Doç. Dr. Emine TANIR KAYIKÇI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
Advertisements

Beşinci hafta. Müfredat programı Ödev teslim Projelerini teslim edenler; Belediye Projesi -> Tamam Ulaşım Projesi -> Geldi ama kavramsal tasarım yerine.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 2: Algoritma ve Akış Şemaları
ATP MESLEK ALANLARINA GEÇİŞ KOŞULLARI
Bilgisayar Programlama Dersi KTÜ Harita Müh. Böl. 2015/2016Bahar Dönemi Doç. Dr. Oğuz Güngör Yrd. Doç. Dr. Emine Tanır Kayıkçı Yrd. Doç. Dr. Esra TUNÇ.
PROGRAMLAMA ve YAZILIM Sayısal Analiz Yrd.Doç.Dr. Zekeriya PARLAK.
ÖTÖ 451 Okul Yönetiminde Bilgisayar Uygulamaları R. Orçun Madran.
Örnek 1 Kullanıcının girdiği bir sayının karesini hesaplayan bir program yazınız.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri Mann-Whitney U testi Wilcoxon İşaretli Sıra testi BBY252 Araştırma.
Computer Programming Instructor: Assoc. Prof. Dr. Oğuz GÜNGÖR Office: Room 210 Phone: +90 (462) Course.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
OLASILIK TEOREMLERİ Permütasyon
MATEMATİK PROJE ÖDEVİ Adı-Soyadı:Nihat ELÇİ Sınıfı-Numarası:7/C 1057
EQUIZSHOW.
Bölüm 5 Döngü Komutları while Komutu while Komutu Diğer Operatörler (Bileşik atama, artırma ve azaltma operatörleri ) Diğer Operatörler (Bileşik atama,
PROGRAMLAMA TEMELLERİ Burak UZUN Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Burak UZUN.
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA DERSİ
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
Mehmet halil ibrahim hekimoğlu mesleki ve tEknik anadolu lisesi 2016 / 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ALAN – DAL TANITIM ÇALIŞMALARI kONYA – 2017 Hazırlayan.
BM-103 Programlamaya Giriş Güz 2016 (3. Sunu)
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
“nereden başlamalı ?” PROBLEM ÇÖZME (PROBLEM SOLVING)
Bitirme Çalışması Konu Başlığı
Problem Çözme ve Algoritmalar
BİLGİSAYAR PROGRAMLAMA Ders 5: Döngüler
DOĞAL SAYILAR TAM SAYILAR
Eğitim Bilimleri Fakültesi
MAT – 101 Temel Matematik Mustafa Sezer PEHLİVAN *
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI
Seminer Dersi Sunumu Sunum Adı Öğrenci Ad ve Soyadı Ay Yıl
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
Doç. Dr. Emine TANIR KAYIKÇI Yrd. Doç. Dr. Esra TUNÇ GÖRMÜŞ
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Yazılım Mühendisliği Ders 1: Giriş.
Bilgisayar Programlama
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Algoritmanın Hazırlanması
İÇERİK • Programlamaya giriş ve algoritma kavramları
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
İleri Algoritma Analizi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doğrusal Mantık Yapısı İle Problem Çözme
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
Ölçme Değerlendirmede İstatistiksel İşlemler
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Karar Yapıları İle Problem Çözme
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
6. DÖNGÜ (TEKRARLAMA) DEYİMLERİ
Değerler ve Değişkenler
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Programlama Yapısı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Algoritmalar.
BLM-111 PROGRAMLAMA DİLLERİ I Ders-10 Diziler
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
MTM216 GÖRSEL PROGRAMLAMA
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Nimet IŞIK Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İlköğretim Bölümü
İleri Algoritma Analizi
ARAŞTIRMANIN YAZILMASI II: BİÇİMSEL KOŞULLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Doç. Dr. Emine TANIR KAYIKÇI etanir@ktu.edu.tr KTÜ Harita Müh. Böl. Bilgisayar Programlama Dersi KTÜ Harita Müh. Böl. 2018/2019 Bahar Dönemi Doç. Dr. Emine TANIR KAYIKÇI etanir@ktu.edu.tr

Dersin Amacı: Programlama becerisini geliştirmek, Algoritmik düşünme yeteneği kazandırmak, Jeodezik problemleri çözmeye yönelik olarak MATLAB yazılımını öğretmek

