KİŞİLİK.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ANLATIM TÜRLERİNİ SINIFLANDIRMA. Edebî türler veya metin türleri olarak bilinen yazılarda farklı anlatım birlikleri bir araya gelir. Bir hikâyede betimleme,
Advertisements

ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
BUILDING STRONG SCHOOL-FAMILY-COMMUNITY RELATIONSHIPS LLP No: RO1-GRU AİLE İÇİ DİSİPLİN VE OKUL AİLE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
EĞİTİMDE DRAMA.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
AİLELERİN YAŞADIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İSTENEN DAVRANIŞLARIN DESTEKLENMESİ I
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
TOPLUMSAL YAPI Gülen SARI.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
YAPI KALİTESİ Bitmiş bir yapının kalitesini, yani servis ömrü boyunca güvenliğini belirleyen dört ana unsur; PROJE KALİTESİ Zemin özellikleri dikkate alınmış,
TUTUM VE ALGILAR.
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
ÇOCUĞU TANIMA VE DEĞERLENDİRME TEKNİKLERİ
SOSYAL DAVRANIŞ.
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİLİK.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
8. HAFTA KİŞİLİK ve KENDİLİK.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
ÖĞRENME YAKLAŞIMLARI 3. HAFTA FATMA MIZIKACI.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

KİŞİLİK

KİŞİLİK Her insan çevresine uyum sağlamak ister. İnsanlar birbirlerinden davranış biçimi bakımından ayrılırlar. İnsanı, başkalarından ayırmaya yarayan, düşünme, duygu, psikomotor gibi davranışları, tüm farklılıkları onun özellikleridir. İnsan bütün davranışları ve özellikleri ile bir bütündür, bütün olduğu için de "kişi"dir. Biz, başkalarından kişiliğimizle ayrılırız. Kişiliğimiz, iç ve dış çevremizle kurduğumuz, diğer bireylerden ayrı, tutarlı ilişki şeklimizdir.

KİŞİLİK KURAMLARI Özellik kuramına göre, bireyin doğuştan getirdiği özellikler bilinirse, kişiliği tanınmış olur. Bu kuramı benimseyen psikologlar, kişilik özelliklerini araştırmışlardır. Allport ve Cattell’in bu konuda önemli çalışmaları vardır. Cattell'e göre, bir insanın genel özellikleri ve bunları meydana getiren kaynak özellikler bulunup, ortaya çıkarılırsa kişiliği tanınır. Yapılan araştırmalar sonunda en önemli 12 kişilik özelliği belirlenmiştir. Olumlu Özellikler Olumsuz Özellikler 1- Neşeli, uysal, sevimli - Umutsuz, dikbaşlı, sevimsiz 2- Sokulgan, bağımsız, iyimser - Çekingen, bağımlı, kötümser 3- Zeki, konuşkan , sorumlu - Zeki olmayan, suskun, sorumsuz 4- Samimi, güvenilir, doğru - Kuşkulu, güvenilmez, kötülük yapar Temel kişilik özelliklerine örnekler

Psikodinamik kuramın kurucusu Sigmund Freud'dur Psikodinamik kuramın kurucusu Sigmund Freud'dur. Bu kurama göre kişiliğin bölümleri, id, ego ve süperego'dur. Freud'a göre, id, ego ve süperegodan birinin, diğerlerinden güçlü ya da zayıf olması farklı kişiliklere neden olur. Örneğin; id'i baskın birey, katı yürekli, süperego'su gelişmiş birey, sevecen olur. Öğrenme kuramları, kişiliği öğrenme ile açıklar, örneğin, eğer bir kişi, değişik durumlarda hoşgörü özelliği ile istediğini elde etmişse, yeni isteklerinde de aynı yolu izler. Bu da o tür davranışları pekiştirir. F. Skinner, kişilik ve koşullanma yolu ile öğrenme arasında ilişki kurar. Öğrenme kuramları, kişiliğin sürekli oluşu ile, bireyin doğuştan getirdiği özellikleri dikkate almamaktadır.

Hümanistik kurama göre, eğer birey koşulsuz sevildiği bir ortamda ise olumlu kişilik özellikleri taşır, kendisinin değerli olduğuna inanır.Varoluşçu kuramda, kişilik kendi kendisini yaratmaktadır. Kişilik, kişinin özgür olması, sorumluluğunu bilerek seçim yapmasıdır.

