Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Yrd. Doç. Dr. Nuray Ç. Dedeoğlu İlköğretim Matematik Eğitimi
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Farklılaştırılmış Öğretim
ANKARA İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ ACİL YARDIM VE KURTARMA HİZMETLERİ (112) AMBULANS EKİPLERİNDE ÇALIŞAN SAĞLIK PERSONELİNİN İŞ DOYUMLARININ VE ETKİLEYEN ETMENLERİN.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ASSURE Modeli.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Etkili Öğretmen Kimdir?
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
KAVRAM HARİTALARI.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geniş Ölçekli Testlerde Madde Yapıları
HEDEFLERİN / KAZANIMLARIN
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özellikler
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ SUNUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM
Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Eğitimde Kullanılan Ölçme Araçları
Dereceli Puanlama Anahtarı
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
ÖĞRENME.
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Sunum transkripti:

Eğitimde Ölçülen Bilişsel Özelliklere İlişkin Sınıflamalar Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Benjamin Bloom Bilişsel Düzey Sınıflaması Bloom tarafından geliştirilen sınıflamanın (taksonomi) özellikle bilişsel boyutu dünyanın birçok ülkesinde yaygın alarak kullanılmıştır. Taksonominin bilişsel alanı hem öğrenme süreçlerine hem de zihin becerilerine uygun olduğu için eğitimde birçok öğrenme alanına uygulanabilir.

Bloom Sınıflamasının Yeniden Gözden Geçirilmesi Bloom’un öğrencileri (Anderson, vd., 2001) bu taksonomi üzerinde çalışmışlar ve yeniden gözden geçirilmiş halini yayımlamışlardır. Yenilenen bilişsel süreçlerin aşamalı sınıflaması, öncekinde olduğu gibi altı temel boyutta ve basitten karmaşığa doğru bir yapı oluşturacak biçimde düzenlenmiştir.

Thomas Haladyna Sınıflaması Bloom sınıflaması, okul programlarında görev yapan eğitimciler tarafından fazlaca kabul gören bir sınıflama olmasına rağmen, bilişsel süreçlerin ölçülmesi üzerinde çalışan bilim adamları bu sınıflamayı eksik bulmuşlar ve yeni sınıflamalar üzerinde çalışmışlardır. Bunlardan biri de Haladyna (1997) tarafından geliştirilen aşamalı sınıflamadır. Haladyna bu sınıflamasını bilişsel psikolojinin verilerini dikkate alarak ve bireylerin üst düzey düşünme becerilerini kullanmalarını sağlayacak bir anlayışla geliştirmiştir.

Bu sınıflamada sırasıyla anlama (understanding), problem çözme (problem solving), eleştirel düşünme (critical thinking) ve yaratıcılık (creativity) olmak üzere dört basamak yer almaktadır. Burada anlama basamağı Bloom’un sınıflamasında kavramayı kapsarken, problem çözme uygulamayı, eleştirel düşünme analiz ve değerlendirmeyi, yaratıcılık ise sentezi kapsamaktadır. Bu sınıflamada, Bloom’un bilgi basamağına yer verilmemiştir.

Haladayna’nın yapmış olduğu ikinci sınıflama ise Bloom’un sınıflamasıyla büyük ölçüde benzerlik göstermektedir. Bu sınıflamanın dikkat çekici özelliği, diğer alternatif tek boyutlu sınıflamalar alt düzey basamaklara ağırlık verirken, bu sınıflamanın üst düzey basamaklara ağırlık vermesidir.

Marzano’nun Sınıflaması Marzano yaklaşık 10 yıl arayla iki ayrı sınıflama yapmıştır. İlk sınıflaması beş boyuttan oluşmuştur (Marzano, 1992). Bu beş boyut; 1) öğrenme hakkında tutumlar ve algılamalar (attitutes and perceptions about learning), 2) bilginin elde edilmesi ve bütünleştirilmesi (acquisition and integration ofknowledge), 3) bilgiyi genişletme ve işleme (extension and refinement of knowledge), 4) bilgiyi anlamlı kullanma (meaningful use of knowledge) ve 5) üretici düşünme alışkanlığı (productive habits of the mind) olarak sıralanmıştır.

Marzano’nun (2001) yeni sınıflaması eskisinden oldukça farklıdır Marzano’nun (2001) yeni sınıflaması eskisinden oldukça farklıdır. Literatürdeki en yeni sınıflama olan bu sınıflamada, bilgi alanları (domains of knowledge) ve süreç düzeyleri (levels of processing) olmak üzere iki boyut bulunmaktadır. Marzano sınıflamasında diğer çok boyutlu sınıflamalar gibi bilgi çeşitlerini bilişsel süreçlerden ayırarak bilgi alanları boyutu adı altında yeni bir boyut içerisine almıştır.

Kaynakça Anderson, L. W. ve Krathwohl, D.R. (Eds.) (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Complete Edition. Longman: New York Haladayna, T. M. (1997) Writing Test Items to Evaluate Higher order Thinking. Boston: Allynn & Bacon. Marzano, R. J. (1992). A different kind of classroom. Alexandria, Virginia: Association of Supervision and Curriculum Development (ASCD). Marzano, R. J. (2001). Designing a new taxonomy of educational objectives. Thousand Oak, California: Corwin Press, Inc.