Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Temel Bİleşenler Analİzİ
Advertisements

Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
Bölüm 6 Nicel Veri Toplama
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
TEST HAZIRLAMA SÜRECİ VE
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
Varsayımın Sınanması (Gerçekleme)
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
18 - DUYUŞSAL DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
Görüşme, uzman bir kişi veya araştırmanın denekleriyle genellikle karşılıklı konuşma yoluyla (yüz yüze, telefonla veya video konferansla görüşerek)
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
Bölüm Dili İngilizce ve Türkçe Olan Öğrencilerin İnternet Ortamında İngilizce Kullanma Alışkanlıkları ve Tutumları.
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler
MELİKŞAH ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUDUKLARI KİTAP MİKTARI İLE KİTAP TÜRÜNÜN AKADEMİK BAŞARI ÜSTÜNE ETKİSİ NUTELLA ESRA SİVAS HABİBE NUR AMARATLICAN.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
LUCID GRUBU Ekim YAPAR Hilal Nur CAN. ROMANTİK İLİŞKİLERDE KALIP YARGILARIN İLİŞKİ İSTİKRARI ÜZERİNDEKİ ETKİSİ.
Benlik Saygısı ve Akademik Başarı arasındaki ilişki
AROMAT İ K KEK İ K YA Ğ I KOKUSUNUN DERS TUTUMU ÜZER İ NE ETK İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SOSYAL AĞ KULLANIM DÜZEYİYLE YALNIZLIK DÜZEYİ ARASINDAKİİLİŞKİ MİNYONLAR MERVE ÜÇOK SELMA DURU.
MOR FETHİYE ALATAŞ MAHAMAT MAHAMAT MOUSTAPHA. ÜNİRVESİTE ÖĞRENCİLERİNİN STRESLE BAŞA ÇIKMA STİLLERİ İLE POZİTİF VE NEGATİF DUYGU ARASINDAKİ İLİŞKİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
İstatistiksel Analizler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİK TESTLER.
PSİKOLOJİK TESTLER.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
URAL, A. ve KELEŞ, Y. (2011). Türkiye’deki Üniversitelerde Çalışan Öğretim Elemanlarının Akademik Özgürlüklerine İlişkin Görüşleri. V. Lisansüstü Eğitim.
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Psikolojik yapılar ve özellikler
TARTIŞMA ABSTRACT METHOD SONUÇ GİRİŞ ÖNERİLER BULGULAR
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Gözleme Dayalı Teknikler I
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Anket ve Likert Ölçekler
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Bir psikolojik yapı olarak "tutum" ve madde geliştirme süreci
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Sunum transkripti:

Likert Tipi Ölçek Geliştirme Aşamaları Yrd.doç.dr.h.deniz.gülleroğlu

Rensis Likert tarafından geliştirilen Likert (1932) tipi tutum ölçeği, tutumları ölçmede çok fazla tercih edilen kolay bir yöntemdir. Deneklerin ön plana alındığı ölçekleme yaklaşımının tipik bir örneği olan Likert ölçeğinde, tutumları ölçülecek olan bireylerin tepkide bulunacakları çeşitli ifadeler yer almaktadır. Tutum ölçeğini alan birey, benimsediği ifadeleri işaretlemek yerine, verilen her ifadeye ne ölçüde katılıp katılmadığını dereceler içinde belirlemektedir (Özgüven, 2011; Tavşancıl, 2010). Bu yüzden Likert tipi ölçekler, bireyin kendisi hakkında bilgi vermesi esasına dayanmaktadır (Tavşancıl, 2010). Likert yöntemi ilk olarak tutumları ölçmek amacıyla geliştirilmişse de, tutumlardan başka psikolojik değişkenleri ölçmek için de kullanılmaktadır (Erkuş, 2003).

Likert ölçekleri, kişinin belli bir tutum nesnesine ilişkin duygu, düşünce ve davranışlarını belirten ifadelerden oluşur (Likert, 1932, akt: Anderson, 1988b). Likert ölçeklerinde yer alan ifadeler olumlu ve olumsuz olmak üzere iki şekilde kurulur. Olumlu ifade istenen bir durumu belirtir, yani tutum objesine ilişkin olumlu bir tutumun var olması durumudur. Olumsuz ifade ise istenmeyen durumdur, bu da tutum objesine ilişkin olumsuz durumu yansıtır. Likert ölçeklerinde bu olumlu ve olumsuz durumlar, eşit sayıda madde ile ifade edilirler (Anderson, 1988b).

Likert tipi ya da “dereceleme toplamları” tekniğine uygun bir ölçekten alınan puan, genel olarak, ölçekteki maddelere gösterilen tepkilere verilen puanların toplamından oluşur (Tezbaşaran, 2008). Katılımcı ölçekte bulunan her bir maddeye tepkide bulunurken, söz konusu maddeyle ilgili tutumunun derecesini belirtir. Bu dereceye karşılık gelen puan, katılımcının o maddeye ait puanıdır. Test puanı ise her bir madde puanının toplanmasıyla elde edilir.

