ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Eğitim Paradigmaları Dr. Şirin KARADENİZ.
Advertisements

İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Öğrenme ve Öğretme Kuramları Doç. Dr. İbrahim H. Diken
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Doç.Dr. Sebahattin DEVECİOĞLU Fırat Üniversitesi
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.

BİLİM ve BİLİMSEL YÖNTEM.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİM NEDİR? BİLİMİN SINIFLANDIRILMASI Hazırlayan= Meslina ÖZER.
Bilim nedir? Hazırlayan= Mihriban Harmancı
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Kanıta Dayalı Tıp Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel Bilgi ve Özellikleri Bilimsel Araştırma Nedir-Türleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR

Bilgi ve Bilgi Edinme Yolları İnsanlar sürekli olarak kendilerini ve çevrelerini aydınlatma, tanıma,olay ve oluşumları açıklama ve karşılaştıkları problemlere güvenilir çözümler arama uğraşı içindedirler. Problemin çözümü doğru kararların alınması, doğru bilgi elde etme BİLGİ EDİNME YOLLARI gelenekler, otorite figürleri, bireysel deneyimler bilimdir.

Gelenekler; Otorite figürü; Kişisel deneyimler; karar verirken “emsal arama” eğilimi gelenekselleşen ya da geçmişte benimsenmiş bir çözüm yolunun “yeterliğini kanıtladığı” kabul edilir. Bu yolu izlemek daha kolay ve daha tehlikesizdir. Otorite figürü; belli konularda karar verme yetkisi ya da yeterliği olduğu kabul edilen kişi ya da kurumdur. (Yönetsel hiyerarşi, yaşlılık, uzmanlık, bilgelik, kuvvetlilik, din duygusu ve çeşitli inançlar, belli kişi ya da kurumların otorite figürü olarak benimsenmesini sağlayabilir) Kişisel deneyimler; birey, kendi dışındaki güçlerin istek ve önerileriyle değil, kendi düşünce, gözlem ve deneyimleriyle bir karara gitmektedir. Birey, edilgen olmaktan çıkıp daha etken bir duruma gelmekte ve “ben de varım”, “ben de düşünebiliyorum” demektedir.

Bilimsel Bilgi Bilime dayalı problem çözmenin en belirgin özelliği, çözümün genel, güvenilir ve bilinen en geçerli bir biçimde gerçekleştirilebilmesidir. Bu yaklaşımda, temel bilgi, tüm insanlığın ortak ürünü olan bilimdir. Bu bilgi ise, ortaklaşa benimsenen ölçütlere göre, emprist yaklaşımla toplanmış, gözlenebilir verilerden elde edilir. Böylece, belli bir çözüm önerisinin kimden geldiği değil, bilimsel olarak temellendirilip temellendirilmediği önem kazanır.

Doğayı, özellikle doğaya ilişkin kuram ya da beklentilerimizi Bilim Doğayı, özellikle doğaya ilişkin kuram ya da beklentilerimizi sürekli sorgulama etkinliği” Evrenin veya olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneye dayanan yöntemler ve gerçeklerden yararlanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli; genel geçerlik nitelikleri gösteren yöntemli ve dizgisel bilgi; belli bir konuyu bilme isteğinden yola çıkan, belli bir amaca yönelen bir bilgi edinme ve yöntemli araştırma süreci Sistemli, organize, geçerliliği kabul edilmiş bilgiler bütünü ve teknik yöntem. Bilim, bilme, evreni anlayabilme, olay ve olgulara yorumlar getirebilme, doğa güçlerini kontrol edebilme ihtiyacından ve güdüsünden kaynaklanan, bazen süreç, bazen da sonuç olarak algılanan bir kavramdır

B İ L İ M Pozitif Bilimler Matematik Bilimler Matematik Doğa Bilimleri Mantık Toplumsal Bilimler

BİLİMİN İŞLEVLERİ Bilim, insanın kendisini ve çevresini çevresini daha iyi tanıyıp gerektiğinde etkileyebilme, egemen olma, kendi kontrolü altına alma doğal istek ve güdüsünden kaynaklanmaktadır. * anlama * açıklama * yordama * kontrol

ANLAMA  olay ve olguların tanıtılması ve sınıflanması,  varolan şeylerin anlaşılması, tanınması,  ayrıntılı olarak özelliklerinin saptanması,  hangi ilişkiler içinde bulunulduğunun belirlenmesi, DOĞADA CEREYAN EDEN OLAYLARLA İLGİLİ “NE OLUYOR” “NEDİR” SORUSUNA CEVAP ARAMAYA ÇALIŞIR. Olayları sistemli bir şekilde anlatmak; birbirinin içine girmiş, karmaşık bir yapıya sahip olayları birbirinden ayırabilmek bakımından önemlidir.

