7. ÜRETİM VE MALİYETLER.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Ekonomi I 7.Bölüm: Üretim ve Maliyetler Doç.Dr.Tufan BAL
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
ENFLASYON.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
Türkiye’de Tarım. Türkiye'de Tarım İnsanların toprağı işleyerek ekme ve dikme yoluyla ondan ürün elde etmesi faaliyetine tarım denir.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
©McGraw-Hill Education, 2014
Fiyat ve Fiyatlandırma
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Beşinci Bölüm EKONOMİK ORGANİZASYON
Arz Analizleri Azalan Verimler Yaklaşımı Arz Analizleri Azalan Verimler Yaklaşımı.
PARA VE BANKACILIK.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TALEP (İstem).
Makro İktisat.
FİNANSAL KARAR TÜRLERİ
PARA POLİTİKASI ARAÇLARI
10.OLİGOPOL PİYASASI.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
Optimizasyon Modelleri ve Uygulamaları
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
FİNANSAL PLANLAMA.
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
8. TAM REKABET PİYASASI.
11.OLİGOPOL PİYASASI.
Talep, Arz ve Piyasa Dengesi
PAZARLAMADA FİYATLAMA
Toplam Arz- Toplam Talep
EĞİLİM YÜZDELERİ (TREND) ANALİZİ
YATIRIM HARCAMALARI.
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
2008 KPSS İKTİSAT SORULARI Ve AÇIKLAMALI ÇÖZÜMLERİ.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-2.
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
TEMEL MİKROEKONOMİ 1.GİRİŞ.
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
6. TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI TEORİSİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 4 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TARIM EKONOMİSİ ve İŞLETMECİLİK DERS NOTLARI
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 7 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
Sayılarla Türkiye’de Atık Yönetimi
İş ve Meslek Sosyolojisi
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

7. ÜRETİM VE MALİYETLER

Firmanın Amacı Firmaların temel amacı kar maksimizasyonu Kar amacıyla üretim Kar= Toplam Gelir (PXQ) – Toplam maliyet Üretim fonksiyonu: Üretim ve üretim faktörleri arasındaki ilişki, girdi miktarlarındaki değişmelerin üretilen mal miktarını nasıl değiştireceğini gösterir.

Üretimi arttırmak için, faktör girdileri arttırılmalı Bazılarının hemen artırması olanaksız. Ör: sermaye, fabrika kapasitesi, zaman gerek İşçi sayısını hemen arttırabilir Kısa dönem: En az bir girdi sabit, diğer girdilerin değişken olduğu zaman dilimi Uzun dönem: Bütün girdilerin değişken Talep fazla ise firma uzun dönemde fabrikasını genişletebilir veya yeni fabrika kurabilir

Değişken girdiler: Kısa dönemde miktarları değişebilecek girdilere Sabit girdiler: Kısa dönemde miktarları değiştirilemeyecek girdiler denir

Kısa Dönemde Üretim

Ör: Şık Mobilya, ürün sandalye Üretimde emek ve sermaye kullanıyoruz Makine techizat (sermaye) sabit. İşçi sayısı değişken Azalan verim kanunu: Bir firma işçi miktarını bir birim arttırdığında , marjinal ürün önce artacak, belli bir noktadan sonra azalacaktır.

Kısa Dönemde Maliyetler Açık (muhasebe) maliyetler : Firmanın yaptığı doğrudan ödemeler, girdiler için kasadan çıkan para Örtük maliyetler: Firma sahiplerinin firma için kullandıkları kaynaklarının fırsat maliyetleri Ekonomik maliyet: Açık maliyetler + örtük maliyetler Ör: Karadeniz Odun Ekmeği

Örnek

Ekonomik kar, muhasebe karından daha azdır. Ekonomide toplam maliyet= ekonomik maliyet Kar= ekonomik kar

Toplam Maliyet Toplam Maliyet= Sabit maliyet + Değişken Maliyet TC=FC+VC 𝑇𝐶 𝑄 = 𝐹𝐶 𝑄 + 𝑉𝐶 𝑄 ATC=AFC+AVC Marjinal Maliyet = Sonuncu ürünün maliyeti (MC)= ∆𝑇𝐶 ∆𝑄

Uzun Dönemde Üretim Uzun dönemde bütün girdiler değişkendir.

Ölçeğe Göre Getiri Bütün girdilerde belli oranda artışın toplam üründe ne oranda bir artışa neden olacağı Ölçeğe göre getiri= 𝑇𝑜𝑝𝑙𝑎𝑚 ü𝑟ü𝑛𝑑𝑒𝑘𝑖 % 𝑎𝑟𝑡𝚤ş 𝐺𝑖𝑟𝑑𝑖𝑙𝑒𝑟𝑑𝑒𝑘𝑖 % 𝑎𝑟𝑡𝚤ş 1 den büyükse ölçeğe göre artan 1’e eşit ise ölçeğe göre sabit 1’den küçük ise ölçeğe göre azalan getiri vardır. Ör: Girdiler %10 ararken, toplam ürün %20 artıyorsa ölçeğe göre artan getiri

Uzun Dönemde Maliyetler

Ölçek Ekonomileri Fabrikanın üretim ölçeği arttıkça ortalama maliyetin azalmasına ölçek ekonomileri denir. Üretim ölçeği arttıkça ortalama malliyetlerde düşüş. Ölçek ekonomilerine göre üretim kapasitesi arttıkça birim maliyetler düşer. Fabrikanın üretim ölçeği arttıkça ortalama maliyetin artmasına ölçeğe göre eksi ekonomiler denir.

Ölçek ekonomilerinin nedenleri Uzmanlaşma Öğrenme Üstün teknikler Bölünmezlik :Sabit maliyetler Stoklarda ekonomiler: Yedek parça stokları azalacak Parasal ölçek ekonomileri: Ucuz kredi, ucuz girdi

Dışsallıklar 18. yy sanayi devrimi, sanayileşme, şehirleşme Üretim ve tüketim faaliyeti sonucu dışsallıklar Günümüzde çevre kirliliği, küresel ısınma, Bir firmanın mal ve hizmet üretiminin veya bir tüketicinin bir mal veya hizmet tüketiminin, o mal ile doğrudan ilişkisi olmayan diğer bazı firmalar veya tüketiciler üzerindeki olumlu veya olumsuz yan etkilerine dışsallıklar denir. Ekonomik faaliyetin dışında kalanlara (üçüncü şahıslara) yan etkileri Olumlu ise positif dışsallık Olumsuz ise negatif dışsallık

Örnekler Boğaz’da bir boş arazi, park, disko, gökdelen Trabzon’da çimento fabrikası, negatif Antalya’da Narenciye üretimi, pozitif dışsallık Otomobil egzozları, negatif Bahçenizi güzelleştirmek, pozitif

Piyasalarda fiyatlar belirlenirken dışsallıklar hesaba katılmaz, o yüzden bazı mal ve hizmetler gerekenden fazla, bazıları az üretilir Piyasa başarısızlığı (aksaması): Dışsallıklar Ekonomide etkinlik sağlanamaz Kaynak dağılımında piyasalar başarısız olur. Devlet piyasalara müdahale etmeli Firmalar sadece özel maliyete Tüketiciler özel faydaya bakar Dışsallıkları da hesaba katan toplumsal maliyet ve toplumsal faydaya bakılmalı

Toplumsal maliyet= Özel maliyet+ Dışsal maliyet Toplumsal fayda= Özel fayda+ Dışsal fayda

Devletin politika araçları Devlet, toplum için bazı zararlı üretim faaliyetlerini yasaklayabilir. (uyuşturucu maddelerin üretimi, alımı satımının yasaklanması) Devlet firmaların çevre kirliliğine neden olmayacak önlemler almasını zorunlu kılabilir (fabrika bacalarına filtre takılması, atık suyun arıtılması gibi) Vergiler yoluyla üretim ve tüketimi kısmak, sübvansiyonlar (teşvik primleri) yoluyla üretim ve tüketimi teşvik etmek, arttırmak.