İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Satışta İletişimin Rolü
T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
DÜZ ANLATIM - KONFERANS
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
 Yenilik karar süreci bir bireyin, yeniliğe dair ilk bilgileri edinmekten yeniliğe karşı bir tutum oluşturmak, benimsemek ya da reddetmek için karar.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TUTUMLAR VE TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKULTESİ
Proje Tabanlı Öğrenme Modeli ve Bilgisayar Destekli Eğitim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
DİNLEME.
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
YANSITICI DÜŞÜNME.
Halkla ilişkiler Tüm işletmelerin varoluş ve işleyiş amaçlarını topluma yeterince açıklayabilme arzularıdır.
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Siyaset Bilimine Giriş 10. Hafta
Sapkınlık, Aile ve Arkadaşlar
Kişilerarası iletişim çatışmaları
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
İLETİŞİM VE EMPATİ.
İletişim Süreci ve Türleri
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : İknaya Götüren Yollar Nelerdir? İkna Etmenin Temel Ögeleri Nelerdir? Sıra Dışı İkna: Tarikatlar Nasıl Beyin Yıkıyor?
DİĞER TUTUMLAR.
TARTIŞMA *Tartışma Türleri.
Tutumların değişimi-oluşumu
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
 Meslek seçimi konusunda gerçekçi ve doğru karara ulaşabilmek için öncelikle kendinizi tanımalısınız.
İletişim, propaganda ve tutum değiştirme
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
Yapılandırmacı Öğrenme
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Katılımcılardan “iletişim” kavramının tanımın.
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Sunum Teknikleri - Prof.Dr. Durmuş Dündar Arş.Gör. Nurten Çalışkan
İKNA EDİCİ İLETİŞİM Dr.Saba Yalçın İkna Edici İletişim.
TEŞKİLAT VE PROPAGANDA
İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.
9. Hafta Tutumlar ve Tutum Değişimi
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
TUTUMLAR: SOSYAL DÜNYAYI DEĞERLENDİRMEK
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
İKNA SÜRECİ.
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ

İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ Propaganda: Kişi ya da grupların fikir, tutum ya da davranışlarını etkileme amacına yönelik iletişim, yani tek yönlü haberleşme olarak tanımlayabiliriz. Tutum değişimi süreci İkna edici mesaj Mesaja dikkat etmek Mesajı anlamak Mesajı kabul etmek Tutum değişimi

İkna Etmenin İki Yolu Bilim adamları, ikna etmenin “merkezi” ve “çevresel” olmak üzere iki yoldan gerçekleştiğini ileri sürmektedirler. Merkezi Yol: Eğer kişi, mesajı dinleme ve mesaj hakkında düşünme yolunu seçiyorsa, ikna, merkezi yoldan gerçekleşecektir. Bu durumda kişi, mesajın akılcılığını değerlendirecek ve mesajın içeriğinin kendi düşüncesiyle uyuşup uyuşmadığını gözden geçirecektir. Çevresel Yol: Eğer kişi, mesaj üzerinde düşünmek istemiyor veya herhangi bir nedenden ötürü düşünemiyorsa (örneğin çok meşgulse veya konu ilgisini çekmiyorsa), ikna, çevresel yoldan gerçekleşecektir. Bu durumda çok az bir bilişsel çaba sarf edilir ve tutum değişikliğinin gerçekleşmesi çevresel ipuçlarına dayanır; örneğin mesajın kaynağının prestiji, güvenilirliği, hoşa gider olması....

İkna olmanın merkezi ve çevresel olmak üzere iki farklı yoldan gerçekleşmesi, sonuçta oluşacak tutum değişiminin de farklılıklar göstermesine neden olur. Çevresel yoldan gerçekleşen tutum değişimi aha kolay ancak daha zayıf, karşıt fikirlere daha dirençsiz ve davranışı belirlemede daha başarısız olur. Merkezi yoldan oluşmuş tutum değişimi ise daha zor ancak daha kalıcı, daha güçlü ve davranışı belirlemede daha başarılı olur.

İletişimin Amacı İletişimin üç farklı amacı ya da sonucu olabilir: Dinleyicide yeni bir tutum geliştirmek. Dinleyicide varolan tutumun şiddetini artırmak. Dinleyicinin varolan tutumunu değiştirmek.

- o + Olumsuz Nötr Olumlu Kadına karşı şiddet

Propagandaya Direnme Yolları Propagandacının görüşünü karşı görüşle çürütmek. Propagandacının görüşünü reddetmek (kabul etmemek). Propagandacıyı reddetmek (kaynağı kötülemek). Propagandada verilen bilgiyi esas amacından saptırarak bozmak. Mantığa bürünme ve diğer savunma mekanizmalarına başvurmak.

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler Kaynağın Özellikleri İletişimin Özellikleri Hedef öğesinin Özellikleri Ortamın Özellikleri Kültürün Özellikleri

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler Kaynağın Özellikleri İnanılırlık Saygınlık (uzmanlık, prestij) Güvenilirlik (amaç) Hoşa gitme, beğenme

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler İletişimin Özellikleri Görüş farkı Tek yönlü-Çift yönlü iletişim Duygusal-Ussal iletişim İletişimin sunum sırası

Çift yönlü iletişim şu durumlarda daha etkindir: Dinleyicilerin zeka ya da eğitim seviyesi yüksekse. Dinleyici, baştan propaganda ile aynı fikirde değilse. Konu, iyi bilinen, basit bir konu ise. Karşıt görüş dinleyici tarafından biliniyorsa. Dinleyici daha sonra karşıt görüşün propagandasına maruz kalacaksa. Tek yönlü iletişim şu durumlarda daha etkindir: Dinleyicilerin zeka ya da eğitim seviyesi düşükse. Dinleyici, baştan propaganda ile aynı fikirde ise. Konu, iyi bilinmeyen, karmaşık bir konu ise. Karşıt görüş dinleyici tarafından bilinmiyorsa. Dinleyici daha sonra karşıt görüşün propagandasına maruz kalmayacaksa.

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler Hedef öğesinin Özellikleri Taahhüt (bağlanma) Kendine güven Grup içi saygınlık farkları Zeka ve eğitim Cinsiyet farkı Düşünme ihtiyacı Yaş

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler Ortamın Özellikleri Gerçek yaşamda, kitle haberleşme araçları ile dinleyiciye ulaşabilmek başlı başına bir sorundur, halbuki laboratuar deneylerinde böyle bir sorun sözkonusu değildir. Etkileyici iletişim hedefe ulaşsa bile, seçici algılama süzgecinden geçecek ve belki bundan ötürü etkisini yitirecektir. Laboratuvarda direnmeye daha az başvurulmasının bir nedeni de, deneylerde genellikle dinleyiciler için fazla önemi olmayan, onlara uzak konuların kullanılmasıdır. Laboratuvardaki iletişimin daha etkili olmasının bir başka nedeni de, bu iletişimin kaynağının genellikle daha inanılır olmasıdır. Gerçek yaşamda kişi, propagandanın etkisine genellikle tek başına maruz kalmaz; etrafında başkaları vardır.

Tutum Değişimini (Propagandanın Etkinliğini) Etkileyen Faktörler Kültürün Özellikleri Toplulukçuluk-Bireycilik