ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İSMİN HALLERİ 1.YALIN HAL 2.YÖNELME HALİ 3.BULUNMA HALİ 4.AYRILMA HALİ
Advertisements

Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Anormal Uterİn Kanamalara Güncel Yaklaşım
VII. Geleneksel TED İ stanbul Koleji Kitap Haftası Ocak 2014.
TÜRETİLMİŞ VERİLER VE HASTALIK ÖLÇÜTLERİ
SOYKIRIM YAPMADIK VATAN SAVUNDUK BURSA CUMHURİYET LİSESİ ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE KOMİSYONU 18 MAYIS Bursa PANELİSTLER: Prof. Dr. Mahir AYDIN Yrd. Doç.
1 Kelime Uygulama Sunumu - 54 Bu sunumdaki kelimeler… To exist To fast To fascinate To fashion To fasten
TÜRK DİLİNİN TARİHİ GELİŞİMİ
HECE BİLGİSİ.
OMUZLARINDA YÜKLERLE YA Ş IYORLAR ÇOCUKLUKLARINI.
DİRİLİŞİN DESTANI: SAKARYA
Çiğdem ODABAŞI.
İngiliz Edebiyatı ve Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi 1 Ocak – 31 Aralık 2014 Etkinlikler.
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği-2
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
Türkçe Sözlü Anlatım Sunumu
MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU İLKOKULU
TÜRKÇE Emre Çalışkan 4-A. TÜRKÇE Türkiye dışında,KKTC, Azerbaycan'da Türkçe kullanılıyor. Bulgaristan, Irak, İran, Yunanistan'da Türkçe kullanılmakta.
Bibliyografya.
Türkçe veya Türkiye Türkçesi, batıda Balkanlar’dan doğuda Hazar Denizi sahasına kadar konuşulan Altay dillerinden biridir. Yaşı, en eski hesaplara göre.
 Konferans, ilim, sanat, hukuk, edebiyat gibi çeşitli konularda bilgi vermek amacıyla yapılan uzun konuşmalardır.  Bir hitap çeşidi olan konferans,
DERS SEÇ İ M İ. NEDEN NASIL NE ZAMAN  Ders seçimi 9. sınıfın sonunda ders kesiminden itibaren haziran ayının son iş günü mesai bitimine kadar.
Fakir Baykurt 1929’da Burdur’un Yeşiloca ilçesi Akçaköy’de doğdu. Az topraklı köylü bir ailenin çocuğu. 1948’de Gönen Köy Enstitüsü’nü bitirdi, 5 yıl köy.
1.Yüklem: Cümlede yapılan işi, oluşu ya da eylemi bildiren kelimeye yüklem denir. Yüklem cümlenin temel öğelerinden biridir. Genellikle cümlenin sonunda.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, eğitim-öğretim yılında 41 öğrenciyle eğitime başlamıştır. Türk Dili ve Edebiyatı; kültürel mirasımızın geleceğe.
AvK md. 49 Meslek kuralları md.20.  Giysi mesle ğ e mensup olmanın i ş areti olarak algılanmalıdır.Cüppenin 3 anlamı vardır.  ilki savunma tekelinin.
İSİM GRUBU. Bu konu için önerilen literatür: 1. İSİM TAMLAMASI: Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 2008, İYELİK GRUBU VE İSİM.
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ZARFZARF (BELİRTEÇ) ZARF yer zamanölçüniteliksoru belirteçBir fiilin, bir fiil şeklinin (fiil ismi, sıfat-fiil, zarf-fiil), sıfatın veya kendi türünden.
Uzun ve yorucu bir okul döneminden sonra çocuklar nihayet tatile girdi. Ancak sınavlar, dersler, erken kalkma gibi birçok zorluğun geçici bir süreyle.
Metinler e,l,a,t i,n,o,r,m u,k,ı,y,s MEB Türkçe Okuma Yazma Öğreniyorum Kitabından H azırlayan Erdem Ekin Doyran Ayten Şevket Gülveren İlköğretim Okulu.
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Hoş Geldiniz 3. Geleneksel Ankara Y.İ.B.O. lar Arası Bilgi Yarışması.
TÜRK DİLİ VE EdebİyatI bölümü
Profesör Doktor CAN ALİ GÜRGÜÇ
, DERNEK, YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE EĞİTİM FAALİYETLERİ MERKEZİNDE TÜRKÇE ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNİ SAĞLAMAK VE BU ALANDA ÇALIŞMALAR YAPAN.
ŞİİRDE AHENK UNSURLARI ÖLÇÜ HECE ÖLÇÜSÜ
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
SOSYAL BİLGİLER ÖĞRENİYORUM ÜNİTESİ TESTLERİ
İşletmelerde İletişim
KESİRLERİ SAYI DOĞRUSUNDA GÖSTERMEK
Taaşşuk-ı Talat ve Fitnat, Tanzimat Edebiyatı'nın birçok türünde eserler vermiş yazarlarından Şemsettin Sami tarafından kaleme alınmış bir romandır.
Harfi Cerler (Cer Harfleri)
10 Kasım Atatürk’ü Anma Töreni Prof. Dr. Tülay Alim BARAN
Çocuklarda tablet PC kullanımını düzenlemek
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİNE HOŞGELDİNİZ
Ankara 112 Acil Sağlık Hizmetleri
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
Türkiye Futbol Federasyonu 7-8 YAŞ TEMEL HAREKET EĞİTİMİ

ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ
Personel Eğitimi Konunuzu buraya yazın.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Doç. Dr. Yalçın KIRDAR Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü Öğretim Üyesi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XI
‘‘KARİYERİNDE BAŞARI SENİN ELİNDE’’
Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü
Sunum transkripti:

ANKARA ÜNİVERSİTESİ DİL VE TARİH-COĞRAFYA FAKÜLTESİ ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ GÜNEY-BATI OĞUZ GRUBU TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI ANABİLİM DALI

3015 TÜRKMEN TÜRKÇESİ V Dersin amacı, Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılmasını öğrenmek. Doç. Dr. Berdi Sarıyev Doç. Dr. Berdi SARIYEV

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Hallar özbaşdak söz topary bolup, olar köplenç gymyldy-hereketi aňladýan sözlere baglanýarlar. hereketiň ýagdaýyny, wagtyny, hilini, nirä gönükdirilendigini aňladýarlar.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Sözlemde üýtgediji goşulmalar bilen üýtgeşmän, işliklere baglanyp, baglanýan işliklerinden aňlanýan gymyldy-hereketiň ýagdaýyny, hilini, wagtyny, ugruny bildirmäge hyzmat edýän sözlere hal diýilýär (P.Azymow we başg. Türkmen dili peduçilişeler üçin okuw kitaby, 258 s.).

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Hallar sözlemde nähili?, neneňsi?, nädip?, nämeçe?, Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Hallar sözlemde nähili?, neneňsi?, nädip?, nämeçe?, näme üçin?, nirede?, haçan?, niräk? diýen soraglara jogap bolýarlar.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Hallar sintaktik taýdan sözlemde işliklere ýa-da işlik şekillerinden bolan her bir sözlem agzasyna baglanyp, wagty, orny, sebäp-maksady, hal – ýagdaýy, mukdar–dereje, meňzetme-deňeşdirme ýaly dürli ahwalatlary görkezýärler.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Itler onda – munda (nirede?) ygyp ýördi (orun.) Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Itler onda – munda (nirede?) ygyp ýördi (orun.) Olar dostlarça görüşdiler (kimlerçe? deňeşdirme). Ol gorkujygyna saňňyldaýardy.- näme üçin? (sebäp-maksat). Myrat häzir turar öýtdi.- haçan? (wagt). Duşmanyň peşeçe bolsa, pilçe gör(H.d).

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Türkmen dilindäki hallar emele gelşi taýdan dürli-dürlidir. HALLAR morfologik we sintaktik ýollar bilen ýasalýarlar.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Türkmen dilindäki hallar gurluşy taýdan bäş topara bölünýärler. 1.Asyl hallar. Türkmen dilinde hiç hili goşulma kabul etmän, düýp görnüşinde herekeiň belli bir alamatyny ýagdaý, wagt, ugur bildirýän sözlere asyl hallar diýilýär:

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V häzir, hemişe, indi, derrew, ir, tiz, çalt derrew, Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY häzir, hemişe, indi, derrew, ir, tiz, çalt derrew, dessine, çala, giç, basym, ýaňy, ilki, Ýene

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY 2.Ýasama hallar Hal ýasaýjy goşulmalaryň üsti bilen beýleki söz toparlaryndan ýa-da hallardan ýasalan hallara ýasama hallar diýilýär.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Ýasama hallar hem iki hili bolýar: Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Ýasama hallar hem iki hili bolýar: a) Söz ýasaýjy goşulmalaryň kömegi bilen ýasalan hallar. Meselem: Ol işine ýüzleý garaýar. Şonuň üçin hem arkan-ýüzin gaýyşýar. b) Ýasaýjylyk hyzmatyny ýerine ýetirýän üýtgediji goşulmalaryň kömegi bilen ýasalan hallar. Meselem: Ol gündizine geler. Myrat ýüzinligine süýnüp gaýdan atdan gözüni aýyrmady.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY Ýasama hallar asyl hallardan köpdür.Olar dürli goşulmalaryň üsti bilen hasyl bolýarlar. Olara: -k,-yn/-in/-n, -laýyn/-leýin, -laý/-leý,-ça/-çe,-larça/-lerçe, -da/-de/-nda/-nde, -ndan/-nden/-dan/-den, -maç, -yna/-ine, -syna/-sine, -lygyna/-ligine, -a/-e, -ba/-be, -ga/-ge, -da/-de, -lakaý, -lenç goşulmalary degişlidir.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY 3.Goşma hallar birden artyk sözüň goşulyşyp, basym taýdan birleşip, hal-ýagdaý aňladýan sözüň hasyl edilmegidir. birbada, ikindinara, gijara, birsydyrgyn, birsyhly

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY 4.Tirkeş hallar bir sözüň gaýtalanmagy ýa-da iki sözüň tirkeşip, belli bir düşünjäni aňlatmagy bilen hal-ýagdaý aňladýan sözlerdir. kem-kemden, onda-munda, günbe-günden, öýme-öý, ýüzläp-müňläp.

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması HALLAR WE OLARYŇ LEKSIK-GRAMMATIK AÝRATYNLYKLARY 5. Düzme hallar birden artyk sözüň özara düzülip baglanyşmak bilen hal-ýagdaý aňladýan sözlerdir. ýüzüniň ugruna, birnäçe ýyldan bäri, günlerde bir gün

TÜRKMEN TÜRKÇESİ-V Türkmen Türkçesinde zarflar ve zarfların sınıflandırılması Gönükme: Doly morfologik derňew ediň. Biwagt gygyran horazy öldűrerler. Balykçyda ýarna ýok , bu gün görseň, erte ýok. Biz geỳerin, dűz gezerin. Gorkana goşa görner. Ilkim kädi, soňkym çűỳşe. Illäp-gűnläp kel gyzy äre berdiler. Ir gűlmedik giç gűlmez, giç gűlmedik hiç gűlmez. Ir öýlenen ogul-gyzyna guwanar.

TEMEL KAYNAKLAR Azimov, P. (1969). Türkmen diliniň meseleleri. Aşgabat. Azimov, P.; Hıdırov, M. N., Sopıyev, G. (1960). Häzirki zaman türkmen dili. Aşgabat. Azimov, P.; Sopıyev, G. Çöňňäyev, Y. M. (1974). Türkmen dili. Aşgabat: Türkmenistan Neşiryatı. Azimov, Pıgam, (1992), Türkmen Dili, Aşgabat. Esenmedowa, A.(2010) Häzirki Zaman Türkmen Dili (Morfologiýa). Aşgabat Clark, Larry, (1998), Turkmen Reference Grammar. Çarıyarov, B., (1978), Türkmen Diliniň Orfoepik Sözlüği, Aşgabat. Hamzayev, M., (1962), Türkmen Diliniň Sözlüği, Aşgabat. Türkmen Diliniň Grammatikası, Aşgabat 2000. Tekin Talat ve başk., (1995), Türkmence-Türkçe Sözlük, Ankara. Veyisov B., Babayeva G. (2010) Türkmen dili (praktikum). Yokarı Okuv Mekdepleri Üçin Okuv Kitabı. Aşgabat. Söyegov Muratgeldi, Arnazarov Seyintanazr (2017) Örnekli Türkmence Gramer, Ankara.