GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
Advertisements

EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMADA ÖLÇME VE ÖLÇEKLER
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
İstatistikte Temel Kavramlar
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
Araştırma Yöntemleri.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ISL314 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE BİLİMSEL YAZIM
Konya n. Erbakan Üniversitesi
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
THY Uygulaması Araştırması
Anket Hazırlama.
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
ÖLÇME ve ÖLÇEKLER Bilimsel çalışmalarda bilimselliğin temel şartı, araştırmalarda kullanılan kavramların, konuların veya değişkenlerin ÖLÇÜLEBİLİR nitelikte.
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
Nicel Analizlere Giriş
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan. Ders İçeriği Nicel araştırma adımları Araştırma sorusu ve hipotez oluşturma Ölçme Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Hafta 6- Pazarlama Araştırmalarında Ölçme ve Ölçekler Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK.
ANALİZE VERİ HAZIRLAMA SÜRECİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
PSİKOLOJİK TESTLER.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
Havacılıkta İnsan Kaynakları Eğitimde 4. hafta, fiilen 3
MAN-557 Araştırma Yöntemleri
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Verilerin Toplanması I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Sunum transkripti:

GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ Hafta 4 GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ Dr. Öğr. Üyesi Ozan BÜYÜKYILMAZ İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü http://ozanbuyukyilmaz.wordpress.com ozanbuyukyilmaz@karabuk.edu.tr

Araştırmada Ölçme ve Ölçekler 4. HAFTA Araştırmada Ölçme ve Ölçekler

İÇERİK Araştırmada Ölçme ve Ölçekler Ölçme ve Ölçek Düzeyleri Ölçek Türleri Sürekli Ölçekler Tekli Ölçekler Çoklu Ölçekler Ölçeklerle İlgili Önemli Noktalar Verilerin İnandırıcılığı Geçerlilik Güvenilirlik Ölçmede Hata Kaynakları

GİRİŞ Araştırma yapmak için ölçme kaçınılmazdır. Hatta araştırmaların birer ölçme olayı olduğu da söylenebilir. Bu nedenle bilimsel araştırmalarda bilimselliğin temel şartı araştırılan kavramlar, konular veya değişkenlerin ölçülebilir nitelikte olmasıdır. Bazı değişkenlere ait özellikler kolaylıkla ölçülebilir (cinsiyet, yaş, kilo, mesafe…vb). Algılar, tutumlar ve değerler gibi sosyal bilimlerin inceleme konusu olan değişkenlere kesin değerler vermek kolay değildir.

Araştırmada Ölçme ve Ölçekler Ölçme; nesne ve olaylara bazı kurallara uygun olarak sayılar ve semboller vermektir. Ölçme, herhangi bir niteliği gözlemek ve gözlem sonucunda önceden tespit edilen belirli kurallara göre nesnelerin ve kişilerin özelliklerine sayılar ve semboller atamaktır. Ölçekler ise, deneklerin belli veriler baz alınarak sınıflandırıldıkları araç veya mekanizmalardır.

Araştırmada Ölçme ve Ölçekler Araştırma yöntemleri bağlamında dört temel ölçüm seviyesi vardır: Sözde (nominal) ölçüm Sıralı (ordinal) ölçüm Aralı (interval) ölçüm Oranlı (rasyo) ölçüm

Sözde (Nominal) Ölçüm Belli bir gruba ait olup olmamayı gösterir. Nesnelerin sadece gruplandırıldığı bir ölçme seviyesidir. Sayılar ve harfler bir kimlik olmaktan öteye gitmemektedir. Nesnelere verilen sayıların sayısal anlamları yoktur ve miktar belirtmezler.

Sözde (Nominal) Ölçüm cinsiyet (kadın-erkek), medeni hal (evli-bekar-boşanmış), göz rengi (mavi-yeşil-ela) Okuduğu fakülte (İİBF, İşletme, Fen, Edebiyat) Meslekler (avukat, öğretmen, polis) Sporcu forma numaraları

Sıralı (Ordinal) Ölçüm Sıra bildiren ölçüler verir. Bir özelliğe en az sahip olandan en çok sahip olana ya da en çok sahip olandan en az sahip olana doğru bir sıralama yapmak mümkündür. Sıralananların birbirleri arasındaki farkın mutlak boyutu konusunda bir şey söylemek imkansızdır.

