SINIFTA ÖĞRETİM LİDERLİĞİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Müşteri memnuniyetinin artırılmasına yönelik olarak kalite yönetim sisteminin kurulması ve geliştirilmesi konusunda rehberlik eden ve ISO tarafından yayınlanmış.
Program Geliştirme Modelleri
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Ömer AKKAYA Nazmi GÖKÇE KATILIMCI LİDERLİK. KATILIMCI L İ DERL İ K (Participative leadership) Katılımcı liderlik, liderin yönetim yetkisini grup üyeleriyle.
SA Ğ LI Ğ IN GEL İŞ T İ R İ LMES İ VE İ L EYLEM PLANI.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
ÖRGÜTSEL BAĞLILIK.
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
Etkili Öğretmen Kimdir?
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Eğitsel Rehberlik.
Dünyanın En Şaşırtıcı Eğitim Sistemi: Finlandiya
SINIFTA ÖĞRETİM LİDERLİĞİ
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
KİŞİSEL REHBERLİK.
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Sanal ve Şebeke Örgütleri
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SINIFTA ÖĞRETİM LİDERLİĞİ Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ G.Ü.GEF. EĞİTİM BİLİMLERİ BÖLÜMÜ Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Liderlik kavramı Liderlik kavramı yöneticiyle eş tutulan kavram olmakla beraber aralarında ciddi fark vardır. Genel olarak yöneticilik; insan gücü, bilgi, teknoloji, finansman ve fiziki imkanların amaçları gerçekleştirmek için etkili kullanma işi olarak tanımlanmaktadır Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Yöneticilik kurumsal yetkilerle sınırlıdır. Yöneticililer yönetmelik ve yasaların çizdiği sınırlar içinde karar verme ve uygulama serbestliğine sahiptirler, yöneticilerin kendileri için tanımlanmış yetki ve sorumlulukların dışına çıkmaları söz konusu değildir. Kamu kurum ve kuruluşlarında olduğu gibi yöneticiler ya eğitimle yada okullarda olduğu gibi belli hizmet esasına göre atanmaktadır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Lider ve öğretim lideri, yöneticilik anlayışından farklılık göstermektedir. Lider tanımları incelendiğinde liderde bulunulan özellikler ile farlılık olduğu görülecektir. Liderlik belirli bir yöneticilik sonucu oluşmuş özellikler değildir. Liderler kendilerini saran yasa ve yönetmelikten bağımsız hareket eden kişilerdir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Liderler; yöneticilerden farklı olarak kurumsal değişimleri sağlayabilen, vizyon geliştirebilen ve kurumun hedeflerini gerçekleştirmek için insan gücü ve diğer kaynakları harekete geçirebilen, personeli motive edebilen, ortak kararlan alan ve uygulayan kişilerdir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Liderlik; organizasyonda başarıya ulaşmak için hedefler doğrultusunda bireyleri motive etmek, güvenilir ve dürüst olmak, şeffaflık ve çalışanlara saygı duymak ile ilgilidir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Genel olarak liderlerde bulunması gereken özellikler şu şekilde sıralanabilir; Kişisel özelliklerden kaynaklanan güç(karizma) Karar verme ve uygulama yeteneği Kural ve yapıyı değiştirebilme yeteneği Kurum içinde işbirliği ve uyum sağlama yeteneği Grubu etkileyebilme ve harekete geçirebilme-motive etme gücü Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Liderlik ile ilgili tarihi süreçte tanımlamalar; 1900’lü yılların başlarında; liderlikle ilgili karizmatik özelliklerin üzerinde durulmuştur. Karizmatik lider sahip olduğu etkileyici özellikleri ile başkalarını hedefleri doğrultusunda yönlendiren kişilerdir. 1930’lu yıllarda liderlik grup kavramıyla anılmaya başlamış; liderlik istenilen hedeflere ulaşmak için grup faaliyetlerini bir araya getirme işi olarak tanımlanmaya başlamıştır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik 1960’lı yıllarda özellikler yaklaşımı ve davranışçı yaklaşımlara durumsallık yaklaşımı da eklenmiş, bu yaklaşımlar günümüze kadar etkisini sürdürmüştür. Özellikler yaklaşımında; 1940’lı yıllarda döneme damgasını vuran liderlerin özellikleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu anlayışa göre lider olunmaz lider doğulur.Fiziksel, sosyal ve kişilik özellikler ön plana çıkar. Davranışçı yaklaşımda; başarılı olmuş liderlerin davranışlarının gözlemlenip incelenmesine dayalı olarak liderlerin yetiştirileceği esası ön plana çıkar. Yapıyı kurma ve anlayış gösterme davranışları ön plana çıkar. Durumsallık yaklaşımında; ortam uygun olursa lider ortaya çıkar yaklaşımı hakimdir. Lider grup ilişkileri,görevin yapısı, liderin hiyerarşik yapıdan aldığı yetkinin etkin liderliğe etkisi ön plana çıkar. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Başarılı liderlerde görülen bazı nitelikler Özellikler; Duruma uyum sağlayabilme Sosyal çevreye duyarlık Hırs ve başarı Kararlılık Bağımsızlık Diğerlerini etkileme Israrcılık Çalışkanlık Kendine güven Stresle başa çıkma Sorumluluk istemeye gönüllülük Beceriler; Zeka Kavramsal düşünme Yaratıcılık İncelik Diplomatlık Etkileyici konuşma Grubun görevi ile ilgili bilgi Örgütleme İkna edebilme gücü Sosyal beceriler Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Eğitim öğretim etkinlikleri incelendiğinde yönetici ve liderlik kavramları ile karşı karşıya olduğumuz görülecektir. Eğitim öğretim etkinliklerinin devam etmesi eğitim yöneticileri ile mümkün olmaktadır. Okulların kendilerine yüklenen amaçları gerçekleştirebilme öğretim etkinliklerini sürdürebilmesine bağlıdır. Eğitim sistemlerinin ve öğretim etkinliklerinin devamının sağlanması, eğitim yöneticilerinin görevlerini etkili şekilde yapmaları ile mümkündür. Eğitim yöneticileri yasa ve yönetmeliklerin kendilerine çizdikleri sınırlar içerisinde eğitim kurumlarının amaçlarına ulaşması için çaba sarf ederler. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Sınıfta öğretme öğrenme sürecinin devamından sorumlu kişiler öğretmenlerdir. Öğretmenler öğretim lideri olabilirler mi ? Öğretmenler Lider midir ? Bu soruların cevabını bulabilmek için toplumun ve yönetmeliklerin öğretmene yükledikleri sorumlulukların incelenmesi gerekir. Eğitim sistemleri ve toplum, özellikle Atatürk’ün de belirttiği gibi öğretmenlere “yeni nesilleri sizler oluşturacaksınız” görevi dolayısıyla öğretim liderliği görevi verilmiştir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Öğretim liderliği eğitim öğretim kurumlarının yüklendikleri amaçları gerçekleşmesini sağlamak için gerekli şartları sağlamak ilkesine dayanmaktadır. Öğretmenlerin öğretme-öğrenme sürecinde belirlenmiş amaçlara ulaşmak için öğretim sürecini planlaması, öğrencilerini bu etkinlikler için motive etmesi uygun eğitim ortamlarını organize etmesi gerekir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Öğretmenlerin öğretmenlik yeterlikleri yanında liderlik gibi özelliklere sahip olması bu sürecin etkinliğini artırır. Öğretmenler toplumda ve sınıfta model alınan kişidir, kararları ve uygulamaları ile geleceği yetiştiren insanlardır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Liderlik Türleri ve Öğretmenler Kültürel Liderlik; Kültürel lider, kurumun güçlü ve aynı zamanda esnek kültürel yapısının oluşturulması ve geliştirilmesi için çaba sarf eder. Öğretim lideri olarak öğretmenler kültürel lider işlevini de üstlenerek, öğrencilerin derslere ve kuruma karşı motivasyonunu artıracak karşılıklı dostluk, güven ve anlayışa dayalı değer ve normlar üretmeye çalışacak hem de bu değerlerin paylaşılması için gerekli çabayı sarf edecektir. Bunu yaparken de kültürü üretilmesini ve yayılmasını sağlayacaktır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Vizyoner liderlik; Liderlerin birlikte oldukları insanları harekete geçirebilmesi gelecek için hedefler belirlemesine bağlıdır. Öğretim lideri olarak öğretmenler geleceği çok iyi görebilmeli sınıf içinde gelecek için hedefler belirlemeli ve öğrencileri bu hedeflere ulaşacak şekilde motive etmelidir. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Etik liderlik; Etik kavramı değer ve ilkelerle ilgilidir. Etik değerler yeterince gelişmemişse kurallar ve yaptırımlar bireylerin etik davranışlar göstermelerini sağlamaz. Bu nedenle bireylerde ahlak ve vicdan duygusu ve bunlara yönelik davranışların geliştirilmesi önem kazanır. Öğretmenlerin genelde okulda temelde ise sınıf ortamında değer ve ilke ve kuralların kazandırılması açısından önemli sorumluluğu vardır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Süper liderlik; Liderlik kişisel bir sorumluluk olarak gelişmelidir. Herkes kendinin lideri olmalıdır. Bireylerin öz disiplin anlayışı içinde kendilerini yetiştirmeleriyle süper lider olabilecekleri savunulmaktadır. Bu bağlamda öğrencilere rehberlik yapacak olan öğretmenlerdir. Öğretmenlerin sınıf ortamında kazandırmalıdırlar. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Öğretmenler, öğrencilerin; İnsanın kendi kendine lider olabileceğini anlatmalıdır. Öğrencilerin kendi kendilerine hedef belirlemelerini sağlamak. Pozitif düşünmelerini sağlamak Başarıları ödüllendirerek kendi kendine liderliği geliştirmek. Yapılan hataların tecrübe için fırsat olduğunu göstermek. Kendi kendini yönetebilecek çalışma gruplarının oluşumunu sağlamak Kendi kendine liderlik kültürünü gelişimini sağlamalıdırlar. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Transformasyonel liderlik; Yeniliğe, geleceğe, değişime ve reforma dönük bir liderlik tarzıdır. Transformasyonel liderliğin dört temel özelliği vardır, bunlar; karizma ve idealleştirilmiş etki, bireysel saygı, entelektüel uyarım, esinlenmiş motivasyon veya ilham vermedir. Öğretmenlere yüklenen en önemli görevlerden biri de toplumsal yapının ve eğitim kurumlarının çağın gerektirdiği değişimi sağlayacak öncü rolü üstlenmeleridir. Öğretmenler toplumsal dönüşümünde mimarlarıdır. Niteliği yüksek öğretmenler sahip oldukları vizyon sayesinde toplumun ihtiyaçlarını giderecek insanları yetiştirirler. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik Entelektüel liderlik; Yaratıcı, yenilikçi, kendini ve başkalarını motive edebilen küresel bakış açısına sahip, kendilerini sürekli yenileyebilen özellikle düşünsel gücü gelişmiş, bilgi,beceri ve genel kültüre sahip yüksek eğitimli sadece tek bir alanda uzmanlaşmakla yetinmemektir. Öğretmenler de bilgi çağında değişme ve gelişmenin lokomotifliğini yapan bireyler olmak zorundadır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik

Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik 21.yüz yılın en önemli kaynağı olan insan kaynağının ve bilginin geliştirilmesinde, paylaşımında ve etkili öğrenme ortamlarının oluşturulmasında öğretmenlerin önemli rolleri vardır. Prof. Dr. Yücel GELİŞLİ: Öğretimde Liderlik