Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Thomas S KUHN Hazırlayan Öznur NALÇINKAYA Eleştiri ve Bilginin Gelişmesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TümevarIMCILIK (İndüktİvİzm)
Advertisements

MANTIK Mantığın Konusu.
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Bilim ve Bilimsel Araştırma
MODELLERDEN ÖĞRENME Enver CANER
Kuhn ve Bilimsel Devrimler
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
YÖNTEM BİLGİSİNİN ANLAMI NEUMAN (2000), CHP-4 The Meanings of Methodology.
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
Hepimiz biliriz ki,bizi biz yapan kurallar vardır.Bu kuralların temelini oluşturan ögelerden bir kaçını sizlerle geçen ay ki;bültenimizde paylaşmıştım…
Bilişsel Hedeflere Göre Davranış Yazma
BİLEŞENLERİN GÖSTERİM KURAMI (Components Display Theory)
HAZIRLAYAN:AYSEL BAŞKURT 9/B 255
İçerik Öğrenme Öğrenme Teorileri
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ÖDEV-BAŞARI Sevgili Öğrenciler;Ödevin eğitim hayatınızda çok önemlidir. Ödevin amaçları şunlardır Derse hazırlıklı gelmek Derste öğrenilen konuları pekiştirmek.
PROJE GELİŞTİRME yorum, araş.gör.levent yılmaz gençlik grubu KOLAY SİSTEM YÖNTEMİ.
Aristo ve Francis Bacon
7. BÖLÜM KAVRAM, BECERİ ve SOSYAL BECERİ ÖĞRETİMİ ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Kişilik Kuramları Giriş ve kavramlar.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
ANLATIMA HAZIRLIK.
Düşünceyi Geliştirme Yolları
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Eleştirel Bakış Hazırlayan= Fadime Aktürk
DİLEK DİKEÇ Matematik Öğretmeni
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
FENOMENOLOJİK HUKUK ANLAYIŞI
Düşünceyi Geliştirme Yolları
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Öğr.Gör. Hüseyin TURGUT / Tefenni MYO hturgut.com.
VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ CUMHURİYET İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
Bir Öneri… 5E Modeli 1. Girme 2. Keşfetme 3. Açıklama 4. Derinleştirme
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Özel Çakabey Anadolu Lisesi
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
MEB DERGİ MAKALE İNCELEMESİ SAYI 211
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
YAPAY ZEKA Genel Kavramlar hturgut.com
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Altı Şapkalı Düşünme Tekniği
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
Sunum transkripti:

Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Thomas S KUHN Hazırlayan Öznur NALÇINKAYA Eleştiri ve Bilginin Gelişmesi

