Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

AHLÂK GELİŞİM KURAMLARI
Suç kötü doğru yanlış yasak Bölüm 6 Ahlak Gelişimi.
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
AHLAK GELİŞİMİ RPDA 213 Yonca Aybay.
AHLAK GELİŞİMİ.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
AHLAK GELİŞİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER
AHLAK GELİŞİMİ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğr.Gör.Dr. Diğdem Müge Siyez
MERHABA.
KASIM AYI BÜLTENİMİZ.
Orta ve geç çocukluk yılları, çocukların sosyal ve duygusal yaşamlarına pek çok güçlüğün girmesine neden olur. Ebeveynler ve akranlarla ilişkilerde.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN İLKELERİ
Ahlak Gelişimi.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Ahlak Gelişimi.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
(Piaget, Kolberg ve Gilligan)
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME.
SINIF YÖNETİMİ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
Ahlak Gelişimi.
AHLAK GELİŞİMİ L. KOHBERG.
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
İDARECİ EĞİTİMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ABD'nin New York eyaletine bağlı Bronxville bölgesinde dünyaya gelen Kohlberg, varlıklı bir ailede büyüdü ve dönemin en ünlü özel okullarından olan Philips.
AİLEDE İLETİŞİM.
Ahlak Gelişimi J. Piaget
Free template from Kişisel Rehberlik Yaşamayı öğrenme 1/12/2019 Free template from
DİNİ GELİŞİM PROF. DR. CEMAL TOSUN ANKARA ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Öğr. Gör. Osman ALBAYRAK RİZE.
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
GELİŞİM.
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM YAŞ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
FEN VE DOĞA ETKİNLİKLERİ HAZIRLAMA. Etkinlik 1: Rüzgâr Gücünü Gözleme.
Sunum transkripti:

Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan

Kohlberg Oluşturduğu kuram Piaget’nin kuramının yeniden incelenip anlamlandırılmasıdır. Kohlberg de Piaget gibi çocuk ve yetişkinlerin kuralları nasıl yorumladıklarını incelemiştir. Kohlberg çocuklara ahlaki ikilemleri kapsayan belirli durumlar vererek onlara nasıl tepkide bulunacaklarını sormuştur. İnsanların altı yargı aşaması geçirdiklerini belirtir. Bu altı aşama da üç düzey içinde yer alır. 2

Kohlberg’in Oluşturduğu Ahlak Aşamaları ve Düzeyleri Gelenek Öncesi Düzey Geleneksel Düzey Gelenek Sonrası Düzey Ceza ve İtaat Eğilimi Kişilerarası Uyum Eğilimi Sosyal Sözleşme Eğilimi Araçsal İlişkiler Eğilimi Kanun ve Düzen Eğilimi Evrensel Ahlak İlkeleri Eğilimi 3

Gelenek Öncesi Düzey Aşama 1: Ceza ve İtaat Eğilimi Olayların dış görünüşüne ve zararın büyüklüğüne önem verir. Olayların gerisindeki neden önemli değildir. Otoriteye uyma ve cezalandırılmaktan kaçınma söz konusudur.

Gelenek Öncesi Düzey Aşama 2: Araçsal İlişkiler Eğilimi-Saf Çıkarcı Eğilim Çocukların kendi ihtiyaç ve istekleri önemlidir. “Sen benim sırtımı kaşı, ben de seninkini” atasözüne uygun davranmaktadır.

Geleneksel Düzey Aşama 3: Kişilerarası Uyum Eğilimi-İyi Çocuk Eğilimi Akran gruplarıyla işbirliği gözlenir. Başkaları tarafından onay görmek ve iyi çocuk olmak önemlidir. Benmerkezcilikten uzaklaştığı için çocuk, olayları başkalarının bakış açılarıyla görmeye başlar.

Geleneksel Düzey Aşama 4: Kanun ve Düzen Eğilimi Akran gruplarının kurallarının yerini toplumun kuralları alır. Kanunlar soru sorulmaksızın izlenir. Kanunlara uymayanlar asla onaylanmaz. Birçok yetişkin muhtemelen bu dönemde kalır.

Gelenek Sonrası Düzey Aşama 5: Sosyal Sözleşme Eğilimi Kanunların kullanımı ve bireysel haklar eleştirel bir şekilde incelenir. Kanunların demokratik olarak değiştirilebileceği ilkesine sahiptirler. Kanunlar sosyal düzeni korumak için gerekli görülmektedir.

Gelenek Sonrası Düzey Aşama 6: Evrensel Ahlak İlkeleri Eğilimi Kişi, ahlak ilkelerini kendisi seçip oluşturur. Bu ilkeler adalet, eşitlik, insan hakları gibi bazı soyut kavramlara dayalıdır. Adalet yasanın üstündedir.

