BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
Advertisements

AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Bilişsel ve Dil Gelişimi
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
EĞİTİMDE DRAMA.
ÇOCUK GELİŞİMİNDE KURAMLAR VE KARŞILAŞTIRILMASI
Eylemsel Dönem (0-3 yaş):
Metinlerin Sınıflandırması
Doç. Dr. Melike KAPLAN Sağlık ve Kültür.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
DRAMA UYGULAMALARI DRAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİM ALANLARI İLE İLİŞKİSİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Program Tasarım Modelleri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
2-6 YAŞ ÇOCUK ELBİSE KALIBI
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Psikolojik Ölçmelerin Felsefi ve Tarihi Temelleri
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
MOTOR ÖĞRENME KURAMLARI
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Arş. Gör. Dr. Gökçe Karaman Benli Erken Çocukluk Döneminde Gelişim II
SAĞLIK PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM

BİLİŞSEL GELİŞİM Biliş (cognition) terimi, çevremizi öğrenme ve anlamayı içeren zihinsel etkinliklerin karşılığı olarak kullanılır ve yaklaşık olarak düşünme (thinking) terimi ile eş anlamlıdır. Bilişsel fonksiyonların yerine getirilmesi sağlıklı beyin gelişimi ve uyarıcı bakımından zengin uygun çevresel koşulları gerektirmektedir.

BEYNİN GELİŞİMİ Nöronlar ve Sinir Sistemi Beyin gelişimi döllenmeden kısa süre sonra, günler içinde başlamakta ve adölesan çağı boyunca da devam etmektedir. Gebelik dönemi 3. haftanın sonunda başlayan beyin gelişimi 7. haftanın sonunda oldukça gelişmiş bir düzeye ulaşır. Doğumdan sonraki yaşamın ilk birkaç yılı beyin gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Doğum öncesi dönemden okul çağına kadar olan dönemde beyin gelişimi iç içe geçmiş çeşitli basamaklardan oluşur. Sinir sisteminin en küçük sinir hücresine nöron denir ve akson ve dendrit adı verilen iki bölümden oluşur

PIAGET’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Çocukları üzerinde yaptığı gözlemler sonucu geliştirdiği kuramı ile Piaget, 20. yüzyılın en önemli bilim insanlarından biri olarak anılır. Piaget’nin kuramı felsefe, biyoloji ve psikolojiden temel alarak oluşturulmuş bir yapıdır. Piaget zekâyı açıklamak için felsefenin temel sorularını hareket noktası olarak almıştır. Bilginin doğası nedir? Bilen ile gerçek arasındaki ilişki nedir? Piaget’e göre bilgi doğal mantık yürütmedir, böylece bilgi üzerinde çalışma zekâ üzerinde çalışmaktır. Biyolojik alt yapısı incelendiğinde, Piaget’in kuramı kalıtım ve çevre etkileşimini oldukça iyi dile getiren bir modeldir. Piaget’e göre bilişsel gelişimin en temel amacı uyumdur (adaptasyon). Piaget uyum sağlama yeteneğini kalıtım ile çevre arasındaki temel halka olarak görür. Kuramın psikolojik boyutu zekâdaki büyüme ve artış ile ilgilidir. Bu büyüme, artış ve çevreye uyum, ancak psikolojik araştırmalarla açıklanabilir.

VYGOTSKY’NİN BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI Rus psikolog Lev Semenovich Vygotsky’nin (1896-1934) insanın bilişsel ve dil gelişimine yönelik öğrenme ve gelişim psikolojisine çok önemli katkıları olmuştur. 1990’lı yıllarda eserlerinin çoğunun İngilizceye çevrilmesi ile kuramı daha iyi anlaşılmış ve yaygın kabul görmüştür. Kuramı iki temel görüşe dayanmaktadır: Zeka gelişimi çocukların büyüdükleri kültürel ve tarihi bağlamlar çerçevesinde anlaşılabilir. Gelişim bireylerin gelişimlerini sağlayan sembol sistemlere bağlıdır: dil, yazı sistemi, hesaplama sistemleri gibi

Piaget’in aksine, dilin gelişimdeki önemine vurgu yapar Piaget’in aksine, dilin gelişimdeki önemine vurgu yapar. Bilişsel gelişim başkaları tarafından sağlanan girdilerle yakından ilişkilidir. Piaget’te ise gelişim üzerinde zeka, olgunlaşma ve yaş önemli idi. Temel Kavramları: Yakınsak gelişim alanı Bilişsel destek Kendi kendine konuşma İşbirliğine dayalı öğrenme

Bruner Sosyal etkileşime vurgu yaptığı iin Vygotsky’ye benzer. Piaget’in evrelerine benzer evrelerle bilişsel gelişimi açıklar: Hareket/ Eylemsel Dönem İkonik/İmgesel Dönem Sembolik Dönem

DİL GELİŞİMİ Dil, bir toplumda, ait olduğu kültüre özgü ses ve anlam yönünden ortak olan ögeler ve kurallardan yararlanılarak duygu, düşünce ve isteklerin, başkalarına aktarılmasını sağlayan, çok yönlü, çok gelişmiş simgesel bir dizge olarak tanımlanabilir. Gelişim kuramcıları dil gelişiminin bilişsel gelişime paralel olarak ortaya çıktığını kabul ederler. Çocuklar diğer bilişsel becerilerini geliştirirken dili de öğrenirler. Dil gelişimi diğer alan gelişimlerinde olduğu gibi aynı dönemlerde benzer gelişim özelliği göstererek devam eden bir süreçtir. Ancak, yaş büyüdükçe genel bilişsel yetenek ve beceriler artmasına rağmen bir ya da ikinci dili akıcı bir şekilde öğrenme güçleşir

Dil gelişim kuramları Davranışçı Sosyal Öğrenme Psiko-Linguistik (Chomsky)

DİL GELİŞİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Dil gelişimi, çocuğun sosyal ve ekonomik çevresinden doğrudan etkilenmektedir. Ayrıca, çeşitli teknolojik araç gereçler de dil gelişimine olumlu katkı sağlamaktadır. Yine, oyun, yaşantı zenginliği ve etkileşim dilde zenginliği artırmaktadır. Yapılan araştırmalarda cinsiyet faktörünün de konuşmada etkili olduğu, kız çocuklarının erkek çocuklardan daha erken konuştukları ve kelime dağarcıklarının daha fazla olduğu sonucu elde edilmiştir. Farah, Betancourt, Shera, Savage, Giannetta, Brodsky, Malmud ve Hurt (2008) yaptıkları çalışmada çevresel uyarıcıların (kitap, eğitimsel oyuncaklar, hayvanat bahçesine gezi vb.) ile dil yeteneği ve bilişsel gelişim arasında ve ana-baba desteği ile bellek gelişimi arasında anlamlı bir ilişki bulmuşlardır.