Sıralı (Ordinal) Ölçüm Satış hacimlerine göre ilk 500 firma listesi: Tüpraş Arçelik Petrol Ofisi Kalite açısından otomobil markalarını sıralayınız? …volkswogan …toyota …mercedes Bölümleri iş olanaklarının fazlalığına göre sıralayınız? ..iktisat ..işletme ..maliye

Aralı (Interval) Ölçüm Sayısal olarak eşit aralıkların eşit mesafeleri temsil ettiği bir ölçek olup nesnelerin sıralanmasında kullanılır. 1 ile 2 arasındaki mesafe ile 4 ile 5 arasındaki mesafe eşittir.

Aralı (Interval) Ölçüm “Devletin akademisyen ücret politikası hakkında düşünceniz nedir?” Adil 1 – 2 – 3 – 4 – 5 Adil Değil “Farklı bir işte çalışmayı tercih ederdim” 1...Hiç Katılmıyorum 2…Kısmen Katılmıyorum 3…Emin Değilim 4…Kısmen Katılıyorum 5…Tamamen Katılıyorum

Oranlı (Rasyo) Ölçüm Daha önceki ölçeklerin tüm özelliklerini taşımakla beraber mutlak sıfır noktasına da sahiptir. Her türlü istatistiksel ve matematiksel işleme imkan tanımaktadır.

Oranlı (Rasyo) Ölçüm Hangi bölgede faaliyette bulunmaktasınız? …. Bölgesi Yıllık cironuz kaç TL’dir? ….. TL

Araştırmada Ölçme ve Ölçekler Ölçüm Düzeyi Tipik Örnekler Ortalama Değer Sözde (Nominal) Cinsiyet Göz/Saç Rengi Meslekler Araba Plakaları Mod Sıralı (Ordinal) Marka Tercihi Toplumsal Sınıf Bölüm Tercihi 500 Büyük Firma Medyan Aralı (Interval) Sıcaklık Ölçeği Başarı Puanı Markaya Karşı Tutum Aritmetik Ortalama Oranlı (Rasyo) Satış Miktarı Müşteri Sayısı Ağırlık Zaman Bütün İşlemler

Ölçek Türleri Ölçekler Stapel Sürekli Ölçekler Tekli Ölçekler Çoklu Ölçekler Kategorili Sıralama Sabit-Toplam Grafiksel Karşılaştırmalı Likert Semantik F. Stapel

Sürekli Ölçekler Bu ölçeklerde cevaplayıcı iki uç arasında uzanmakta olan bir çizgi üzerindeki uygun bir yere işaret koyar. Değerlendirme aşamasında araştırmacı cevap çizgisini gereken sayıda aralığa böler ve cevaplayıcının cevabını rakamsal olarak ortaya koyar.

Sürekli Ölçekler

Tekli Ölçekler Tek madde veya sorudan ibarettir: Kategorili ölçekler Sıralama ölçekleri Sabit-Toplam ölçekler Grafiksel / Şekilsel ölçekler İkili-karşılaştırmalı ölçekler

Kategorili Ölçekler Cevap seçenekleri kategoriler halinde verilmektedir. Kategoriler arasında çakışma olmamalıdır yani her denek sadece bir seçeneğe ait olmalıdır.

Kategorili Ölçekler Krize yönelik açıklanan ekonomik paketler sizce ne kadar etkili? …Hiç etkili değil …Pek etkili değil …Ne etkili ne etkisiz …Kısmen etkili …Oldukça etkili Hiç etkili değil 1…2…3…4…5 Oldukça etkili …Hiç etkili değil …Orta …Oldukça Etkili

Sıralama Ölçekleri Deneklere inceleme konusuyla ilgili özellikler listesi verilir ve onlardan listedeki özellikleri tercih, önem sırası veya başka bir ölçüte göre sıralaması istenir.

Sıralama Ölçekleri “Kalite açısından aşağıdaki otomobil markalarını en kaliteliden başlayarak sıralayınız?” …Toyota …BMW …Mercedes “Otomobil alırken tercihlerinizin belirlenmesinde aşağıdaki faktörlerin rolünü önem sırasına göre belirtiniz?” …Fiyat …Kalite …Yedek parça …İkinci eli

Sabit-Toplam Ölçekleri Deneklerden, kendilerine verilen 100 tam puanın önem derecesi veya hoşlanma seviyesine göre listede verilen özelliklere dağıtılması istenir. Verilen puanların toplamı tam olarak 100 olmak durumundadır.

