NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
Advertisements

Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ İNM 109 TEKNİK RESİM
Materyal Tasarım ve Hazırlama İlkeleri
ARA Ş TIRMA YÖNTEM ve TEKN İ KLER İ Ö ğ r. Gör. Dr. O. İ nanç GÜNEY ADANA MYO.
DESEN.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
EĞİTİMDE MATERYAL TASARIMI VE HAZIRLAMA İLKELERİ.
İnsan Bilgisayar Etkileşimi GESTALT Prensipleri ve İBE
İLETİŞİMİN KURUMSAL VE ENDÜSTRİYEL BAĞLAMI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRSEL SOSYOLOJİ Prof. Dr. Hayriye ERBAŞ.
ŞEKİLLER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SES KOMUT TANIMA İLE GEZGİN ARAÇ KONTROLÜ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Görsel iletişime giriş Gestalt Kuramı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Sanat Tasarım Fakültesi stf.nisantasi.edu.tr

nesne Şekil, form, biçim Sadece parçaların toplamını değil, bütünü anlamak: Bütün, kendisini oluşturan parçalarının toplamından daha büyüktür.

örüntüleri arayın şeyleri bütünsel olarak görün bağlantılar kurun (bunlar bazen parçalı bilgiye dayalı olabilir) bağlantılar kurun

Gestalt kuramı Gestalt kuramı, bir deneysel psikoloji kuramıdır (Berlin Deneysel Psikoloji Okulu). Gestalt psikolojisi veya gestaltizm, kaotik dünyanın anlamlandırılmasındaki becerilerimizi anlamaya çalışır.

Gestalt kuramı Kavram, felsefe ve psikoloji alanına ilk olarak 1890’da Christian von Ehrenfels (1859-1932) ile girmiştir. Gestalt, beyinin bütünsel formların oluşturmasına yoğunlaştığından, sıklıkla yapısalcılık ile karşıt olarak konumlandırılır.

5 Temel Gestalt İlkesi Benzerlik (Similarity) Yakınlık (Proximity) Devamlılık (Continuity) Kapanış (Closure) Zemin / Figür (Background / Subject)

Benzerlik Benzerlik (Similarity): Gestalt kuramına göre; şekil, boyut, renk, doku gibi görsel özellikleri paylaşan şeyler bir grup olarak algılanır. Beyin konsantre olmak için en basit ve en stabil formu seçer. Bu prensip, basit formların önemine dikkati çeker.

Benzerlik ilkesi YÖN RENK TON BOYUT

Benzerlik ilkesi HİZALAMA ŞEKİL BOZULMA EKSTRA İŞARETLER

Benzerlik

Benzerlik

Benzerlik

Benzerlik

Benzerlik

Benzerlik Bir görselde veya görüntüde diğerlerine benzemeyen bir ögeyi vurgulamak için benzerlik prensibi kullanılabilir... Buna, ‘anomali’ denir.

Benzerlik

Yakınlık Yakınlık (Proximity) Birbirine yakın duran nesneler birbirleri ile ilişkilendirilirler...

Yakınlık ilkesi Şeyleri gruplama eğilimindeyizdir, gruplamadan anlam çıkarmaya çalışırız...

Yakınlık

Yakınlık

Yakınlık

Yakınlık Yandaki 15 figür, birbirleriyle olan konumları nedeniyle birleşik bir bütün oluştururlar...

Yakınlık

Yakınlık

Yakınlık Michelangelo, Adem’in Yaratılışı, 1510. Sistina, Roma.

Yakınlık

Devamlılık Devamlılık (Continuity) Beyin bir çizginin hareketinde ani veya alışılmadık bir değişikliği kabul etmek istemez/tercih etmez. Bir şeklin sınırı, uzay içinde devam eder.

Devamlılık

Devamlılık

Devamlılık Edgar Degas, 1886.

Devamlılık Devamlılık (Continuity) Örnek: Muybridge

Devamlılık

Marcel Duchamp, Merdivenden İnen Çıplak No.2, 1912

Natalia Goncharova, Bisikletçi, 1913.

Devamlılık Örnek: Flipbook

Kapanış Bir nesne bütünüyle tamamlanmamış olduğunda veya boşluk çerçevelenmediğinde kapanış prensibi devreye girer:

Kapanış Kapanış, bir kompozisyon içinde birbirine değmeyen ögeler arasındaki görsel bağlantı veya devamlılıktır.

Kapanış

Kapanış

Kapanış

Kapanış

Zemin / Figür (Background / Subject) Edgar Rubin (1915) Negatif-Pozitif Alan

Zemin/Figür

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject) Katsushika Hokusai . ‘The Great Wave Off Kanagawa’ Fuji Dağı’nın 36 görünümü) 1823-29.

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin / Figür (Background / Subject) Escher

Gizlemek için de kullanılabilir...

Zemin / Figür (Background / Subject)

Zemin/Figür ilkesi

Zemin / Figür (Background / Subject)

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Barthes, R. (2000) Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları. Burke, P. (2000) Tarih ve Toplumsal Kuram, çev. Mete Tuncay. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Crow, D. (2010) Visible Signs, 2nd edition. Lausanne: AVA Books. Dora, S. (2003) Büyüyen Fotoğraf Küçülen Sosyoloji. İstanbul Babil Yayınları. Ertan, G. & Sansarcı, E. (2017) Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık. Gombrich, E.H. (2011) Sanatın Öyküsü. İstanbul: Remzi Kitabevi. Gombrich, E.H. (2015) Sanat ve Yanılsama: Resim yoluyla betimlemenin psikolojisi. çev.Ahmet Cemal. İstanbul: Remzi Kitabevi. Günay, V. & Parsa, A. (2012) Görsel Göstergebilim. İstanbul: Es Yayınları. Hall, S. (2012) This Means This This Means That: A User’s Guide to Semiotics, 2nd Edition. London: Laurence King Publishing. Oskay, Ü. (1999) İletişimin ABC’si. İstanbul: DER Yayınevi. Price, M. (2004) Fotoğraf: Çerçevedeki Gizem. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Steichen, E. (1984) Fotoğraf İnsanlığın Tanığı ve Kayıt Aracı, çev. Abdullah Ersoy, ed. Ahmet Tolungüç. AFSAD Fotoğraf Dergisi, Ocak 1984, 14(2). Walter, J. A. (1985) bir Fotoğraf Üzerine Notlar. AFSAD Fotoğraf Dergisi, çev. Ahmet Tolungüç, ed. Ahmet Tolungüç. sayı: 1-2 NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©