İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Satışta İletişimin Rolü
Advertisements

ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ
REKLAMCILIK Hafta 5.
REKLAM KAMPANYALARI VE UYGULAMALARI
Hedef Belirleme ve Hedeflerlerin Eyleme Dönüştürülmesi
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
Yeni alınan deneyimsiz personelin yetiştirilmesi veya
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Etkili İletişim Teknikleri: İletişim Becerileri ve Yapılan Hatalar
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ÖĞR. GÖR. MEHMET AKİF BARIŞ
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : İknaya Götüren Yollar Nelerdir? İkna Etmenin Temel Ögeleri Nelerdir? Sıra Dışı İkna: Tarikatlar Nasıl Beyin Yıkıyor?
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Etkili Eğiticinin Özellikleri Doç. Dr. Murat Özdemir Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İLETİŞİM.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
MASA TENİSİNDE MOTİVASYONUN ÖNEMİ
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Öğretimin Planlanması
İletişim Nedir? Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır. Katılımcılardan “iletişim” kavramının tanımın.
KENDİNİ TANIMA.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İKNA EDİCİ İLETİŞİM Dr.Saba Yalçın İkna Edici İletişim.
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
GRUP İLETİŞİMİ.
AİLEDE İLETİŞİM.
İLETİŞİM, PROPAGANDA: TUTUM DEĞİŞTİRME SÜRECİ
KURUMSAL İLETİŞİM.
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
İKNA SÜRECİ.
EMPATİK İLETİŞİM.
İKNA EDİCİ İLETİŞİM.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
ETKİN SUNUM YÖNTEMLERİ. Dinle beni Bulursun bir bilmediğini Konuş benimle Bulurum bir bilmediğimi.
Sunum transkripti:

İKNA VE TUTUM DEĞİŞİMİ

«İnsan; düşünmek , sevmek, inanmak için dünyaya gelmiştir». J. J «İnsan; düşünmek , sevmek, inanmak için dünyaya gelmiştir».J.J.ROUSSEAU İKNA Bir fikrin, bir görüşün, bir konunun benimsenmesini, onaylanmasını sağlamak ya da bu görüş ve düşüncelerden uzaklaştırmak olarak algılanan ikna, başkalarından bir şeyler öğrenme ve ortak bir çözüme ulaşabilme süreci. İnsanların paylaştıkları/paylaşmadıkları bir görüşe yöneltilmesi, planlı bir hazırlık sonucunda, görüşü destekleyici kanıtların sunulmasını ve hedef ile duygusal ve ussal bir uyum sağlanmasını gerektirir. İkna, bir konuda birinin inanmasını sağlama, anlamına gelmektedir.

İKNA SÜRECİ Yönlendirici faktörlerin, hedef faktörlere organize edici bir düşünce sistemi sunarak, öğrenme yoluyla bir cevap oluşturulmasını sağladığı süreç. İkna sürecini başlatan kişi, iknayı etkili kılan olumlu/olumsuz mesajlar, alıcılar ve oluşan geribildirim ikna sürecinin akışında iletişim sürecine benzer bir işleyiş göstermektedir. Mesajların bulunması, hazırlanması ve iletilmesi aşamalarında karşılıklı bir öğrenme eylemi gerçekleşmektedir. İkna sürecinde,kaynak,alıcı ve mesajın özellikleri önemlidir.

A) Kaynak Faktörü Kaynak olan bireyin biyolojik özellikleri (yaş, cinsiyet, boy, ırk vb.), davranışsal özellikler (beden dili, giyimi, sosyo-psikolojik özellikleri, kişilik özellikleri vb.) ikna sürecinin başlatılmasında önemli bir rol üstlenmektedir. Tutum değişimine etkili olabilecek kaynağa ait özellikler: güvenilirlik, inanılırlık, fiziksel çekicilik, sevilme ve benzerliktir.

B) Alıcı Faktörü Kaynağın karşısındaki alıcı faktörleri mesajı alan kişinin kişilik özellikleri, cinsiyeti, sosyal statüsü, zekâ, bağlılık vb. mesajın bütünlüğünde etkili olmaktadır. Kendine güveni olan kişilerin diğer kişilerden gelen öneri ve talepler karşısında daha temkinli davrandıkları bu nedenle ikna edici iletişime karşı direnç gösterdikleri görülür. Ancak kendine güveni daha az olan kişilerin diğer kişilerin görüşlerine daha fazla önem verdikleri, kendi doğrularından emin olamadıkları için başkalarının önerilerine daha açık oldukları görülmektedir.

