- Bilişsel Gelişim Kuramı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Gelişim?.
Advertisements

Öğretim yöntem ve teknikleri
Bölüm 4 Bilişsel Gelişimi.
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Bilişsel Öğrenme Kuramı
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
EĞİTİM BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Çocukta Hastalık Algısı
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Gelişime Giriş.
BİLİŞSEL GELİŞİM Piaget Bruner Vygotsky.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PİAGET’E GÖRE BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ Murad TİRYAKİOĞLU.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
HUKUK: kişilerin birbirleriyle ve toplumla olan ilişkilerini düzenleyen ve devlet gücüyle uyulması zorunlu hale getirilmiş kurallardır . Kanunların esas.
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
Öğretim İlke ve Yöntemleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
GELİŞİM VE ÖĞRENME GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Ders 4 BİLİŞSEL GELİŞİM
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler 0-2 ay (refleks tepkiler) Ay (Birinci Devri Tepkiler) Ay (İkinci Devri Tepkiler) 8.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
Bilişsel Gelişim 1 J. Piaget.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
11 B İ L İ ŞSEL GEL İ Ş İ M İ N KURAMSAL TEMELLER İ.
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
BİLİŞSEL GELİŞİM BİLİŞ; düşünme, öğrenme ve hatırlama süreçlerine denir. “BİLİŞSEL” sözcüğü, akıl ve bilgi, bellek, akıl yürütme, anımsama, unutma, sorun.
ZİHİNSEL (BİLİŞSEL) GELİŞİM
BİLİŞSEL GELİŞİM.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BİLİŞSEL GELİŞİM Jean Piaget (Bruner - Vygotsky) Zeki TAŞ Öğr. Gör.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
Kültürel Tarihsel Kuram
ÖĞRENME.
BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
Başşliyoouu... Başlıyor....
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
DİL ÖĞRETİM YAKLAŞIMLARI
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

- Bilişsel Gelişim Kuramı Jean Piaget - Bilişsel Gelişim Kuramı 30.12.2018

10 yaşında - yumuşakçaların sınıflandırılması Jean Piaget 1896 da İsviçre -Neuchatel de doğmuştur. 10 yaşında - yumuşakçaların sınıflandırılması 11 yaşında - serçe davranışları ile ilgili makale 18 yaşında - dergilere felsefi makale 22 yaşında - üniversite mezunu 25 yaşında - doğal bilimler ile ilgili doktora tezi 30 yıl - Jean-Jack Rousseau Enstitüsü'nün yöneticiliği (zeka ve düşünce kategorileri çalışması) 59 yaşında - Uluslararası Genetik Epistomoloji Derneği kurdu genetik-çevre etkileşiminin organizmaya etkileri göstermiştir) 30.12.2018

Bilişsel Gelişim Kuramı bireyin çevresini anlama ve öğrenme çabaları sonucu aktif zihinsel gelişimine denir 30.12.2018

Piaget'in Bilişsel Gelişim Kuramı birey, pasif alıcı değil, aktif alıcıdır yaşa göre dünyalar farklıdır 30.12.2018

Bilişsel gelişimi etkileyen faktörler : - olgunlaşma - yaşantı - uyum - örgütleme - dengeleme 30.12.2018

birey, doğuştan refleks getirir ve geliştirir 30.12.2018

Bilişsel gelişimin olması için birey, biyolojik gelişimini sağlayıp, çevre ile etkileşim sonucu yaşantı kazanmalıdır 30.12.2018

Bilişsel gelişim, denge kurma sürecidir Birey, çevreye uyum çabasını organize biçimde gerçekleştirir Her bir uyum hareketi, organize davranışın bir parçasıdır 30.12.2018

yani birey, düzensiz etkinliklerden, organize etkinliklere ilerler Örneğin; yani birey, düzensiz etkinliklerden, organize etkinliklere ilerler 30.12.2018

zeka : bireyin, çevreye etkin bir şekilde uyum Temel Kavramlar zeka : bireyin, çevreye etkin bir şekilde uyum sağlaması için uygun davranışı bulmasıdır. 30.12.2018

şema : yeni bilgilerin yerleştirildiği bir yapıdır şemalar, yeni yaşantılarla değişir ve yeniden organize olur Örneğin; 30.12.2018

uyum : 2 yönlüdür; özümleme+düzenleme * özümleme : bireyin, yeni karşılaştığı bir nesne, fikir ya da olayı mevcut şemasına yerleştirmesi ve tepkide bulunmasıdır; örneğin, çocuğun zebrayı at şemasına yerleştirmesi Bİlgi edinme, sadece uyarıcıların duyu organlarını etkilemesi değil, uyarıcıları sinirsel-duyumsal şemalar içinde birleştirip özümsemedir örneğin, Piaget'in çocukları... 30.12.2018

