AHLAK GELİŞİMİ L. KOHBERG.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AHLÂK GELİŞİM KURAMLARI
Advertisements

Zinde İSG Etiği DRUZ.
Etik ve Meslek Etikleri
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ KALİTE VE GÜVENCE POLİTİKA BELGEMİZ İÇİNDEKİLER MİSYONUMUZ 2 VİZYONUMUZ 2 TEMEL DEĞERLERİMİZ 2  Dürüstlük 2  Tarafsızlık,
Suç kötü doğru yanlış yasak Bölüm 6 Ahlak Gelişimi.
Uluslararası İş Etiği.
AHLAK GELİŞİMİ RPDA 213 Yonca Aybay.
AHLAK GELİŞİMİ.
REHBERLİK.
AHLAK GELİŞİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER
DE Ğ ERLER İ M İ Z Kazanım: De ğ erlerini fark eder. 9. Sınıf 21 nolu kazanım etkinli ğ i.
AHLAK GELİŞİMİ.
MESLEK YAŞAMI VE ETİK Kazanım: İş ve meslek yaşamında etik değerlerin önemini fark eder. 12. Sınıf 110 nolu kazanım etkinliği.
Öğr.Gör.Dr. Diğdem Müge Siyez
UZAKTAN EĞİTİMDE AKADEMİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
İstanbul Üniversitesi Sürekli Eğitim Merkezi
Çocuk Hakları ve önemi Arzu Mahmud VII.
Ahlak Gelişimi.
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ahlak Gelişimi.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
MEHMET SİNAN DERELİ ORTAOKULU
Öğr. Grv. MEHMET ALİ ZENGİN
Etik, bireysel ve toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan ortak yaşamı mümkün kılan ahlaki açıdan doğru - yanlış ya da iyi – kötü gibi terimleri içinde.
MESLEK ETİĞİ Öğr. Gör. Alev UYSAL.
ÇOCUK HAKLARI SÖZLEŞMESİ
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç.Dr. İhsan SARI.
ŞUBAT 2015 ETİK SİSTEMLERİ Mehmet ERDEM.
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
Kamuda Memur Disiplini ve Ahlakı
(Piaget, Kolberg ve Gilligan)
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
20. KÖKENKÖKEN “Etik” terimi Yunanca ethos "töre" sözcüğünden türemiştir. Ancak tarihi süreç içerisinde töre sözcüğünden farklı anlamda kullanılmaya.
ETİKETİK «Neyin doğru ya da yanlış olduğunu ortaya koyan davranışsal kurallar topluluğu ya da ilkeler topluluğudur.» «Herhangi bir eylemin kabul edilebilir.
Motivasyon Dürtüler Güdüler
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ 4.HAFTA
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Zinde Eğitim Kurumu İSG Etiği AHMET YİĞİTALP ZİNDE.
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
Öğretim görevlisi Meral güneş ergin
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
Ahlak Gelişimi.
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
Doç. Dr. Murat Kurt Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Ahlak Gelişimi J. Piaget
Test 1.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

AHLAK GELİŞİMİ L. KOHBERG

KOHLBERG’e göre ahlak, hak haksızlık, doğru-yanlış, iyi-kötü, konularında bilinçli yargılama ve karar vermeyi ve bu doğrultuda davranmayı kapsayan bilişsel bir yapıdır.

Ahlaki davranışı ne belirler? - ahlaki yargılama yeteneği - adalet bilinci -adalet duyarlığı

Ahlak Gelişim Düzeyleri Farklı ahlaki düzey ve basamaklardaki insanlar, ahlaki çatışma durumlarında hangi davranış biçiminin doğru davranış biçimi olduğunu ve neden doğru olduğu konusunda farklı bakış açısına sahiptirler. Üç düzey, altı basamak.

Avrupa’da bir kadın yakalandığı özel bir kanser türünden dolayı ölüme çok yaklaşmıştır. Doktorlar ,şehirdeki bir eczanenin yeni keşfettiği radium bileşimli bir ilacın yarlı olabileceğini ,kadının kocası Heinz’e bildirirler. İlaç çok pahalıdır ve bir dozu için yaklaşık 200 dolara mal olmaktadır. Fakat eczacı ilacın bir dozu için yaklaşık 2000 dolar istemektedir. Heinz bütün gayretleriyle 1000 dolar toplayabilmiştir. Heinz eczacıya karısının çok hasta olduğunu ve paranın kalan yarısını da sonra vereceğini söyler. Eczacı Heinz’in teklifini kabul etmez ve ilaç için paranın tamamını ister. Şimdi Heinz ilacı çalmalımıdır? Niçin?

Düzey 1: Gelenek Öncesi Anlaşmalar öncesi dönemdir Pragmatik değerlendirmeler, ihtiyaç ve çıkar tatmini, zarardan kaçınma, otoriteye itaat. Kişiler arası ilişkilerin ve kuralların farkında değildir, başkalarının perspektifini anlayamaz.

Basamak 1: ceza-itaat Kraldan çok kralcıyım ben!! Bir eylemin fiziksel sonuçları psikolojik sonuçlarından ayrıt edilemez Kurallara uymanın nedeni otoriteye itaat ve cezadan kaçmaktır. Kurallar dokunulmazdır ancak kendi somut ahlaki eylemi ile ilgisi yoktur (göründüğüm gibi olmasam olur mu??)

“hayır çalmamalıydı, çalarsa onu tutuklarlar” 9 yaşından küçük çocukların çoğu ve ergen ve yetişkin suçlular bu düzeydedir. “yakalanma riskim yoksa niye rüşvet almayayım ki”

Basamak 2: Karşılıklı değiş tokuş - ödül varsa yaparım, ceza varsa kaçınırım!! Birey kendi ihtiyaç ve çıkarlarını tatmin etmek, buna ulaşmak için başkalarının da çıkarlarını dikkate almaya başlar

Eşi için çalmak zorundaydı, çünkü eşi ölecek olursa tören için bir hayli para harcamak zorunda kalacaktı (Tayvan) Heinz ilacı çalmak zorundaydı çünkü yaşamında bundan sonra yalnız kalmamak için eşinin yaşamını korumak zorundaydı (Porto Rico)

Ölmek üzere olan eşi değil de en iyi arkadaşı olsaydı onun içinde çalmak zorunda mıydı? Evet, çalmalı idi, çünkü birgün o aç kaldığında arkadaşı da ona yardım edecektir (Türkiye) İşkence doğru mudur yanlış mıdır?

İşkence yapılmamalı, bizi AB’ye almayacaklar.

DÜZEY II: GELENEKSEL DÜZEY Geleneksel düzeydeki bir birey genel normların ve iyi bir insan olmanın ne demek olduğunun farkındadır. Gelenekler, kurallar, ödevler, içinde bulunulan grubun beklentileri Ahlaki açıdan doğru olan bireyin kendisinden beklenilenleri ve ödevleri yapmasıdır.

Basamak 3: İYİ KIZ İYİ OĞLAN Yakınlarının kendisinden beklentilerini gerçekleştirmek, “iyi niyetli” olmak ve başkalarına yardım etmek önemlidir.

Doğru davranmanın “iyi olmanın”nedeni ,çevresinin,kendisi için önemli olan kişilerin onayını almaktır. Yaygın davranış normlarına uyma ön plandadır. Davranış niyete göre değerlendirilir. ‘İyi niyetli olmak’ önem kazanır. Güven, sadakat, saygı, karşılıklı ilişkilerin devamlılığı ve minnettarlık önemlidir

Kurallara bağlılık ve iyi olma altın kuraldır Kurallara bağlılık ve iyi olma altın kuraldır. Diğer insanlarla ilişkilerde kendini diğer insanların yerine koyarak onların beklentilerine uygun davranmak ve kurallara uymak altın kuraldır. İyi bir çocuk,annesinin babasının koyduğu kurallara uyar ve onların istediği gibi davranır.

Evet- <İlacı çalmalı Evet- <İlacı çalmalı. İyi bir kocanın yapması doğal olan bir şeyi yaptı. Karısını sevdiği için yaptığı bir şeyden dolayı onu suçlayamazsınız. Eğer karısını kurtaracak kadar sevmeseydi o zaman suçlanırdı.> Hayır- <Çalmamalı. Karısı ölürse, Heinz suçlanamaz. Yasal yollarla yapabileceği her şeyi karısını sevmediği ya da kalpsiz olduğu için yapmamış değil. Bencil ve kalpsiz olan eczacıdır.>

Bir apartman yöneticisi, apartman sakinlerinin görüşünü engelleyen bir ağacı kesmeli midir?

