“Liberal” terimi, 14. Yüzyıl’dan beri kullanılmaktadır ama çok çeşitli anlamlara gelmektedir. Liberalizm, bireysel özgürlük üzerine kurulan bir siyasi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Advertisements

Siyaset Bilimine Giriş
Uygarlık nedir? Uygarlık ve Çağdaşlık Bilgilendirme
DOĞU AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
DÜNÜ, BUGÜNÜ VE YARINI SOSYAL HİZMETLERİN Doç.Dr.Ertan Kahramanoğlu
AYDINLANMA ÇAĞI.
EMPİRİZM.
MERKANTİLİZM TANIM Orta çağın sonları ile sanayi devrimi arasında kalan dönem. Ticaret Ev-sanayi şeklinde başlayan sanayi Kapitalist sınıf: sanayiciler,
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
REHBERLİK.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
BİLAL ERYILMAZ 25 Mayıs 2012, Dedeman, Ankara. ÜÇ TEMEL ALAN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİNİN BELİRLENMESİ ETİK İNCELEMELER ETİK KÜLTÜRÜN GELİŞTİRİLMESİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
…Tarih Kainatın Vicdanıdır...
AHLAK GELİŞİMİ.
LİBERALİZM ve devlet anlayışı ögretim görevlisi M
Siyaset Bilimine Giriş
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül. Soğuk Savaşın bitişi KSB için çok kolay olmadı. Yeni bir kategori çıktı: post-komünist devletler. Italya, Fransa, Kanada,
DOKUZ EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ ÇALIŞMA EKONOMİSİ VE ENDÜSTRİ İLİŞKİLERİ BÖLÜMÜ SOSYAL DEMOKRASİ VE ÜÇÜNCÜ YOL
BİLGİ BAZLI YENİLİKÇİ GELİŞME STRATEJİSİ BAĞLAMINDA TÜRKİYE’NİN KURUMSAL DÖNÜŞÜM İHTİYACI Prof. Dr. Hüsnü ERKAN DEÜ İİBF İktisat Bölümü Yrd. Doç. Dr. Canan.
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
SEZGİN ÖZTEK ŞEREF AYAN
AHLAK NEDİR?.
1 MESLEK ETIGI MESLEK İ ET İ K Ö ğ r. Grv. MEHMET AL İ ZENG İ N.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
Marksizm.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
SİYASET FELSEFESİ İNSANLARIN YÖNETİMİYLE İLGİLİ, İKTİDARLARIN NASIL OLUŞTUĞU, İÇİNDE YAŞANILAN DURUMDAN DAHA İYİ BİR DURUM MÜMKÜN OLUP OLMADIĞINI SORGULAYAN.
SOSYOLOJİK TEORİLER VE TANIMLARI
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
Pozitivizm A. Comte.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
AYRIMCILIK.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
H.L.A. HART.
REFAH DEVLETİ.
SİYASAL İDEOLOJİLER 5. HAFTA MUHAFAZAKÂRLIK.
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
SİYASAL İDEOLOJİLER HAFTA İDEOLOJİNİN DOĞASI.
SİYASAL İDEOLOJİLER 3. HAFTA LİBERALİZM.
Toplum ve Toplumsal Yapı
Çağdaş siyasal düşünceler
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
DÜŞÜNCE ÖZGÜRLÜĞÜ ve BİLİM SUNU
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
. DERS.
Hıristiyan Mezhepleri
SİYASET FELSEFESİ İNSANLARIN YÖNETİMİYLE İLGİLİ, İKTİDARLARIN NASIL OLUŞTUĞU, İÇİNDE YAŞANILAN DURUMDAN DAHA İYİ BİR DURUM MÜMKÜN OLUP OLMADIĞINI SORGULAYAN.
Demokrasinin Temel İlkeleri Hazırlayanlar:M.Kerem GÜNGÖR Deniz ÇAPAR Kaan CANLI.
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
SOS407 – Kadın Çalışmaları
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

“Liberal” terimi, 14. Yüzyıl’dan beri kullanılmaktadır ama çok çeşitli anlamlara gelmektedir. Liberalizm, bireysel özgürlük üzerine kurulan bir siyasi felsefe veya dünya görüşüdür. Bireysel özgürlük ve bireysel haklar düşüncesiyle yola çıkan liberalizm, daha sonraki yıllarda farklı türlere bölündü ve bireylerin eşitlik ilkesinin de önemini vurgulamaya başladı

“Liberalizm” teriminin siyasal bir bağlı­lığı çağrıştırması çok daha sonraları oldu: 19. Yüzyıl’ın ilk yarısına kadar kullanılmadı. İlk kez 1812 yılında Ispanya’da kullanıldı. Lâtince liber, özgür insanlar sınıfı, yani ne serf ne de köle olan insanlar anlamındadır.