Sabit-Toplam Ölçekleri “Otomobil alırken tercihlerinizin belirlenmesinde aşağıdaki faktörlerin rolünü önem sırasına göre belirtiniz?” …Fiyat …Kalite …Yedek parça …İkinci eli

Grafiksel / Şekilsel Ölçekler Özellikle okuma yazma bilmeyen ve küçük çocuklar üzerinde yapılan bu anketlerde cevaplar kelime halinde değil şekiller ve skeçlerle verilmektedir.

İkili-Karşılaştırmalı Ölçekler Deneklerden ikililer arasında seçim yapması istenmektedir.

Çoklu Ölçekler Birden çok maddeden meydana gelen ve maddelerin aynı ölçeğe göre değerlendirildiği ölçeklere denir. Likert ölçeği Semantik farklılıklar ölçeği Stapel ölçeği

Likert Ölçeği Sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılmaktadır. Deneklere çeşitli yargılar ve ifadeler yöneltilir ve bu yargılara katılıp katılmama derecelerini belirtmeleri istenir. Olumlu ve olumsuz durumlar eşit sayıda olmalıdır.

Likert Ölçeği Yanıtlayıcı, ölçekteki her maddenin anlamına ilişkin tutumunun derecesini belirtir. (-2, -1, 0, +1, +2) (0, 1, 2, 3, 4, 5) Değerlendirmede iki alternatif bulunmaktadır: Ölçekte yer alan her ifade ayrı ayrı değerlendirilir. İfadeler arası korelasyon ve ilişki incelenebilir. Skorların toplamı üzerinden değerlendirme yapılabilir.

Likert Ölçeği Hiç Katılmıyorum Kısmen Katılıyorum Ne Katılıyorum Ne Katılmıyorum Tamamen Katılıyorum  1 2  3  4  5   - 2 - 1  0  + 1  + 2 

Likert Ölçeği

Likert Ölçeği

Likert Ölçeği Bir derste öğrenci gelişimini görebilmek için iki sınav yeterlidir, Tamamen Katılmıyorum Katılmıyorum Katılıyorum Tamamen Katılıyorum

Semantik Farklılıklar Ölçeği İncelenen nesne/marka/ürüne ait çeşitli özelliklere ilişkin nitelendirmeler zıt kutuplara gelecek şekilde yedi noktalı bir doğru üzerine yerleştirilmiştir. Denek kendine uygun bir yere işaret koyar. Sosyal tutumların ölçülmesinde uygun bir ölçektir, Sadece iki uç kategorinin adı vardır, İki uç nokta ters sıfatlar çiftidir, İlk izlenimlerini kayıt altına alması amaçlanır.

Semantik Farklılıklar Ölçeği Volvo marka otomobiller hakkında ne düşünüyorsunuz? Hızlı …!...!...!...!...!...!...Yavaş Güvenilir …!...!...!...!...!...!...Güvenilmez Ucuz …!...!...!...!...!...!...Pahalı Klasik …!...!...!...!...!...!...Modern

Stapel Ölçeği Stapel ölçeği tutumların hem yönünü hem de şiddetini ölçer. Semantik farklılıklar ölçeğine çok benzeyen Stapel ölçeğinde iki zıt sıfat kullanılması yerine bir tek sıfat kullanılır ve o sıfatlara +5/-5 veya +3/-3 arasında değerler verilir.

Stapel Ölçeği Volvo marka otomobiller hakkında ne düşünüyorsunuz?

Ölçeklerle İlgili Önemli Noktalar Kategori sayısı arttıkça; Ölçeğin ayırt etme özelliği artmakta, Elde edilen veriler normal dağılıma daha fazla yaklaşmakta, Cevaplayıcıların kategoriler arasında ayrım yapması zorlaşmaktadır.

Ölçeklerle İlgili Önemli Noktalar Ölçeklerde denge; Olumlu ve olumsuz kategorilerin birbirine eşit olduğu ölçekler dengeli ölçeklerdir. Dengesiz ölçekte veri dağılımının sayıca fazla olan kategori yönünde olması ihtimali yüksektir.

Ölçeklerle İlgili Önemli Noktalar Ölçeğin Fiziksel Formu: Kategorilerin sıralanması (yatay, dikey, kutucuklu, sürekli çizgili vb) hem karmaşaya neden olmamalı hem de formun genel yapısına uymalıdır.

