NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ YGRF104 Giriş, Fotoğraf Nedir?, Camera Obscura, Fotoğrafın Kısa Tarihi, NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © FOTOĞRAF NEDİR? Fotoğraf sanatsal bir ifade biçimidir. Kendine özgü teknik ve kompozisyon kavramları üzerinden işleyişi fotoğrafı farklı bir dil olarak imgelerle dolu günlük yaşantımızda önemli bir konuma getirmektedir. Fotoğraf kelime anlamı olarak “fotos” ve “grafi” kelimelerinin birleşiminden oluşarak ışıkla yazma/çizme anlamına gelmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © CAMERA OBSCURA Camera obscura, hazneli oda anlamına gelmekle beraber, fotoğraf ve diğer görüntü kaydeden makinaların temel çalışma prensibini açıklamaktadır. Işığın doğrusal hareketi küçük bir delikten girdiği odanın içine dışarının görüntüsünü ters olarak aktarmaktadır. Çalışma ilkesi ile ilgili bilinenler antik Çin ve Yunan uygarlıklarına kadar gitse de ilk “camera obscura” 11. Yüzyılda Alhazen tarafından icat edilmiştir. Görüntüyü bir yüzeye yansıtmak başarılmış olsa da sabitlemek için 8 yüzyıl daha gerekli olmuştur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © CAMERA OBSCURA NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
CAMERA OBSCURA
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İYİ FOTOĞRAF? Görüntü üretimi, yaratıcı hayal gücü ve teknik becerinin bir ara gelmesiyle oluşur. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © FOTOĞRAFIN İCADI Tarihin bilinen ilk fotoğrafı Nicephore Niepce’e ait olan 1826 tarihli manzara fotoğrafıdır. Heliograf adını verdiğini yöntemle ilk sabit görüntülere ulaşan Fransa’daki Niepce’in dışında, İngiltere’de Fox Talbot günümüzde de kullanılmakta olan negatif görüntüyü pozitif olarak kâğıda basma yöntemi olan “Calotype”ı geliştirmiştir. Daha sonra Niepce’le beraber çalışan Louis Daguerre kendi adını verdiği Daguerrotype yöntemini 1839 yılında Fransiz Bilimler Akadamisi’nde sunar ve bu icadın resmileşmesini sağlar. Nicephore Niepce, 1826 Louis Daguerre, 1839 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
FOTOĞRAF VE KULLANIM ALANLARI Mekanik üretim sonucu ortaya çıkması fotoğrafın yaratıcılığa ve sanata yakınlaşması konusunda çok yavaş mesafe almasına sebep oldu. 1840’larda Bayard’ın kurgu fotoğrafları, Julia Margaret Cameron’ın piktoryalist çalışmaları, Oscar Gustave Rejlander ve Henry Peach Robinson’ın kompozit eserleri ne kadar çabalasa da bu üretimler resim sanatının taklidi olarak değerlendirilmekten öteye gidemedi. 20. Yüzyılda Alfred Stieglitz önderliğinde başlayan ‘düz fotoğraf’ akımı insanların fotoğrafa bakış açısını değiştirmeye başladı. Artık fotoğrafı üreten kişinin amacı, diğer sanat dallarında olduğu gibi önemseniyordu. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Henry Peach Robinson, Fading Away, c.1860s, Composite Image NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Belgeleme Tasarım Sanatsal İfade NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar BBC – The Genius of Photography Jeffrey, I. (1999). Revisions: an alternative history of photography. Bradford: National Museum of Photography, Film & Television. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©