Sir Karl Popper “Bilimsel bir kuramın, mümkün olan bütün uygulamalarında başarılı olduğu gösterilemez, ama bazı uygulamalar da başarısız olduğu gösterilebilir” Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Thomas S Kuhn “Bir kuramın çözülebilir bulmacaları saptayan kuralları sağlamakta başarısız olması mesleki bunalımlara yol açar ve bunalımın sonucunda genellikle kuram yenisiyle değiştirilir. Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. Ana hatlarıyla aynı kuramlar olmaktan çıkarılmadan çeşitli isimlendirilmelerle bütün kuramlar da değişiklik yapılabilir. Bilimsel bilginin büyümesi çoğu kez gözlemlerin doğruluğunu sorgulamak ya da kuramlar da ayarlamalar yapmakla olur. Bilimsel keşfin mantığının daha en başlarında Karl, bir kuramın nihayet üretilmesi hiçbir zaman ortaya konulamaz; çünkü deney sonuçlarının güvenilmez olduklarına ya da deney sonuçları ile kuram arasında var olduğu ileri sürülen uyuşmazlıkların sadece görünürde olduklarını ve bilgimizin artması ile birlikte ortadan kalkacaklarını söylemek her zaman mümkündür demiştir. Kuhn, bu sözün kendi düşünceleri ile paralellik gösterdiğini fakat çıkardığı anlamların birbirinden ancak bu kadar farklı olabildiğini vurgulamıştır. Kuhn’un görüşü bunları hem kanıt hem de kaynak olarak asli önem taşıdığının tersine Karl’ın temel görüşünün ise bütünlüğünü tehdit etmeye yettiğini söylemiştir. Karl’ın görüşü kabul edilmiş arka plan bilgisi ile bağlantılı bir kuram ancak ve ancak eğer gözlem önermeleri, özellikle de tekil varoluşsal önermelerin olumsuzlaşmaları, mantıksal olarak ondan çıkar sağlanabiliyorsa bilimseldir olduğu vurgusunu yapmıştır. Bir kuramın bilimsel olması için bir fiil gözlemle değil, sadece bir gözlem ifadesiyle yanlışlanabilir olması gerekir. Bir önerme ile bir gözlem arasındaki ilişkiden farklı olarak, önermeler arasındaki ilişki mantık ve matematikten aşina olduğumuz nihai çürütme olabilir. Yanlış anlama kavramına ise yazar şu koşulun gerektirdiğine vurgu yapar. Bir kuram öyle bir formda ifade edilmeli ya da tahrif edilmeden yeniden ifade edilebilmelidir ki, bilim insanlarının düşünülebilecek her bir olayı ya da doğrulayacak bir örnek, ya yanlışlığı da bir örnek ya da kuramın ilgisiz diye sınıflamaları imkânı olsun. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. ○Yazar bilimsel araştırmanın somut örneklere bağımlılığının altını çizmek için “paradigma” terimini getirmiş ve bilimsel kuramların içerik ve uygulamalarına ilişkin ölçütler bütününde oluşacak boşlukların bu somut örnekler sayesinde doldurulacağını belirtmiştir. Temel düzeyde bilimsel bilgi içeren kurmaca bir örnek vermiştir. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. Bütün kuğular beyazdır. Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. ○Bu soruları iddialarda bulunmak amacıyla ortaya atmıştır. Mantık, bilimsel soruşturmanın güçlü ve en nihayetinde zorunlu bir aracı olmakla birlikte, mantığın pek uygulanamayacağı formlarda da sağlam bilgi mümkündür. Aynı zamanda mantıksal eklemlemenin kendi başına bir değer olmadığını, sadece şartların gerektirdiği zaman ve ölçüde girişilmesi gereken bir şey olduğunu da ileri sürmektedir. Yazar okuyuculara kuğu olduklarının teşhis edildiği on kuş gösterildiğine ve bunları hatırlayabildiğiniz ördeklere, kazlara, kumrulara, güvercinlere, martılara gibi benzer bir tanışıklığınızın bulunduğunu ve bu cinslerin her birinin doğal bir familya oluşturulduğundan haberdar olduğumuzu varsaymaktadır. Bir doğal familyanın, bir tür adını almaya hak edecek önemi ve aykırılığa sahip benzer nesnelerin gözlemlenmiş bir kümesi olduğunu bildiğinizi düşünüyor. ○Kavramın gerektirdiğinden daha fazla basitleştirme yapmış olacağını ama daha kesin ifade ederse, bir doğal familya, üyelerinin birbirlerine benzerlikleri diğer doğal familyaların üyelerine benzerliklerinden daha fazla olan bir sınıf olduğunu söylemiştir. Kuşaklar boyu yaşanan deneyimler, bütün gözlemlenen nesnelerin şu ya da bu doğal familya içinde yer aldıklarını bugüne kadar hep teyit edildiğini söylemektedir. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. Dünyadaki bütün nüfus ayrı ayrı algılanan kategorilere her zaman bölünebilir. Bu kategoriler arasındaki algısal uzayla da hiçbir biçimde hiçbir nesnenin olmadığına inanılır. Paradigmalara maruz kalarak konular hakkında öğrenmiş olduğumuz şeyler, çocukların kediler, köpekler, masalar, sandalyeler, anneler ve babalar hakkında ilk öğrendikleri şeyleri çok benzerdir. Elbette tam kapsamlı içeriği belirlemek olanaksızdır ama yine de bunların sağlam bilgi olduğunu dile getirmektedir. Gözlemlendiklerinden ötürü, daha başka gözlem zayıflatılabilir ve bu arada rasyonel elime zemin sağlarlar. Önceden bildiğimiz konulara çok benzer bir kuş gördüğümüzde, diğerleriyle aynı yeme ihtiyacı olacağını ve onunla beslenir yine varsaymanız da makuldür. Kuğular bir doğal familya olduğuna hiçbir kuşun daha yakından tanınması sırasında onlardan kökten farklı davranışlar sergilenmemesi gerekir. Elbette kuğu familyasının doğal bütünlüğü hakkında yanlış bilgilenmiş olabilirsiniz fakat bu durum deneyim sayesinde keşfedilebilir; sözgelimi, karakteristik özellikleri algılanamaz aralıklarla dolduran birkaç hayvan keşfedilmiş olabilir. Ama bu olana kadar, ne bildiğinizden ya da bir kuğunun ne olduğundan tamamen emin olamazsanız da, kuğular hakkında hatırı sayılır miktarda bilgiye sahip olursunuz. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. Yazar okuyucusundan, bir fiil gözlemlenen bütün kuyuların beyaz olduklarını varsaymamızı istemekte ve ardından şu soruyu sormaktadır: “Bütün kuğular beyazdır” genellemesini benimsemeli misiniz?