* düzenleme (uyumsama-uygunluk sağlama) : şemaların değiştirilip yenilenmesidir özümleme + düzenleme = bilişsel gelişim sürecinin temeli 30.12.2018

30.12.2018

dengeleme : uyum kurma çabasını, özümleme ve düzenleme yoluyla organize eden sürece denir. öğrenme; dengenin gerektiğinde bozulup, yeniden kurulmasıdır 30.12.2018

tamamlamadan geçilmez, ve her birey farklı sürede, sırasıyla, tamamlamadan geçilmez, ve her birey farklı sürede, önceki dönemin özelliklerini içerme (lise öğrencisinin deney yapması) piaget, refleks düzeyinden karmaşık tepkilere kadar bilişsel gelişimi 4 döneme ayırmıştır 30.12.2018

1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş) a) Refleks aşaması 0..2 ay b) 1. döner tepkiler 2..4 ay c) 2. döner tepkiler 4..8 ay d) 3. döner tepkiler 8..12 ay e) 4. döner tepkiler 12..18 ay f) 5. döner tepkiler 18..24 ay 2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş) 3-Somut işlemler dönemi (Concrate operational stage-7..11 yaş) 4-Soyut işlemler dönemi (Formal operational stage-11..+ yaş) 30.12.2018

1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş) kendinden başlayarak çevreyi tanımaya başlar Piaget "düşünmenin başlangıcı" der ilk tepkiler benzer dönemin sonuna doğru basit zihinsel işlemleri gerçekleştirmeye başlar 30.12.2018

1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş) a) Refleks aşaması 0..2 ay : beden odaklı, amaçsız tepkiler - emme b) 1. döner tepkiler 2..4 ay : uyum gerçekleştirene kadar tekrarlanan tepkiler (sürekli el açma ve kapama) c) 2. döner tepkiler 4..8 ay: çevreye yöneliş başlar (etrafındaki nesneleri hareket ettirme) 30.12.2018 1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş)

1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş) d) 3. döner tepkiler 8..12 ay: basit sorun çözücü tepkiler, şema ben ve ben olmayan ayrımı, sürüklenen nesneyi takip e) 4. döner tepkiler 12..18 ay: nesne devamlılığı kazanılmaya başlanır, basit deneme-yanılma ile hedefe ulaşma Örneğin, battaniyenin üzerindeki nesneyi almak için battaniyeyi çekme f) 5. döner tepkiler 18..24 ay: zihinde yeni bağlantılar kurar, problem çözme aşamaları zihinde oluşur ama tepki olmaz 30.12.2018 1-Duyuşsal motor dönem (sensorymotor stage-0..2 yaş)

2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş) Piaget, bu dönemi 2 ye ayırır: a)Sembolik ya da kavram öncesi dönem-2..4 yaş b)Sezgisel dönem-4..7 yaş a)Sembolik ya da kavram öncesi dönem - 2..4 yaş Piaget'e göre; fiziksel olgunlaşma sosyal etkileşim Bilişsel g. yaşantı Bilişsel g. etkileme Bilişsel g. Dil g. etkileme 30.12.2018 Dil g. etkileme Dil g.

benlik kavramı gelişir dil hızla gelişir benlik kavramı gelişir sembolik işlev ile fiziksel nedenli tepkilerin sınırlılığından kurtulur çevrede olmayan nesneleri sembollerle ifade Hav hav!!! örneğin; 30.12.2018 2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş)

ama dönem sonu gerçeklere yerini bırakır ben merkezli hayal gücü gelişir ama dönem sonu gerçeklere yerini bırakır ben merkezli bakış açısı kendi tarafından kendi düşünceleri vardır mantık geliştirmede tüme varım ve tümden gelimi gerçekleştiremez düşünme tek yönlü 4 ayaklı evde yaşar; o zaman: = 30.12.2018 2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş)

sezgisel akıl yürütme tepkisi tek yönlü sınıflama sıralamada baştaki a)Sezgisel dönem - 4..7 yaş sezgisel akıl yürütme tepkisi tek yönlü sınıflama sıralamada baştaki ve sondaki nesneyi bilir bütün-parça ilşkisi kurulamaz 30.12.2018 2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş)

nesne korunumunu bilemez yani nesnenin boy hacim gibi özellikleri ile konumu değiştiğinde nesnenin aynı kaldığını bilemezler sihirsel artma, azalma ve kaybolmaya çabuk inanırlar işlemleri sadece tek yönlü düşünebilirler "A=B ise B=A dir" diyemez 30.12.2018 2-İşlem öncesi dönem (Preoperational Stage-2..7 yaş)

