NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Prof. Dr. Muhammet ÖZEKES
Advertisements

EFET GENEL ANLAŞMASI (ELEKTRİK) ÜZERİNDE TARTIŞMALAR
AKREDİTİF Mustafa KARAKAYA.
Lisanssız Güneş Enerjisi Sözleşmeleri
İHRACAT SÜRECİ.
SİGORTA ARACILARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER Çukurova Üniversitesi
NAKLİYAT SİGORTALARI.
Uygulama sözleşmesi hazırlanırken dikkat edilmesi gereken hususlar
TACİR YARDIMCILARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER
Prof. Dr. Nuray EKŞİ Yeditepe Üniversitesi Hukuk Fakültesi
Lojistik Yönetiminde Freight Forwarder
Uluslararası Taşımacılık Yönetimi
Stj.Av.Abdullatif Ağgürbüz
MARMARİS TİCARET SİCİLİ MÜDÜRLÜĞÜ
TİCARİ İŞLETMENİN DEVRİ
Ulaştırma ve Lojistik Terminolojisi Yrd. Doç. Dr. Gültekin ALTUNTAŞ
TEMİNAT MEKTUPLARI.
HAFTA 8 OTEL MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ
TİCARET HUKUKU DERSİ Ticaret Sicili.
DENİZ TİCARETİ SÖZLEŞMELERİ-TAŞIYANIN SORUMLULUĞU VE HAKLARI
KIYMETLİ EVRAKIN TÜRLERİ
Ticari İş ve Ticari Yargı
Deniz Ticareti Hukuku 19-20/11/2012
DIŞ TİCARET İŞLEMLERİ YÖNETİMİ DIŞ TİCARETTE BAŞLICA RİSKLER 1. ALICI RİSKİ: Mal bedelini kasıtlı olarak ödemez, ödeme güçlüğüne düşebilir,
DIŞ TİCARET İŞLEMLERİ VE MUHASEBELEŞTİRİLMESİ 3
9. HAFTA TURİSTİN HAK VE YÜKÜMLÜLÜKLERİ
TÜRK İ YE’DE TÜKET İ C İ N İ N B İ LG İ LEND İ R İ LMES İ VE ÖRGÜTLENMES İ KONUSUNDA İ ZLENMES İ GEREKEN ADIMLAR.
Canik Başarı Üniversitesi Yrd. Doç. Dr. İsmayıl İsmayıllı
YAPI İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
GAZİANTEP ECZACI ODASI. KEP Nedir-1 Kayıtlı elektronik posta, kısa adıyla KEP, en kısaltılmış tanımıyla tarafların, elekronik ortamda teknik ve hukuki.
İŞ HUKUKUNUN TEMEL KAVRAMLARI
İş Sözleşmesinden Doğan Borçlar
İNCOTERMS TESLİM ŞEKİLLERİ
tarihi itibariyle, SYD Vakıflarının Bütünleşik Sosyal Yardım Hizmetleri Bilgi Sisteminde Muhasebe İşlemleri için kullanılma zorunluluğu GETİRİLMİŞTİR.
INCOTERMS 2.) CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP ) a.) Satıcının Yükümlülükleri b.) Alıcının Yükümlülükleri c.) Taşıma Sözleşmesi d.) Sigorta Sözleşmesi.
INCOTERMS 3) FREE ALONGSIDE SHIP ( FAS ) Satıcının Yükümlülükleri
Satıcının Yükümlülükleri Alıcının Yükümlülükleri
Satıcının Yükümlülükleri Alıcının Yükümlülükleri
INCOTERMS 1. ) CARRIAGE PAID TO (CPT ) a. ) Satıcının Yükümlülükleri b
DEVRE TATİL SÖZLEŞMESİ Bir yıldan uzun süre için kurulan ve tüketiciye bu süre zarfında birden fazla dönem için bir veya daha fazla sayıda Gecelik konaklama.
Tüketici kredisi nedir? Tüketim amacıyla satın alınan mal ve hizmetlerin finansmanını karşılamaya yönelik bir kredi şeklidir. Kredi ; mallarının bugün.
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
Feride Erdoğan
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
BORÇLAR HUKUKU.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ – KIYMETLİ EVRAK HUKUKU DERS NOTLARI Bu notlar her hafta işlenecek ders planını detaylı olarak göstermesi için hazırlanmış.