Likert Tipi Tutum Ölçeğİnİn VarsayImlarI Likert'in bu ölçeği geliştirirken temel olarak ilgilendiği konu ölçeğin tek boyutlu olması yani ölçekte yer alan tüm maddelerin aynı şeyi ölçmesidir. Ayrıca Likert bu ölçeği geliştirirken, bireylerin kendi tutumlarını bir doğru üzerinde belirtmelerini sağlayarak, yargılayıcılara başvurma ihtiyacını da ortadan kaldırmayı hedeflemiştir (Oppenheim, 2001). Beşli derecelemeden oluşan tepki setini kullanan Likert, bireylerin ölçülen tutum nesnesi ile ilgili görüşlerini 1'den 5'e kadar artan şekilde ifade etmelerini temel alarak, bireylerin kendi ifadelerine göre tutumlarının belirlenmesini amaçlamıştır (Oppenheim, 2001).

Likert ölçeği, ölçekteki tüm maddelerin aynı yapıyı ölçtüğü sayıltısına dayanır (Oppenheim, 2001). Bu sayıltının karşılanması çoğu zaman oldukça zordur, çünkü psikolojik değişkenlerin birçoğu bileşik yapıdadır. Bu nedenle tutum ölçeklerinde alt boyutlar olsa bile, her alt boyut ölçeğin tümüyle yüksek korelasyon göstermeli, yani ölçek aslında tek bir psikolojik yapıyı temsil etmelidir.

Likert ölçekleme modeli, tutum ölçeğinin her bir bileşeni hakkında oldukça sezgisel sayıltılara dayanır. İlk sayıltı ölçekteki her bir maddenin tutum boyutuyla monotonik bir ilişki içinde olduğu sayıltısıdır. Bir başka deyişle, “Tamamen katılıyorum” tepkisi cevaplayıcının aşırı olumlu tutum içinde olduğunu ve maddeden en yüksek madde puanını alacağını, “Kesinlikle katılmıyorum” tepkisi ise cevaplayıcının aşırı olumsuz tutum içinde olduğunu ve en düşük madde puanını alacağını gösterir. Bu sayıltı her bir maddenin ölçülecek tutumla aynı ilişki içinde olduğu anlamına gelmez; ancak her bir maddenin kendi başına monotonik bir cevaplama doğrultusu olduğu anlamına gelir (Tezbaşaran,2008).

Diğer sayıltı, toplamlı bir ölçek içinde her maddenin bir araya getirilme süreciyle ilişkilidir. Bu sayıltıya göre, madde cevapları doğrultusunun ölçülen tutumla monotonik bir ilişki içinde olduğu ve ölçekten alınan toplam puan artışı ölçülen tutum objesine ilişkin tutumun yoğunluğunun da artışı olduğu kabul edilmektedir (Tezbaşaran, 2008).

LİKERT TİPİ ÖLÇEK GELİŞTİRME Anderson (1988a) Likert tipi bir ölçeği geliştirirken izlenmesi gereken sekiz basamak sıralamıştır. Bunlar; 1. Belirli bir tutumla ilgili olduğu kabul edilen olumlu ya da olumsuz çok sayıda tutum maddesi yazılmalıdır. 2. Yazılan bütün maddeler ön denemeden geçirilmeli ve değerlendirilmelidir. Bu ön denemede ölçeğin uygulandığı hakemler grubu, ölçeğin düzenlendiği gruptan seçilmeli ve her maddeyi olumlu, olumsuz ya da nötr olarak değerlendirmelidir. 3. Bu grubun çoğunluğu tarafından olumlu ya da olumsuz olarak değerlendirmeye tabi tutulamayan maddeler ölçekten çıkarılmalıdır.

4. Bu maddeler çıkarıldıktan sonra kalan maddeler rastgele sıralanmalıdır. 5. Oluşturulan denemelik Likert ölçeği, ölçeğin üzerinde geliştirilmesinin amaçlandığı denek grubuna uygulanmalıdır. Anlamlı ve güvenilir sonuçların alınması amacıyla uygulanılan grubun sayısının, madde sayısından en az beş kat fazla olması gerekmektedir. 6. Madde analizi yapılarak, her tutum maddesinden alınan puanla, bütün ölçekten alınan puan arasındaki ilişki katsayısı hesaplanmalıdır. 7. Madde analizi sonucunda tüm ölçek puanlarıyla, istatistiksel olarak manidar ilişkili olmayan maddeler ölçekten çıkarılmalıdır. 8. Likert tutum ölçeği bu şekilde son şeklini alır.

kaynakça Anderson, L. W. (1988a). “Attitudes and Their Measurement” , New York: Educational Research, Methodology and Measurement. An International Handbook, Keeves, J. P. (Ed), 421-426 Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Oppenheim, N. A. (2001). Questionnaire Design, Interviewing and Attitude Mesurement (6th ed.). London and New York: Continuum. Tavşancıl, E. (2010). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi(4. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.