Çeviri Eleştirisi Kuram Yönünde Çabalar Yöntemli bir çeviri eleştirisinin nasıl olması gerektiği, hangi ölçütlerle işleyeceği, çeviri araştırmacılarının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PARAGRAF.
Advertisements

Terim Çalışmaları Doç. Dr. Ender Ateşman.
BİLİMSEL SÖYLEM VE ÖZELLİKLERİ
Makale İnceleme Soruları
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
BÖLÜM X HALKLA İLİŞKİLER.
METİNLERİN SINIFLANDIRILMASI
Okumada Anlama Jocelyne GIASSON Böl. 1 : Okumada bir anlama modeli De Boeck, 1996 et 2008.
 Konuşur ve yazarken insan zihninin nasıl çalıştığı, sözcükleri nasıl seçerek sıraladığı konusu üzerinde, üretimsel dilbilime gelinceye kadar önemli.
DİLİN İŞLEVLERİ.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İLETİŞİM METİNLERİ ÇÖZÜMLEMELERİ II
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 3
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
Ders Etkinlikleri Hazırlama
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
GARİP AKIMI (I. YENİ).
ÖZELİKLERİ VE TEMSİLCİLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
DİL ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
GÖRSEL-İŞİTSEL ARAÇLARIN ÖNEMİ VE KULLANIMI
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
KOMPOZİSYON YAZMA GİRİŞ BÖLÜMÜ.
Geçmişten günümüze pek çok tanım ile açıklanan bilgi politikası bilginin üretilmesine, yönetilmesine, işaretlenmesine ve kullanılmasına öncülük eden; birbiri.
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Hazırlayan:Görkem TOPAL Hazırlık-B
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
ÇOCUK EDEBİYATI ÖĞRETİMİ
7/… ANADOLU’DA TÜRK KÜLTÜRÜ Ad, Soyad, No
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ÇEVİRİ Tanım.
KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
Şiir: Duygu, hayal ve düşüncelerin bir düzene bağlı olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mısralar içinde aktarılmasıdır. EdebiyatEdebiyat türlerinin.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
KONU: Yaşantımız süresince ya bir şeyler okur, bir şeyler yazarız ; ya da bir şeyler dinler, bir şeyler konuşuruz. Bütün bunların ele aldıkları, işledikleri.
Anlatım Türleri Betimleyici Anlatım Öyküleyici Anlatım
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Kitap Kapağı Resimleme
ÇEVİRİDE NORMLAR SÖYLEM – SÖYLEM ANALİZİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
METİN TÜRLERİ KATHARINA REISS.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EBA Nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
8 Bilişsel Yöntem (Cognitive Code-Learning/ Kognitives Code-Lernen/ Apprentissage du code cognitif) Bilişsel yöntem Noam Chomsky'nin üretimsel dönüşümlü.
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
Dilin Bileşenleri Dr. Gökçe Karaman Benli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Dilsel İşlev ile Çeviri
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
Başşliyoouu... Başlıyor....
V. Ünite Sanat Felsefesi ESTETİK.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sanat dikey düzlemde (paradigmatik) gerçekleştirilen bir yaratıcılıktır, bir farklılıktır. Bu da güncel, herkesin söylediğinden, yaptığından farklı bir.
Sunum transkripti:

Çeviri Eleştirisi Kuram Yönünde Çabalar Yöntemli bir çeviri eleştirisinin nasıl olması gerektiği, hangi ölçütlerle işleyeceği, çeviri araştırmacılarının üzerinde durdukları bir konudur. A. Popovic , W. Wills, K. Reiss, W. Koller ilk olarak anılabilecek araştırmacılardır. Popovic çeviri eleştirisinin, metni ilkin hem kaynak dil hem de çeviri dili yazını bağlamında, gerek dil, gerekse yazın geleneğinin yerleşik kurallarından sapma açısından incelenmesi gerektiğini belirtir. Öte yandan eleştiri, çeviriyi çeviri olarak ele alır, özgün metinle dilsel, biçimsel yönden karşılaştırır, nesnel yanlışları saptayarak çözümler. Popovic’e göre çeviri metninin alımlama koşulları da önemlidir. Popovic çeviri eleştirisinin, yapıta temel yaklaşım yollarını şöyle niteler: 1. Okur bakış açısından çevirinin değerlendirilmesi 2. Çevirinin özgünüyle, özgün metindeki düşünsel estetik değerlerin çeviride gerçekleşip gerçekleşmediği açısından karşılaştırılması 3. Çevirinin, alıcı dil yazını bağlamındaki düşünsel estetik yerlerinin saptanması

A. Popovic in görüşlerinde, genel çeviri eleştirisine önemli katkı sayılabilecek yönleri Koller şöyle saptar: 1. Eleştirinin, çeviri metni hem kaynak dil yazını hem de çeviri dil yazını içindeki konumuna yerleştirerek çeviri okuru açısından da ele alması 2. Kaynak metin ile çeviri metni biçimsel açıdan çözümlenerek, dilsel biçemsel açıdan karşılaştırılması. 3. Yanlışların saptanması, çeviri eleştirisinin ancak tek bir yönünü oluşturması.

Wills ise daha çok nesnellik sorunuyla ilgilenir Wills ise daha çok nesnellik sorunuyla ilgilenir. Wills doğrudan doğruya amaç dildeki çeviri metninden geliştirir eleştiri ilkelerini. Çeviri metnin dilsel biçemsel yüzey yapısında nesnel bir çeviri eleştirisinin temeli olabilecek dört türlü ilişki saptar: 1. Genel dil düzeyinde kurallar ile bu kurallardan sapma arasındaki ilişki 2. Bağımsız dil kullanımı düzeyinde yerleşik kurallar ile bu kurallardan sapma arasındaki ilişki 3. Toplumsal uzlaşımlarla saptanmış belli durumlara özgü dil kullanım örnekleri ile bu örneklerden sapma arasındaki ilişki 4. Çevirinin karmaşık değişkeler arasından bir seçme süreci olarak işlediği bireysel söz kullanımı düzeyinde, kural ile sapma arasındaki ilişki

İlk iki durumda, genel dil dizgesinin çevirmen kafasındaki kalıp işleyişi ile eleştirmen kafasındaki kalıp işleyiş, örtüşen bir nitelik gösterebilir. Üçüncü durumda, çeviride, toplumsal kurumlarla, gelenek, görenek, uzlaşımlarla yerleşmiş kalıp dil kullanımlarının yerindeliği, kurala uygunluğu, özgün metinle bir eşdeğerliliği sağlayıp sağlamadığı irdelenecektir. Dördüncü durumda, çevirmenin bireysel seçmesinin, öznel eğilimlerinin ağır basması, nesnel bir eleştiriyi güçleştirir. Wills daha sonraki çalışmalarında çeviri eleştirisinde, kaynak metnin, özellikle de çevirmenin önemini belirtir. Çevirmenin ’’aktarabilme yetisi’’ en önemli etmendir. Bu yeti iki dili karşılıklı ilişkileri, eşdeğerlilikleri ile tanımaya yarayan bir yetidir. Gerçekte aktarabilme yetisi, çevirmenin hem doğru aktarma, hem de çeviri dilinde örgütlenme çabalarının temelidir. Bu yeti dil içi ve dil dışı olmak üzere iki yön gösterir.

Katharina Reiss da Wills gibi, «her türlü çevirinin değerlendirilmesinde kullanılabilecek nesnel ölçütler» bulmak üzere yola çıkan bir araştırmacıdır. Reiss doğrudan doğruya amaç dile yönelik bir eleştiri anlayışından yanadır. Öte yandan çeviri eleştirisinin, dilde K. Bühler’in saptadığı bilgilendirme, anlatma, seslenme işlevleriyle, bu işlevlerin yarattığı ana-metin türlerini her zaman gözetmesi gerektiğini ileri sürer. Reiss’ın baştan saptadığı üç ana-metin türü yanında andığı işitsel araçlı tür ise, daha sonraki yayımlarında çok amaçlı biçiminde adlandırılarak genişletilir. Bu ana-tür görsel işitsel iletişim araçları için hazırlanan (film sözleri, film yazıları vb.) metinleri kapsar. Gerçekte Reiss’ın eleştiri konusundaki düşüncelerinde güç anlaşılır olan şey, Koller’in de belirttiği gibi bütünüyle çeviri metin doğrultulu kaynak dilden bağımsız bir eleştirinin olabilirliğine inanmasıdır. Oysa çeviri eleştirisinde özgün metinle yapılacak karşılaştırmaların büsbütün yadsınamayacağı bir gerçektir.

