GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 7 KİŞİLİK GELİŞİMİ ve AHLAKÎ GELİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Psikolojinin Konuları
Advertisements

Eğitim Psikolojisi Kişilik Gelişimi.
Şİddet Muhammet GÜLER.
İLERİ GELİŞİM PSİKOLOJİSİ YETİŞKİN PSİKOLOJİSİ Ders 2
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
Erken Çocukluk Döneminde Bedensel, Bilişsel ve Sosyal Gelişim
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİM EVRELERİ VE PSİKOSOSYAL GELİŞİM KURAMI
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Çocukta Hastalık Algısı
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
BUGÜN Freud ve Erikson’un karşılaştırılması
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
Derya Gülterler Uzman Klinik Psikolog
Eğitimin psikolojik temelleri
KİŞİLİK GELİŞİMİ ÖĞR.GÖR.DR.DİĞDEM SİYEZ.
gelişim evrelerine teorik yaklaşımlar
Yapısal Kişilik Kuramı
Kİşİlİk sahİbİ mİyİz?.
KİŞİLİK İSMAİL YILMAZ.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
PSİKANALİTİK KURAM Sigmund FREUD.
Öğr. Gör. Songül DURAN Hemşirelik ve Bakım Hizmetleri Bölüm Başkanı
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
KİŞİLİK=PERSONALITY.
Bireysel ve Örgütsel Perspektiften Kariyer Devreleri
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Psikososyal Gelişim Kuramı
  KİŞİLİK GELİŞİMİ.
Yapısal Kişilik Kuramı
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
KİŞİLİK VE KİŞİLİK DÖNEMLERİ
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
PSiKOLOJiK TEORiLER.
OKUL ÇOCUĞUNUN BÜYÜME VE GELİŞME ÖZELLİKLERİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
FREUD’ UN PSİKANALİZ KURAMI Öğr. Gör. Latife UTAŞ AKHAN
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOSEKSÜEL KURAMIN ELEŞTİRİLEN YANLARI
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
İNSAN VE PSİKOLOJİ. Psikoloji Psikoloji “insan ve hayvan davranışlarını inceleyen bilim dalı”dır (Morris, 2002). Psikoloji üç alanda bireylere fayda sağlamaktadır.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
KİŞİLİK VE BENLİK.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
Kişilik Gelişimi Dr. Gökçe Karaman Benli
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Sigmund Freud ve Psikoseksüel Kuramı. Freud psikanalizi, “bilincin doğrudan ulaşamadığı, derin ruhsal katmanlarda geçen psişik olaylar öğretisi olarak”
Sunum transkripti:

GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 7 KİŞİLİK GELİŞİMİ ve AHLAKÎ GELİŞİM 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Birisinin kişiliğinden (şahsiyetinden) bahsettiğimizde, onu diğer kişilerden farklı kılan ve belki de onu biricik yapan özellikleri kastediyoruz. Kişiliğin bu yönlerine bireysel farklar denir. Bazı insanlar sinirlidir, bazıları değil; bazı insanlar içedönüktür, bazıları dışadönük; bunun gibi özellikler vardır. 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Mizaç, kişiliğimizin genetik temelli, doğuştan gelen özelliğidir. Eskiden her şeyin dört unsurdan yaratıldığına, bunların her insanda kullanılış miktarının da insan mizacını (huyunu) etkilediğine inanılırdı. 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Bu dört unsurun miktarına göre insanlar da dört tiptir Bu dört unsurun miktarına göre insanlar da dört tiptir. Kanlı insanlar sıcak ve sulu. Canıtez insanlar sıcak ve kuru. Soğukkanlı insanlar soğuk ve sulu. Melankolik insanlar soğuk ve kuru. 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

İçedönüklük - Dışadönüklük Bazı insanlar acil durumlar karşısında sakin davranırlar; bazıları korkarlar veya başka duygular gösterirler. (normallikten nevrotikliğe) İçedönüklük - Dışadönüklük Beden yapısı ve mizaç ilişkisi 1. Ectomorph insanlar: İnce, uzun insanlar. 2. Mesomorph insanlar: Kütük gibi, geniş omuzlu, kaslı beden yapısı. 3. Endomorph insanlar: Tombul, armut şekilli insanlar. 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

KİŞİLİK GELİŞİMİ TEORİLERİ 4. BİLİŞSEL GELİŞİM TEORİSİ 1. SOSYAL ÖĞRENME / DAVRANIŞÇILIK 2. KARŞILIKLI ETKİLEŞİM 3. PSİKOANALİTİK TEORİ 4. BİLİŞSEL GELİŞİM TEORİSİ 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

I. SOSYAL ÖĞRENME / DAVRANIŞÇILIK A. TEMSİLCİSİ: B. F. SKINNER B. TEMEL İLKELERİ 1. Psikoloji hayvan davranışlarını inceler 2. Sadece açık davranışlar bilimsel incelemenin konusudur 3. Davranış, uyaran ve tepki mekanizması içinde anlaşılır. “Şartlanma” ödül ve ceza tepkileri ile oluşturulur. 4. Klasik Şartlanma--verilen bir uyarana tepkiyi sağlama 5. Sosyal Öğrenme--beğenilen modellerin taklit edilmesi 6. Kişilik = öğrenilmiş davranış 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

