OSB’Lİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİNDE KULLANILAN YÖNTEMLER
Ayrık Denemelerle Öğretim Temel Tepki Öğretimi PECS Etkinlik Çizelgeleri
Ayrık Denemelerle Öğretim Davranışın öncülü, davranış ve davranışın sonucundan oluşan denemelerin ardı ardına gerçekleştirilmesiyle yürütülen UDA’ne dayalı geleneksel yöntemlerden birisidir. Alıcı dil becerilerinin (adı söylenen nesneyi gösterme) ya da ifade edici dil becerilerinin (gösterilen nesnenin adını söyleme) öğretimi için kullanılır.
Öncelikle göz kontağı kurma ve dikkati yöneltme gibi iletişime hazırlık becerilerinin, Daha sonra, eşleme ve taklit gibi daha üst düzey becerilerin, En son aşamada ise, kendiliğinden dil kullanımı becerileri öğretilir.
Öncül: Yönerge sunulur. Öğretmen bardağı tutarak “Bardak de.” der. Davranış: Çocuğun tepkisi beklenir. Öğrenci doğru ya da yanlış tepkide bulunur. Öğrenci tepkide bulunmaz. Sonuç: Öğrencinin tepkisine uygun tepki verilir. Hata düzeltmesi ya da yönergeyi tekrarlama. Sosyal pekiştireç (yeterli olmazsa yiyecek/nesnel) verilir. Denemeler Arası Süre: 2. denemeye geçmeden önce 4-5 saniye beklenir. Öğrencinin pekiştireci tüketmesine izin verilir.
Kolay uygulanır. Bazı davranışların edinimini hızlandırır. Dilin işlevsel kullanımını öğretemez. Dil-konuşma becerilerinin gerçek ortamlara genellenmesi düşüktür. Yapay bir dil uygulama biçimi olması eleştirilir.
Temel Tepki Öğretimi Temel tepki öğretiminde, pek çok gelişimin gerçekleşmesinde kritik rol oynayabilecek temel beceriler belirlenir ve bu beceriler öğretilerek, doğrudan öğretilmeyen başka davranışlarda gelişme sağlanması hedeflenir. Otistik özellikler gösteren çocuklarda, başkalarından gelen iletişim girişimlerine tepkisiz kalma, iletilen mesajla uyuşmayan jest ve mimikler kullanma, karşılıklı konuşmada konu değişimlerini fark etmeme gibi iletişim becerisi yetersizliklerine rastlanmaktadır. Temel becerilerin öğretimiyle bu sorunlar ortadan kalkmaktadır.
Koegel ve arkadaşları tarafından belirlenen iki temel beceri; Güdülenme ve Çoklu uyaran özelliklerine dikkat yöneltmedir. Bu iki temel beceri ile ilgili davranışlar; İletişim girişiminde bulunma Etkinlik seçme Pekiştireç seçme Kendini yönetme Bu davranışların kazandırılmasıyla öğrencilerin yüzlerce deneme olmadan uygun davranış ve iletişim becerilerinin artacağı düşünülmektedir.
Koegel ve arkadaşları tarafından belirlenen iki temel beceri; Güdülenme ve Çoklu uyaran özelliklerine dikkat yöneltmedir. Bu iki temel beceri ile ilgili davranışlar; İletişim girişiminde bulunma Etkinlik seçme Pekiştireç seçme Kendini yönetme Bu davranışların kazandırılmasıyla öğrencilerin yüzlerce deneme olmadan uygun davranış ve iletişim becerilerinin artacağı düşünülmektedir.