BASAMAK 4: Toplumsal sistem ve vicdan toplumu, grupları ya da kurumları korumak doğrudur. Ödevler yapılmalı, yasalara uyulmalıdır. Bireyi sistemin ve sistemin devamlılığı için ödevler üstlenen, gerektiğinde onlar için kendini feda etmesi gereken biri olarak görür.

Söz konusu vatansa gerisi teferruat (mı?)

Toplumsal düzenin ve bu düzeni koruyan kuralların, bireyin azami özgürlüğünün garantisi olarak meşruiyet kazandığı, dolayısıyla bu düzenin bireyin ve haklarının üstünde yer almadığının henüz ayırdında değildir.

“herkes çalmaya kalkarsa bu toplum ne hale gelir”

Düzey III: Gelenek Sonrası Birey, özgürlüğe, eşitliğe, birlikteliğe, bireyin esenliğine ve bireyin onuruna saygıya yönelik soyut ahlaki prensipleri geliştirir. Birçok ahlaki kural çalmamalısın, öldürmemelisin, yalan söylememelisin gibi negatif ifade biçimine sahipken, bu evre prensipleri genellikle yaşam, özgürlük, insan onuru gibi pozitif değerleri içerir.

Bu üçüncü düzeyde ise kişisel otorite oluşur

Basamak 5: Toplumsal Sözleşme Eğilimi Bireysel farklılıklar gözetilir ve doğal karşılanır. Her birey kendi tercihini yapma hakkına sahiptir. Doğru,toplumun temel hak ve değerlerini,temel hukuk kurallarını grubun kanunlarıyla çelişse bile korumaktır.

Doğru,insanın farklı düşünce ve değerleri taşıyabileceklerini bilerek bu göreli değerleri korumaktır. Yaşama,özgürlük gibi temel hak ve özgürlüklerini çoğunluğun görüşüne ters düşse bile korumaktır. Bu düzeydeki ahlak gelişimine göre çoğunluk anlaşarak ,azınlıkta kalanların temel haklarına zarar verecek kanunlar yapamazlar. Bunun için yasalar kılı kırk yararak hazırlanmıştır. Bu ahlaki gelişim düzeyine yetişkinlerin ancak %25 ‘i ulaşabilmektedir .

Basamak 6: evrensel etik ilkeler 1970’te kuramında yeni bir düzenleme yaparak gelişim düzeylerini üç, evreleri de azaltarak beş olarak belirlemiştir. Kohlberg ‘e göre bu evreye ulaşmış kişi,evrensel ahlaki prensipleri kendine rehber edinmiştir. Yazılmış kural ve yasalardan bağımsızdır. Bunun anlamı “birey hali hazırdaki tüm yasalara karşıdır” demek değildir. Aksine kanunlar evrensel prensiplere uygun olduğu için desteklenir.

Kanunların bu prensiplerle çelişmesi halinde bu prensiplerin korunması gerekmektedir. Çünkü prensipler insan haklarına, insan onuruna saygılı davranmayı gerektirir. Evrensel ahlaki prensipler sadece bir grubun geliştirdiği ya da düzenlediği prensipler değildir. Tüm insanların eşitliğini temel felsefe olarak benimseyen yaşama haklarını, eğitim görme hakkı, özgür tercihte bulunma,düşünme ve açıklama hakkından kimse yoksun bırakılmamalıdır.

Halihazırdaki yasalar bu prensiplerle çeliştiği zaman birey kendi vicdanına uygun davranışta bulunur. Dolayısıyla kendi ilkelerine aykırı durumlarda yasalara karşı çıkmaktan kaçınmaz.

Evet- <Bu durum Heinz’ı çalmakla karısını ölüme terketmek arasında bir tercihe zorlamaktadır. Bir tercih yapılması zorunlu olduğu zaman çalmak ahlaken doğrudur. İnsan hayatını koruma ve ona saygı gösterme ilkesine dayanarak hareket etmesi gerekir.> Hayır- < Heinz, karısı kadar ilaca ihtiyaç duyan başka insanlarda olup olmadığı konusunda bir karar verme durumundadır. Heinz karısına karşı duyduğu kendi hislerine göre değil, söz konusu olabilecek bütün insanların hayatının değerini göz önüne alarak hareket etmelidir>.