DERS KAYNAKLARI Gürol Banger, Bilgisayar Programlamanın Temel Bilgileri; KTÜ Mühendislik Mimarlık Fakültesi Yayınları; Cilt 1 ve Cilt 2. Mehmet Uzunoğlu, Ali Kızıl, Ömer Çağlar Onar, Her Yönü ile MATLAB, Genişletilmiş 2. Baskı, Türkmen Kıtabevi,ISBN 975-6392-07-X, İstanbul 2003. Brian H. Hahn, Daniel T. Valentine, Temel MATLAB-Mühendisler ve Fen Bilimciler İçin (Essential MATLAB-for Engineers and Scientiscts), 5. Basımdan Çeviri, 2016, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN 978-605-320-540-1. Ömer Gündoğru, Osman KOPMAZ, M. Akif CEVİZ, Mühendislik ve Fen Uygulamalarıyla MATLAB, 2. Basım 2004, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN 975-591-681-4. İbrahim Yüksel, MATLAB ile Mühendislik Sistemlerinin Analizi ve Çözümü, Genişletilmiş 3. Baskı, Paradigma Kitabevi, Nobel Yayın Dağıtım, ISBN 975-591-656-3. Bilgisayar Programlamaya Giriş Ders Notları, A. Oral, www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

bilgisayar yazılımının oluşturulması adımları Problemin tanımı Problem anlaşılmalıdır. Mevcut bilgiler ve bunların, elde edilmesi istenen sonuçlarla ilişkileri öğrenilmeli. Çözüm yönteminin belirlenmesive Algoritma/İş Akış Şeması geliştirme Mevcut bilgilerle, problemin çözümü için izlenecek yol tanımlanır (Algoritma) Gerekirse, problem alt birimlere bölünerek, her birimin çözümü ayrı ayrı yapılır. (Bir problemin birden fazla çözümü olabilir, en uygun olanı belirlenir). Çözüm adımlarına uygun yazılan algoritmanın daha anlaşılabilir olması ve çözüm adımlarının birbirleriyle ilişkileri için akış şeması oluşturulur. Program Kodlama Problemin yapısına uygun seçilen bir programlama dili yardımıyla akış şemaları dilin kurallarına uygun olarak bilgisayarın anlayabileceği duruma getirilir. Programın çalışır duruma getirilmesi (varsa, yazım ve mantıksal hatalar düzeltilerek) Programın test edilmesi Çözümü daha önceden bilinen problemlerin, yazılan program kodları yardımıyla çözümü bulunarak, programın doğru çalışıp çalışmadığı test edilir. Belgeleme ve güncelleştirme

Bilgisayar programlaması sırasında izlenebilecek bir çok yol ve yöntem vardır. Bilgisayar programcısının probleme ilişkin çözümü ortaya çıkarabilmesi için problem çözümü ile ilgili bilgileri bilmesi gerekir. Bilgisayar programlamasında genel olarak belirli kalıp ve kurallara uyulur.

www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

ya kişi otobüsü kaçırmışsa! bir sorunun çözümü için birbirinden farklı birden fazla sayıda algoritma hazırlanabilir, ve birbirinden farklı yüzlerce program yazılabilir!!! www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

Programlamada Mantıksal Yapı 1. Sıralı Yapı

2. Karar Verme Yapısı If...Then... Else

3. Tekrarlı Yapı

Sırada öğrenci varsa 3. adıma yoksa 5. adıma geç Uygulama bir dizinin en büyük elamanını bulma algoritması: 50 kişilik bir sınıfta en yüksek notun bulunması örneği Dizideki ilk notu en yüksek not olarak seç ve sırayı ikinci öğrenciye geçir. Sırada öğrenci varsa 3. adıma yoksa 5. adıma geç Sıradaki öğrencinin notu bu ana kadarki en yüksek nottan büyükse bu yeni notu en yüksek not olarak seç Sırayı bir sonraki öğrenciye geçir ve 2. adıma dön En yüksek notu bildir

algoritmanın biçimsel ifadesi notlar: 50 elamanlı tamsayı dizisi max: o ana kadar bulunmuş en yüksek not için değişken i: öğrenci sırasını gösteren sayaç

Algoritmaya ait akış diyagramı

Uygulama: 1'den 100'e kadar olan sayıların toplamlarını ve ortalamalarını veren programın akış diyagramı www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

Uygulama 1' den 100'e kadar sayıların karelerini, kareköklerini, küplerini, küpköklerini toplamlarını ve ortalamalarını veren programın akış diyagramı karar mantığı yapısı ile www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

Uygulama 1' den 100'e kadar sayıların karelerini, kareköklerini, küplerini, küp köklerini toplamlarını ve ortalamalarını veren programın akış diyagramı döngü yapısı ile www.mfyz.com/dosyalar/Pascal_Dersleri_PDF/bolum01.pdf

65. Uygulama Ax2+Bx+C=0 şeklinde 2 65 Uygulama Ax2+Bx+C=0 şeklinde 2. derece denklemin köklerini bulan programa ait akış diyagramını çiziniz.

