Ulaşım mesafesi ve vasıta sıklığı 6- Hava taşımacılığı olanakları 7- Ulaşım ve haberleşme ağı 8- Bölgesel ve yerel nakliye olanakları
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Politik Durum 9- Devlet sistemi 10- Devletin iş hayatına katılımı 11- Dış ticarete karşı devletin tutumu 12-Politik istikrar ve süreklilik 13- Adil/serbest ticaret anlayışı 14- Ulusal ticaretin gelişmesine tanınan öncelikler
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Ekonomik Durum 15- Gelişmenin genel düzeyi 16-Ekonomik gelişme : GSMH, sanayi sektörü 17-İthalat ve ihracatın toplam ekonomi içindeki yüzdesi 18- Ödemeler dengesi 19-Para: Enflasyon, bulunabilirlik, kontroller, istikrar 20- Kişi başına gelir ve dağılım 21- Harcanabilir gelir ve harcama eğilimleri
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Sosyal/Kültürel Yapı 22- Okur yazarlık oranı, eğitim düzeyi 23- Orta sınıfın varlığı 24- İç pazar ile olan benzerlikler ve farklılıklar 25- Pazarda konuşulan dile ilişkin engeller
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Pazara Giriş 26- Yeterli dağıtım ağı 27- Dokümantasyon ve ithalat mevzuatı 28- Yerel standartlar, uygulamalar ve tarife dışı engeller 29- Patentler, ticari markalar, telif haklarının korunması 30- Anlaşmazlıkların halli mekanizmaları 31- Vergi yasaları, oranları
HEDEF PAZAR DEĞERLENDİRME TABLOSU ÜLKE Ürün Potansiyeli 32- Tüketici ihtiyaçları ve istekleri 33- Yerel üretim, ithalat, tüketim 34- Ürünün tanınması ve kabulü 35- Yabancı ürünlere karşı tutum 36- Rekabet
İhracat Genel Müdürlüğü TEŞEKKÜRLER… Yavuz Selim Özden İhracat Genel Müdürlüğü ozdeny@ekonomi.gov.tr 38