BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Advertisements

Bilimsel Yöntem ve Bilimsel Araştırma Türleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
MANTIK Mantığın Konusu.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
FİZİĞİN DOĞASI.
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Matematik Öğrenme ve Öğretme Süreci
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
1.BÖLÜM FİZİĞİN DOĞASI.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Aristo ve Francis Bacon
Bilim Adamının Özellikleri:
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Pozitivizm A. Comte.
BİLİMSEL SÜREÇ BECERİLERİ
FEN ÖĞRETİMİNİN AMAÇLARI NELERDİR?.
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Durum Çalışması
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
. Hücre zarından madde geçişine ilişkin kontrollü bir deney yapar. a. Hücre zarından madde geçişine ilişkin deney öncesi bilimsel yöntem basamakları bir.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
ARGÜMANTASYON.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
B İ L İ M FELSEFES İ 10.Sınıf Bilim felsefesi; genel olarak bilimin doğasını, yapısını ve işleyişini özel olarak da onun kavramlarını, ilkelerini ve.
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY MAKÜ Eğitim Fakültesi Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilim, gerçeğin bir kısmıyla kanıtlamaya dayalı bağ kurma süreci ve bu sürecin sonunda elde edilen bilgiler bütünüdür Fizik: hareket, zaman, konum, kütle, vb. Sosyoloji: toplum, kurum ve kişiler arasındaki ilişkiler Fizik, kimya, astronomi, eğitim, ekonomi, sosyoloji, tarih, vb. gerçeğin bir kısmını ele alıp inceler Bilim genellikle somut gerçekle uğraşır Düşünce, ahlak, inanç, sanat, vb. ile uğraşan bilim alanları da vardır Bilgi sosyolojisi, öğrenme psikolojisi, dinler tarihi, sanat tarihi, vb. Bilim, bilimsel bilgiye dayanarak gelecekle ilgili kestirimlerde bulunur

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilimin Özellikleri Gerçeğin bir kısmıyla ilgilenme Kanıtlama Deney: en az bir bağımsız değişkenin kontrollü ortamda deneme Gözlem: bir olgunun oluş biçimini gözlemek Belgeleme: tarihi, toplumsal olguları kanıtlarıyla ortaya koymak Araştırma-soruşturma: toplumsal bir olgunun nasıl olduğunu anket, görüşme, soruşturma, kayıt formları kullanarak ortaya koyma Süreç İleri sürülen önermelerde gerçeğin ne olduğu, deney, gözlem, belgeleme ve araştırma-soruşturma ile betimlenme, açıklanma ve yorumlama Zihinsel süreçler: akıl yürütme yolları (tümdengelim, tümevarım, vb.) İşlemsel süreçler: problemin farkına varma, denence kurma ve sınama, sonuç bulma

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilimsel Bilgi Türleri Sayıltı: doğruymuşçasına kabul edilen, akla ve verilere uygun önermedir Doğruluğu ve yanlışlığı kanıtlanamaz Ancak, veriler doğruluğunu gösterir niteliktedir ‘Kontrol edilmeyen değişkenlerin deney ve kontrol gruplarına etkisi aynıdır’ Denence (hipotez): bir problemin çözümü için ileri sürülen tahmini çözüm önermesidir Denence kurma, problem çözülünceye kadar sürer Bir denence ile problem çözülememişse de, her denence bir bilimsel bilgidir İlke (prensip): neden-sonuç ilişkisini belirten önermedir Doğruluk değerleri %95 - %99 arasında değişebilir ‘Su deniz seviyesinde 760 mm civa basıncında 100 derecede kaynar’ ‘Pekiştireç davranışın yapılma sıklığını artırır’

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilimsel Bilgi Türleri Genelleme: genel geçerliği olan önermelerdir Doğruluk değerleri ilkelere ve kanunlara göre daha düşüktür Genellemeler birden fazla konu alanını kapsar ‘bilimsel araştırmalarda tümüyle objektif olmak şimdilik mümkün değildir’ Kanun: bir konu alanında kanıtlanmış genel önermelerdir Kanunların doğruluk değerleri %99’un üzerindedir Kanunlar yalnız belirlenen bilim dalı ve alan için geçerlidir ‘her kütle, diğer bütün kütlelerin çarpımıyla doğru orantılı, kütlelerin arasındaki uzaklığın karesiyle de ters orantılı bir kuvvetle çekilir’ (yer çekimi) ‘bir gazın sıcaklığı sabit kalırsa, basıncıyla hacminin çarpımı da değişmez’ (Boyle-Mariotte)

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilimsel Bilgi Türleri Kuram: çok daha geniş bir alanı açıklamaya çalışan tutarlı önermelerden oluşan soyut yapıdır Kuramın doğruluk değeri, kanun, ilke ve genellemelere göre düşüktür Kuramlar her an yanlışlanabilir ‘Darvin kuramı’ tüm canlıların nasıl oluştuğunu açıklamaya çalışır ‘big-bang kuramı’ tüm evrenin nasıl oluştuğunu açıklamaya çalışır Bilim Kurgu: kanun, ilke, genelleme, kuramca ve kuramlara dayanarak geçmiş ve gelecekle ilgili soyut açıklamalarda bulunur Bilim-kurgu, doğruluk değeri en düşük olan bilimsel bilgi türüdür Doğrulanması uzun zaman alabilir ya da hiç doğrulanmayabilir İnsanın ufkunu genişletebilir, yeni yol, yöntem ve teknik gösterebilir

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Bilimsel Bilgi Bilimsel bilgi; şimdilik, belli bir doğruluk değeri taşıyan, olabildiğince nesnel (tarafsız), genellenebilir (evrensel), birikim ürünü ve ucu açık, tekrarlanabilir, kanıtlanabilir, doğrulanabilir, gerçeğin bir kısmıyla ilgili olan, sürekli yenilenen bilgidir Bilimsel yöntemle elde edilen bilgi, kesin (mutlak) değildir, olası bir bilgidir ve doğruluk derecesi yüksektir

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Pragmatik felsefeye göre bilimsel yöntem, problem çözme sürecidir J. Dewey’ e göre, bilimsel araştırma yönteminin basamakları: Güçlük yaratan bir durumla karşılaşma (problemi fark etme) Denenceler kurma (olası çözüm önerileri ileri sürme) Denenceleri test etme (veri toplama ve veriyi analiz etme) Denenceleri kabul ve ya ret etme (denenceler verilerle destekleniyor mu?) Bu süreci problem çözülene kadar sürdürme

Ders #1: Bilim ve bilimsel yöntem Yrd. Doç. Dr. Lokman AKBAY MAKÜ Eğitim Fakültesi Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ABD