SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
Advertisements

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
Öğretmeye bağlı, gerçekçi anlatım türlerinden biri olan günlükler, bir kişinin önemli ve kayda değer bulduğu olayları, gözlem, izlenim,duygu-düşünce.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
BENLİK ALGISI.
ÇOK BOYUTLU SİNYAL İŞLEME
EĞİTİMDE DRAMA.
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
DESEN.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ASSURE Modeli.
ANLATIM TÜRLERİ.
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
DERMATOLOJİ DİSİPLİNİNİN DÜNYA ÖLÇEĞİNDE YENİDEN GÖRSELLEŞTİRİLMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Din Psikolojisinde Yöntem A.Ü.İ.F./Güz Dönemi 5. Hafta
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Bilişsel Gelişim.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bilişsel Öğrenme Teorileri ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Geçerlik ve Kullanışlılık
EDEBİYATIN BİLİMLERLE İLİŞKİSİ
ÖĞRETİM İLKELERİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Psikolojinin Gelişimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KAPİTALİZM VE MODERNLİK
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ÖĞRENME.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Öğrenme Psikolojisi Kuramları: Davranışçı Yaklaşım IV
I. Hafta Dil Nedir? Dilin Kökeni
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

SOSYAL BİLİŞ VE SOSYAL DÜŞÜNÜŞ

Sosyal biliş ve sosyal düşünüş «Bir şey biliyorum, o da hiçbir şey bilmediğimdir». Sokrates Sosyal biliş ve sosyal düşünüş Sosyal psikoloji insanın düşünüş, duygu ve davranışının başkaları tarafından nasıl etkilendiğini ve başkalarını nasıl etkilediğini inceleyen bilimdir. Bu geniş tanımda düşünüş hep merkezi roldedir: insanlar kendi toplumsal dünyaları hakkında düşünürler ve düşünüş temelinde belli biçimlerde eylemde bulunurlar.

Düşünüş, büyük ölçüde, kullandığımız içsel dil ve simgelerden oluşur Düşünüş, büyük ölçüde, kullandığımız içsel dil ve simgelerden oluşur.Farkında olduğumuz bir zihinsel etkinliktir. Oysa biliş, otomatiktir. Biliş’in bilincinde değilizdir, onu fark etmekte bile güçlük çekeriz. Biliş hakkında düşünmenin belki de en iyi yolu onu bir bilgisayar programı gibi görmektir: o, arka planda çalışır, bilincinde olduğumuz bütün bilgisayar işlevlerini yerine getirir.

Biliş ve düşünüş zihinde gerçekleşir Biliş ve düşünüş zihinde gerçekleşir. Bunlar, dış dünya ile insanların yapıp ettikleri arasında gidip,gelen zihinsel faaliyetlerdir. İnsanların söylediklerinden ve davranışlarından anlaşılabilir. Sosyal biliş sosyal etkileşimde rol oynayan bilgiyi işleme, kodlama, depolama ve hatırlama gibi bilişsel süreçlerdir.

1980’ler sosyal biliş üzerine yapılan araştırmaların patladığı yıllar oldu. Taylor’a (1998) göre, Journal of Personality and Social Psychology dergisinin (sosyal psikoloji dergilerinin amiral gemisi) en parlak döneminde dergide yayımlanan yazıların %85’i sosyal biliş üzerine yazılan makalelerden oluşmakta idi.

Sosyal biliş, insanlar hakkındaki bilgiyi nasıl işleyip nasıl depoladığımız ve bunun insanları algılama ve onlarla etkileşime girme biçimimizi nasıl etkilediği konusunda bize çok şey öğretmiştir. Ayrıca, sosyal psikoloji araştırmalarını düzenleyecek yeni yöntem ve teknikler de getirmiştir -bu yöntem ve teknikler bilişsel psikolojiden ödünç alınmış ve sonrasında sosyal psikolojinin gereklerine uydurulmuştur. Sosyal biliş sosyal psikoloji üzerinde büyük bir etki yaratmıştır.