3-Somut işlemler dönemi (Concrate operational stage-7..11 yaş) birey, somut gerçekleri anlayarak tepki verir 4 işlemle bazı somut problemleri çözebilir "A=B ise B=A dir" der 30.12.2018

nesneleri çok yönlü mantıklı sıralama ya da sınıflama yapabilirler "serileme" alt sınıflandırma 30.12.2018 3-Somut işlemler dönemi (Concrate operational stage-7..11 yaş)

başkasının gözüyle bakabilir sosyal ilişkiler geliştirir ben merkezcilik - out başkasının gözüyle bakabilir sosyal ilişkiler geliştirir soyut kavramlı problemleri çözemez soyut kavramları model alma ile doğru yerde kullanır ama açıklayamazlar ilköğretim 1. sınıf ilköğretim 3. sınıf 30.12.2018 3-Somut işlemler dönemi (Concrate operational stage-7..11 yaş)

mantıklı düşünmenin temelleri atılır olayları yetişkin gibi mantıklı açıklar tümden gelim ile akıl yürütme yapabilir fakat yetişkinlerden farklı bunu somut nesneler üzerinde yapar 30.12.2018 3-Somut işlemler dönemi (Concrate operational stage-7..11 yaş)

4-Soyut işlemler dönemi (Formal operational stage-11..+ yaş) Piaget, somut işlemlerden soyut işlemlere geçişi büyük ölçüde, nöro-fizyolojik değişikliklere ve toplumsal-kültürel etkenlere bağlar soyut düşünme yeteneği kazanır bilişsel açıdan somut nesnelerle kendini sınırlandırmaz soyut kavramları anlar bazı yetişkinler bu döneme ulaşamayabilir ya da soyut düşünme gereken problemleri çözemez 30.12.2018

somut işlemlerdekilere göre çok yönlü düşünür hipotez kurup, çeşitli seçenekleri düşünebilir Piaget ile Inhelder - ergenlerin bilişsel gelişimi üzerine zihinsel yetenek testi a) 1-3, 1-2-3 b) 1-4, 1,2-4 c) 3-4 soyut: kombinasyonları dener somut: rasgele renk değişimi elde eder 30.12.2018 4-Soyut işlemler dönemi (Formal operational stage-11..+ yaş)

dil gelişimi açısından atasözü ve deyimleri anlama problem yok taşı toprağı altın toplumsal olaylara kafa yorabilir idealist tepkiler verebilir kendini topluma kabul ettirme kabul edilmezse grup oluşturma grup, dünyayı soyut algılamayı engeller 30.12.2018 4-Soyut işlemler dönemi (Formal operational stage-11..+ yaş)

toplumsal kuralların gerekliliğini anlar hipotetik düşünür; toplumsal kuralların gerekliliğini anlar bunların toplum ve insan yararına olduğunu bilir tümevarım yanında tümden gelimi de kullanır 30.12.2018 4-Soyut işlemler dönemi (Formal operational stage-11..+ yaş)

Sonuç; birey ilkelden karmaşığa doğru gelişir ve değişir. Bu gelişimin zihinsel sürecinde Piaget, insanların çevre ile etkileşimde bulunarak yeni şemalar geliştirerek refleks tepkilerden karmaşık tepkiler kazandığını vurgulamıştır. Ayrıca öğretim programlarında zihinsel gelişime önem verilmesinin gerekliliğini savunmuştur. 30.12.2018

KAYNAKLAR Senemoğlu, N. “Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya”, Ankara, 1998. s. 38-60, 68-70 Yapıcı, Ş. Ve Yapıcı, M., “Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi” s. 120-124, 135-159 - http://www.gata.edu.tr/dahilibilimler/cocukruh/piaget.htm - http://www.education.ankara.edu.tr/ebfdergi/pdfler/2004_2/137-169.pdf - http://tr.wikipedia.org/wiki/Jean_Piaget - http://www.psikiyatrist.net/tarih22.htm#top - http://www.tojet.net/articles/3114.htm - http://okuloncesi.bz.tc/egitim/bilissel_gelisim.htm - http://www.onlinefizik.com/content/view/35/110/ - http://www.zamandayolculuk.com/cetinbal/nedensellik.htm - http://ailem.zaman.com.tr/print.php?bl=5&hn=4186 - http://www.tr.net/saglik/ruh_sagligi_genclik_siddet_2.shtml - http://www.egitim.aku.edu.tr/otmg2.ppt - http://www.isnet.net.tr/channels/egitim/genclik/arsiv_konular/piaget.asp - http://www.mevsimsiz.com/yazi.asp?id=2815 - http://www.nwlink.com/~donclark/hrd/history/piaget.html - http://gsi.berkeley.edu/resources/learning/piaget.html - http://www.ship.edu/~cgboeree/genpsypiaget.html - http://www.abacon.com/slavin/t8.html - http://www.abacon.com/slavin/t6.html - http://www.abacon.com/slavin/t5.html - http://www.abacon.com/slavin/t7.html 30.12.2018