Eleştiri Yöntemi Üstüne Çeviri eleştirisinde önemli olan, doğrudan doğruya yapılacak yanlış- doğru çözümlemeleri değildir. Kaynak dil ile amaç dil, özgün metin ile çeviri metin arasında yapılacak ayrımsal karşılaştırmalarla, tek tek yanlışlar ötesinde, benzer türden yanlışların nedenleri, işlenme olasılıkları, dizgeli bir biçimde ortaya konursa, yapıcı bir eleştiriye doğru adım atılmış olacaktır. Çeviri metnini de, çeviri dili olanakları açısından sürekli göz önünde tutacak eleştirmen, kaynak metne bir dizi soru yöneltir (Koller, 1979). Metnin dilsel işlevi nedir? Metnin içeriksel özellikleri nelerdir? Metnin dilsel biçemsel özellikleri nelerdir? Metnin biçemsel estetik özellikleri nelerdir? Metindeki dil kullanımının alıcıya yönelik özellikleri nelerdir? Bu soruların yanıtlanmasına yönelik incelemelerden sonra, eleştirmen çevirinin değeri ya da başarı derecesi konusunda bir yargı oluşturabilir.

Metnin dilsel işlevi nedir Metnin dilsel işlevi nedir? Bir metnin bütününde ağır basan dilsel işlev, K. Bühler'in görüşlerinden yola çıkılarak, bilgilendirici, anlatımcı ya da seslenici olarak saptanabilir. Bunlara Reiss'ın dördüncü olarak önerdiği çoğul-araçlı işlevi de ekleyebiliriz. Yalnız, Bühler'in temel dil işlevlerine örnek olarak sıraladığı metin ana-türlerinin değişkenliğe açık olduğunu, kimi metinlerde iki ya da üç işlevin eşit derecede önemle yan yana bulunabileceğini unutmamak gerekir. Sözgelişi, Bühler'in bilgilendirici işleve temel örnek olarak verdiği bilimsel metinlerin yanı sıra, bir gazete yazısı, belgesel roman, ilaç tanıtmalığı ya da kullanım kılavuzu da bilgilendirici, betimleyici bir dille yazılmış olabilir. Reklam ya da propaganda metinleri de her zaman seslenici değil, kimi durumlarda anlatımcı ya da bilgilendirici bir dille yazılmış olabilir (bkz. Koller, 1979). Metin türü bölümlemesi, çevirmene de eleştirmene de her zaman yararlı olabilir. Önemli nokta, işlevsel metin türü ayrımı ile yazın alanındaki geleneksel metin türleri ayrımını birbirine karıştırmamaktır.

Metnin içeriksel özellikleri nelerdir Metnin içeriksel özellikleri nelerdir? Genellikle bir metnin içeriği dört temel özellikten birini taşıyabilir. Karmaşık metinlerde ise içerik, birden fazla doğrultuda gelişebilir: 1. Kimi metinlerin içeriği, herhangi bir bilgi ya da uzmanlık dalında, kaynak dil kültürüyle doğrudan doğruya koşullu olmayan, genelgeçer konulardan oluşur. Bilimsel teknik metinlerin çoğu böyledir. 2. Kimi metinler ise, kaynak dilin kültürel bağlamıyla koşullu konuları dile getirdiklerinden, o kültürün dünyasıyla ilgili bir ön bilgi ışığında anlaşılabilirler. Yöresel halk yazını, Türkçedeki divan ya da tekke yazını bu tür bir içeriğin örnekleri olarak anılabilir. 3. Kimi metinler, kaynak dilin kültürel bağlamıyla koşullu konuları dile getirmekle birlikte, içeriklerinin anlaşılması için gerekli ek bilgiyi de dile getirirler. Yolculuk yazıları, budunbilimsel, halkbilimsel incelemeler, gezi reklamları bu özelliktedir. 4. Kaynak dil kültürüyle koşullu olup da, bu bağı özel bir biçimde, çoğunlukla örtük olarak sürdüren metinler de vardır. Bu metinlerin kaynak dil ortamıyla içeriksel ilişkileri, ancak kendilerinin dilsel iç bağlamından çıkarılabilir. Gerçekte bu metinler, çoğu durumda, kendi içerik göndergelerini, içlerinde oluştururlar. Sanat nitelikli yazın metinleri çoğunlukla böyledir.

