GÖZLEM GEZİSİ YÖNTEMİ Kapsamı Eğitsel amaçları gerçekleştirmek için okul tarafından organize edilen geziye ilişkin faaliyetlerin tümü gözlem gezisi yönteminin kapsamıma girmektedir. Gözlem gezisi yöntem olarak ele alındığında basit bir ziyaretten ibaret değildir. Burada edinilecek tecrübenin öğrenci açısından yararlı ve değerli olması için en önemli husus öğretmenin ön hazırlığı ve incelemesidir. Ön hazırlığın yetersizliği nedeniyle pek çok gözlem gezisinin boşa gittiği ve öğrencilerin hiçbir tecrübe edinemediği bilinmektedir.
Faydaları 1. Öğrencilerin eğitsel ziyaretlerden hoşlandıkları ve yararlandıkları belirlenmiştir. 2. Öğrencilere, ilk elden tecrübe sağlanır. 3. Her günkü, bilinen tecrübeler öğrencilerin diğer öğrenme etkinliklerine temel teşkil eder. 4. Öğrenciler çevrelerini daha iyi öğrenirler. 5. Okul-çevre ilişkisi gelişir. 6. Öğrencinin pek çok duyusuna yönelir. 7. Kullanım sahası fazladır. Programda yer alan pek çok konuda öğretmen bu yöntemi kullanabilir. 8. Sınıf öğretiminden gerçek öğretime doğru bir aşamadır.
Sınırlılıkları 1. Yasal sorumluluğu oldukça fazladır. 2. Disiplin kolayca sorun haline gelebilir. 3. Uygun yer seçmek oldukça zordur. 4. Organizasyonu genellikle çok karmaşıktır. 5. Gidiş geliş oldukça güçtür ve pahalıya mal olur. 6. Çok vakit alır, belirli bir süre ayırmak güçtür 7. Gruba eşlik edecek kişi yada kişilere ihtiyaç vardır. Bazen bu kişileri sağlamak zor olabilir. 8. Eğer tam olarak planlanmazsa, zaman israfından ileri gidemez. 9. İyi planlanmamış bir gezi diğer öğretmenleri de bu yöntemi uygulanmaktan vaz geçirebileceği gibi, yöneticilerde yöntem konusunda şüphe uyandırabilir
En İyi Kullanım İçin Rehber İlkeler Öğretmen, kendisine düşen yasal sorumluluğu bilmelidir, İyi bir gezi planı yapılmalıdır, Okul yönetiminden izin alınmalıdır, Tüm gidiş-geliş için düzenleme yapılmalıdır, Veliler haberdar edilmeli, izin alınmalıdır, hatta bazı veliler gözetmen ya da sürücü olarak geziye katılabilir. Gözleme gidilecek yerde yeterli danışman sağlama. Öğrencilere neyi gözleyeceklerini açıklayarak onları geziye hazırlama. Güvenlik, kıyafet ve davranış standartlarını belirleme, Ufak tefek olaylar oluştuğunda hemen çözümlenmelidir,
Düzenlenecek gezinin sınıfta öğretilenlerle doğrudan ilişkisi olduğundan ve eğitsel değerinden emin olunmalıdır, Sınıfa dönüldüğünde geziden elde edilenler özetlenmelidir, Ziyarete gidilen yere «Teşekkür» mesajı gönderilmelidir. Yeni bir gezi için plan yaparken öğrenci değerlendirmelerinden yararlanılmalıdır
ROL OYNAMA (DRAMA) YÖNTEMİ Kapsamı Rol oynama yönteminde bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir. Grubun üyeleri yalnızca dinlemek ya da tartışmak yerine olayın nasıl oluştuğunu izlerler ve konunun ayrıntısına inerler. Mesela, bir iş görüşmesinin rol oynama yoluyla canlandırılması, öğrencinin ileride karşılaşacağı sorulardan önceden haberdar olmasını sağlayacağı gibi öğrenci bu tür görüşmelerde beklenmedik ve sürpriz sorularla da karşılaşabileceği konusunda da uyarılır.
BULUŞÇU DRAMA Günümüzde rol oynama yönteminin en yaygın kullanım biçimlerinden biri buluşçu dramadır. Aslı rol oynama yöntemi olan bu yöntemde özellikle öğrencilerin hayal dünyalarını, tecrübelerini ve buluşçu yönlerinin kullanmaları ağırlık kazanır. Dramada roller öğretmen tarafından dağıtılır ancak bu rolün nasıl oynanacağını o rolü üstlenen öğrenci belirler. Bir durum ya da olaydaki kişiler belirlenir ve olay akışına bırakılır. Drama bitmeden sonucunu kimse bilemez.
Faydaları Öğrenciler bizzat katıldıkları ve hoşlandıkları eylemlerden daha fazla tecrübe edinirler. Öğrenciler hislerini ve tutumlarını açıklama imkanına sahip olurlar. Öğrencilerin buluşçuluğunu güçlendirir. Öğrencilere durumu yalnızca ’kavrama’ yerine ‘hissetme’ imkanı sağlar. Öğrenciler güdülenirler. Öğrenciler yüz yüze gelecekleri gerçek durumlar için hazırlanırlar. Sosyal becerileri geliştirmek için kullanılır. Duyuşsal öğrenme oluşur ve etkin bir biçimde değerlendirilir. İletişim sözden çok hareketlere dayanır. Öğrenci gelecekte başvuracağı şeyler hakkında ön fikir edinme şansına sahip olur. Öğrenci soğukkanlı olmayı öğrenir.
Sınırlılıkları Küçük grup gerektirir. Zaman gerektirir. Bazı öğrenciler karakterleri ya da olayı anlatmakta güçlük çekebilir. Yetenekli öğrenciler durumu inisiyatifinde bulundurur. Öğrencilerle rolleri oynarken sık sık aşırıya kaçarlar. Bu durum sınıf atmosferini bozabilir. Öğrenciler ya da dersle ilgisi kurulamazsa yöntem işe yaramaz hale gelir Katılan her öğrencinin biraz buluşçuluğunu gerektirir.
En İyi Kullanım İçin Rehber İlkeler Rol oynama yönteminin gruba uygun olup olmadığına karar verme Dersten önce olayın yeterli ayrıntısını planlama Gruba özel bir sorun üzerinde çalışmaya isteklendirme Rol oynama düzenini kurma Grubun diğer üyelerinin rahat bir durumda oturmalarını sağlama Her sahnenin genellikle 5-10 dakikadan fazla sürmemesini sağlama Gerekirse belirli bölümleri tekrarlatma Sınıfta serbest ve güvenli bir atmosfer oluşturma Öğrencileri oynadıkları rollerden dolayı yargılamama.
ÖRNEK OLAY İNCELEMESİ Öğrencilerin sorunlu bir olaya aktif olarak katılmalarını gerektiren bir yöntemdir. Sorunlu olay gerçek ya da hayali olabilir. Olayı anlatan ve gerekli verileri kapsayan bir rapor üzerinde çalışan öğrenciler; 1-Olayı öğrenir, 2-Verileri analiz eder, 3-Sorunu değerlendirirler.
FAYDALARI 1- Öğrenciler belli bir sorunla ilgilendikleri için ilgi ve güdüleri genellikle yüksektir. 2- Öğrenciler ders dışındaki materyallerden de yararlanma imkanına kavuşurlar. 3- Tüm öğrencilerin tartışmalara katılması sağlanır. 4- Problem çözme yeteneği geliştirilir. 5- Konuları kavrama, anlama yeteneği geliştirilir. 6- Öğrencilere diğer öğrencilerle çalışma imkanı sağlanır.
SINIRLILIKLARI 1- Uzun zaman alır. 2-Öğretmenin önceden çok iyi hazırlanmasını gerektirir. 3-Kalabalık sınıflarda uygulanması zordur. 4-Öğretmenin gurup liderliği yapamayacağı durumlarda olayın ayrıntısını bilen bir lidere ihtiyaç duyulur. 5-İncelenmesi düşünülen olaya tam olarak uyan bir örnek olay yazmak bazen güç olabilir. 6-Tartışmaları yönetmede ve değerlendirmede zorlukla karşılaşılabilinir.
EN İYİ KULLANIM İÇİN REHBER İLKELER 1-Öğrencilerin seviyelerini ve olgunluk düzeylerine olgun bir örnek olay oluşturma. 2-Örnek olayı açık bir biçimde yazma. 3-Eğer öğretmen gerçek bir olayın sınıfında tartışılmasını istiyorsa, yer, zaman ve kişi isimlerini değiştirmeyi unutmamalıdır. 4-Olaya ilişkin yeterli materyalin ve kaynakların sağlandığından emin olan.
5-Öğrencilerin yanlış çözümlere gitmelerini önleme. 6-Olayın tüm olarak değerlendirilmesini yapma. 7-Öğrencilerin tecrübeleri değerlendirmelerini yardım etme. 8-Olay tartışmaya açık bir konu ise idareyi önceden haberdar etme.
9. Olayın tüm olarak değerlendirilmesini yapma. 10. Öğrencilerin tecrübelerini değerlendirmelerine yardım etme. 11. Bu yöntemle birlikte diğer yöntemlerin, mesela rol oynama, benzetişim, soru cevap yöntemlerinin uygulanmasına özen gösterme.