ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNDE TEMEL FAKTÖRLER
Advertisements

STRES YÖNETİMİ.
İŞ DEĞERLEME İş Değerleme: Bir iş yerinde mevcut işler arasındaki değer farklılıklarını ortaya çıkaran bir karşılaştırma yöntemidir. Böylece işlerin önem.
MİLLİ GELİR VE İSTİHDAM TEORİSİ
Şİddet Muhammet GÜLER.
Liderlik ve Örgütsel Adalet
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
DUYGULARIN YÖNETİMİ.
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
TUTUMLAR VE İŞ TATMİNİ 3. hafta.
ZEYNEP ALPTEKİN GÖLCÜK ASKER HASTANESİ
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
KALİTE YÖNETİMİ (EĞİTİMDE).
STRES TEPKİLERİM Kazanım:*Stres durumlarında kullandığı tepkileri etkililiği açısından değerlendirir. 11. Sınıf 67 nolu kazanım etkinliği *Bu etkinlik.
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
Örgüt Külütü, İklimi ve Sağlığı
ÖRGÜTSEL STRES VE STRESLE BAŞETME YOLLARI
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
KAMU İSTİHDAM POLİTİKALARI-1
Örgütsel Davranış BUS-275/276 Yard. Doç. Dr. Erlan Bakiev
Bölüm 3 Tutumlar.
STRES & STRESLE BAŞA ÇIKMA
İGEP Performans Yönetimi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
Performans ölçme ve değerlendirme güz
AHLAK NEDİR?.
İşletmeyi neden kurarız ?
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Örgütsel Davranış Prof. Dr. Cem Tanova.
STRES VE STRES TEPKİLERİ
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
TUTUMLAR VE İŞ TATMİNİ 3. hafta.
DUYGULAR VE DUYGU DURUMLAR
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
İSTİHDAM VE İSTİHDAMLA İLGİLİ KAVRAMLAR
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
DİĞER TUTUMLAR.
Prof. Dr. Rana ÖZEN KUTANİS
Gruptaki bireylerin motİvasyonu ve grubu harekete geçirmek
DAVRANIŞ BİLİMLERİNİN ETKİLENDİĞİ ÇAĞDAŞ YAKLAŞIMLAR
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
Konu; Psikososyal Risk Etmenleri 1.SORU 44 2.SORU 45 1.SORU 44 2.SORU 45.
OLUMLU DÜŞÜNCE NEDİR? Hayatın her alanında, bizi her konuda etkileyen aslında bizim olaylara nasıl baktığımızdır. Şunu unutmamak gerekir ki; meydana.
Uyarılmışlık, Stres ve Kaygı
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
DAVRANIŞ BİLİMİ DUYGULAR, TUTUMLAR.
Tatmin edilmemiş işgücü, tatmin edilmemiş müşterinin anahtarıdır
PSİKOLOJİK TESTLER.
Sınav Kaygısı.
Seyahat İşletmeleri Yönetimi ve Ulaştırma Sistemleri
MUTLULUK KURAMLARI Ezgi Akıncı.
ÖĞRENME.
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
GRUP İLETİŞİMİ.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
GRUP İLETİŞİMİ.
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Sunum transkripti:

ÇALIŞMA YAŞAMINDA DUYGULAR VE KİŞİLİK

Mutluluk nedir? Mutluluk, günlük dilde pek sık kullanılan bir sözcük olsa da tam olarak anlamının ne olduğu berrak değildir. Mutluluk ya da genel olarak iyilik-hali (well-being) pek çok farklı bileşenin etkilediği bir ruh hali durumunu temsil eder gibidir.

Yaşanan duyguların yoğunluğu da herkes için aynı değildir. Hatta ne olursa olsun hislerini dışa vurmayan kişilere de rastlanabilir. Bazı kişiler isteseler de duygularını ifade etmekte ciddi güçlükler yaşayabilirler.

POZİTİF VE NEGATİF DUYGUSALLIK Bireylerin iyilik-halinin önemli bileşenlerinden ilk ikisi, duygusal boyutla ilintilidir. Olumlu duygu eğlenme, heyecanlanma, coşku, büyülenme gibi hislere karşılık gelirken; olumsuz duygu kaygı, korku, öfke gibi nahoş hisleri kapsar. Duygusallık (affect) bir bakıma karakter özelliği gibidir; tutarlılık gösterir ve kişilik özelliği haline gelir. Ancak insanlar durumsal duygulanmalar da yaşayabilirler. Yani duygular, “anlık” değişmeler de içerir.

Farklı olaylara, kısa süreli tepkiler içeren anlık duygulanımlar olan “duygu” (emotion) ile belli bir uyarıcıyla bağlantısız uzun süreli duygulanımları simgeleyen “duygu durum” (mood) arasında bir ayrım yapılmalıdır.

