NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ Sanat tarihi İslam sanatı I NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu ubyo.nisantasi.edu.tr
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İslam sanatı İslam sanatının erken dönemi 622-661 arasındaki Hz. Muhammed ve Dört Halife devrini kapsar. «7-10. yy’lar arasındaki Emevi ve Abbasi halifelerinin siyasal egemenliği altında geçen süre, İslam sanatının Klasik Dönemi’dir. Emevi Dönemi İslam sanatı Emevi Halifeliği Dönemi sanatı ve En dülüs Emevileri sanatı olmak üzere başlıca iki grupta toplanarak incelenir. Emevilerin Endülüs’te ortaya koydukları sanat da Endülüs Emevi ve Endülüs Emevi Halifeleri Devleti sanatı olmak üzere iki ana başlıkta toplanabilir. Abbasi Dönemi İslam sanatı da Abbasi Halifeliği Dönemi sanatı ve Abbasi Halifeliğine bağlı ve bağımsızlık ilan etmiş diğer İslam Devletlerinin sanatları olmak üzere başlıca iki grupta toplanabilmektedir.» NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İslam sanatı İslam Mimarisi «Hz. Muhammed ve Dört Halife devrini kapsar. Bu devirde sanata getirilen en büyük yenilik ca mi mimarisidir. Hz. Muhammed’in Medine’deki evinde cemaatle birlikte namaz kılmasından İsla miyet’in ilk camisi sayılan Mescid-i Nebi (Mes- cid-i Nebevi), sonraki bütün camilerin gelişimin de örnek olmuştur. Dört Halife Dönemi yapıları arasında Basra ve Kûfe Camileri sayılabilir. Bun lardan Kûfe Camii’nin şeması çok sütunlu ya da payeli camileri ifade eden bir cami tipine, (Kûfe tipi) adını vermiştir.» Emevi ve Abbasi Dönemlerinde başta cami yapıları olmak üzere mimaride büyük atılım gerçek leşmiş, yeni şehirler kurulmuş, kale ve saraylar inşa edilmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İslam sanatı İslam Mimarisi «Kuzey Afrika’dan yaşayan yerli kavimlerden İslam dünyasına giren Murabıt, Muvahhid, Merini ve Nasrilerin kurdukları bu bölgeden Ispanya’ya kadar yayılan devletler Akdenizin batısında önemli eserler üretmişlerdir. Bunların içerisinde Murabıtların Tlemsen; Muvahhidlerin Tinmel, Kutubiye, Rabat Camileri ile İşbiliye Camii ve bu caminin Giralda adlı minaresi, Merinilerin Tlemsen Mansura Camii, Nasrilerin Ispanya’da ortaya koydukları Elhambra Sarayı mimari sanatının özgün örnekleridir.» NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İslam sanatı El-Hamra Sarayı NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Grabar, O. (1998). İslâm Sanatının Oluşumu, (çev.Nuran Yavuz), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Canan Parla (edit.), Sanat Tarihi, Anadolu Üniversitesi Yayını no: 2962, 2013 Özkeçeci, 1. (2006). Doğu Işığı, VII.-XnI. Yüzyıllarda İslâm Sanatı, İstanbul: İlhan Özkeçeci Yayınları. Yetkin, S. K. (1965). İslâm Mimarisi, Ankara: Ankara Üniversitesi. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©