Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri Defter-beyan sistemi yeni nesil ökc e-fatura e-defter muhtasar ve prim hizmet beyannamesi Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
Defter-beyan sistemi
KAPSAM Serbest meslek erbabı, İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile Basit usule tabi olan mükellefler
BAŞVURU Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bu gün dahil) www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir. İLK UYGULAMA İÇİN BAŞVURU TARİHLERİ Basit Usule Tabi Mükellefler: 30.06.2018 Serbest Meslek Erbapları: 31.01.2018
Başvuruyu kimler yapacak a) Basit usule tabi mükellefler, - Kendileri, - Aralarında bu Tebliğin ekinde (Ek:1) yer alan “Defter-Beyan Sistemi Kullanımı Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi (Meslek Odaları ile Basit Usulde Vergilendirilen Üyeleri İçin)” düzenledikleri meslek odaları veya - 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” imzaladıkları meslek mensupları aracılığıyla, b) İşletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile serbest meslek kazancı elde eden mükellefler ise - Kendileri veya - 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” düzenledikleri meslek mensupları aracılığıyla yapabileceklerdir.
Sisteme giriş Sisteme giriş sırasında kullanılacak şifre bilgisi, mükellef veya noterden yetkilendirdiği kişi tarafından gelir vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine yapılacak başvuru ile alınabilecektir. Sistemde kayıtlı olan Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmeleriyle ilişkili olmak kaydıyla Meslek Mensupları kendi şifreleriyle sisteme giriş yaparak aracılık yaptıkları mükellefleri adına başvuru yapabileceklerdir. Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce vergi dairelerinden elektronik beyanname gönderebilmek için temin edilen kullanıcı kodu ve şifre bilgisi ile Sisteme giriş yapılabilecektir.
Kayıt zamanı İşlemler ait oldukları aya ait katma değer vergisi beyannamesinin verilmesi gereken son güne kadar kayıtlara alınmak zorundadır. Aralık ayına ait kayıtlar takvim yılına ait gelir vergisi beyannamesinin verilmesi gereken son gün saat 23:59’a kadar yapılabilir. Basit usule tabi mükelleflerin alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer aylık kayıtlar, üçüncü ayı izleyen ayın sonuna kadar Sisteme kaydedilir.
KAYITLARDA DÜZELTME Kayıt zamanına ait süreler dahilinde düzeltme yapmak her zaman mümkün bulunmaktadır. Bu süreler geçtikten sonra sistem düzeltme yapmaya izin vermeyecektir.
Tutulacak defterler İşletme Defteri Çiftçi İşletme Defteri Serbest Meslek Defteri Amortisman Defteri Envanter Defteri Damga Vergisi Defteri Ambar Defteri Bitim İşleri Defteri
DEFTERLERİN MUHAFAZA VE İBRAZI Sistem üzerinden tutulan defter ve kayıtların muhafaza yükümlülüğü Gelir İdaresi Başkanlığına aittir. Sistem defterlerin ilgili portal üzerinden oluşturulması şeklinde çalıştığından herhangi bir berat alma işlemi söz konusu değildir. Kendisinden mükellefiyetine ilişkin defter ve kayıtlarının ibrazı talep edilen mükellefler, talepte bulunan birim ile ibrazı talep edilen bilgilerin mahiyetini ibraz talep yazısının bir örneği ile birlikte ibraz süresinin sonundan en geç 10 gün önce gelir vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa bildirecektir.
Sistemi kullanma yükümlülüğünün başladığı tarih Basit usule tabi mükellefler ile serbest meslek erbapları (noterler ile noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar hariç) 1/1/2018, Diğer mükellefler (İşletme) 1/1/2019, Serbest meslek kazanç defteri yanında işletme hesabı esasına göre de defter tutan mükellefler 1/1/2018, tarihinden itibaren Sistemi kullanmaya başlayacaklardır. Serbest Meslek Kazanç Defteri yanı sıra işletme hesabına tabi başka işlemleri nedeniyle İşletme Defteri tutan mükellefler 01.01.2018 tarihinden itibaren İşletme Defterlerini de Defter-Beyan Sistemi içerisinden tutacaklardır. 2018 yılı için Defter tasdiki yapmayacaklardır. Serbest Meslek Kazanç Defteri yanı sıra bilanço usulune tabi başka işlemleri nedeniyle Bilanço Usulüne tabi Defter tutan mükellefler Bilanço defterlerini eskiden olduğu gibi kağıt ortamında tutmaya devam edeceklerdir.
BASİT USULDE KAYIT ZAMANI Basit usule tabi mükelleflerin 30/4/2018 tarihine kadar kaydedilmesi gereken alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üç aylık kayıtlar 31/7/2018 tarihine kadar Sisteme kaydedilebilecektir.
Yeni nesil ökc
2014 Yılı satışları veya Gayri Safi Hasılatı 150 2014 Yılı satışları veya Gayri Safi Hasılatı 150.000 TL’nin altında olan işletmeler 01.01.2018 tarihinden itibaren yeni nesil ödeme kaydedici cihaz kullanmak mecburiyetindedirler.
E-fatura e-defter
E-fatura, e-defter 2016 hesap dönemi brüt satış hasılatı 10 Milyon TL ve üzeri olan mükellefler. 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli I sayılı listedeki malların imali, ithali, teslimi vb. faaliyetleri nedeniyle Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK)'ndan lisans alan mükellefler. Bayilik lisansı olanlar, münhasıran bu lisansa sahip olmaları nedeniyle bu bent kapsamında değerlendirilmeyecektir. Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli III sayılı listedeki malları imal, inşa ve ithal eden mükellefler.
Muhtasar ve prim hizmet beyannamesi
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Kırşehir ilindeki mükellefler/işverenler için 01/06/2017 tarihinden itibaren başlamış olan bu uygulamaya Amasya, Bartın ve Çankırı illeri merkez ve ilçelerinde bulunan mükellefler/işverenler (281 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliğinde belirtilen bankalar hariç) için 01/01/2018 tarihinden, Diğer İller de 01/07/2018 tarihinden itibaren başlanacaktır.