DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
Advertisements

NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Öfke Yönetimi.
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
ÖĞRENME STİLLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
21. Yüzyıl becerileri.
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLE İLGİLİ ÖNYARGILAR
NİKOTİN BAĞIMLILIĞININ PSİKOLOJİK VE DAVRANIŞ BOYUTU
Tömük Yeşilyurt İlköğretim Okulu 6.Sınıf Leyla YILMAZ
Problem Çözme Becerileri
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Öfke, insanı inciten ya da yararına dokunan bir olay karşısında içinde duyduğu, kendisini sert davranışlara zorlayan durumdur. ÖFKE NEDİR?
MATRIX memory REIMPRINTING
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN.
PEER SUPPORT TEAM.
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİMİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
SINAV KAYGISI VE BAŞ ETME YOLLARI
Sınav Kaygısı Seminerine hepiniz hoşgeldiniz
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUKLA İLETİŞİM
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
SINAV KAYGISINI NASIL YENERİZ ?
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Teknolojiye Bağımlı Yaşamamak İçin» adlı (Metin: Mehmet Dinç, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır.
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
ANNELER İÇİN EVDE DİSİPLİNİ SAĞLAMA YOLLARI
Beş Aşamalı Mesleki Rehberlik ve
Çocuk ve Yas.
Öğretim yöntemlerinden Balık Kılçığı Tekniği
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Ürojinekolojide Yaşam Kalitesi Sorgu Formları Klinik Pratiğimize Girmeli mi? Çetin Çam.
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
ÖZSAYGI VE ATILGANLIK.
1 CANSAN İLKÖĞRETİM OKULU. 2 “Dünyanın en güzel insanlarına” Sevgili anneme ve babama mektup.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
Probleme Dayalı Öğrenme
Çatışma Çözme ve Arabuluculuk
ICF Aylık Üye Toplantısı 11 Aralık 2012 Didem Şen Pamuk.
Ailenin Çocuğun Başarısındaki Rolü ,Sağlıklı İletişim ve Aile Sağlığı
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
Psikolojik Danışma Basamakları ve Becerileri
ÖFKE VE ÖFKE YÖNETİMİ.
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
Özel Gereksinimli Çocuklar
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
ÖFKEYLE BAŞ ETME PSİKOLOJİK DANIŞMAN RIFAT YUSUF BAHADIR.
OKULLARDA SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
STRES YÖNETİMİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
GRUP İLETİŞİMİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
İKNA SÜRECİ.
  Kendi ihtiyaç ve isteklerimizle çelişen durumlarda ya da reddetmek istediğimiz bir isteğe bir öneriye çekinmeden hayır demeliyiz. NEDEN HAYIR DEMELİYİZ?
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK

DUYGU DÜZENLEME GÜÇLÜKLERI Davranışsal sorunların merkezinde yer almaktadır. İntihar düşünceleri Madde kullanım bozuklukları Aşırı yeme Duyguları bastırma Aşırı kontrol Kişiler arası çatışma

BIZI ZORLAYAN DUYGULAR Zorlayan duygular, iletişimimizi, ilişkilerimizi etkiliyor. Bizi biz yapan şeyler duygularımız fakat bu duygular bize karşı işliyorsa bir batağın içerisine sokuluyoruz ve sonucunda ilişkilerimiz patlıyor, sorunlar yaşıyoruz.

DUYGU DÜZENLEME GÜÇLÜKLERI

DUYGU DÜZENLEME Hangi duyguları, ne zaman ve nasıl deneyimlediğimizi ve ne şekilde ifade ettiğimizi kontrol edebilme ya da duygularımızı etkileyebilme yeteneğidir.

DUYGU DÜZENLEME Duygularını tanımak, adlandırmak, Hassasiyeti önleyerek, olumsuz duygulanımı azaltmak, Olumlu duygulanımı artırmak hedeflenir.

KENDI DUYGULARıNı ANLAMA VE ADLANDıRMA Duyguları gözlemle ve tanımla Duyguların işlevini anla

DUYGULAR SIZIN İÇIN NE YAPAR? Evrimseldir. Duygu kişinin hayatta var olması için fonksiyoneldir. Davranışı değiştirebilmek için davranışın kişi için işlevini tanımak gerekir. Duygunun üç fonksiyonu; Davranışı motive eder, eylemi başlatır. Diğerleriyle iletişim/etkileşimi sağlar. Kendimizle iletişimimizi sağlar.

HAYATıMıZDAKI DUYGULARıN FONKSIYONLARı

DUYGULARıN DÜZENLEMESINI ZORLAŞTıRAN NEDIR?

DUYGU MITLERI

DUYGULARıN BILEŞENLERI Sevk edici olaylar Dikkat/farkındalık Olaya ilişkin yorumlar Hassasiyet faktörleri Biyolojik değişiklikler Deneyimler (bedensel) İfade Eylem Duyguların adları İkincil Etki

DUYGUYU GÖZLEMLEMEK, TANıMLAMAK, ADLANDıRMAK Neden?  Duyguları düzenleme yeteneğini geliştirmek  Duygularından ayrışmayı öğrenebilmek  Duyguları olan biri olabilmek

DUYGUSAL TEPKILERIN DEĞIŞIMI İstenmeyen duyguları değiştirmek için üç yöntem: Gerçekleri Kontrol Etme Problem Çözmek Karşıt Hareketler

NEDEN GERÇEKLERI KONTROL ETMELIYIZ? 1- Durumlara ve olaylara ait düşüncelerimiz ve yorumlamalarımız acı verici duygular ortaya çıkarabilir. Yeni problemlere sebep olabilecek hatalı inanışlar. Kesin bir şekilde düşünerek aşırı duygulara yol açmak.

