NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ KONAKLAMA İŞLETMELERİ YÖNETİMİ Bir otel ekibinin başarı kriterleri NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr
Bir otel ekibinin başarı kriterleri…. (örnekler) Occupancy (doluluk)…. Avarage rate (ortalama fiyat) …. Bütçe gelirleri … Bütçe giderleri …. Staff'ın (işgörenlerin) eğitim düzeyi ve memnuniyeti yükseltilerek daha az işgörenle çalışılabilir. İşletme, konuk gereksinmelerine göre rakip otellerden veya geçmiş yıllardan daha donanımlı hale gelebilir.
Bir otel ekibinin başarı kriterleri…. (örnekler) İşletme, hijyen kurallarını uygulamada örnek seçilebilir. İşletme içi ve dışı iletişim kurmada rakip otellere ve geçmiş yıllara kıyasla daha popüler, sempatik ve saygın hale gelebilir. Reklam ve tanıtımda rakip otellere ve geçmiş yıllara kıyasla farklılık ve gelişim sağlanabilir.
Bir otel ekibinin başarı kriterleri…. (örnekler) İşletme içi ve dışı çevre düzenlemesi ile dikkat çekici ve örnek olabilir. Uluslar arası kongre, fuar, toplantı, konser, sergi, sanat etkinlikleri ile rakip otellere veya geçmiş yıllara kıyasla daha üstünlük ve takdir sağlamış olabilir. İşletmenin bakımlılığı rakip otellere veya geçmiş yıllara kıyasla daha fark edilir hale gelebilir.
? ….. Somut bir başarı kazanabilmek için bunlardan herhangi biri veya birkaçını gerçekleştirmek yeterlidir ? …..
İşletme sahibi Otel Genel Müdürü (G.M.'i) ve ekibini başarıya götüren itici motor da İşletme sahipleridir. İşletme sahibinin koruması, desteği, teşviki, olgunluğu olmadan profesyonel yöneticilerin başarısı zordur.
GM’ün Özellikleri İşletmecilerin atayacakları iyi eğitimli, deneyimli, yaratıcı ve vizyon sahibi bir G.M.'in yönetiminde, yine iyi eğitim görmüş, deneyimli, işini seven, özverili, azimli, işini kaybetme korkusu içinde olmayan, işyerinde mutlu bir ekibin birlikte çalışmalarının sonucu başarı ile taçlanır.
Paylaşmayı Bilmek Ekip çalışmasını, paylaşımcılığı, yetkileri, sorumlulukları, başarıyı ve başarısızlığı paylaşamayan işletme ve yönetimlerin başarı şansı tesadüflere bağlıdır.
Ekip Ekip çalışması sonucunda başarıda rol alan taraflar; İşletmeciler, işletme müdürü, işletme md. yardımcıları, departman müdürleri, departman md. yardımcıları, kısım şefleri, şift liderleri, emektar personel, Grup (müşteri) akışını sağlayan tur operatörleri, rezervasyon sağlayan şirket mensupları ve işletmeye sağlıklı lojistik destek sağlayan otel dışındaki tedarikçiler.
Orkestra ve Maestro ekip elemanlarını bir orkestranın enstrüman çalan bireyleri olarak kabul edersek, bu orkestranın yönetilmesinde, koordinasyonunda, uyum ve ahengi sağlayacak olan da maestro'dur. Yani otelin G.M.'dür. Başarının sırrı yukarıda rolü olan ekip elemanlarının ciddi, azimli, içten, ahenkli ve uyumlu çalışmasına bağlıdır.
OTEL İŞLETMELERİNDE YÖNETİCİ PROFİLLERİ Yönetici sözünü güncel hayatımızda çok sık olarak duyarız. Diplomaside, siyasette, kurumlarda, işletmelerde, site yönetimlerinde v.s. İşletme veya kurumlarda yönetici seçimi bir işletmeyi ya başarısızlığa sürükler ya yerinde saydırır veya başarıya ulaştırır. Tıpkı devlet yönetimlerinde olduğu gibi. Artık günümüzde yöneticiden daha geniş açılımlar beklenmektedir.
Çağımız yöneticisi; İşletmesinin rakamsal başarısının ötesinde işletmeyi daha ileri atılımlara sürükleyebiliyorsa, işletmesi benzerleri tarafından örnek alınabiliniyor, takip ediliyor, kopya alınabiliniyorsa, yeniliklerde atılımcı olabiliyor, ismini sektöründe duyurabiliyorsa,
Çağımız yöneticisi; işletmenin piyasadaki imajını ve kredibilitesini yükseltebiliyorsa, işletmeye kaliteli ast yönetici ve personel temininde sıkıntı çekmiyorsa, işletme ürettiği ürünü benzerlerinden daha kolay pazarlayabiliyorsa o işletme başarıya ulaşmıştır. O işletmenin yöneticisi ideal bir yöneticidir.