Liberal fikirler radikaldi: Bu fikirler, temel reformlar hatta zaman zaman devrimsel değişimi talep ediyordu. Sanayileşme Batı ülkelerinde yaygınlaştıkça, liberal fikirler zafer kazanmıştır. Liberaller, yönetimin müdahalesinden “bağımsız”, sanayileşmiş ve piyasa çerçevesinde işleyen bir İktisadî düzeni savunmuşlardır. 17. Yüzyıl İngiliz Devrimi ve 18. Yüzyıl’ın sonlarındaki Amerikan ve Fransız Devrimleri, bu dönemde “liberal” kelimesi siyasî anlamda kullanılmamasına rağmen kolayca fark edilebilen liberal öğeler barındırıyordu. Ayrıca, dinde vicdan özgürlüğü hareketini desteklemişler ve yerleşik kilise otoritesini sorgulamışlardır.

Liberal demokrasi öncelikle, Batı Avrupa ve Kuzey Amerika’da gelişmiş, gelişmekte olan ülkelerin bazılarında, devrimlerinden sonra Doğu Avrupa’da da köklenmişti. Batılı siyasal sistemler de liberal fikir ve değerlerle şekillenmiştir. Öyle ki, bu sistemler ço­ğunlukla liberal demokrasiler olarak sınıflandırılırlar. Amerika, İngiltere, Almanya, İtalya, Hindistan dünyanın en büyük “liberal” demokrasisidir.

Liberalizmin karakteri, İktisadî ve siyasî hâkimiyet tesisinde başarılı olan “yükselen orta sınıflar” şeklinde değişmiştir. Sonuçta liberalizm, değişim ve reformdan ziyade, geniş ölçüde liberal olan mevcut kurumlan korumayı savunan muhafazakâr bir nitelik edinmiştir. Marksistler, liberalizmi “burjuva ideolojisi’nin klasik örneği olarak görürler.

20. Yüzyıl boyunca liberalizmi, ahlâkî olarak tarafsız resmetmek moda oldu. Bu anlayış, liberalizmin “iyi” olana değil de “haklara” öncelik verdiği inancında yansımasını buldu. Liberalizm iki düşünce gele­neğinin ortaya çıkmasına yol açmıştır: Klasik liberalizm ve Modern liberalizm. 18. ve 19. Yüzyıl’da liberal düşünürler Aydınlanmanın evrensel akıl inancından etkilenmişler ve açıkça liberalizmin katışıksız biçimini benimsemişlerdir.

Liberalizmin ahlâkî ve ideolojik tutumu, kendine özgü değer ve inanç kümesine teslimiyetle açığa çıkar. Bu değerlerin en önemlileri şunlardır: ► Birey ► Özgürlük ► Akıl ► Adâlet ► Hoşgörü ve farklılık

Bireylerin, kişisel ve ayırt edici özelliklere sahip olduğu düşünüldü. Bu durum, 17. ve 18. Yüzyıllar’da gelişen doğal haklar anlayışında açıkça ortadadır. Bu anlayışa göre bireyler, Tanrı vergisi doğal haklar kümesiyle donatılmıştır. Bu haklar, John Locke tarafından “hayat, hürriyet ve mülkiyet” olarak tanımlanmıştır.

Bireyin önceliğine inanma, liberal ideolojinin tipik temasıdır. Ancak bu inancın liberal dü­şünceye etkisi farklı açılardan olmuştur. İnsan doğası ister bencil olarak, isterse diğerkâm olarak tasavvur edilsin; liberaller, her bir kişinin kendi potansiyelini tam olarak geliştirme yeteneğine sahip olduğu bir toplumu yaratma arzusu etrafında birleşirler.

