Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Advertisements

. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
Program Tasarım Modelleri
Bireyi Tanıma Teknikleri I
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
ENGELLİ ÇOCUKLARI TANIMA VE DEĞERLENDİRME
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Bir psikolojik yapı olarak "ilgi" ve madde geliştirme süreci
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Bir psikolojik yapı olarak "kaygı" ve madde geliştirme süreci
İlgilerin Ölçülmesi, ilgi envanterleri ve sorunları
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Test Geliştirme Süreci
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
Tipik Performans Testlerinde Geçerlik
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
Psikolojik testlerin geliştirilme süreçleri
Ders 2: Yazılım Geliştirme
Ölçme Sonuçları Üzerinde Test ve Madde İstatistiklerini Hesaplama
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
KİŞİSEL REHBERLİK.
MUHTEVA…Ne öğretelim?.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
Tüketici Davranışları
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme, Değerlendirme ve Durum Belirleme - devam
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Öz, Akran ve Grup Değerlendirmeleri
Nitel Araştırma Süreçleri ve Sorunsal Oluşturma
Sunum transkripti:

Test ve ölçeklerde yer alan maddelerin kuramsal boyutla ilişkisi Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu

Kuram bir kavramı açıklamak için kullanılabilecek bilimsel olarak kabul edilebilir ilkeler bütünüdür. Kuramlar çevresel gözlemlerin yorumlanması için çerçeveler sağlar ve araştırma ile eğitim arasında köprü görevi görmektedir (Suppes, 1974).

Test geliştirme sürecinin bir aşaması olarak ölçülecek özelliğin «İşevuruk Tanım Doğrultusunda Ölçülmesi Hedeflenen Yapının Ölçülebilir Göstergelerinin Belirlenmesi» yer almaktadır (Crocker &Algina, 1986). Bu aşamada, ölçülen özellik ile özelliğin tanımlanmasında dayanılan kuramın bağlantısı dikkate alınmlıdır.

Test ve ölçeklerde yer alan maddeler hangi bilişsel/duyuşsal yapıyı ölçüyor ise bu maddeler ilgili yapıya yönelik kuramı destekleyecek şekilde yapılandırılmalıdır. Cronbach ve Meehl, bu tanımlama sürecini yapı geçerliği olarak adlandırmıştır. Yapı geçerliği, bir araçla ölçülmek istenen yapının o araçla ortaya konulma derecesidir (Lord & Novic, 1968).

Baykul (2013), yapı geçerliğinin saptanmasında aşağıdaki yolun izlenmesini önermektedir: Yapı, özellikler, başka yapılarla ilişkiler, durumlar belirtilerek yapı hakkında işe vuruk tanım yapılmalı Bunlara dayalı hipotezler kurulmalı Bu hipotezleri yoklamak üzere uygun bir araç veya araçlar geliştirilmeli Araç uygun bir gruba uygulanarak gerekli veri toplanmalı Verilerin hipotezleri destekleme durumuna göre yapının ortaya çıkan özelliklerinin ortaya konması ve desteklememe durumuna göre de alternatif hipotezler aranması yoluna gidilmelli

Yapının belli çerçevelere dayalı olarak tanımlanması: Ne ölçüleceği ve sonuçların nasıl yorumlanacağının net olması, geçerli ölçmeler yapılması için gereklidir. Değerlendirmenin yapılandırılmasında ve tartışmalarda ortak bir zemin sağlamaktadır (Dwyer, Gallagher, Levin & Morley, 2003)

Madde-Kuramsal Boyut İlişkisi Örneği: Holland RIASEC Modeli Kişilik ve kariyer testlerinin hazırlanmasında, en çok tercih edilen modellerden biri Holland RIASEC Modeli’dir. Holland’ın Altıgen Modeli’ne göre altı kişilik tipinin varlığından söz edilebilmektedir. (Gottfredson & Holland 1996)

Bireyin çalıştığı çevrenin özellikleri ile kişilik özellikleri arasında uyum olması, bireyin işinde doyum sağlamasına ve yüksek performans göstermesine olanak verecektir. Bu ilkeye dayalı olarak Holland Modeli’nde tanımlanan yapıyı ölçmeye yönelik bir ölçme aracı geliştirilmiştir. Bu ölçekte, bireylerin ortaya koydukları kişisel ilgileri ile meslekler bu ilgilerle eşleştirilmektedir (kişilik tipleri ve iş ortamları arasındaki bağlantı). Testteki performanslarından hareketle, bireylerin “yapabileceği” ve “mutlu olabileceği” alanlarda çalışabilmesine ve bu doğrultuda meslekler seçimine yönlendirilebilmektedir.

KAYNAKLAR Baykul, Y. (2013). Eğitimde ve Psikolojide Ölçme: Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. Ankara: Pegem Akademi. Gottfredson, G.D. & Holland J.L. (1996). Dictionary Of Holland Occupational Codes. Psychological Assessment Resources Inc. Dwyer, C. A., Gallagher, A., Levin, J., & Morley, M. E. (2003). What is quantitative reasoning? Defining the construct for assessment purposes. ETS Research Report Series, 2003(2). Lord, F.M. & Novick, R. M.(1968). Statistical Theories of Mental Test Scores. California Addison-Wesley end Co. Ldt. Suppes, P. (1974). The place of theory in educational research. Educational Researcher, 3(6), 3-10