Yanlış yapmamalıyım çünkü, “ceza almak istemiyorum.”- Ceza ve itaat eğilimi “ödül almak istiyorum.” - Araçsal İlişkiler “insanların beni beğenmesini istiyorum.” - Kişiler arası uyum “kanunları çiğneyebilirim.” - Kanun ve düzen “zorunlu değilim.” - Sosyal Sözleşme “kim ne derse desin bu doğru bir davranış değil.” Evrensel ahlak

Kohlberg’in ahlak gelişimi aşamalarının kesin ve evrensel olmadığını savunur. Kohlberg’in kuramını oluştururken örnekleminin kadınları kapsamadığı halde kadınlarla ilgili genellemeler yapmasına dikkat çekmiştir. Bu yüzden kadınlarla ilgili fikirlerine karşı çıkmaktadır.

Kadın ve erkeklerin daha farklı sosyalleştiklerini belirterek, cinsiyete göre ahlak gelişimi açısından farklılıkların olduğunu savunmuştur. Gilligan'a göre, erkekler ahlaki arayışın temelinde adalet olduğuna, kadınlar ise iletişimdeki özen ve bakımın önemli olduğuna inanırlar.

Gilligan ergenin genç yetişkin olgunluğuna eriştiğinde; hem kızlar hem de erkekler, Kohlberg’in gelenek sonrası düzey olarak düşündüğü ahlak gelişiminin daha ötesinde olgun olarak görevlerini yerine getirebildiklerine inanmaktadır.

Gilligan’a göre ahlak gelişiminde en önemli olan, bir sonraki aşamaya ulaşmak değil; “ahlak sevgisini” kazanmaktır. Ahlaki davranışlar uygun modellerle bireye sevdirilmelidir.

Gelenek Öncesi: Kendi çıkarlarını savunur. Geleneksel (Fedakarlık Evresi): Başkalarının çıkarlarını düşünür, onlar için kaygılanır, onlara karşı sorumluluk duygusu geliştirir. Gelenek Sonrası: Kendisinin ve başkalarının çıkarlarını dikkate alır.

MEB Okul Öncesi Eğitim Programı SOSYAL-DUYGUSAL ALAN Amaç 3. Duygularını kontrol edebilme Kazanımlar 1. Olumlu /olumsuz duygu ve düşüncelerini uygun şekilde ortaya koyar. 2. Yetişkin denetiminin olmadığı durumlarda da gerektiği gibi davranır. 3. Yeni ve alışılmamış durumlara uyum sağlar.

SOSYAL-DUYGUSAL ALAN Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme Kazanımlar Başkalarının duygularını ifade eder. Başkalarının duygularını paylaşır.

SOSYAL-DUYGUSAL ALAN Amaç 6. Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme Kazanımlar 1. Kendisinin ve başkalarının haklarına saygı gösterir. 2.Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyar. 3. Grup etkinliklerinin kurallarına uyar.

SOSYAL-DUYGUSAL ALAN Amaç 7. Hoşgörü gösterebilme Kazanımlar Hata yapabileceğini kabul eder. Kendi hatalarını söyler. Kendisini başkalarının yerine koyarak duygularını açıklar. Başkalarının hatalarını uygun yollarla ifade eder. Başkalarının hata yapabileceğini kabul eder.

SOSYAL-DUYGUSAL ALAN Amaç 8. Farklılıklara saygı gösterebilme Kazanımlar Kendisinin farklı özelliklerini kabul eder. Başkalarının farklı özelliklerini kabul eder. Amaç 9. Yaşamın iyileştirilmesinde ve korunmasında sorumluluk alabilme 1. Günlük yaşamdaki kurallara uyar. Amaç 12. Çevredeki güzellikleri koruyabilme 1. Çevredeki güzelliklerin korunma nedenlerini söyler.

BİLİŞSEL ALAN Amaç 18. Problem çözebilme Kazanımlar Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Çözüm yolları içinden en uygun olanlarını seçer. Seçilen çözüm yollarını dener. En uygun çözüm yoluna karar verir. Karar verdiği çözüm yolunun gerekçelerini açıklar.

ÖZBAKIM BECERiLERi Amaç 1. Temizlik kurallarını uygulayabilme Kazanımlar Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır. El, yüz ve vücudun diğer kısımlarını uygun biçimde yıkar. Tuvalet gereksinimine yönelik işleri yardımsız yapar. Yiyecek ve içeceklerin temizliğine dikkat eder. Ev ve okuldaki eşyaları temiz ve düzenli kullanır. Beslenme için gerekli araç-gereçleri temizlik kurallarına uygun kullanır. İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutar.

ÖDEVLER Ev kurallarının görsellerle oluşturulması ve ailenin bu kuralları nasıl uygulayacağına dair kısa rehber - 2 Grup Sınıf kurallarının görsellerle oluşturulması ve öğretmenin bu kuralları nasıl uygulayacağına dair kısa rehber - 2 Grup 3 farklı yaş grubu ile röportaj – “Hayatında hangi kurallar var? Bu kuralları kim ve neden getirmiş olabilir?” Çocuğun bu kuralları resimlemesi. Bireysel – 3 kişi