NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
Advertisements

SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ERICH FROMM.
PSİKANALİTİK TERAPİ.
Program Tasarım Modelleri
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
GELİŞİMSEL DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
SHB268 ÇOCUKLUĞUN TARİHİ HAFTA ÇOCUK HAKLARI.
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
Beden Eğitimi ve Sporun Genel Eğitim İçindeki Yeri
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KİŞİLİK GELİŞİMİ KİŞİLİK KURAMLARI SAVUNMA MEKANİZMALARI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
BENLİK VE KİMLİK.
Pedagojİk formasyon sertİfİka programI ÖğreTİM İLKE ve YÖNTEMLERİ Hafta I – 2. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
KİŞİLİK GELİŞİMİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEST DIŞI TEKNİKLER.
Öğrenci Başarısının Belirlenmesinde Yeni Yaklaşımlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kuramı Dr. Gökçe Karaman Benli Ankara Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
10. HAFTA TOPLUMSAL CİNSİYET.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kişilik Gelişimiyle İlgili Kavramlar
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL PSİKOLOJİ 1. DERS.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KİŞİLİK.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ KİŞİLİK KURAMLARI ERICH FROMM NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi iisbf.nisantasi.edu.tr

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM Erich Fromm’un Yaşam Öyküsü 1900 yılında Almanya’nın Frankfurt kentinde dünyaya gelen Fromm Yahudi bir ailenin tek çocuğudur. Fromm’un çocukluğu biri tutucu Yahudi dünyası, diğeri ise zaman zaman ayrımcılığa maruz kaldığı Hıristiyan dünyası olmak üzere birbirinden oldukça farklı iki ortamda geçmiştir. Kendi anlatımıyla yüksek düzeyde nevrotik bir anne ve babaya sahip olan Fromm kendisini de dayanılmayacak düzeyde nevrotik bir çocuk olarak tanımlamaktadır. Fromm; Freud, Jung ve Adler’den farklı bir biçimde tıp eğitimi almamıştır. Yirmi beş yaşında Heidelberg Üniversitesinden doktora derecesi alan Fromm, 1925-1930 yılları arasında önce, Münih, daha sonra Frankfurt ve son olarak da Berlin Psikanaliz Enstitüsünde psikanaliz eğitimi almış ve Freud’un öğrencilerinden Hans Sachs tarafından analiz edilmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM Özgürlükten Kaçış: Temel Kavramlar ve İlkeler Sigmund Freud ve Karl Marx’ın görüşlerinden oldukça etkilenen Erich Fromm’un kuramı kişilik üzerinde tarihsel, ekonomik, sosyolojik ve antropolojik faktörlerin etkileri üzerine odaklanmaktadır. Fromm’a göre evrimsel süreç içinde doğayla ve türdeşleriyle olan asal bağlarını yitiren insanoğlu, kazandığı akıl, içgörü ve imgelem gibi özellikler nedeniyle içinde yaşadığı dünyada tamamen farklı bir varlık olarak kendine özgü sorunlarla karşı karşıyadır. Fromm’un kuramı bir anlamda bu sorunların tanımlanmasını ve çözüm önerilerini içerir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM İnsanın Doğası Fromm’a göre (1955) insan evrenin ‘hilkat garibesidir’. Bedensel ve fizyolojik işlevleri ve organik güdüleri (açlık, susuzluk, cinsellik ve savunma) bakımından insan, hayvanlar alemine ve doğaya bağlıdır. Diğer yandan üstün zihinsel yapısı insanı doğadan ayırır ve yalıtılmışlık (isolation) duygusuna ve kaygıya (anxiety) neden olur. Bu durum daha düşük düzeydeki organizmalar için geçerli değildir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM İnsanın İhtiyaçları İnsanlar da hayvanlar gibi açlık, cinsellik ve güvende olma gibi fizyolojik ihtiyaçlarca güdülenmektedirler. Fakat insan için bu içgüdüsel gereksinimlerin doyurulması yeterli değildir. İnsanlar yalnızca hayvansı ihtiyaçlarını gidererek ‘varoluşsal ikilemlerini’ çözemezler. Bu ancak insana özgü olan ve insan kültürünün evrimi sürecinde ortaya çıkmış varoluşsal ihtiyaçların doyurulmasıyla mümkündür. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM Kişiliğin Yapısı Fromm kuramında genel olarak kişiliğin yapısına fazla yer vermemektedir. “Kendini Savunan İnsan” isimli yapıtında (1947) süperego üzerinde durmuşsa da daha sonraları psikolojinin libido kuramından ve id, ego, süperego kavramlarından arınması gerektiğini dile getirmiştir (Fromm, 1973). Diğer taraftan bilinçdışı süreçlerin önemini ve yansıtma, karşıt tepki geliştirme, rasyonalizasyon, regresyon, özdeşim kurma, hayal kurma ve bastırma mekanizmalarının varlığını kabul etmiştir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM Kişiliğin Gelişimi Fromm herhangi bir gelişimsel dönem sıralaması sunmadığı gibi klasik psikanalizden farklı olarak kişilik gelişiminin yetişkinlikte de sürdüğünü ifade etmektedir (Ewen, 1998). Kişiliğin temel olarak çocukluk yıllarında biçimlendiğini kabul etmekle birlikte çok yoğun ve güçlü dışsal etkenlerin yetişkinlikte de kişiliği etkileyebileceğini öne süren Fromm oldukça uzun bir bağımlılık dönemi olarak tanımladığı çocukluk döneminin, diğer insanlarla ilişki kurma gereksinimi için güçlü bir ders niteliği taşıdığını belirtmektedir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © ERICH FROMM Eleştiriler ve Değerlendirme Fromm’un kuramı sosyokültürel faktörlerin insanoğlunun gereksinimleriyle etkileşim halinde kişiliği ne ölçüde biçimlendirdiğini göstermeyi amaçlayan bir kuramdır. Fromm’un içinde yaşadığı tarihsel dönem, günümüz insanın içinde yaşadığı toplumsal sistemin biçimlenişi açısından çok önemli değişimlere sahne olmuştur. Bu değişimler toplumsal sistemde yol açtıkları değişimlere paralel olarak, bu toplumsal sistemi oluşturan bireylerin de biçimlenmesine etki etmiştir. Birinci ve İkinci Dünya Savaşlarını, Rus Devrimini, ve ilerleyen yıllarda yozlaşmasını ve çöküşüne yol açacak gerileyişini, Nazismin yükselişini ve çöküşünü, soğuk savaşı ve nükleer silahlanmayı vb. kısacası yirminci yüzyılı doğrudan gözlemleme ‘şansı’ bulmuş olması Fromm’un kuramında önemli bir etkiye sahiptir. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©

NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ © kaynaklar Yazgan İnanç, Banu; Yerlikaya, Esef Ercüment. (2012), Kişilik Kuramları, 9.Basım, Pegem Akademi, Ankara. NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ ©