Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
Advertisements

ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Öz değerlendirme, Akran Değerlendirmesi ve Staj Notu Tutarlılıkları
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
ÇOKTAN SEÇMELİ TESTLER
Sözlü sınavlar Pınar Tunçer Afyon Kocatepe Üniversitesi Doktora Programı Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Mayıs 2007.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -3-
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
Sözlü Sınavlar Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Proje, Performans Değerlendirme
YETKİN MÜHENDİSLİK PANELİ MUSTAFA ÇOBANOĞLU MÜDEK MAK ÜYESİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
20 - PSİKO-MOTOR DAVRANIŞLARIN ÖLÇÜLMESİ
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ÇAĞDAŞ DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI
PROJE VE PERFORMANS ÖDEVLERİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ölçme ve Değerlendirme
EDD DERS 4: GÖNDERME SÜRECİ VE FORMAL-İNFORMAL DEĞERLENDİRME
Programlı Öğretim.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 9
KLASİK TEST KURAMI VE GÜVENİLİRLİK
PSİKOLOJİK TESTLER.
MADDE TEPKİ KURAMI: İlk adımlar
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİMDE KULLANILAN ÖLÇME ARAÇLARI
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 2.DERS
ABİDE Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi.
Tipik Performans Testlerinde Güvenirlik
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Psikolojik yapılar ve özellikler
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bireyi tanıma ve teknikleri
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliği
Anket ve Likert Ölçekler
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sınav Türleri: Uzun Yanıtlı ve Kısa Yanıtlı
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması Yrd.doç.dr.h. denİz GÜlleroĞlu

Testler, eğitimde ve psikolojide ölçme konusu yapılan özellikler (başarı, zeka, yetenek, beceri, ilgi, tutum, kişilik) bakımından bireylerarası farkları ortaya koymak üzere uygulanan sistematik gözlem araçlarıdır. Test kavramından bahsedilidğinde çoğunlukla çoktan çoktan seçmeli testler anlaşılmakla birlikte , aslında bu kavram daha geniş bir anlam taşımaktadır. (Kilmen, 2014)

Test kavramına çeşitli açılardan bakıldığında farklı sınıflamalar yapılabilmektedir. Bunlar; Maksimum Performans- Tipik tepki Standart testler- Öğretmen yapımı testler Norm dayanaklı- Ölçüt (kriter) dayanaklı testler Hız testleri- Güç testleri Objektif testler-subjektif testler Bireysel testler- Grup testleri (Kilmen, 2014)

Maksimum Performans- Tipik Tepki Testler ölçülmek istenen davranış/psikolojik özellik türü bakımından iki kategoriye ayrılır. Bunlar; maksimum performans ve tipik tepki testleridir (Cronbach, 1990). Maksimum performans testlerinde temel amaç, katılımcıların olası en iyi performanslarını ortaya çıkarmaktır. Standart ve öğretmen yapımı başarı testleri, zeka ve yetenek testleri, iş performansı testleri maksimum performans testlerine örnektir. Tipik Tepki testlerinde kişilik, ilgi, tutum gibi psikolojik özellikler ölçülmeye çalışılır. Dolayısıyla bu türden doğru/en doğru yanıt/tepki söz konusu değildir. (Kilmen, 2014)

Standart Testler- Öğretmen Yapımı Testler Testler, hazırlayanın uzmanlığı ve test sonuçlarının benzer gruplarla karşılaştırılabilirliği açısından ele alındığında standart testtler ve öğretmen yapımı testler olmak üzere iki kategoriye ayrılır: Öğretmen yapımı testtler öğretmen tarafından kendi sınıfında kullanılmak üzere hazırlanmış testlerdir. Bu türden testlerin kalitesi öğretmen bilgi ve becerisine bağıldır. Standart testler ise uzmanlar ya da bir ölçme kuruluşu tarafından test geliştirme süreçleri izlenerek hazırlanmaktadır. (Kilmen, 2014)

Norm Dayananklı– Ölçüt Dayanaklı Testler Değerlendirme sürecinde test puanlarının yorumlanmasında kullanılan ölçüte göre testler norm dayanaklı ve ölçüt dayanaklı olmak üzere ikiye ayrılmaktadır. Norm dayanaklı testler başarı, tutum, kişilik, ilgiler açısından bireyler arası farkları ölçmeye yönelik olarak hazırlanmaktadır. Ölçüt dayanaklı testlerde ise öğrencinin belli bir alanda hazırlanmış başarı testinden aldığı puan ölçüt olarak kullanılır. (Kilmen, 2014)

Hız Testleri- Güç Testleri Testler verilen maddeleri yanıtlama süresinin yeterliği açısından da ikiye ayrılmaktadır. Bunlar hız testleri ve güç testleridir. Hız testleri kısa sürede nispeten kolay çok sayıda bir dizi soruyu yanıtmlamayı gerektiren testlerdir. Bu türden testlerde kısa sürede en fazla sayıda maddeyi doğru yanıtlayanlar daha fazla puan alır. Güç testlerinde ise, katılmcılara yeterli süre verilir. Verilen süre, ortalama bir test alanın testteki maddelerin tümüne erişmesini sağlayacak bir süredir. (Kilmen, 2014)

Objektif Testler-subjektif Testler Testler puanlama yöntemi bakımından objektif ve subjektif testler olmak üzere iki kategoride de ele alınabilir. Objektif testler test maddelerine verilen tepkilerin puanlanmasının önceden tanımlanmış bir anahtara göre yapılabildiği testlerdir. Yani puanlamayı kim yapıyor olursa olsun öğrencinin alacağı puanın değişmediği testlerdir. Subjektif testlerde ise yanıtlar kesin ve net değildir.Bu nedenle bu tür testlerde öğrencinin alacağı puan puanlayıcıdan puanlayıcıya değişebilmektedir. (Kilmen, 2014)

Bireysel Testler –Grup Testleri Testler tek oturumda uygulanan kişi sayısına göre bireysel testler ve grup testleri olarak ikiye ayrılmaktadır. Tek oturumda çok sayıda bireye uygulanan testler grup testleri olarak adlandırılmaktadır. Vize ve final sınavlarında kullanılan testler, KPSS, ALES bu türden testlere örnektir. Bireysel testler ise tek oturumda sadece bir kişiye uygulanabilirler. Okul öncesi ve okuma yazma bilmeyenler için hazırlanan testler, belli bir performansın sergilenmesini gerektiren testler bireysel olarak uygulanmayı gerektirir. (Kilmen, 2014)

kaynakça Kilmen, S. (2014). Ölçme ve değerlendirmede temel kavramlar. N. Çıkrıkçı-Demirtaşlı (Ed.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme içinde (s.34-68). Ankara: Edge Akademi.