Biliş’in sosyal psikolojideki evrimi Wundt (1897), modern empirik psikolojinin kurucularından biridir. Biliş’i (insanların öznel deneyimlerini) kavramak için kendi kendini gözlem ve içebakış yöntemini kullanan Wundt, bunun psikolojinin esas amacı olması gerektiğine inanıyordu. Bu metodoloji yaygınlık kazanamadı, çünkü bilimsel değildi.

Kullanılan veriler ve kavramlar kişiye özgü bir özellik taşıyordu ve bunları çürütmek neredeyse olanaksızdı, çünkü kişi kendi özgün bilişini bir başkasının kendi bilişine ilişkin olarak geliştirdiği kuramı yalanlamak için veri olarak kullanamıyordu.

1960’larda psikologlar biliş’e yeni bir gözle bakmaya başladılar 1960’larda psikologlar biliş’e yeni bir gözle bakmaya başladılar. İnsanların dünyayı simgesel olarak nasıl temsil ettiği ve bu simgeleri nasıl manipüle ettiği üzerinde bir görüş geliştirmek gerekiyordu. Bilginin nasıl işlendiği psikoloji açısından giderek önem kazandı.

Bu gelişme bilgisayar gelişimi ile birlikte varlığını sürdürdü; bu da psikologları, bir hayli karmaşık bilişsel süreçlerin modelinin oluşturulması hususunda cesaretlendirdi.Bilgisayar, ayrıca insan zihni için kullanılan bir kaynak oldu ve bilgisayar programları biliş’in yerine geçmeye başladı. Kimi zaman bilişsel bilim diye adlandırılan bilişsel psikoloji yeniden ortaya çıktı.

Sosyal psikoloji, genel psikolojinin tersine, genelde bilişsel olmuştur. Bu vurgunun izi Lewin’e kadar sürülebilir. Lewin,Gestalt psikolojisinden hareketle, sosyal davranışın, insanların kendi dünyalarına ilişkin algılarının bir fonksiyonu olarak anlaşıldığında, yararlı olacağına inanıyordu. Biliş ve düşünüş, bu bakımdan, sosyal psikolojide merkezi bir konumdadır. Sosyal psikolojideki bilişsel vurgu en az dört kılıkta karşımıza çıkmaktadır: bilişsel tutarlılık, naif bilimci, biliş yoksunu kişi ve güdülenmiş taktisyen.

Sosyal bilişteki en son gelişme, kimi zaman bilişsel sinirbilim ya da sosyal bilişsel sinirbilim diye adlandırılan sosyal sinirbilimdir. Sosyal sinirbilim metodolojisinde, fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme tekniği kullanılarak bilişsel etkinlik görüntülenir (fMRI beyindeki bilişsel etkinlik ya da fonksiyonlarla ilintili elektriksel etkinliğin yerini saptar).

Sosyal şema ve kategoriler Şema ‘bir kavram ya da uyarana ilişkin -onun vasıflarını ve bu vasıflar arasındaki ilişkileri de içerecek biçimde- bilgiyi temsil eden bilişsel bir yapı’dır. Birbiriyle ilişkili bilişlerden oluşan bir kümedir; bir kişiyi, bir durumu, bir olayı ya da bir yeri sınırlı bilgilere dayanarak çabucak anlamlandırmamıza imkan verir. Belli ipuçları bir şemayı aktive eder ve sonrasında şema eksik ayrıntıları ‘doldurur’.

Şema tipleri Pek çok şema tipi vardır, ancak bunların hepsi de yeni bilgilerin kodlanmasını (içselleştirilmesiyle yorumlanmasını), eski bilgilerin hatırlanmasını ve eksik bilgiler hakkında çıkarım yapılmasını etkiler. En yaygın şemalar, kişi şemaları, rol şemaları, olay şemaları ya da senaryolar, içerikten bağımsız şemalar ve benlik şemalarıdır.