Mesleki Yüksek Öğretimde Öğrencilerin Web Tabanlı Öğrenmeye Karşı Tutumları Ar. Gör. Erman Uzun ODTÜ – Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Prof. Dr. M. Yaşar Özden Prof. Dr. Ali Yıldırım ODTÜ - Eğitim Bilimleri Bölümü
Sunum Planı Problem Tanımı Metod Bulgular Tartışma Öneriler Çalışmanın Amacı Araştırma Soruları Örneklem Öğretim Ortamı Bulgular Tartışma Öneriler 1/2/2019
Problem Tanımı Yüksek Öğrenimde Mesleki ve Teknik Eğitimin bazı sorunları var: Şu anda Yüksek Öğrenim sistemimizdeki öğrencilerin % 30 u Mesleki ve Teknik Eğitimde. Teknik Eğitim Fakültelerinde öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı 33,6 iken, meslek yüksek okullarında bu rakam 68,07. Oysa mühendislik fakültelerinde öğretim üyesi başına düşen öğrenci sayısı 17,1 dir (Şahin ve Fındık, 2008). Kayır ve Kılıç (2008)ın yaptığı çalışmada mesleki ve teknik eğitim sistemindeki öğrencilerin %70 i hocalarının yeterli mesleki bilgiye sahip olmadığını düşünmektedirler. 1/2/2019
Problem Tanımı Eğitim olanaklarının yükseköğretimde eşit dağılmamış olması (Buğday, 2007). Öğrenciler başarısızlıklarının nedenini hoca ve öğretim olanaklarındaki eksikliklere bağlamaktadırlar (Keleşoğlu ve Aksoy, 2006). Türkiye’de mesleki eğitim akademik personel ve kaynak anlamında desteklenmesi gerekmektedir. Kaynak sadece fiziksel olanakların iyileştirilmesi değil aynı zamanda öğretim olanaklarının ve yaklaşımlarının iyileştirilmesini, yenilenmesini gerekli kılmaktadır. 1/2/2019
Problem Tanımı Teknoloji kullanımı dünyada, yaşamımızda, işimizde, eğitimde de pek çok şeyi değiştirdi. Geleneksel Öğrenme 21. Yy da Öğrenme Öğretmen Merkezli Öğrenci Merkezli Tek bir medya aracılığı ile Çoklu medya desteği ile Bilgi aktarma Bilgi paylaşımı 1/2/2019
1/2/2019
Çalışmanın Amacı Mesleki Yüksek Öğretimdeki olanaklarının adaletsiz dağılımına kısmen de olsa çözüm bulabilmek adına bu çalışmada bir üniversiteden başka bir şehirde bulunan üniversiteye uzaktan akıllı sınıf ve web teknolojileri kullanılarak “Web Tasarımı” dersi verilmiştir. Fakat bu teknoloji entegrasyonu sürecinde öğrencilerin web tabanlı öğrenmeye karşı tutumları projenin ilerleyen safhaları için büyük önem taşımaktadır. 1/2/2019
Araştırma Soruları Bir Mesleki Yüksek Öğretim kurumuna uzaktan verilen “Web Tasarımı” dersi sonrasında öğrencilerin web tabanlı öğrenmeye karşı tutumları nasıldır? Bu dersi alan öğrencilerin bilgisayar kullanım tecrübelerinin ve evde internet erişimlerinin olmasının web tabanlı öğrenmeye karşı tutumları üzerinde anlamlı etkisi var mı? 1/2/2019
Örneklem Bu çalışmaya uzaktan bir dönem boyunca verilen “Web Tasarımı” dersini alan 32 öğrenci katılmıştır. Bu çalışmaya katılanların 22 tanesi erkek, 10 tanesi bayandır. 1/2/2019
Uzaktan verilen Web Tasarımı Dersi Öğretim Üyesi Ankara’da Uzaktan verilen Web Tasarımı Dersi Akıllı sınıf ve ITL (Instructional Technology Laboratory) Learning Gateway Başka bir ildeki Mesleki Yüksek öğrenim kurumundaki öğrenciler Bu kapsamda Ankara’dan web tasarımı konusunda alanında oldukça başarılı bir öğretim üyesi tarafından başka bir ildeki Mesleki Yüksek Öğrenim kurumunda bulunan öğrencilere bir dönem boyunca Akıllı sınıf ve ITL (Instructional Technology Laboratory) Learning Gateway öğretim yönetim sistemi ile yeni tasarlanan içerik, aktiviteler, öğretim materyalleri ile sunulmuştur. 1/2/2019
Eski olanaklar 1/2/2019
1/2/2019
Veri Toplama Aracı ve Veri Analizi Bu çalışmada öğrencilerin tutumlarını ölçmek için daha önce Erdoğan, Bayram, ve Deniz (2007) tarafından 5- seviyeli likert olarak geliştirilen. 26 soru, iki faktörden oluşan “Web Tabanlı Öğrenme Tutum Ölçeği” kullanılmıştır “web tabanlı öğrenmenin etkililiği” “web tabanlı öğrenmeye karşı direnç” faktörlerini içermektedir. Bu ölçeğin daha önceden yapılan geçerlik ve güvenirlik testlerinde Cronbach Alfa değeri 0,917 çıkmıştır. Bu ölçek ile elde edilen verilere SPSS 15 ile t-test ve ANOVA analizleri yapılmıştır. 1/2/2019