II. KARŞILIKLİ ETKİLEŞİM A. TEMSİLCİSİ: C.H.Cooley ve G. Herbert Mead B. “AYNA BENLİK”E BAKMA (COOLEY) C. GENELLEŞTİRİLMİŞ DİĞERLERİ (MEAD) BEN AYNADAKİ BEN coşkun, atılgan kendine hakim, kontrollü düzensiz, alelacele düzenli, metodlu dediğim dedik önceden tahmin edilebilir gösterici, açık sakin, ciddi, pasif rasyonel değil aklı başında düşüncesiz davranan “ince eleyip sık dokuyan” mantıksız mantıklı subjektif objektif ham, ilkel nazik, “görmüş geçirmiş” uyumsuz uyumlu, itaatkar kendi başına hareket eden geride durup gözleyen içten-yönlendirmeli başkalarınca-yönlendirilen 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

III. PSİKOANALİTİK TEORİ A. TEMSİLCİ: Sigmund Freud B. KİŞİLİĞİN UNSURLARI 1. İD--zevk prensibi üzerine çalışır ve tatmin arar a. cinsel enerji (libido) b. saldırganlık 2. EGO-- İd’i gerçeklik prensipleri doğrultusunda yönlendirir. Ego savunma mekanizmaları kullanır (bastırma, yansıtma, yüceltme, aklileştirme, tersine çevirme). 3. SÜPER-EGO (Bilinç) 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

III. PSİKOANALİTİK TEORİ C. GELİŞME KADEMELERİ 1. ORAL (Doğumdan bir yaşına kadar) 2. ANAL (1 - 3 yaşları) 3. FALLİK (2.5 - 6 yaşları) (Ödipus ve Electra Kompleksleri) 4. LATENSİ (6 - 11) a. Aynı cinsiyetteki ebeveynle benlik birleştirme b. Çocukların dünyayı öğrenmesi c. Kişiliğin sabit hale gelmesi 5. GENİTAL (Ergenlik) 6. YETİŞKİNLİK (Kişilik zaten belirginleşmişti) 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Erickson’un psikososyal gelişim kademeleri Kötü geçirilirse Gelecek korkusu Konrolsuzluk duygusu Cezalandırılmaktan korkma Yetersizlik ve aşağılık duygusu Kimliğini karıştırma Kaçınma Düşkünlük, can sıkıntısı Yaşamaktan iğrenme Kriz dönemleri İlk yaş Güven-Güvensizlik İkinci yaş Otonomi, Utanç - Şüphe 3-5 yaşları Girişimcilik - Suçluluk 6 yaş- erinlik Çalışkanlık-Aşağılık duygu Ergenlik Kimlik karmaşası -rolünü arama Erken yetişkinlik Yakınlık -Yalıtılmışlık Orta yaşlar Üreticilik - Verimsizlik Yaşlılık Benlik bütünlüğü-Umutsuzl İyi geçirilirse Ümit İsteklilik Girişimci faaliye Beceri ve âletlerle uğraşma Sadakat Sevgi Özen Bilgelik 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

Freud ve Erikson’un bir arada değerlendirilmesi Erikson Freud Temel Güven – Güvensizlik (anne çok önemli) Oral Özerklik – Utanç, kuşku (tuvalet eğitimi, müsrif-tutucu) Anal Girişimcilik – suçluluk (3-7 yaş) (meraklı, keşif,soru), kompleksler Fallik Çalışkanlık – aşağılık duygusu (başarı, rekabet) Latent (cinsellik örtülür, unutulur) Kimlik kazanma- rol karmaşası (ben kimim? bunalım), (haz almaya yönelik cinsellik) Genital Yakınlık – yalıtılmışlık (iş ve eş bulma, toplum adamı) Üreticilik – Verimsizlik (eve ve işe yerleşir, işte yükselir, çocuk yetiştirir) Benlik bütünlüğü – umutsuzluk (emeklilik, hayatı değerlendirme) 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

A. TEMSİLCİ: Jean Piaget IV. BİLİŞSEL GELİŞİM A. TEMSİLCİ: Jean Piaget B. METOD--Farklı yaşlardaki çocuklara testler uygulayarak cevapları karşılaştırma C. BİLİŞSEL KADEMELER 1. SENSORIMOTOR (0-18 Aylar) a. Çevre ile iletişim kurma b. Asimilasyon c. Accomodation 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün

IV. BİLİŞSEL GELİŞİM 2. İŞLEM ÖNCESİ DÖNEM (18 aydan 6-7 yaşına) a. Sembollerle uğraşma b. Hala ben merkezli 3. SOMUT İŞLEMSEL DÖNEM ( 6/7 - 11/12 yaşlar) Sohbeti anlıyor, sınıfa dahil olma 4. FORMAL (SOYUT) İŞLEMLER DÖNEMİ (11/12+) a. Düşünme bilinçleşiyor, tümdengelimci, soyut b. Hipotezler kuruyor c. Oyunun kurallarını koyuyor, otoriter davranmaya başlıyor 16.01.2019 Prof.Dr.Mustafa Ergün