DIŞ TİCARETTE KULLANILAN ÖDEME YÖNTEMLERİ
ÇİFTE SİGORTA Çifte sigorta konusu Türk Ticaret Kanunu’nda düzenlenmiştir. Kanunda “Birden Çok Sigorta” tanımının yanında birde çifte sigorta tanımı.
Factoring Ve forfaiting.
Kişiler Hukuku-15. Hafta.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MODÜL 6.6 arabuluculuk sözleşmesinin hazırlanması
ÇALIŞMA SORULARI.
Lojistik, ürün, hizmet ve insan gibi kaynakların, ihtiyaç duyulan yerde ve istenen zamanda temin edilmesi için bir araç olarak tanımlanmaktadır.
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Başlangıç Hükümleri -5. Hafta
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
T.C. ANKARA ÜNİVERSİTESİ AYAŞ MESLEK YÜKSEKOKULU
TAPU SİCİLİ 1.
İSPAT KAVRAMI.
V. SEÇİMLİK BORÇLARIN İFASI 1. Kavram 2
9.BASININ MANEVÎ ZARARDAN SORUMLULUĞU
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Taşımacılık hukuku Taşıma hukuk kuralları Taşıma faalıyetlerı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr

Taşıma Hukuku Kurallarının Emredici Niteliği Özellikle taşıyıcının sorumluluğuna ilişkin taşıma hukuku kuralları emredici niteliktedir (TTK m. 854, 1243; 6762/TTK m. 766, 1116; TSHK m. 125). Böylece, sözleşmenin kurulması aşamasında güçlü bir pozisyonda bulunan taşıyıcılara karşı yolcu ve yükle ilgililerin korunması sağlanmıştır. Emredici nitelikteki bu kuralların aksine yapılan sözleşme hükümleri geçersizdir. Ayrıca taşıma hukukunun yeknesaklaştırılması amacıyla da, taşıyıcının sorumluluğuyla ilgili olup olmadığına bakılmaksızın taşıma hukuku kurallarının emredici niteliği kabul edilmektedir (ayrıca bkz. CMR m. 40; CIV m. 5).   NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Sınırlı Sorumluluk İlkesi Taşıma faaliyeti özünde büyük bir rizikoyu barındırır. Bu sebeple, taşıyıcının sorumluluğu belirli açılardan sınırlandırılması gerekir. Aksi halde, taşıma faaliyetine atılacakların sayısı azalacak; bu faaliyetin masrafları artacak ve dolayısıyla taşınan malların piyasa fiyatları yükselecektir. Dolayısıyla, kolektif menfaatlerin korunması amacıyla taşıyıcının sorumluluğunun sınırlandırılması yoluna gidilmiştir (TTK m. 882, 1186; 6762/TTK 785, 1112, 1113, 1114; CMR m. 23, 25, 27; TSHK m. 124; CIM m. 30, 32; CIV m. 30, 34; LVK m.4 § 5; HK m. 6). NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Taleplerin Kısa Zamanaşımı ve Hak Düşürücü Sürelere Bağlı Olması Taşıma faaliyetinin içinde barındırdığı dinamik yapı, taşıma sözleşmesinden doğan taleplerin kısa süreler içinde kullanılmasını gerekli kılar. Böylece, taraflar hangi süreler içinde muhtemel taleplerle muhatap olacaklarını bilebilirler. Bu hususta belirliliğin sağlanması ve genel hukukî güvenlik prensiplerinin bir eseri olarak taşıma hukukundan doğan taleplerin genel olarak kısa sürelerde kullanılması gerekmektedir (TTK m. 885, 1188; 6762/TTK m. 767, 1067; CMR m. 32; TSHK m. 131; HK m. 20; CIV m. 60; CIM m. 48). NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Taşıma Faaliyetiyle İlgili Kişilerin Sorumluluklarının Yeknesaklaştırılması Taşıma hukukunda, taşıyıcının sözleşmeden doğan sorumluluğu yanında, yardımcı şahıslarının da, taşıyıcı lehine getirilen sorumluluk sınırlamalarından ve diğer özel imkanlardan faydalanmaları yoluna gidilmektedir (TTK m. 885, 887, 1190; CMR m. 28/II; TSHK m. 127; VS m. 25A; CIV m. 39 § 5; CIM m. 27 § 