KARDEŞ KıSKANÇLıĞı VE AILE TUTUMLARı PSK. İ PEK YE Şİ LKAYA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERDAL YILMAZ PSİKLOJİK DANIŞMAN
Advertisements

Hazırlayan: Maruf BEÇENE
ÇOCUKLA İLETİŞİMDE KULLANILAN DİL.
Şİddet Muhammet GÜLER.
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Hazırlayan: Rehber Öğretmen E. Meriç KAYNAR
ÖZEL ANTAKYA ATA İLKOKULU
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ÇOCUKLARDA KARDEŞ KISKANÇLIĞI
ANNE BABA TUTUMLARI.
KARDEŞ KISKANÇLIĞI.
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇALMA / HIRSIZLIK.
Ruh Sağlığı.
KARDEŞ KISKANÇLIĞI.
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Hazırlayan Psk.Dan. Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
HOŞ GELDİNİZ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
AİLE EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞ GELDİNİZ
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
AİLE İÇİ İLETİŞİM VE ANA-BABA TUTUMLARI
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
“Öfke”.
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
Aydınlı Anaokulu Rehber Öğretmeni Betül ÇİFTÇİ Kardeş Kıskançlığı.mp4
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
İLKOKULA BAŞLAMA Denizli Rehberlik ve Araştırma Merkezi
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
GAZİ MUSTAFA KEMAL İLKOKULU
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ÇOCUKLARDA KARDEŞ KISKANÇLIĞI
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
SINAV KAYGISI. SINAV KAYGISI NEDİR? Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan Sınav kaygısı,sınav öncesinde başlayan farklı,fiziksel ve psikolojik tepkilerle.
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
AİLE OLMAK DEĞERLER EĞİTİMİ.
Fatma Bekar anne, 34 yaşında, reklam sektöründe çalışıyor.
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Kardeş Kıskançlığı, Altını Islatma ve Parmak Emme ve Tırnak yeme
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
YENİ KARDEŞ DÜNYAYA GELDİĞİNDE... ÇOCUĞUN UYUM SÜRECİNİ KOLAYLAŞTIRAN 23 YOL KARDEŞ İLİŞKİLERİ YAZI DİZİSİ - 2 Davranış Bilimleri Uzmanı ve Çocuk Gelişimci.
Sunum transkripti:

KARDEŞ KıSKANÇLıĞı VE AILE TUTUMLARı PSK. İ PEK YE Şİ LKAYA

 NED İ R BU KISKANÇLIK?  KARDEŞ KISKANÇLI Ğ I NEDENLER İ NELERD İ R?  KARDEŞ KISKANÇLI Ğ ININ NEDENLER İ NELERD İ R?  KARDEŞ KISKANÇLI Ğ I İ LE NASIL BAŞED İ L İ R?  DO Ğ UMDAN SONRA YAPILMASI GEREKENLER NELERD İ R?  SORU-CEVAP  KAPANIŞ PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

NEDIR BU KıSKAÇLıK? Kıskançlık, sevilen birinin başkası ile paylaşılmasına katlanamamaktır. Yaşamın her döneminde görülebilir ancak çocuklukta biraz daha yo ğ un yaşanabilir. Bu duyguyla ilk tanışma iki yaş civarındadır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Doğal, evrensel ve insanı oldukça mutsuz eden bir duygudur. O kadar ki insanlık tarihinde ilk cinayet kardeş kıskançlığı yüzünden işlenmiştir. Önemli olan ne boyutta yaşandığıdır. Çocuk, herkesin kendisinden daha iyi olduğunu ve kendisinin herkesten daha az sevildiğini düşünmeye başlar. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Özellikle küçük çocuklarda yeni doğan kardeşi kıskanma kimi zaman yaşamı etkileyecek ve davranış bozukluğuna neden olacak derecede yoğun yaşanabilen bir duygu olabilmekte ve yardım gerektiren bir hal alabilmektedir. Bu nedenle ciddiye alınması gereken bir durumdur. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Do ğ al bir duygu olan kıskançlık sevilen kişinin bir başkasıyla paylaşılamamasından ve temelde güvensizlikten kaynaklanır. O ana kadar kendine yöneltilen ilgi ve dikkatin kardeşine yöneltilmesinden do ğ an rahatsızlık en temel nedendir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA KARDEŞ KISKANÇLIĞININ NEDENLERİ