6. Uygulama 10 tane sayının faktöriyelini hesaplayan programın akış diyagramını çiziniz.

7 Uygulama 6. Uygulamayı tekrarlı yapı olarak tanımladığımız döngü yapısı ile çözdüğümüzde.

88. Uygulama Elimizde bulunan A,B ve C gibi 3 adet sayıdan en büyüğünü ve en küçüğünü bulan akış diyagramını çiziniz.

9. Uygulama Elimizde bilinmeyen sayıda koni bulunmaktadır ve koniye ait yarıçap ® ve yükseklik (H) değerleri girilmek suretiyle V=R2.H/3 formülü ile hacim hesabı yapılacaktır. Koniye ait yarıçap değeri 0 girildiğinde programın çalışması duracaktır. Programda her girilen veri için hacim değeri rapor edilecek, programın çalışması bittiğinde toplam kaç koni için hacim hesabı yapıldığı da belirtilecektir. 30/31

Uygulama 10. Klavyeden girilen bir sayının pozitif, negatif veya sıfıra eşit olma durumuna göre ekrana sırasıyla “Sayı Pozitiftir”, “Sayı Negatiftir” veya “Sayı Sıfıra Eşittir” yazdıran algoritma ve akış şemasını hazırlayınız. (S : Sayı) A1 : Başla A2 : Oku S A3 : Eğer S > 0 ise “Pozitif” yaz, A4 : Eğer S < 0 ise “Negatif” yaz, A5 : Eğer S = 0 ise “Sıfıra eşit” yaz, A6 : Dur

BAŞLA OKU S S > 0 S = 0 ? S < 0 YAZ “Pozitif” YAZ “Negatif” S = 0 YAZ “Sıfıra eşit” DUR

UYGULAMA 11: 10 elemanlı bir sayı dizisinde negatif ve pozitif elemanların ayrı ayrı ortalamasını bulan akış şemasın oluşturunuz. A1. Başla, A2. I=1, TN=0, TP=0, N=0, P=0, ORTP=0, ORTN=0 al, A3. A(I)’ yı gir, A4. Eğer A(I)=0 ise A7. adıma git, A5. Eğer A(I)<0 ise TN=TN+A(I), N=N+1 al ve A7. adıma git, A6. TP=TP+A(I), P=P+1 al A7. Eğer I=0 ise A9. adıma git, A8. I=I+1 al ve A3. adıma geri dön, A9. Eğer P=0 ise A11. adıma git, A10. ORTP=TP/P A11. Eğer N=0 ise A13. adıma git, A12. ORTN=TN/N al, A13. ORTP ve ORTN’ yi yaz, Başla A14. Dur.

UYGULAMA 12: Girilen bir tam sayının tam kare olup olmadığını araştıran akış şemasını oluşturunuz. A1. Başla, A2. A sayısını gir, A3. B=A^(1/2) al, A4. C=TAM(B) al, A5. D=C^2 al, A6. Eğer A=D ise A9. adıma git, A7. “tam kare değil” yaz, A8. A10. adıma git, A9. “tam kare”yaz, A10. Dur.

UYGULAMA 13: 100 kişilik bir sınıfta 18-22 arası her yaş grubunda kaç öğrencinin bulunduğunu belirleyip yazan programın akış çizelgesi şöyledir OSA:Öğrenci sayısını, I18:18 yaşında olan öğrencilerin sayısını I19:19 yaşında olan öğrencilerin sayısını I20:20 yaşında olan öğrencilerin sayısını I21:21 yaşında olan öğrencilerin sayısını I22:22 yaşında olan öğrencilerin sayısını IYOS:İşlem yapılan öğrenci sayılarını göstersin.

