Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
BEBEKLER VE TELEVİZYON anket
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.
Program Tasarım Modelleri
EMZİKLİLİK DÖNEMİ
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
0-1 YAŞ BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
Hayvan refahına uygun koşulların belirlenmesi
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Bölüm 5: Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Program Tasarım Modelleri
TUTUM VE ALGILAR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Erken Öğrenme Devinsel Beceriler ve Algısal Yetenekler
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
Akademik Bilişim '08 İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Okul Öncesi Eğitim.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı

Bağlanma

Bağlanma

Bağlanma

Bağlanma Kuramı Sosyal Gelişim Kavramı Sadece belli bir toplumsal kültürün değer ve dizgelerine göre değil, aynı zamanda evrensel değer ve ilkelere uygun davranış örüntülerinin edinilmesini de tanımlayan sosyal gelişim, geniş ölçüde bilişsel ve ahlaki gelişim öğeleriyle paralellik gösterir. Bağlanma

Yaşamın en erken dönemlerinden itibaren, bebek ile kendisine birinci derecede bakım veren kişi arasında kurulan özel bir ilişkiyle başlayan ve gelecekte kurulacak tüm ilişkilerde belirleyici bir unsur olan, bağlanma ilişkisi belli bir kişiye karşı beslenen uzun süreli, anlamlı, duygusal bağ olarak tanımlanmaktadır. Bağlanma

John Bowlby (1973), tüm bebeklerin bağlanma ilişkisi kurmak üzere genetik olarak programlanmış bir şekilde dünyaya geldiklerini belirtmiştir. Bağlanma

Tüm bebekler, eğer çevrelerinde kendileriyle sürekli etkileşim içinde bulunan birileri varsa, bu kişilere bağlanmaktadırlar. Bağlanma

Bebekler bu kişiyi nasıl seçerler? Bağlanma

Bebekler için kesinlikle önemli olan sıkıntı veya zorlanmışlık işaretlerine olumlu tepki veren kişidir. Ayrıca bu tepkinin kalitesi de önemlidir. Bunlar bağlanma kişisinin seçimini etkiler. Bağlanma

Bağlanma Bowlby’e göre dört evrede gerçekleşir. Doğum / 6 hafta 6 hafta / 6-8 ay 6-8 ay / 18-24 ay 18-24 ay ve sonrası Bağlanma

Bağlanma Güvenli Üs Keşfetme gibi bağlanma Fiziksel Yakınlığın Sürdürülmesi Yakın durma ve ayrılığa karşı direnç gösterme Güvenli Üs Keşfetme gibi bağlanma dışındaki davranışları gerçekleştirmek için bir anneyi güvenli bir üs olarak görme. Güvenli Sığınak Rahatlatılmak, destek almak ve güvende hissetmek için anneyi güvenli bir sığınak olarak görme. Bağlanma Bağlanma

Bağlanma kuramı iki yönlü bir bakış açısı ortaya koymaktadır. Bağlanma davranışı yaşam boyu etkili bir özelliğe sahiptir Bağlanma kuramı iki yönlü bir bakış açısı ortaya koymaktadır. Çocuklukta kurulan ebeveyn-çocuk ilişkileri yaşamın gelecek dönemlerindeki yetişkin-yetişkin ilişkilerinin niteliğini de şekillendirme özelliğine sahiptir. Bağlanma

Ainsworth (1978), laboratuar ortamında gerçekleştirdiği kontrollü gözlemler yoluyla bebek (12-18 aylık) ve anne arasındaki ilişkinin niteliğini tanımlamayı amaçlamıştır. Bu gözlemler, araştırmacılar tarafından “Yabancı Oda Durumu (Strange Situation)” adı verilen suni bir durum yaratılarak yapılmıştır. Bağlanma

Güvenli Bağlanma Örüntüsü: Güvenli bağlanma ilişkisi kuran bebeklerin, annesiyle sık sık göz teması kurdukları, oyuncaklarını paylaştıkları, ayrılık durumunda daha az ağlayıp, daha az tedirgin oldukları, ve yabancı birinin kendisini avutmasına ve yaklaşmasına izin vererek ilişki kurdukları gözlenmiştir. Bağlanma

Güvenli bağlanma davranışı sergileyen bebeklerin annelerinin bebeğe nasıl davrandıklarını düşünüyorsunuz? Bağlanma

Güvensiz Bağlanma Örüntüsü: 2. a. Kaygılı/Kaçınan Bağlanma Örüntüsü: Bu tip bağlanma örüntüsüne sahip bebeklerin, stres yaratan bir durumla karşı karşıya kaldıklarında bile annelerinden uzak durma eğilimi içinde oldukları ve ayrılık durumunda anneleriyle duygusal bir yakınlık kurma ihtiyacı içinde olmadıkları gözlenmiştir. Bağlanma

Kaygılı / Kaçınan bağlanma davranışı sergileyen bebeklerin annelerinin bebeğe nasıl davrandıklarını düşünüyorsunuz? Bağlanma