Kardeşler arası kıskançlı ğ ın derecesi, yeni bir çocu ğ un do ğ umuyla anne babanın tutumunda olan de ğ işikliklere, büyük çocukla ebeveyn arasında yerleşmiş olan ilişkiye ve çocu ğ un bebe ğ e olumsuz bir etkide bulunmasına göz yumma hoşgörüsüne ba ğ lıdır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Annenin hamileli ğ inin son dönemlerinde a ğ ırlaşmaya başlamasıyla yorgun ve isteksiz oluşu, çocu ğ u kuca ğ ına almayışı çocu ğ a sevilmedi ğ ini daha kardeşi gelmeden düşündürmeye başlar. Yine anne babanın yeni gelecek çocuk için hazırlık yapması çocu ğ un duydu ğ u kıskançlı ğ ı pekiştirir. Kardeşin do ğ masıyla birlikte ona ayrılan zamanın azalması çocukta, bebe ğ e karşı gibi görünen ama aslında anneye babaya karşı olan kızgınlık, kırgınlık gibi duyguların gelişmesine neden olabilir. Çocuk kendini terk edilmiş, güvensiz ve desteksiz hissetmeye başlar. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Kıskançlık derecesinde rol oynayan bir başka etken de kardeşler arasındaki yaş farkıdır. Yaş farkı az olan kardeşlerde kıskançlı ğ ın görülme sıklı ğ ı, yaş farkı fazla olanlara oranla biraz daha yüksektir. Bebe ğ in bakıma muhtaç oluşunu büyük çocuk anlamakta güçlük çeker, annenin onu daha çok sevdi ğ i için ilgilendi ğ ine inanır PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Dışarıdan insanların telkini bir di ğ er nedendir. Kendisinden büyük bir kız kardeşi olan çocu ğ a saçlarının neden ablası gibi kıvırcık olmadı ğ ını sormak, ablaya da kardeşinin boyunun onu yakaladı ğ ını ve yakında onu geçebilece ğ ini söylemek (sanki bunlar kötü bir şeymiş gibi) hem gereksiz hem de olumsuz etkileri olan yaklaşımlardır. Çocukların birbirleriyle rekabete girmelerini, kızgınlık duymalarını sa ğ layabilir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Kardeşin cinsiyetine göre de çocu ğ un duyguları farklılaşabilir. Çocuk erkek, do ğ an kardeş kız ise anne babanın sırf kız oldu ğ u için onu daha çok sevdiklerini düşünür. Gelen kardeş de erkek ise ikinci bir erke ğ e neden gerek duyuldu ğ unu anlamaz. Özellikle anne babanın çocu ğ un cinsiyetine ilişkin tercihlerinin oldu ğ u durumlarda çocukta bu duygu daha çok görülebilir. Bebe ğ i görmeye gelen ziyaretçiler çocu ğ u rahatsız eder, kıskançlı ğ ı pekiştirir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Bazı çocuklar mizaçlarından dolayı daha kıskançtır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