Metnin dilsel biçemsel özellikleri nelerdir Metnin dilsel biçemsel özellikleri nelerdir? Bu özelliklerin saptanmasında, metne değişik açılardan bakılarak çok sayıda etken irdelenebilir (Koller, 1979). (1) Sözcük dağarcığı ile söz kullanımı açısından: — Değişik dillerden aktarma terimlerle sözcüklerin kullanılması. — Özellikle kaynak dil kökenli terimlerle sözcüklerin kullanılması. — Tek bir dilin kültür bağlamıyla koşullu terimlerle sözcükler kullanılması. — Tek bir dildeki çoğul anlamlı sözcüklerin kullanılması. — Çoğul anlamlılığın metin içi bağlamda da sürmesi. — Kaynak dille koşullu eğretilemeli deyim ya da sözcüklerin kullanılması. — Sözcüklerin ses yapılarından yararlanılması. — Yananlamlı sözcüklerin sıkça kullanılması. (2) Sözdizimi açısından: — Kaynak dilin kendine özgü sözdizimsel özelliklerinin kullanılması. — Kaynak dilin alışılmış sözdiziminin karılması. (3) Dil kullanım kuralları açısından: — Kaynak dil metninin, söz konusu metin türünün yerleşik dil ile biçem özelliklerine bağlı kalması. — Kaynak dil metninin, söz konusu metin türünün yerleşik dil ile biçem özelliklerini kırması.

Metnin biçemsel estetik özellikleri nelerdir Metnin biçemsel estetik özellikleri nelerdir? Bu konuda, biçimsel eşdeğerliliği amaçlayabilecek bir çeviri açısından, kaynak metinde, yerleşik birtakım biçimsel uygulamaların kullanılıp kullanılmadığına bakmak gerekir. Sözgelişi, koşuk, uyak, ritim gibi uygulamalara, özellikle geleneksel şiir, oyun, destan metinlerinde büyük eğilim vardır.

Metindeki dil kullanımının alıcıya yönelik özellikleri nelerdir. A Metindeki dil kullanımının alıcıya yönelik özellikleri nelerdir? A. Neubert'in (1968) çeviri açısından, metinleri yönelik oldukları okura göre bölümlemesini anımsarsak, teknik, bilimsel nitelikli kimi metinler eşit ölçüde hem kaynak dilin hem de başka dillerin okuruna; ulusal hukuk, politika, coğrafya, ulusal tarih türü metinler özellikle kaynak dil okuruna; yazın metinleri kaynak dille koşullu olmakla birlikte, hem kaynak dil hem de başka dillerin okurlarına; propaganda, reklam, gezi kılavuzu gibi metinler ise kaynak dilde olmakla birlikte her dilin okuruna yöneliktir. Ayrıca, herhangi bir metnin özetlenmesi, yalınlaştırılması ya da dilinin güncelleştirilmesi ile, yeni bir okur topluluğu söz konusu olur. Bu bakımdan, sözgelişi Shakespeare oyunlarını herhangi bir dile çevirmek, o oyunların İngilizcede yayımlanmış özet öykülerini çevirmekten çok ayrı bir şeydir. En azından, kaynak dilde o iki metin, çok değişik nitelikli iki ayrı alıcı ya da okur topluluğuna yöneliktir. Kaynak metnin, bütün bu belirtilen etkenler açısından ayrıntılı bir çözümlemesini yapan eleştirmen, ikinci adım olarak, çeviri metinle kaynak metnin bir karşılaştırmasını yapar. Sözcük, sözdizimi, bütün yapı düzeyinde çeviri birimlerini yan yana koyarak, dil işlevleriyle, içerikle, biçemle ilgili kaynak metin özelliklerinin amaç dile ne türden eşdeğerliliklerle aktarıldığını inceler.

Kaynak Göktürk, A. (1994). Çeviri Dillerin Dili. İstanbul: YKY.