Liberaller için bireysel özgürlük, üstün siyasî değerdir ve liberal ideolojide birçok açıdan birleştirici unsurdur. Liberaller, bireyin mutlak anlamda özgürlük hakları olduğunu kabul etmezler. Özgür­lük sınırsız olduğunda, bir “ruhsat”a, diğerlerini taciz etme hakkına dönüşebilir. John Stuart Mili, ( Hürriyet Üstüne,) adlı eserinde, “medenî topluluğun herhangi bir üyesinin iradesine rağmen üzerinde kullanılabilecek meşru gücün yegâne amacı, ‘di­ğerlerine zarar vermesini engellemek”, olduğunu öne sürer.

Liberaller, özgürlüğe, üstün bireyci değer olarak öncelik tanırlar. Klasik liberaller, zorlama yokluğu veya tercih özgürlüğü olarak anlaşılan negatif özgürlüğü savunurken; modern liberaller, kişisel gelişim ve İnsanî ilerleme anlamında pozitif özgürlük taraftarıdırlar. Muhafazakârlar, geleneksel olarak zayıf bir özgürlük görüşüne onay verirler. Çünkü ödev ve sorumlulukların gözetilmesi beklentisi varken negatif özgürlük, toplumun dokusu için bir tehdit oluşturur. Ancak Yeni Sağ, İktisadî alandaki negatif özgürlüğü, piyasadaki tercih özgürlüğünü benimserler.

Sosyalistler, özgürlüğü genellikle olumlu terimler çerçevesinde algılarlar. Bu özgürlük, özgür yaratıcı emek veya işbirliği hâlindeki sosyal etkileşim aracılığıyla başarılmış kendini gerçekleştirme anlamındadır. Sosyal demokratlar özgürlüğü, bireysel potansiyelin gerçekleştirilmesi olarak görme açısından modern liberalizme yaklaş­mışlardır. Anarşistler, özgürlüğü mutlak bir değer olarak görürler ve özgürlüğün hiçbir siyasal otorite biçimiyle uyuş­mayacağına inanırlar. Özgürlük, kişisel özerkliğin başarılması demektir. Yani salt kişinin "kendi başına" bırakılması değil; rasyonel olarak kendi kendini yönlendiren ve kendi istekleri doğrultusunda hareket edebilir olmasıdır. Faşistler, anlamsız olduğu gerekçesiyle her tür bireysel özgürlüğü reddederler. Aksine "gerçek" özgürlük, liderin iradesine sorgusuz itaat ve bireyin ulusal topluluk içinde soğurulmasıdır.

Ekolojistler, özellikle de derin çevreciler özgürlüğü, kişisel egonun ekosfer veya evren içinde soğurulmasıyla beraber ortaya çıkan kendini gerçekleştirme ya da biri olmanın başarılması olarak görürler. Siyasal özgürlüğün aksine, bu özgürlük, bazen "içsel" özgürlük, kendini gerçekleştirme olarak görülür. Dinî fundamentalistler, özgürlüğü, esasında içsel veya ruhanî bir nitelik olarak görürler. Özgürlük, Tanrı'nın vahyedilmiş iradesine uyum; dinî otoriteye boyun eğmekle ilgili olan ruhanî memnuniyet demektir.

Özgürlükle ilgili liberal anlayış, akla olan inanca sıkı sıkıya bağlıdır. Aydınlanma’nın ana teması, insanın bâtıl inanç ve cehalet bağlarından kurtulup, bir “akıl çağı’nın salıverilmesi arzusuydu. Belli başlı Aydınlanma düşünürleri arasında Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant, Adam Smith ve Jeremy Bentham vardır.

Liberaller, bu açıdan bireylerin katiyen yanılmaz olduklarına inanmazlar ama akla olan inanç, paternalizm karşıtı güçlü bir önyargıyı, liberalizm içinde ayrılmaz bir parça olarak inşa eder. Rasyonalizmin bir diğer mirası da, liberallerin, güçlü bir şekilde ilerlemeye inanma eğilimleridir. Kısaca aklın gücü insanoğluna, kendi hayatlarının sorumluluklarını yüklenme ve kendi yazgılarını belirleme kapasitesi bahşetmiştir. Sonuçta rasyonalizm, insanlığı geçmişin pençesiyle beraber gelenek ve görenek yükünden de kurtarmıştır.