5). Böylece, sözleşmenin tarafını teşkil eden taşıyıcıya karşı ileri sürülecek taleplerden daha fazlasının (geniş anlamda haksız fiil hükümlerine dayanılarak) sözleşmesel ilişkiye girilmeyen üçüncü kişilere karşı ileri sürülmesi engellenmiş olur. Diğer yandan taşıma hukuku kuralları, taşıma işinin faaliyetine katılan diğer (alt) taşıyıcıların yükle ilgililere veya yolculara karşı taşıma hukuku kuralları uyarınca sorumlu tutulmaları sağlanmıştır. Böylece asıl taşıyıcı ile alt (fiili) taşıyıcıların sorumluluklarının özdeş kılınması sağlanmış olmakla birlikte, yükle ilgililerin (veya yolcuların) (haksız fiil hükümleri yerine) özel taşıma hukuku kuralları uyarınca başvurmaları mümkün kılınmıştır.   NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

Taşıma Hukukunun İspat Sorunlarıyla Yakından İlgilenmesi Bu ilginin başında, taşıma belgelerine izafe edilen ispat fonksiyonları, yük zıya veya hasarının tespit ve ihbarı usulleri gelmektedir. Dolayısıyla taşıma hukukundan doğan uyuşmazlıklar çözülürken, yük zıya/hasarının tespit ve ihbar edilip edilmediği ve düzenlenen taşıma senedinde (konişmentoda) yükün ne halde bulunduğu tespit edilmelidir. Bu konudaki özel ispat kuralları ve karineler dikkate alınmadan, uyuşmazlık hakkında sağlıklı bir karar verilmesi mümkün değildir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Fiili Taşıyıcıların Yükle İlgililere/Yolculara Karşı Taşıma Sözleşmesinin İhlali Çerçevesinde Sorumlu Tutulması (Taşıma Sözleşmesinin Nispiliğinin Zayıflaması) Taşıma sözleşmesinin ifasına katılan alt taşıyıcılar ile yükle ilgililer veya yolcular arasında kural olarak taşıma sözleşmesi bulunmamaktadır. Alt taşıyıcı doğrudan asıl taşıyıcı ile, asıl taşıma sözleşmesinden bağımsız bir taşıma sözleşmesi akdetmektedir. Bununla birlikte taşıma hukuku kuralları alt taşıyıcıları bazı durumlarda, taşıma hukukunun ihlali çerçevesinde asıl taşıyıcı ile birlikte yükle ilgililere/yolculara karşı sorumlu tutmaktadır. Bu konuda temelde iki farklı kavram (araç) kullanılmaktadır: (i) Fiili taşıyıcı (örn. Bkz. 888, 1191) ve (ii) Müteakip taşıyıcı (örn. bkz. CMR m. 34 vd.). Alt taşıyıcının sorumluluğunu etkileyen bu kavramlar, taşıma sözleşmesinin nispiliğini zayıflatmakta, bu sözleşmenin etkisini alt (fiili) taşıyıcılara kadar genişletmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

TAŞIMA SÖZLEŞMESİ SATIM SÖZLEŞMESİNİN İFASINA HİZMET EDER Örneğin, Dış Ticarette kullanılan “Vesaik Mukabili Ödeme” şeklinde, kullanılan belgelerin başında taşıma belgeleri gelmekte ve karayoluyla taşımanın söz konusu olduğu durumlarda da, CMR taşıma senedi, bu ödeme şeklinin konusunu teşkil etmektedir. Bu ödeme şeklinin kullanılabilmesi için, CMR taşıma senedinde “gönderilen” olarak “ithalatçının bankası” gösterilmektedir. Başka bir ifadeyle, taşıma senedinde gönderilen bölümünde ithalatçının bankasının isim, unvan ve adresi yazılır (CMR m. 6/1, e). “İhbar yapılacak kişi” bölümünde ise “alıcı” firmanın isim, unvan ve adresi yazılır (CMR m. 6/3). İthalatçının bankası (tahsil bankası) mal bedelini tahsil edince taşıma senedinden doğan yükün teslimini talep hakkını ithalatçıya (alıcı) devreder. Böylece ithalatçı (alıcı), gönderilen durumundaki bankanın bu talimatı ile malların teslim edileceği yetkili kişi sıfatını kazanmaktadır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©