2. b. Kaygılı/Kararsız Bağlanma Örüntüsü: Bu bağlanma örüntüsünde bebekler, annelerine karşı bir direnç ve kızgınlık sergilemelerine rağmen, ayrılık durumunda daha fazla tepkide bulunmuşlar ve daha çok ağlamışlardır. Hem yakınlık kurma hem de bu yakınlığa karşı direnme davranışı sergilemişlerdir. Bağlanma

Kaygılı/ kararsız bağlanma davranışı sergileyen bebeklerin annelerinin bebeğe nasıl davrandıklarını düşünüyorsunuz? Bağlanma

Dezorganize Bağlanma Örüntüsü: Main ve Solomon (1990) yeni bir bağlanma örüntüsü daha tanımlamışlardır; Dezorganize Bağlanma Örüntüsü: Bu bağlanma örüntüsüne göre bebeklerin, diğer bağlanma örüntülerinde olduğu gibi, bir stres ya da ayrılık durumu ile karşı karşıya kaldıklarında belirli ve tutarlı stratejiler kullanmadıkları ya da bu tip stratejileri kullanmada yetersiz kaldıkları gözlenmiştir. Bağlanma

Birincil bağlanma ilişkisi: Bebeğin birincil bağlanma ilişkisini kurduğu kişi, her ihtiyaç duyduğunda yanında olan ve kendisine birinci derecede bakım veren kişi, yani sıklıkla annedir. Bu kişi her zaman biyolojik anne olmak zorunda değildir; “anne” kavramı birinci derecede bakım veren kişi yerine kullanılmaktadır. Bağlanma

İçsel Çalışma Modelleri Çocuğun kendisine ilişkin algılamalarını ve başkalarıyla kurduğu ilişkileri algılama ve bu ilişkiler içinde tepki verme biçimlerini belirler. Bowlby’e göre birey, dünyaya ve kendisine ilişkin içsel çalışma modellerini kişiler arası etkileşimler yoluyla kazanmaktadır. Bağlanma

Ben ve Başkaları Modeli Bebek “ben” ve “başkaları” modellerini nasıl oluşturur? Bağlanma

Bebeklik ve çocukluk dönemindeki bağlanma konusunda yapılan araştırmalar, 12 aylık çocukların bağlanma figürlerine ilişkin doğrudan gözlenebilir beklentilere sahip olduklarını göstermektedir. Benlik ve başkalarına ilişkin zihinsel modeller oluştuktan sonra katılaşırlar ve değişime direnç gösterirler. Özellikle bağlanma figürü ile kurulan ilişkiler genel olarak olumsuz ise zihinsel modeller esnekliklerini göreceli olarak kaybederler ve değişime yüksek düzeyde direnç gösterirler. Bağlanma

İkincil bağlanma ilişkisi: Çocuğun yaşamında önemli yer tutan ikincil bağlanma ilişkilerine olan ilgi de giderek artmaktadır. Özellikle okulöncesi dönemden başlayarak çocukluğun erken dönemlerinde kurulan çocuk-öğretmen ilişkilerinin niteliğinin ileriki dönemlerde farklı öğretmenlerle kurulan ilişkilerde belirleyici olduğu ve akademik başarıya önemli ölçüde katkıda bulunduğu ifade edilmektedir. Bağlanma

Anne babalar bebekleri ile etkileşimde bireysel farklar gösterirler: Eğer bir anne bebeğine uyum sağlamayı reddeder ve bebeğinin ona uymasını isterse sürtüşme çıkabilir. Karşılıklı uyum daha sağlıklıdır. Bağlanma

Çocuklarının birinin doğumunda bulunan ve bebeği tutmasına izin verilen babalar, bu bebeğe doğumuna tanık olmadıkları bebekten daha güçlü bir bağlanım göstermişlerdir. Bağlanma

Lewis ve Feiring (1989), daha üç aylık bebeklerde çocuğun sosyallik derecesi (bir obje ya da insana tepkisi ile belirlenir) ve bağlanmanın niteliği arasında bir ilişki olduğunu ifade etmişlerdir. Bağlanma

Güvenli bağlanma geliştiren bebekler ile 3,5 yaşında iken yöneltilen toplumsal çekici meraklı liderliğe eğilimli çevresindekilerle etkin biçimde ilgili gibi betimlemeler arasında bir ilişki bulunmuştur. Bağlanma

Güvenli bağlılıkları olmayan çocukların bu tür bağlılıkları olan çocuklara kıyasla yetişkinler ile ilişkilerinde daha ısrarlı ancak daha az seçici oldukları bulunmuştur. Bağlanma

Güvenli bağlılık ilişkisini yaşamının ilk yıllarında kuramayan çocuklar, böyle bir ilişkiyi daha sonra da kurabilirler. Güvenli bağlılık ilişkisi kurmak için zamanın çok geç olması söz konusu değildir. Bağlanma