Adım 1-Başla Adım 2-I18=0 I19=0 I20=0 I21=0 I22=0 IYOS=0 Adım 3-OSA oku Adım 4-OSA=18 ise I18'i arttır, Adım 9'a git Adım 5-OSA=19 ise I19'u arttır, Adım 9'a git Adım 6-OSA=20 ise I20'yi arttır,Adım 9'a git Adım 7-OSA=21 ise I21'i arttır,ADım 9'a git Adım 8-OSA=22 ise I22'Yİ arttır,Adım 9'a git Adım 9-IYOS<100 ise Adım 3'e git Adım 10-I18,I19,I20,I21,I22,yaz Adım 11-DUR

INO:öğrencinin numarasını, AD:öğrencinin ismini, UYGULAMA 14: Klavyeden girilen,bir öğrencinin numarasını,ismini ve bilgisayar programlama dersinin 3 vize sınavından aldığı notları okuyan,bu notların aritmetik ortalamasını bulan,eğer ortalaması 50'ye eşit veya 50'den büyükse yazıcıya numara,isim,notlar ve vize notlarının ortalamasını,küçükse numara,isim ve "tekrar" mesajı yazan programın algoritma ve akış şeması şu şekildedir. INO:öğrencinin numarasını, AD:öğrencinin ismini, VIZE1:1.vize sınavını, VIZE2:2.vize sınavını, VIZE3:3.vize sınavını, VIZORT:üç vize sınavının aritmetik ortalamasını, VIZTO:üç vizenin toplamını göstersin. Adım 1-Başla Adım 2-INO,AD,VIZE1,VIZE2,VIZE3,oku Adım 3-VIZTO=(VIZE1+VIZE2+VIZE3) ve VIZORT=VIZTO/3 bul. Adım 4-Eğer VIZORT>=50 ise Adım 6'ya git. Adım 5-INO,AD ve "TEKRAR" yaz ve Adım 7'ye git. Adım 6-INO,AD,VIZE1,VIZE2,VIZE3,VIZORT yaz Adım 7-DUR

UYGULAMA 15: 300 elemanlı bir veri grubunda bulunan pozitif,sıfır ve negatif değerlerin sayısını bulup yazan programın algoritması ve akış şeması şöyledir: SS:Okunan sayı adedi PSS:pozitif sayı adedi NSS:Negatif sayı adedi SSS:Sıfır sayı adedi Adım 1-Başla Adım 2-SS=PSS=NSS=SSS=0 Adım 3-Sayı oku Adım 4-SS=SS+1 Adım 5-Eğer SS>300 ise dur Adım 6-Eğer sayı<0 ise adım 9'a git Adım 7-Eğer sayı=0 ise adım 10'a git Adım 8-PSS=PSS+1 hesapla,adım 3'e git Adım 9-NSS=NSS+1 hesapla,adım 3'e git Adım 10-SSS=SSS+1 hesapla,adım 3'e git

Başla Say=0 Yaz “Ecren Kayıkçı” say=say+1 sayac<10 mi? Git 3 Dur UYGULAMA 16: İsim ve soyadınızı ekrana 10 defa yazdıran bir programın algoritma ve iş akış diyagramı hazırlayınız. Başla Say=0 Yaz “Ecren Kayıkçı” say=say+1 sayac<10 mi? Git 3 Dur ceng.anadolu.edu.tr/emrekacmaz/btp101/algoritma.doc

UYGULAMA 17: 1-100 arasındaki çift sayıların toplamını bulan programın algoritmasını ve yazın? BAŞLA Sayac=2, Toplam=0 Sayac=Sayac+2 Sayac< =100 Toplam=Toplam+Sayac Yaz “1-100 arası çift sayıların toplamı=” ,Toplam BİTİR 1. BAŞLA 2. Sayac=2, Toplam=0 3. Toplam=Toplam+Sayac 4. Sayac=Sayac+2 5. EĞER Sayac<=100 İSE GİT 3 6. YAZ “1-100 Arası Çift Sayıların Toplamı=”, Toplam 7. BİTİR ceng.anadolu.edu.tr/emrekacmaz/btp101/algoritma.doc

UYGULAMA 19: 1-100 arasındaki tek sayıların toplamını bulan programın algoritmasını ve yazın? BAŞLA Sayac=1, Toplam=0 Sayac=Sayac+2 Sayac< =100 Toplam=Toplam+Sayac Yaz “1-100 arası tek sayıların toplamı=” ,Toplam BİTİR 1. BAŞLA 2. Sayac=1, Toplam=0 3. Toplam=Toplam+Sayac 4. Sayac=Sayac+2 5. EĞER Sayac<=100 İSE GİT 3 6. YAZ “1-100 Arası Çift Sayıların Toplamı=”, Toplam 7. BİTİR ceng.anadolu.edu.tr/emrekacmaz/btp101/algoritma.doc