2. O anki duygularımız olaylar hakkında düşüncelerimizi ve bunlara nasıl tepki vereceğimizi etkiler. 3. Düşüncelerimizin kesin doğru olduğuna inanmak felaket için bir reçetedir. 4. Gerçeklerin ne olduğunu bilmek çözüm için gereklidir. 5. Düşüncelerimizi değerlendirmek ve kontrol etmek duygularımızın değişimine neden olur.

NASIL GERÇEKLERI KONTROL ETMELIYIZ? 1. Sor! Değiştirmek istediğim duygu ne? 2. Sor! Duygumu tetikleyen olay ne oldu? 3. Sor! Benim yorumlamalarım ne? 4. Sor! Bunu bir tehdit olarak mı görüyorum? Tehditi tanımla ve değerlendir. 5. Sor! Seni sıkan daraltan şey ne? En kötü senaryo? 6. Sor! Hissettiğim duygu durumla örtüşüyor mu?

DIĞER YÖNTEMLERE GEÇIŞ:PROBLEM ÇÖZMEYE KARŞı KARŞıT HAREKETLERIN KULLANıLDıĞı ZAMANLAR Bu duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor mu? Eğer evetse; “Bu duygu üzerine hareket etmek etkili mi?” Eğer evet duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor ve duygu üzerine hareket etmek de etkiliyse; “Duyguya göre davranın, dürtülerinizi takip edin” “Sorun çözmek ile meşgul olun”

Bu duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor mu? Eğer evetse; “Bu duygu üzerine hareket etmek etkili mi?” Eğer evet duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor ve duygu üzerine hareket etmek de etkili değilse; “Duyguya göre davranmayın, karşıt davranışı düşünün”

Bu duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor mu? Eğer hayırsa; “Bu duygu üzerine hareket etmek etkili mi?” Eğer hayır duygu yoğunluğu gerçeklere uymuyor ve duygu üzerine hareket etmek de etkili değilse; “Duyguya göre hareket etmeyin” “ karşıt davranışları yapın”

Bu duygu yoğunluğu gerçeklere uyuyor mu? Eğer hayırsa; “Bu duygu üzerine hareket etmek etkili mi?” Eğer hayır duygu yoğunluğu gerçeklere uymuyor ve duygu üzerine hareket etmek de etkiliyse; “Şuanki mevcut duyguya dikkat edin” “Duyguya göre hareket etmenin sonuçlarını hoş bir şekilde kabul edin”

HALIHAZıRDAKI DUYGUYA KARŞıT HAREKET ETMEK Karşıt Hareket Neden karşıt hareket?

Adım adım karşıt hareket nasıl yapılır? 1. Değiştirmek istediğiniz duyguyu tanımlayın ve isimlendirin. 2. Gerçekleri kontrol edin. Hissettiğim duygu gerçeklere uyuyor mu? 3. Hareket dürtülerinizi tanımlayın ve betimleyin.

4. Bilge Akıla sorun: Bu duyguyu ifade etmek ya da bu duyguyla hareket etmek bu durumda etkili olur mu? 5.Duyguların Dürtülerine karşı hareket edin. Gerçek hareket dürtülerinin zıttını yapın

6. Süreç boyunca karşıt hareket yayın. Yarım karşıt hareket? 7. Duygu azalana kadar karşıt harekete devam edin.

Karşıt eylemleri anlamak. 1. Korku 2. Öfke 3. İğrenme 4. İmrenme 5.Kıskançlık 6.Sevgi 7.Üzüntü 8.Utanç 9.Suçluluk

PROBLEM ÇÖZME Neden Problem çözmeyi öğreniyoruz? 1. Problem çözmek çetin duyguları değiştirebilir. 2. Duygular üzerinde çalışmak etkili olmadığında problem çözümü gereklidir.

Problemleri Tanımlamak: Peşin hükümlerin Gitmesine İzin verin 1. Problemler insanlara ve durumlara özgüdür. 2. Problemler zamana ve şartlara özgüdür.

Problem çözmede 7 temel adım. 1- Problem durumunu gözlemle ve tanımla. A.Durumu tanımla B. Durum hakkındaki sorunun ne olduğunu tanımla C. Problem çözmedeki engelleri tanımla

2- Gerçekleri kontrol edin. A. Sor! Gerçeklerim doğru mu? B. Sor! Durum ne kadar üzücü? C. Sor! Karmaşa ve daha önce tanımladığım diğer engeller durumun gerçekliğini yansıtıyor mu?

3. Problem çözümünde hedefini belirle. 4. Beyin fırtınası birçok çözüm üretir. Bütün fikirler hoş karşılanır, beyin fırtınası sırasında değerlendirme yapmayın

SON OLARAK… 5. Amaca uygun ve İşe yarayacak bir çözüm seçin. A. Tahmin edilen çözümleri öncelemek B. Artıları ve eksileri tartın ve bilge akıla danışın. 6. Çözümü uygulamaya geçirin eylemsizlik, korku olmadan.

DUYGU REGÜLASYONU EGZERSIZI

KAYNAKÇA Linehan, M. (1993). Skills training manual for treating borderline personality disorder. Guilford Press. Linehan, M., M., (2014). DBT Training Manual. New York, NY: The Guilford Press. Linehan, M. M. (2015). DBT® skills training handouts and worksheets (2nd ed.). New York, NY, US: Guilford Press.

Teşekkür ederiz