Contoso Ltd. Kuhn, böyle yapmanın, bildiklerinizi çok az değiştireceğini söylemektedir. Bu değişim, beyaz olmaması hariç her bakımdan kuğuya benzeyen bir kuşla karşılaşmanız gibi düşük olasılıkla bir olay gerçekleştiğinde ancak işe yarayacaktır; bu değişikliği yapmakla kuğu familyasının sonunda bir doğal tür olmadığının ortaya çıkması riskini arttırırsınız. O koşullar altında, büyük olasılıkla, genelleştirmeden kaçınırsınız. Ama genelleme yapmak için özel sebepleriniz olabilir. Örneğin, belli konuların paradigmalara doğrudan maruz kalma olasılığı bulunmayan insanlara betimlemeniz gerekir. Hem siz hem de okullarınız insanüstü bir dikkat göstermediğiniz sürede, betimlemeniz bir genellemenin kuvvetini kazanacaktır; çoğu kez taksonomistlerin sorunudur bu. Belki başka bir bakımdan kulağa benzeyen, ama farklı gelmeyen ve elverişsiz bir özelliğe sahip bazı gri kuşlar keşfetmişsinizdir. O zaman bir davranış hatasından kaçınmak için genelleştirmeyi yapabilirsiniz. Ya da genelleştirmenin fayda getireceğini düşünmenize yol açan daha kurumsal bir nedeniniz olabilir. Sözgelimi, diğer doğal familyaların üyelerinin aynen renk görünümünü paylaştıklarını gözlemlemiş olabilirsiniz. Bu olguyu, sahip olduğunuz bilgileri güçlü mantık tekniklerini uygulamanıza olanak veren bir formda belirtmeniz, genelde hayvan renkleri ya da hayvan beslenme hakkında daha fazla şey öğrenmenizi sağlayabilir. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Contoso Ltd. ○Bu genellemeler yapıldıktan sonra, başka her bakımdan kuğuya benzeyen siyah bir kuşla karşılaşırsanız ne yaparsınız? Sanki daha önce o genellemeye katılan siz değil missiniz der gibi, hemen hemen aynı şeyleri yapacağınızı ileri sürmektedir yazar. Kuşu dışarıdan ve belki içeriden de dikkatle incelemiş bu örneği paradigmalarınızdan ayıran başka karakteristik özellikler bulmaya çalışırsınız. Eğer renklerin doğal familyaları karakterize ettiğine inanmak için kuramsal nedeniniz varsa ya da genelleme egonuzu çok fazla katmamışsınız bu inceleme iyice uzun ve enine boyuna olacaktır. Çok mümkündür ki, inceleme diğer ayırt edici nitelikleri de meydana çıkaracak ve yeni bir doğal formu ile keşfettiğinizi ilan edeceksiniz. Siyah bir kuğu bulduğunuzu ilan edebilirsiniz ancak gözlem sizi bu yanlışlığı iyice yargıya zorlayamaz. ○Kuramsal irdelemeler, tek başına rengin doğal bir familyanın sınırlarını çizmek için yeterli olduğunu düşündürülebilir. Kuş bir kuğu değil, çünkü siyah. Ya da başka örnekler bulup inceleme işini askıya alarak meseleyi ertelemekle yetinebilirsiniz. Ancak eğer önceden kuğunun tam bir tanımını, yani terimin düşünülebilecek her nesneye uygulanabilir olup olmadığını belirleyecek bir tanımı esas almışsınız, mantık sizi genellemenizi iptal etmeye zorlayabilir. Keşif Mantığı mı? Araştırma Psikolojisi mi? Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

Teşekkürler Öznur Nalçınkaya Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği