PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Test Geliştirme ve Madde Analizi
Advertisements

BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PSİKOLOJİK TEST KULLANIMI VE ETİK
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
İNSAN KAYNAKLARI SAĞLAMA VE SEÇME
Bireyi tanima teknikleri
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Anket Tekniği.
PROGRAM TASARIMI
DEĞERLENDİRME ARAÇLARININ GELİŞTİRİLMESİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
Eğitimde Program Geliştirme Ölçme ve Değerlendirme Boyutu
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
DERS KİTABINI DEĞERLENDİRME YOLLARI
Erken çocuklukta gelişim
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
BÖLÜM 5 İşgören Değerlendirme ve Seçme Yöntemleri.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
BÖLÜM 3 İş Analizi. BÖLÜM 3 İş Analizi E/Ö psikolojisinin bir örgütün insan kaynaklarına Personel Psikolojisi E/Ö psikolojisinin bir örgütün insan.
Zihinsel engelliliğin tanılanması. Zeka geriliği gösteren çocukların tanılanmaları ve uygun özel eğitim programlarına yerleştirilebilmeleri için öncelikle.
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ Aralık 2005-Ankara. BEP Geliştirme Birimi Başkan Aile Sınıf Öğretmeni Gezerek Özel Eğitim Görevi Verilen Öğretmen Özel Eğitim.
Psk. Doğan YILMAZ Zeka kavrami.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 6
TEST PLANI MADDE ANALİZİ.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Çapraz Geçerlilik (Cross Validation) Nedir?*
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Psyc 351T Ölçme Teknikleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Yükseköğretim Kurumları Sınavı
İnsan Kaynakları Yönetiminin
PSİKOLOJİK TESTLER.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 11
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
2. ÜNİTE ÖZEL EĞİTİMDE DEĞERLENDİRME
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Zeka Testleri.
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Yrd.Doç.dr.h. denİz gülleroğlu
Bir psikolojik yapı olarak "başarı" ve madde geliştirme süreci
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Zeka Dr. Ege Akgün.
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Psikolojik Testlerin Çeşitli Kriterlere Göre Sınıflandırılması
Yrd. Doç. Dr. H. Deniz Gülleroğlu
Yrd.doç.dr.h.deniz gülleroğlu
Psikolojik yapılar ve özellikler
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Bireyi tanıma ve teknikleri
Verilerin Toplanması I
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

PSİKOLOJİDE ÖLÇME VE TESTLER

Psikolojik test geliştirme ve uygulamaları 1800 lü yıllara dayanır Psikolojik test geliştirme ve uygulamaları 1800 lü yıllara dayanır. İlk güvenilir ölçüm aracı stanford- Binet zeka testidir(1916)

TESTLERİN KULLANIMI Testler, kişilerin önemli özelliklerinin sayısal betimini yapmak ve betim iyi yapılmışsa insanlar hakkında yordamalar da bulunmak için kullanılırlar ve onlara bazı tavsiyelerde bulunabiliriz.

Belli koşulların sağlanması halinde test sonuçlarına dayanılarak karar verme hem gerekli hem de yerinde bir işlemdir.

Bu koşullar; A) karar vermek için doğru türden testin kullanılması B) Testin “iyi” bir test olması C) Karar vermenin testle değil fakat elde bulunan tüm kanıtlara dayanılarak yapılmasıdır.

TEST TÜRLERİ 1) Yetenek testleri(max. Performans testleri) Çoğu kez kişinin neyi yaptığı değil neyi en iyi yaptığına gereksinim duyarız. Bu testler başarıdan çok gizil güç testleridir. 2) Kişilik testleri Kişilik özelliklerini ölçme girişimlerinde bulunurlar.insanın tipik olarak ne yaptığını bulmaya çalışırlar.

İYİ BİR TEST ÖZELLİKLERİ Bir testi iyi yapan 4 önemli özellik vardır: -güvenirlik -geçerlik -standart uygulama -normlar

GÜVENİRLİK Bir testin tekrar edilebilirliğidir. Örneğin;testin aynı kişiye 2 kez verildiğinde benzer sonuçlar verilmesidir.

GEÇERLİK Testin ölçmeyi amaçladığı şeyi ölçüp ölçmediğidir.

STANDART UYGULAMA Standart yönerge, format, zaman sınırlamaları ve diğer eş koşullardır.

NORMLAR Bir test standart bir gruba dayanan normlara sahip olmalıdır.örneğin; öğrenciler üzerinde standartlaştırılan test profesörlere uygulanamaz.

TESTLERE DAYANARAK KARARLAR VERME Amaca uygun olarak seçilen iyi bir testin verilerini karar vermede kullanabiliriz. Ancak testler zorunlu olmadıkça tek başlarına kullanılmamalı, yardımcı araçlar olarak düşünülmelidirler.(görüşmeler ve gözlemler kullanılmalıdır)

TESLERİN YARDIMI İLE ÜÇ TÜR KARAR ALINIR Personel seçimi Danışma ve psikoterapi Yasal kararlar

TESTLERİN YANLILIĞI Tek başına test sonuçları ile kararlar vermek mahremiyete saldırı,kültürel olarak yoksun bırakılmışlar için adil bir ölçüm aracı olmadığı gerekçeleri ile okul sisteminde kullanımına tepkiler büyüktür. Testler sadece danışma hizmeti görmelidirler.

ZEKA VE YETENEK TESTLERİ Her birisi kendi içinde 2 kategoriye ayrılır. Zeka testleri Bireysel zeka testleri(stanford-binet ölçeği wechster ölçegi vb.) Grup zeka testleri

ZEKADA AYRILIKLAR Farklı bireylerin zekası,hem tür hem de miktar açısından farklılaşır. Bu gerçek ise wechsler ölçeğinin SÖZEL ve PERFORMANS testlerine bölünmesiyle kabul edilmiştir. Bu bireysel farklılıkların varlığı yatsınamaz.

ZEKADA BİREYSEL AYRILIKLAR ZB ve zeka puanlarında bireysel farklılıklar vardır. Wechsler ve benzeri ölçeklerle bu ortaya konmuştur. Üstün ve geri zekalılar vardır. Orta grubun ise zeka puanları 100 civarıdır.

ZEKADA GRUP AYRILIKLARI ZB nin dışında zekada bir çok başka grup ayrılığı vardır. Başlıcaları; 1)YAŞ(ilk ölçüm yaşı 2 iken zekada yerleşme eğiliminin başlaması 7-8 yaştadır) 2) EV ÇEVRESİ(uyaran sayısı ve kalıtım önemlidir. ) 3) KÜLTÜREL ÇEVRE (kültürel çevrenin zenginliği önemlidir.)

KİŞİLİK TESTLERİ Tipik performansı ölçmek amacıyla geliştirilmişlerdir.Davranış ölçülür.Yani ne yaptıkları,neyin onlara özgü olduğu gibi .

KİŞİLİK TESTLERİ 4 KATEGORİYE AYRILIRLAR 1-)Görüşmeler ve derecelendirme ölçekleri iş görüşmesi,danışma görüşmesi,klinik görüşme ile kişinin dürüstlüğü,güvenirliği,sosyalliği vb. göre değerlendirilmesi.

2-)İlgi testleri Kişinin neden hoşlandığını belirlemeye çalışırlar.örn: kuder testi

3-) Kişilik anketleri: Evet ve hayır yanıtlı sorulardan oluşurlar MMPI,Edwards kişisel tercih testi vb.

4-) Projektif testler Klinikçiler tarafından bireyi neyin rahatsız ettiğini bulmak amacıyla kullanılırlar.