Buna göre, duygu => kişilere, nesnelere veya olaylara karşı bireyin tecrübeleriyle kazandığı ve bireyi bir davranışta bulunmaya hazır hale getiren hisleri, duygu durum ise => , günlük yaşantının temelini oluşturan daha yumuşak duyguları temsil etmektedir. O halde => duygu bir durumdur ve temel karakteristiği “değişimdir”. Bu bağlamda, duygu durumlarının genellikle daha ayrıntılı ve belli nesne ya da koşullardan bağımsız oldukları (“kendimi kötü hissediyorum”); hislerin ise somut bir gerekçeden ötürü oluştukları (“patrona çok kızgınım”) söylenebilir.

olarak tanımlamışlardır. Araştırmacılar, insanların duygu durumlarını => pozitif ve negatif duygusallık olarak tanımlamışlardır. Pozitif duygusallık mutluluk, umut gibi, olumlu hisleri kapsar ve hayattan zevk alma ile tanımlanır. Negatif duygusallık ise öfke, gerginlik, endişe, suçluluk ve nefret gibi temelde kötü hisleri içerir. Negatif duygusallık düzeyi düşük bireylerin görece sakin ve hayatlarından memnun oldukları söylenebilir

Negatif ve Pozitif Duygusallık Boyutları yüksek pozitif duygusallık (neşeli, hevesli) yüksek negatif duygusallık (korkulu, gergin) düşük pozitif duygusallık (duyarsız, tembel) düşük negatif duygusallık (sakin, rahat)

Bilindiği gibi her uyarıcı aynı tepkiye yol açmadığı gibi, benzer olaylara verilen tepkiler de bireyden bireye farklılaşabilir. Dolayısıyla bireyin temel kişilik yapısı hem yaşanan olayları hem de bu olaylara verilecek tepkileri etkileyebilir.

mutlu işçilerin daima iyi performans gösterip göstermeyecekleridir. Çalışma yaşamı açısından ele alınması gereken belki de en önemli mesele => mutlu işçilerin daima iyi performans gösterip göstermeyecekleridir. Yani “mutlu işçi üretken işçi midir?”

İlgili yazındaki çalışmalar, mutluluğun performans ile dışsal ödüller arasında açık bir bağlantı bulunması halinde bireysel performansı iyileştirdiğini bildirmektedirler. Ayrıca aşırı özgüven => kibirli davranmaya, asiliğe, rekabete ve tahakküme de yol açabilir.

Bağışıklık sistemini destekleyen önemli unsurlardan birinin stresten uzak ve dingin bir yaşam olduğu hatırlanırsa => bunun öznel iyilik haline de katkıda bulunacağı düşünülebilir. Kendini iyi hisseden işçiler, olası örgütsel sorunları çözmek ve sorumluluk üstlenmek için de daha istekli olabileceklerdir.

DUYGUSAL EMEK

İşyerinde duyguların önemli hale gelmesi ve örgüt yaşantısının bu şekli ile ele alınması kuşkusuz hizmet sektörünün yükselişi ile paralellik gösteren bir süreçte gerçekleşmiştir. Gelişmiş ülkelerde istihdam edilen işgücünün büyük bir kısmının hizmet sektöründe olması => ülke ekonomilerinin önemli bir oranda bu sektöre dayanır hale gelmesi, duyguları örgüt yaşamının temel taşlarından biri haline getirmiştir.

Çünkü hizmet sektörü söz konusu olduğunda; sunulan ürün, bu ürünün sunulma süreci ve çalışan faktörleri => tam anlamıyla bütünleşmiş durumdadırlar. Müşterilerle iletişim, sunulan hizmetin önemli bir parçasını meydana getirir ve hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyetinin önemli bir belirleyicisi durumundadır. Hizmet sektöründe müşteri-çalışan etkileşiminin önemli bir öğesini ise duygular oluşturmaktadır. Hizmet sunan, duygusal tepkilerini müşteride memnuniyet yaratacak şekilde düzenlemekle yükümlü hale gelmiştir. Bu yükümlülüğün altında ise rekabet ortamında müşteri memnuniyetinin önemi yatmaktadır.

Günümüz koşullarında ; Hizmet sektörü çalışanları => aldıkları ücretin karşılığında kendi duygularını kullanarak karşı tarafın duygularını yönlendirme görevini de yerine getirmek durumundadırlar. Duygusal emeğin çıkış noktasını da işte bu olgu oluşturmaktadır. Müşterilerle birebir iletişim halinde olan çalışanların, duygu gösterimlerini örgüt tarafından belirlenen standartlara uygun hale getirmeleri ve bu süreçte harcadıkları çaba, duygusal emek olarak adlandırılmaktadır.