DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DİL GELİŞİMİ İdris KARA. Çocuğun dil gelişiminde hem insan beyninin biyolojik yapısı, düşünme sisteminin gelişimi, hem de çocuğun içinde bulunduğu çevre.
Advertisements

Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
OYUN ve OYUNCAK.
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME VE ALGORİTMALAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sosyo-Kültürel Gelişim Kuramı Lev Semyonovich Vygotsky
ŞEKİLLER.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Sunum transkripti:

DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitim Anabilim Dalı

Vygotsky’e Göre Dilin Kullanımı Dil, zihinsel gelişimin odak noktasıdır. Dışsal bir deneyimin içsel ifadeye dönüştürülmesini kolaylaştırır. Dil, evrensel ve kültürel bir araçtır.

Vygotsky anlayışında konuşmanın iki farklı işlevi vardır. 1- 2- Sosyal konuşma Kendine yönelik konuşma

Vygotsky konuşmanın köklerinin bebekliğin ilk dönemlerinde bile sosyal olduğuna inanır. Çocukların bebeklik dönemlerine “dil öncesi düşünce” ve “düşünce öncesi konuşma” adını verir. Bunun nedeni dilin sadece iletişim için kullanıldığına inanır.

2-3 yaşlarında düşünme ve konuşma birleşir 2-3 yaşlarında düşünme ve konuşma birleşir. Konuşma düşünme için kullanıldığından entelektüel bir hale gelir. Yani çocuklar konuşurken düşünebilmeye başlarlar. Bundan sonra da kendine yönelik konuşma başlar.

İçsel konuşma tamamen kişinin kendine özgüdür ve işitilemez. Yetişkinlerdeki içsel konuşma küçük çocukların kendine yönelik konuşmasına benzerdir; çünkü yalıtılmıştır, dilbilgisine uymaz ve kişinin kendisi için mantıklıdır.

Vygotsky, çocukların dilin anlamını (anlambilimi) nasıl geliştirdiklerini de incelemiştir. Ona göre anlam, yetişkinin demek istediği ile çocuğun yetişkinin ne demek istediğine dair yorumunun örtüşmesidir. Çocuklar büyüdükçe sözcüklerin anlamını yetişkinlerin kullandıkları gibi anlayıp kullanmaya başlarlar.

Vygotsky ayrıca çocuklarda yazılı dilin gelişiminin de düşüncenin gelişimi için çok önemli bulmuştur. Yazılı dil, çocuğun dilin öğelerinin farkında olmasını sağlar. Sesler ve sözcükler arasında bağlantı kurulur.

Vygotsky yaklaşımına göre çocuklarda dil gelişimini desteklemek için; Kendine yönelik konuşmanın bir düşünme aracı olarak kullanımına model olun. Çocukları “düşünürken konuşmalarına” teşvik edin. Anlam gelişimini desteklemek için düşüncelerinizi açık bir şekilde ifade edin. Yeni bir kavramı tanıtırken bu kavramı eylemlerle ilişkili hale getirin. Çocuklara geri bildirimler verin. Çeşitli ortamlarda yazılı dilin kullanımını teşvik edin.

BİLGİYİ İŞLEME KURAMINA GÖRE DİL Bilişsel psikologların aksine bilişsel gelişimin evreler halinde ilerlemeyeceğini iddia ederler. Bilgiyi İşleme Kuramı, insanların bilişsel gelişim sürecini bilgisayarların bilgiyi alması, depolaması ve sunmasına benzetir. Bu kuram, dilin nasıl öğrenildiği konusuna odaklanır.

Çocuklar, Bilgiyi İşleme Kuramına göre, sembollerle nesneler arasında ve bu sembollerin yarattığı düşünceler arasında bağ kurabilme potansiyeliyle doğarlar. Çocuklar dil örneklerinde çok sık olarak gözlenen ve aynı amaçlar için kullanılan dil biçimlerini erken edinirler. Örneğin; çocuğun erken dil örnekleri “rica yapıları” ile doluysa bu işlevi sağlayan dil yapıları erken ortaya çıkar.

Bu kuramda belleklerin rolü vurgulanmaktadır. Bilgi Uzun Süreli Bellek tekrar Kısa Süreli Bellek tekrar

Bilgi kodlanıyor. Bilgi kodlanıyor. Uzun Süreli Bellek Bilgi kodlanıyor. Bilgi kodlanıyor

Bilgi gruplanarak bir araya getiriliyor. Kısa Süreli Bellek Bilgi gruplanarak bir araya getiriliyor. Bilgi gruplanarak bir araya getiriliyor.

Uzun Süreli Bellek Bilgi kısa süreli belleğe geri çağrılır. Kısa Süreli Bellek Bilgi kısa süreli belleğe geri çağrılır.

Önoluşumcu Görüş Dilbilimci Noam Chomsky (1957), küçük çocukların bile kendi dillerini öğrenmede daha fazla sorumluluk aldığını kabul eden ilk kişidir. Onun önoluşumcu teorisi, çocukların şaşırtıcı dil yapılarının insan beyni yapısına işlendiği ve doğuştan dile eğilimli olduklarını ifade eder.

Chomsky, cümle kurma kurallarının küçük bir çocuğun doğrudan öğrenmesi ve bağımsızca keşfetmesi için çok karışık olduğuna inanmıştır. Bunun için tüm çocukların, tüm dillerdeki ortak kuralları içeren doğuştan biyolojik bir sisteme, dil edinme eğilimi yani “Dil Kazanım Aracına(DKA)” sahip olduğunu savunmuştur. 19

Chomsky’nin doğuştancı görüşünü destekleyen düşünceleri kısaca şöyle özetlenebilir. Yetişkinlerden yoğun eğitim almış hayvanlar bile, 3-4 yaşlarındaki bir çocuğun dilinde gözlenen karmaşık sembol sistemini kullanmayı öğrenemezler. Çocuklar bu kadar karmaşık görünen bir sistemi, henüz öğrenmeleri beklenmeyen bir yaş evresinde başarıyla edinirler. 20

Dil, çocuğun dil gelişmesi ile yakından ilgilenen ebeveynlerin desteğiyle, ya da çocuğunu reddeden, kötü davranan ebeveynlere rağmen ortaya çıkar. Çocuklar birbirlerinden farklı sözcük düzeyleri, yaratıcılık, sosyal etkileşim gösterirler ama bunların çoğu çevrelerinde konuşulan dilin yapısını özümsemeleri ile gerçekleşir.

Çocuklar, duydukları ve ürettikleri cümlelerin dilbilgisine uygun olduğu veya olmadığı konusunda herhangi bir yetişkinden hiçbir dönüt almadan dil edinim sürecini başarıyla gerçekleştirirler. 22