Ayrıca akıl; tartışma, münazara ve akıl yürütmenin önemine ışık tutma açısından hayatî önem taşır. Bireyler kıt kaynaklar için mücadele ederler; iş dünyası kâr artırmak için rekabet eder; devletler güvenlik veya stratejik avantaj için çarpışırlar vs. Liberal tercih bu çatışmaların kesinlikle, tartışma ve müzakere yoluyla giderilmesi tarafındadır. Tüm bunlardan dolayı liberaller, zor kullanma ve saldırganlığa başvurmayı onaylamazlar; örneğin savaş her zaman, gündeme getirilecek son çare olarak görülür.

Adâlet, özel bir ahlâkî yargı tipini çağrıştırır; bu yargı da özellikle ödül ve cezaların paylaştırılmasıyla ilgilidir. Kısaca adâlet herkese, “gereken” ne ise onun verilmesiyle ilgilidir. Liberal adâlet teorisi, çok çeşitli alanlardaki eşitlik inancına dayanır. Her şeyden önce bireycilik, temel bir eşitliğe teslimiyeti ifade eder. İkinci olarak, temel eşitlik, biçimsel eşitlik inancını da bünyesinde barındırır. Üçüncü olarak liberaller, fırsat eşitliği inancını benimserler.

Liberaller, sosyal eşitliği arzulanabilir bir şey olarak görmezler, çünkü insanlar aynı doğmamıştır. Her insanın farklı yetenek ve becerileri vardır ve bazıları, diğerlerinden çok daha fazla çalışmaya hazırdır. Klasik liberaller, hem İktisadî hem de ahlâkî zeminlerde katı bir liyakat yönetimi benimserler. Klasik liberaller İktisadî olarak, özendirici, teşvik edici şeylere olan ihtiyacı aşırı derecede vurgulamışlardır. Adâlet teorisi, 17. Yüzyıl’da John Locke tarafından oluşturulmuş ve daha çok Robert Nozick’in fikirlerinden etkilenen neo- liberaller tarafından 20. Yüzyıl’ın sonlarından beri daha da geliştirilmiştir.

Modern liberaller ise sosyal adâleti bir dereceye kadar, sosyal eşitliği ima eder şekilde ele almışlardır. Örneğin John Rawls, A Theory o f Justice (Bir Adâlet Teorisi, 1970) adlı eserinde, İktisadî eşitsizliğin sadece toplumdaki en yoksulların menfaatine işlediğinde haklılaştırılabileceğini öne sürmüştür. Klasik liberallerin inancına göre, feodalizmin yerini alan piyasa ya da kapitalist ekonomi, her bireyin kendi değerlerine göre başarılı olabileceği sosyal koşulları yaratmıştır.

Liberal sosyal etiğin ayırt edici özelliği, ahlâkî, kültürel ve siyasî farklılığı kabul etme, bazı durumlarda da göklere çıkarma arzusudur. Bu, Fransız yazar Voltaire’in ( ), “Söylediğin şeyden iğreniyorum ama senin bunu söyleme hakkını ölümüne savunacağım” ifadesinde yer almıştır. Hoşgörü, hem etik bir ideal hem de sosyal bir ilkedir. Hoşgörü, bir yandan kişisel özerklik amacını temsil ederken diğer yandan da insanların birbirlerine nasıl davranmaları gerektiğiyle ilgili kurallar koyar.

Mill şu savı ortaya koyabilmiştir: Bir kişi hâricinde tüm insanlık bir görüşü benimserse ve sadece bir kişi karşıt görüşe sahipse; insanlığın bu kişiyi susturmasının haklılığı, bu kişinin iktidar sahibi olduğunda tüm insanlığı susturmasından daha fazla değildir. Bireyler ve sosyal gruplar çok farklı çıkarların peşinden gitmelerine rağmen liberaller, çatışan çıkarlar arasında derin bir uyum veya denge oldu­ğunu kabul ederler. Denge ilkesi, liberalizmi, çatışmacı toplum modeli geliştiren geleneksel sosyalizmden ve ahlâkî, sosyal, kültürel farklılığı düzensizlik ve istikrarsızlıkla ilişkilendiren muhafazakârlıktan ayırır.

Ancak 20. Yüzyıl’ın sonlarından itibaren birçok liberal, hoşgörünün ötesine geçmiş ve ahlâkî tarafsızlık fikrini benimsemiştir. Bu, liberalizm içinde evrenselcilikten çoğulculuğa doğru bir geçi­şin yansımasıdır. Kısaca insanların, hayatın nihaî amaçlarıyla ilgili olarak fikir ayrılığına düşmeleri zarurîdir.