AÇIKLAMA  varolan durum, olay ve olguların nesnelliğinin ortaya koyulduğu işlevdir. DOĞADA CEREYAN EDEN OLAYLARLA İLGİLİ “NİÇİN” “NEDEN” ?” SORUSUNA CEVAP ARAMAYA ÇALIŞIR. Doğru olarak tespit edilen bir fenomenin (olay, olgu) niçin, nasıl, hangi sebepler yüzünden ortaya çıktığını, oluştuğunu bilmek bilimin ana hedeflerindendir.

En basit yordama, yakınlık üzerine dayanandır.  Bilim adamı olayları sadece açıklayabilen genellemeleri formüle etmekle yetinmez; bilinen ve kabul edilen genellemeleri almak ve bunlardan geleceğe ait görünmeyen olayları yordayabilmek için çalışır.  Yordamaya temel olan ilk öğe geçmişi incelemek, öğrenmektir. Sabit ve değişmeyen özellikleri keşfedebilmek, yordamada başarının temelidir. En basit yordama, yakınlık üzerine dayanandır. Nisbeten değişmez ya da yavaş değişen durumlarda yakınlık yordaması oldukça isabetli sonuçlar verir. Bu tip yordamada gerekli olan şey, yordama yapılmadan hemen önceki olayları saptayabilmektir.

Eğitimde de en fazla kullanılan ilişkiler yöntemidir. YORDAMA  İkinci tip yordama olan yönelme, değişkendeki değişmenin düzenli olduğu durumlarda daha geçerlidir. Eğitimde de en fazla kullanılan ilişkiler yöntemidir. Olaylar arasında belirli ve sabit bir ilişki olduğu sayıtlısına dayanır. Dikkatli olma koşuluyla bu ilişkiler, neden-sonuç olarak da düşünülebilmektedir. Örneğin, bir öğretim yönteminin öğrenme başarısına etkisini kestirmek gibi.

ANLAMA  olay ve olguların tanıtılması ve sınıflanması,  varolan şeylerin anlaşılması, tanınması,  ayrıntılı olarak özelliklerinin saptanması,  hangi ilişkiler içinde bulunulduğunun belirlenmesi, DOĞADA CEREYAN EDEN OLAYLARLA İLGİLİ “NE OLUYOR” “NEDİR” SORUSUNA CEVAP ARAMAYA ÇALIŞIR. Olayları sistemli bir şekilde anlatmak; birbirinin içine girmiş, karmaşık bir yapıya sahip olayları birbirinden ayırabilmek bakımından önemlidir.

KONTROL  Kontrol, bilimin ulaşmak istediği en son hedeftir. Açıklanan her olay ve olgu, bulunan her sebep-önkoşul doğa hakkında daha fazla doğru bilgi demektir.  Bilim, bu önkoşul ve sebepleri birbirine bağlayarak doğayla ilgili tekrarlanabilen olgulara dayanan tutarlı bilgi yapıları meydana getirmeyi de amaçlar.  Birtakım sebepler-önkoşul arasında sistemli ilişkiler kurularak bilimsel kuramlara (teorilere), yasa ya da ilkelere varılır.  Bu bilgiler olmadıkça doğa şartlarını kontrol etmemiz, olayları daha iyiye, insanın yararına doğru yönlendirmemiz mümkün olmaz.

KONTROL  Kontrol işleviyle, ilk iki işlevle üretilen bilgilerin fiilen uygulamaya aktarılması, doğa ve toplum olaylarının denetim altına alınması amaçlanır. Bilim, sadece salt bilgisel doyum kaynağı değil, bilgi üretmenin ötesinde bazı pratik yararları sağlayan özellikleriyle de önem kazanmaktadır. Bilimin pratikte uygulanabilme özelliği, insanoğlunun doğayı denetleme ve kontrol altına alabilmesini de sağlar.