C) Mesaj Faktörü İkna edici iletişimde diğer önemli bir özellik ise, mesajın oluşturulmamasıdır. Kaynağın bir iletiyi kodlaması ve alıcı tarafından bu iletinin anlamlandırılması her iki tarafın da sahip olduğu birikimlerle doğrudan ilişkilidir. Kaynak ve alıcı ortak bir deneyim alanına ve ortak özelliklere sahip olduklarında kabul edilmesi daha kolaydır. Mesaj alıcının fizyolojik güdülerine hitap ettiğinde, alıcının eğitim düzeyi, mesleği, cinsiyeti, yaşı, ilgi ve alışkanlıklarına yönelik olduğunda, motive edici özellikler içerdiğinde ikna gücü kolay olur.

1. İkna Edici Mesajın Oluşturulması İkna edici bir mesaj yapılandırılırken konuşmacı argümanları nereye yerleştireceğine ve nasıl bir yöntem kullanacağına karar vermelidir. Konuşmacının argümanları kullanırken iki seçeneği vardır. 1. Açıkladığı ya da belirttiği fikri destekleyen bir argüman kullanmak daha sonra bu argümanı güçlendirmek, 2. İki yönlü argüman kullanmak. Konuşmacı kendi ifade ettiklerini destekleyen birden fazla argüman kullanarak farklı noktalardan konunun desteklenmesini sağlayabilir.

Bu argümanların yerleştirilmesi konusunda çeşitli araştırmacılar farklı görüşler ileri sürmektedir. Ancak önemli olan bu argümanların nasıl kullanılacağının dinleyici analizi yapılarak belirlenmesidir. Öncelikle dinleyicinin nasıl hissettiği ve nelere inandığını belirlemek gereklidir.

Bilişsel süreçte ikna edici mesajlarda dikkat unsurunun yaratılmasında; belirli bir amaçla gönderilen sözlü ve sözsüz mesajların üretilmesi, yorumlanması ve anlaşılması için eşitlik durumu yaratılırken, alışkanlık ve düşüncesizlik nedeniyle ortaya çıkan dikkatsizlik durumu stratejik ve planlı bir iletişim özelliği göstermez.

İkna edici mesajlardaki, biyolojik duygular, güç, korku, sinir, öfke, rahatsızlık, güvensizlik, kızgın olma, hareket dolu olma, bencillik gibi Olumsuz Duygular, Emin olma, güvenli, memnun, yakınlık, sevgi/aşk, yardımseverlik, şefkatlilik gibi pozitif duygular, Onur, suç, utanç, merhamet, kıskançlık vb. sosyal olarak kabul edilme gibi Sosyal Duygular dan oluşmaktadır.

İKNA EDİCİ İLETİŞİM

İknanın Öğeleri 1. Bilinçli niyet, 2. Davranış değiştirme 3. Mesaj nakli

İkna edici iletişim, bir birey, düşünce ya da olaya ilişkin tutum değişimi yaratmak amacıyla gerçekleştirilen iletişim olarak tanımlanabilir.

İkna Sürecinin Aşamaları : 1. İleti sunumu oluşturmaktadır. İkna açısından bu aşamada önemli olan hedefin ilgisini çekmektir. Sunulan iletiyle, hedef kitlenin ilgisi çekilemediği takdirde iknanın gerçekleşmesi ihtimali yoktur. 2. İletiye dikkat edilmesini sağlama aşamasında amaç, olabildiğince fazla sayıda kişiyi uyarmak ya da onlar tarafından tercihi, seçilmeyi sağlamaktır. 3. Kavrama önem kazanmaktadır. İletinin, hedef kitlenin ilgisini çekmesi ve dikkatleri üzerine toplaması yeterli değildir. Kendini kavratması da gereklidir. Bu aşamada kişi, ilgisini ve dikkatini çeken iletinin görsel veya işitsel olarak anlamını çözümleyebilmelidir.

4. İçeriğin kabul ya da reddedilmesini kapsamaktadır. 5. Yeni bir karar ya da tutumun biçimlenmesi durumunu kapsamaktadır. Bu aşamada önemli olan yeni tutum ya da kanaatlerin sürekliliğidir. 6. Bu son aşama sonucunda bir davranış oluşmaktadır (Jean Kapferer).

TEMEL İKNA TEKNİKLERİ 1. Önce küçük sonra büyük rica tekniği 2. Önce büyük sonra küçük rica tekniği 3. Gitgide artan ricalar tekniği 4. Sadece o değil veya satışı tatlandırma tekniği 5. "Evet- evet tekniği“ 6. "Acaba" değil "hangi" tekniği 7. Soruya soruyla yanıt verme tekniği 8. Yer etme tekniği 9. Borca sokma tekniği