İyi – Kötü Yönetici Çevremizde hep duyarız, halkımız kendi değerlendirmelerinde yöneticileri pratik olarak iki kategoriye ayırır. Çalışkan, dürüst, sempatik, kendisine yakın, hoşgörülü yöneticilere İYİ YÖNETİCİ, bu tanımın karşıtı olan yöneticilere de KÖTÜ YÖNETİCİ derler.
Gerçekte yönetici kimdir? …. Bir işletmenin herhangi biriminden veya tamamından bir gelir karşılığı sorumlandırılıp, yetkilendirilmiş, yönetimindeki personelin bir hedef doğrultusunda eğitimi, yönetimi ve denetiminden sorumlu görevlilere genel olarak yönetici diyoruz.
Yönetici profilleri 1- Güdümlü yöneticiler 2- Reaktif yöneticiler 3- Proaktif yöneticiler 4- Lider yöneticiler
Güdümlü yöneticiler: Sorumlu olduğu makam tarafından neyi, nasıl, ne zaman yapacağı dikte edilen, yetkilendirilmekten kaçınılmış ama sorumluluk yüklenmiş yöneticilerdir. Karar verme yetkileri yoktur. Her konuda sorumlu olduğu makama danışarak ve onay alarak yönetmek durumundadırlar.
Reaktif yöneticiler: Bir gerek veya olay olmadan aksiyona geçmeyen ancak ihtiyaçlar veya zorunluluklar karşısında aksiyona geçip gerekli önlemi alan, hem sorumlu hem de yetkili yöneticilerdir. Bu gruba giren yöneticileri dünyanın her yerinde bolca rastlayabiliriz.
Proaktif yöneticiler: Bir gereği veya bir olayı önceden görebilen veya hissedebilen, ihtiyaçların doğmasını beklemeden aksiyona geçen, hem tam sorumlu ve hem de tam yetkili yöneticilerdir. Bu tip yöneticilerin organizasyon, planlama, sevk ve yönlendirme ve sorumluluk yetileri iyi gelişmiştir. Sayısı az olmakla beraber aranılan, değerli yöneticilerdir. Bu gruba giren yöneticileri gelişmiş ülkelerde sık, ülkemizde ise seyrek olarak rastlayabiliriz.
Lider yöneticiler: Ne zaman "ben", ne zaman "biz" diyeceğini bilen kişidir. başkalarının göremediği fırsatları yakalayabilendir. en kritik durumlarda cesaretini ve iyimserliğini yitirmeyendir. risk alabilen kişidir. personelini sahiplenen kişidir.
Lider yöneticiler: taklit peşinde değil, yenilik peşinde koşandır. kendini sürekli yenileyebilendir. etrafına sürekli enerji ve heyecan yayabilendir. güvenilendir, sayılandır. karizmatiktir.
Lider yöneticiler: adildir, şeffaftır, motive edendir, sağduyuludur. misyon ve vizyon sahibidir. organizasyon ve planlama yetisi gelişkin kişidir. hatalardan ve başarısızlıklardan ders alabilendir. katılımcıdır. Yönetimindeki çalışanların görüşlerine açıktır.
Lider yöneticiler: çalışanların zaaflarını değil onların güçlü yönlerini ön plana çıkarabilendir. çalışanları bütçe hedeflerine ulaşılması için motive edendir. işe başladığında ve işten ayrılırken varlık beyanında bulunabilen kişidir. işverenin beyni, kalbi, gözü, kulağıdır.
Özet olarak, Bir işletmenin başarısı için üç hususun bir araya gelmesi gereklidir. Önem sıralamama göre; 1) İşletmenin konumu ve standartları, 2) İşletme sahibinin yapısı, 3) Seçilmiş yöneticinin yapısı.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar AKINCI, Zeki. «Otel İşletmeciliği ve Yöneticiliği» OLALI, Hasan ve Meral Korzay, «Otel işletmeciliği» ŞENER, Burhan, «Modern Otel İşletmelerinde Yönetim ve Organizasyon» KOZAK, Nazmi ve diğerleri, «Otel İşletmeciliği» EREN, Erol, «Yönetim ve Organizasyon» KOÇEL, Tamer, «İşletme Yöneticiliği» Yardımcı (diğer) Kaynaklar S. Medlik, The Business of Hotels W.Gray and S.C. Liguori, Hotel and Motel Management and Operations Powers, Tom and Clayton W. Barrows, Introduction to Management in the Hospitality Industry Jones, Peter and Andrew Locwood, The Management of the Hotel Operations Otelcilik sektörü ile ilgili kurum ve kuruluşlara ait süreli yayınlar, elektronik siteler.... vb. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©