Verilerin İnandırıcılığı Veri toplama yöntemi (anket, mülakat, gözlem) her ne olursa olsun, bilimsel araştırmaların temel amacı, araştırmacının cevabını aradığı soru veya problemlere doğru (inandırıcı) cevap verebilmektir. Bilimsel yöntem, cevabı aranan soruya yanlış cevap alma ihtimalini ortadan kaldırmayı amaçlar. Bu nedenle iki noktaya önem vermek gerekir; Güvenilirlik Geçerlilik

Geçerlilik Bir test veya ölçeğin ölçülmek istenen şeyi ölçme derecesidir. Bunun için, “ölçekte yer alan sorularla gerçekten ölçmeyi amaçladığımız şeyi ölçebilir miyiz” sorusunu yöneltmek gerekir.

Geçerlilik Bunun için değişik geçerlilik testleri geliştirilmiştir. İçerik geçerliliği; anketin yeterli sayıda ve ölçülmek istenen olguyu temsil edebilecek soruları içerdiğinden emin olmak için yapılır. Yapısal geçerlilik; ölçeğin hangi kavram ve özellikleri ölçtüğünün belirlenmesini incelemektedir.  Yakınsak geçerlilik; Söz konusu ölçeğin aynı yapıyı ölçen diğer ölçütlerle ne derece örtüştüğünü gösterir. Diğerleriyle yüksek korelasyonun olması beklenmektedir Ayırt edici geçerlilik; ise farklı yapıları ölçen ölçekler ile zayıf ilişkinin (düşük korelasyon) olması anlamına gelmektedir.

Güvenilirlik Bir testin veya ölçeğin ölçmek istediği şeyi tutarlı ve istikrarlı bir biçimde ölçme derecesidir. Güvenilir bir test veya ölçek, benzer şartlarda tekrar uygulandığında benzer sonuçlar verir.

Güvenilirlik Ölçeğin güvenilirliğini ölçmede çeşitli yaklaşımlar kullanılmaktadır. Test-yeniden test yaklaşımında benzer anket iki farklı zamanda aynı denekler ve mümkün olan aynı şartlar altında tekrarlanır. Alternatif formlar yaklaşımında anketin eşdeğer iki formatı iki-dört hafta arayla deneklere uygulanır. İçsel tutarlık analizinde çok sayıda maddeden oluşan Likert bir ölçek kullanılarak, ölçekte yer alan maddeler arasındaki korelasyon değerine bakılır. İçsel tutarlılık için İkiye ayırma güvenilirliği ve Cronbach alfa katsayısı en yaygın kullanılan yöntemlerdir.

Ölçmede Hata Kaynakları Denek hatası: (iş yerine bağlılık için nötr bir günde veri alınmalı. Pazartesi yada Cuma değil). Denek önyargısı: Örneğin amirini memnun etmeye yönelik cevap verme. Gözlemci hatası: Örneğin mülakatta birçok mülakatçının olması ve farklı yöntemlerle mülakat yapması. Gözlemci önyargısı: araştırmacının veriyi önyargılı yorumlaması.

Kaynakça Altunışık, Remzi, Recai Coşkun, Serkan Bayraktaroğlu ve Engin Yıldırım (2005); Araştırma Yöntemleri, 4. Baskı, Sakarya Kitabevi, Sakarya. Anonim, www.stratejikfokus.com/images/doc/Soruformu.pdf, (Erişim Tarihi: 01.04.2009). Balcı, Ali (2004); Sosyal Bilimlerde Araştırma, 4.Baskı, Pegem Yayıncılık, Ankara. Bir, Ali Atıf (2006); “Soru Formu Düzenleme”, www.aof.anadolu.edu.tr /kitap/IOLTP/2294/unite06.pdf, (Erişim Tarihi: 01.04.2009). Karagöz, Yalçın ve Süleyman Ekici (2005); “Sosyal Bilimlerde Yapılan Uygulamalı Araştırmalarda Kullanılan İstatistiksel Teknikler ve Ölçekler”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt 5, Sayı 1, s. 25-43.

GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ Hafta 4 GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ Dr. Öğr. Üyesi Ozan BÜYÜKYILMAZ İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü http://ozanbuyukyilmaz.wordpress.com ozanbuyukyilmaz@karabuk.edu.tr