NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ yönetim ve organizasyon KIYASLAMA NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA “Düşmanı ve kendinizi iyi biliyorsanız, yüzlerce savaşa bile girseniz sonuçtan emin olabilirsiniz. Kendinizi bilip düşmanı bilmiyorsanız, kazanacağınız her zafere karşın yenilgiyle de karşılaşabilirsiniz. Ne kendinizi ne de düşmanı bilmiyorsanız, sizin için gireceğiniz her savaşta yenilgi kaçınılmazdır.” Savaş Sanatı-Sun Tzu NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA “Benchmark” kelimesi; “ölçümlerde referans alınabilecek nokta” “ölçü için standart olarak kullanılan şey” insan davranışları yaklaşımıyla benchmarking; başkalarının iyi olabileceğini kabul ederek; onlardan öğrenme olgunluğuna erişmek ve taklit etmenin dayanılmaz hafifliğine kapılmadan kendine uyarlamayı başarabilmektir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA Benchmarking, performans düzeyini artırmak için bir organizasyonun kendi içinde ve/veya diğer organizasyonlardaki “en iyi uygulamayı” tespit ederek; kendi organizasyonuna uyarlamasıdır. Benchmarking, sadece kıyaslama yapmak değil, başka organizasyonlarla kıyaslama yaparak; en iyi uygulamaları bulmak ve organizasyonun kendi yapısına ve süreçlerine bunları uyarlamaktır. “en iyi uygulamaların adaptasyonu” NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA Kıyaslama Özellikleri Benchmarking, Yalnızca “Rakiplerle Karşılaştırma Yapma” Anlamına Gelmemekte; Örgüt İçi, Sektörel ve Genel Anlamda Çok Yönlü Araştırma ve Karşılaştırmalara Olanak Tanımaktadır. Benchmarking, Sadece Diğer İşletmelerin Elde Ettiği Sonuçlarla Değil; Bu Sonuçların Nasıl Elde Edildiği İle İlgilenir. Benchmarking, Süreklilik Gerektiren Sistematik Bir Çalışmadır ve Müşteri Tatmin Düzeyini Artırmayı Amaçlar. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA Kıyaslama Özellikleri Benchmarking Çift Yönlü Bir Bilgi Alışverişi ve Çıkar Sağlamayı Amaçlar. Benchmarking, Kesinlikle Bir Kopyalama ve Taklit Aracı Değildir; Bir Uyarlama Faaliyetidir. Benchmarking; sürekli olarak yeniliklere açık olmayı gerektirir. Benchmarking, Tüm Sektörlerde Uygulanabilen Bir Tekniktir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA Turizm işletmelerinde benchmarkıng tekniği uygulamaları Otel olarak neyin kıyaslanacağına karar vermek gerekir. (Doluluk oranı, konuk şikayet oranları vb. ) Nasıl ölçüleceğinin kararlaştırılması gerekir. (Gözlem, mülakat, karşılıklı dosya açılımı) Hangi rakip otel işletmesinin seçileceğinin belirlenmesi gerekir. Rakip otel verilerinin toplanması (yıllık, sezonluk) NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © KIYASLAMA Turizm işletmelerinde benchmarking tekniği uygulamaları Verilerin analiz edilmesi ve farkların ortaya konulması (kendi verileri ile karşılaştırıldığında pozitif-negatif) Hedeflerin belirlenmesi ve faaliyet planlarının geliştirilmesi. (rakip otelin başarılı olduğu uygulamalar en kısa sürede otel için uygulanmalıdır) Son olarak faaliyet süreçleri yakından takip edilmelidir. (gerek duyulduğunda düzeltici eylemler uygulanmalı, bir konaklama işletmesini başarıya götüren uygulama diğerinde başarılı olmayabilir) NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Bu ders notunun oluşturulması sürecinde Prof. Dr. M. Şerif ŞİMŞEK ve Prof. Dr. Adnan ÇELİK tarafından kaleme alınıp Eğitim Yayınevi aracılığı ile basılan Genel İşletme kitabından, Serhat SOYŞEKERCİ ve Ramazan ERTURGUT tarafından kaleme alınıp Kriter Yayınevi aracılığı ile basılan Meslek Yüksekokulları için Genel İşletme kitabından ve Prof. Dr. Tamer KOÇEL tarafından kaleme alınıp Beta Yayınevi aracılığı ile basılan İşletme Yöneticiliği kitabından yararlanılmıştır. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©