Web Tabanlı Öğretim Tutum Ölçeği 1/2/2019
Sonuçlar Öğrencilerin WTÖ karşı tutumları N Ort. St. Sap. WTÖ’nin Etkililiği 32 3.26 1.02 WTÖ’nin Direnme 32 2.88 .64 WTÖ Tutum 32 3.19 .84 Bilgisayar kullanım geçmişi M SD 1 2 3 4 1 0-1 yıl 2.29 .45 -- NS * 2 1-2 yıl 3.16 .76 3 2-4 yıl 3.54 .75 4 4 yıldan fazla 3.45 .90 Post-Hoc Analizi (Bilgisayar kullanım geçmişi - WTÖ karşı tutum) 0,05 seviyesinde anlamlı NS - Anlamlı değil Evde İnternet Erişimi M St. Sap. T Df Sig WTÖ Tutum Var 2.9 .90 -2.22 27 .035 Yok 3.5 .70 T-test sonuçları (Evden internete erişim durumu – WTÖ Tutum) 1/2/2019
Tartışma Hemşirelik öğrencileri üzerinde yapılan ve yine akıllı sınıf üzerinden verilen bir dersteki çalışmada öğrenciler akıllı sınıfı etkili bir öğrenme ortamı olarak gördüklerini belirtmişlerdir (Sevindik & Gürol, 2009). Kontrol grubu ile yapılan akademik başarı kıyaslamasında da akıllı sınıfın anlamlı derecede fark yarattığı ortaya çıkmıştır (Sevindik, 2009). Peki neden bizde ortalama bir sonuç çıktı??? 1/2/2019
Tartışma After related literature review and collaborative work with a group of expert researcher decided to use ISTE-NETS for students and 21st century students skills framework. ISTE (International Society for Technology in Education) determines the standards for teaching, and learning in the digital age with NETS (The National Educational Technology Standards) for students. Those standards includes following items (ISTE, 2007): Creativity and Innovation Communication and Collaboration Research and Information Fluency Critical Thinking, Problem Solving and Decision Making Digital Citizenship Technology Operations and Concepts AMA BIZDE YK 1/2/2019
Tartışma Bu çalışmaya katılan öğrencilerin % 62 si internet cafelerden internete erişmekte, sadece % 28 inde evinde internet bulunmakta. Ayrıca öğrencilerin bilgisayar tecrübeleri irdelendiğinde teknik bir bölüm olmasına karşın yaklaşık % 20 sinin 1 yıldan kısa süredir bilgisayar tecrübesi vardır. Bu durum bizi dijital göçmenlik kavramı ile yüzleştirmekte ve bunun uzaktan eğitimde önemini ortaya koymakta. Prensky (2012) e göre, dijital göçmenler öğretimde yenilikçi uygulamalar ve yaklaşımlar yerine, daha çok geleneksel yöntemleri tercih etmektedirler. U.S Department of Education (2006) bir raporunda etkili bir teknoloji entegrasyonunda teknolojik olanaklar bulunmalı, insanlar bunun farkında olmalı ve bu konuda motive olmalılar. 1/2/2019
Tartışma 2012 yılında TÜİK’in yaptığı hanehalkı bilişim teknolojileri kullanımı raporuna göre evde bilgisayar ve İnternet erişim olanakları hala istenilen düzeyde değildir. Bu çalışmaya katılanların % 51,3 ü daha önce internet ve bilgisayar kullanmadıklarını belirtmişlerdir. Yalnızca % 31.8 inin evinde bilgisayar bulunmaktadır. Çalışmaya katılanların yaklaşık % 30 u internete erişmek için gerekli aygıtların ve bilgisayarların pahallı olduğunu belirtmekte, % 20 si ise internetin pahallı olduğunu belirtmektedir. 2012 Ocak-Mart ayları arasında katılımcıların yalnızca % 37 si günde bir yada haftada bir internete girdiğini belirtmektedir. 1/2/2019
Öneriler Hem öğrenci, hem de hoca sürekli olarak kullanılan sistem ile ilgili konularda desteklenmeli. İhtiyaçlarına cevap verecek bir destek sistemi oluşturulmalı. Uzaktan eğitim süreçleri daha çok çalışmayı ve zaman ayırmayı gerektirmektedir hem öğrenci hem de hoca açısından. Öğretim teknolojilerinin etkili ve verimli kullanılabilmesi için dersi veren hocanın, alan öğrencinin, destek veren personelin uzaktan eğitim ve öğretim teknolojilerinin eğitimde kullanımına yönelik tecrübesi ve bilgi birikim olması dersin tasarımı ve uygulaması aşamalarında kolaylık sağlamaktadır. Öğrencilerin hazırbulunuşlukları, beklentileri ve olanakları ders tasarım sürecinde merkeze alınmalı. Anlamlı öğrenme ancak öğrenen ve öğretenin öğrenme süreçlerine hazır olması ile mümkündür (Özden, 2004). 1/2/2019
Dinlediğiniz için teşekkürler!!! 1/2/2019