KARDEŞ KISKANÇLIĞININ BELİRTİLERİ NELERDİR? PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Çocuk daha annenin hamileli ğ inde bu duyguyu yaşamaya başlar. Kardeşinin ondan daha çok sevilece ğ i korkusunu duymaya ve bu nedenle annesinden daha çok ilgi ve sevgi beklemeye başlar. Huysuzlaşır, inatlaşır, annenin peşinden ayrılmaz, anne babaya ihtiyacı olmasa da sürekli bir şeyler istemeye başlar. Kardeş kıskançlı ğ ı yaşayan çocukta üzüntü, küçük düşme korkusu, can sıkıntısı, öfke, nefret ve intikam alma düşünceleri oluşur. Çocuk kendisine acır ve durumundan derin bir üzüntü duyar. Bu duygulardan en etkili olanları öfke, kendine acıma ve üzüntü duygularıdır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Çocuk o güne kadar evde kendisi ilgi ve sevgi oda ğ ıyken birden ikinci plana itilmiş gibidir. Artık anne babasının ve di ğ er yakınlarının sevgi ve ilgisini kardeşiyle paylaşmak durumundadır. İ ştahsızlık ve uykusuzluk böyle durumlarda ortaya çıkabilir. Sevilmedi ğ i düşüncesiyle anneden tamamen uzaklaşır, içe kapanır, yemek yememeye ve zayıflamaya başlayabilir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Kıskançlık nedeniyle çocukta emekleme, bebek gibi konuşma, biberonla beslenmek isteme, alt ıslatma, tırnak yeme, parmak emme gibi bebekleşme ve gerileme belirtileri görülebilir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Hem gün içinde hem de geceleri aşırı sinirli olurlar. Huzursuz bir görünümleri vardır, sakinleşmekte zorlanır ve kimi zaman çevrelerindeki insanlara öfkeli davranabilirler. Kendine ya da eşyalara yönelik saldırgan davranışlarda bulunabilirler. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Bazı çocuklar kıskançlık duygularını açıkça ortaya koyarak kardeşine vurma, onun oyunca ğ ını kırma, "ondan nefret ediyorum" deme gibi davranışlar gösterirken bazıları da bu duygularını bastırır ve aşırı sevgi gösterir, bu davranışın altında ço ğ u zaman anne- babanın sevgisini kaybetme, tepki görme korkusu yatar. Kardeş düşmanlı ğ ından do ğ an düşmanlık bazen kardeşe de ğ il, anneye yönelir. Çocuk annenin sözünü dinlememeye, evde sürekli problem çıkarmaya başlar. Çeşitli bahanelerle ilgiyi üzerlerine çekmeye çalışırlar. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Evden ayrılmayı reddetmeyle birlikte (Örn: okula gitmek istememe) baş a ğ rısı, mide bulantısı gibi psikosomatik belirtiler, (emin olmak için fiziki muayene yaptırılmalıdır) isteksizlik ve di ğ er stres belirtileri sık sık gözlenebilir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Anne babaya sık sık onu sevip sevmediklerini sorma ve sevgilerinden bir türlü emin olamama yaşanabilir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

KARDEŞ KıSKANÇLıĞı ILE BAŞ EDEBİLME PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Sosyal ve ruhsal açıdan sa ğ lıklı çocuklara sahip olmanın yolu birden çok çocu ğ a sahip olmaktır. Kardeşler arası kıskançlı ğ ı yok etmenin herhangi bir yolu yoktur ve tamamen ortadan kaldırılamaz, ancak hafifletilebilir. Bunun için do ğ umdan önce ve do ğ umdan sonra alınması gereken önlemler vardır. Kıskançlı ğ ı en alt düzeyde tutmanın tek yolu, çocuk evin tek çocu ğ u konumundayken bütün istekleri yerine getirilmemelidir. Yani şımartılmamalıdır. İ lgi ve sevgi normal bir seviyede tutulursa kardeşin gelişiyle de çocuk aşırı kıskançlık durumları yaşamayacaktır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

BEBEKLE ILGILI YAPıLAN HAZıRLıKLARDA ABARTıYA KAÇMAMAK GEREKIR. Çocuk, psikolojik olarak kardeşinin gelişine hazırlanmalı ve aileye katılacak ikinci çocukla ilgili bilgiler verilmelidir. Daha bebek gelmeden çocu ğ un ruhunda kardeşine karşı sevgi oluşması sa ğ lanabilir. Hamilelik döneminde babası ya da başka bir aile üyesi (anneanne, babaanne) büyük çocu ğ un bakımıyla ilgili yemek yedirme, banyo yaptırma, uyutma gibi işlere başlayabilir. Böylece anne hastanedeyken ya da bebekle meşgulken çocuk kendini ihmal edilmiş hissetmez ve yaşantısının de ğ işti ğ i fikrine kapılmaz. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Çocu ğ u bebe ğ in gelişine hazırlarken kaygılı olunmamalıdır. Bazen ana babalar öyle kaygılanır ki, sanki her şeyin sonu olacaktır ve bu kaygılarını çocu ğ u da yansıtırlar. ”Sakın kardeşini kıskanma”, “Kardeşini kıskanırsan Allah seni cezalandırır”, ”hiç korkma, seni de kardeşin kadar sevece ğ iz”, ”Ona ne alırsak, aynısın sana da alaca ğ ız” gibi ifadeler çocu ğ u daha da kaygılandırır. Bebekle ilgili yapılan hazırlıklarda abartıya kaçmamak gerekir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

DOĞUMDAN SONRA YAPıLMASı GEREKENLER Anne bebekle ilgilenirken büyük çocu ğ u tamamen ilgiden mahrum etmemelidir. Anne- baba çocu ğ a olan sevgisini sözlerden ziyade davranışlarıyla göstermelidir. Çocu ğ un yanında bebe ğ e aşırı sevgi gösterilerinden kaçınılmalıdır. Büyükanne / baba ve misafirler daha çok bebekle ilgilenirler. Gerekirse büyük çocukla ilgilenmeleri için uyarılmalıdır. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Bebe ğ in uyudu ğ u ortamda gürültü çıkarttı ğ ı için sert tepkide bulunmak, çocu ğ un kıskançlı ğ ını arttıracaktır. Sert tepki ve ceza yerine daha sakin ifadelerle uyarılmalıdır. Bebe ğ e zarar verir endişesiyle çocuk devamlı bebekten uzaklaştırılmaya çalıştırılmamalıdır. Zarar verici davranışlara yöneldi ğ i hissedildi ğ inde uyarılmalıdır; ancak uyarının boyutu kabul edilebilir düzeyde olmalıdır. Dikkatinizi hemen, sorun çıkaran çocu ğ a yönetmek yerine, zarar gören çocukla ilgilenmek, kardeşi "ma ğ dur, ezilen" olarak nitelendirmemek gerekir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

KARDEŞLER ARASı KıYASLAMALAR ASLA YAPıLMAMALıDıR Kardeşler arası kıyaslamalar asla yapılmamalıdır. Çünkü her biri ayrı yetenek ve ilgiye sahiptir. Bebe ğ in bakımıyla ilgili işlerde büyük kardeşin yardım etmesi sa ğ lanabilir. Çocuk verilen görevi yerine getirdikten sonra övücü sözlerle ödüllendirilebilir. Bu tür etkinlikler zamanla alışkanlık haline getirilirse, çocukta kıskançlık yerine koruyuculuk duygularının gelişmesini sa ğ lar. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Hamilelikten önce çocuk ana-babasının yanında yatarken, hamilelikle beraber çocu ğ u başka bir odada yatırmak yanlış bir davranıştır. Ayrıca kendi odasında yatan çocu ğ u, bebe ğ in do ğ umundan sonra kıskanmasın diye, ana-babasının odasına almak da do ğ ru bir davranış de ğ ildir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Aile içinde işbirli ğ ine önem verilmeli. Çocukların ilgi ve yeteneklerine göre ayrı ayrı sorumluluklar verilmeli. De ğ erlendirmede çabaya önem verilmeli. Çocu ğ un duygularıyla yüzleşmesi sa ğ lanırsa fiziksel şiddet içeren davranışlar yok olabilir. Örne ğ in çocuk büyük ise, kardeşi hakkındaki duygularını açı ğ a çıkarmasına etkin dinlemeyle yardım edilebilir. Kıskançlıktan dolayın kötü bir çocuk olmadı ğ ı mesajı verilmelidir. Aksi takdirde çocuk kendini suçlu hissedecektir. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

Kısacası, çocuk aileye yeni katılan kardeşinden önce nasıl bir konumda ise, kardeş geldikten sonra da bu konumu çok az de ğ işiklikle aynen korunmalı. PS İ KOLOG İ PEK YEŞ İ LKAYA

ÇOCUKLARINIZ İLE GÜZEL VE SAĞLIKLI BİR GELECEK DİLİYORUM. PSK. İ PEK YEŞ İ LKAYA /psikologipekyesilkaya