- Benim için neler değerlidir? - Hayatta ne istiyorum? Kişiliğin bireyin kendisine dönük yönü kişinin benliğidir. Benlik bilinci, bireysel ve toplumsal benlik olmak üzere iki aşamada gelişir. Bireysel benlik, ilkokula yeni başlayan çocukların bireysel algılarıyla algılanan nesneleri birbirinden ayırt edememeleridir. Toplumsal benlik, başka insanları tanıma sonucu ortaya çıkan benliktir. Benlik kişiliğin öznel yanıdır. Şu soruların cevaplarını içerir: - Ben kimim ? - Ben ne yapabilirim? - Benim için neler değerlidir? - Hayatta ne istiyorum?

KİŞİLİĞİ OLUŞTURAN ETKENLER Kişiliğin biçimlenmesinde sosyal ve kültürel etkenler çok önemlidir. Kişiliğin üzerinde ilk rolü aile oynar. Aile kurumunu okul, arkadaş grubu, meslek çevresi izler. Sosyalleşme süreci içinde her birey toplumdaki davranış örneklerini benimser, onlara uyar. Soya çekim yolu ile gelen kişilik özellikleri, kişiliğin fizyolojik, öğrenilerek edinilen kişilik özellikleri ise, kişiliğin kültürel yönünü meydana getirir.

KİŞİLİĞİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Derecelendirme Ölçeği Tarama Listeleri Görüşme Davranış Örneklemi Projektif Ölçme Araçları ( Yansıtma Testleri)

Rorschach Testi (Mürekkep lekesi testi) Mürekkep lekesi testi belirsiz bir uyarıcının yorumlanmasını isteme yolu ile bireyin duygu ve gereksinimlerini yansıtmasına olanak sağlar.

Tematik Algı Testi (Thematic Apperception Test) Henry A Tematik Algı Testi (Thematic Apperception Test) Henry A. Murray tarafından geliştirilen test de danışana bir seri standart resim gösterilerek, bir öykü anlatması istenir. Kişi anlamlı bir hikaye tasarlarken, kendi duygu ve düşünceleri, kişilik özellikleri hakkında bilgi verir. Siyah, beyaz resimlerden oluşan TAT malzemesi 20 karttan meydana gelir. T.A.T de. kullanılan resim hakkında resmin gösterdiği durumu açıklama bu duruma götüren olayları, tartışma resimdeki karakterlerin düşünme ve duygularını belirtme ve öykünün sonucunu betimleme gibi özellikleri kapsayan bir öykü sağlaması istenir.

DÜŞ KIRIKLIĞI Çevre Engelleri Organizmayı, düş kırıklığına uğratan engellerden bazıları fizikidir. Kişilik Engelleri Özellikle sosyal güdülerin karşılanmasında, kişi yeteneklerinin elverişli olmaması bir engeldir. Çatışma Engelleri 1- İstenen iki durumun çatışması (Yaklaşma-Yaklaşma) İki olumlu durum aynı anda istenip bunlardan sadece birisi elde edilebilecekse, kişi çatışmaya düşer. Kararını verdiği anda çatışma biter.

2- İstenmeyen iki durumun çatışması (Kaçınma-Kaçınma) Seçilmesi gereken iki durum, kişi için olumsuz durumlar ise, bu iki durumdan hangisini seçme konusuna , kolaylıkla karar verilemez. 3- Hem İstenen Hemde İstenmeyen İki Durumun Çatışması (Yaklaşma-Kaçınma) Eğer seçilmesi gereken durum kişi için hem istenen hem de kaçınılması gereken durumlar ise çatışma yaşanır.

Düş kırıklığı ile baş etme yolları : a- Engeli ya da çatışmayı ortadan kaldırmak için çabalar. b- Davranışları adeta donar. Aynı davranışı tekrarlar durur. c- Öfke davranışları geliştirir. Bunu davranışları ya da sözel yolla gerçekleştirir. d- Korku ve kaygı duyar. Bu tepkiyi yapan insan devamlı gerginlik içindedir.