Kısa süreli hatırlama.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Sunum Teknikleri Öğr. Gör. Mehmet Akif BARIŞ Aralık, 2010.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan Gazi Ü niversitesi Gazi Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Matematik Eğitimi Anabilim Dalı.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
SUNU HAZIRLAMA PROGRAMI: powerpoint
Algılayanın Özellikleri 1. Beklentiler 2. İlgiler 3. Gereksinimleri 4. Bilişsel stilleri 5. İnançları 6. Bireysel değerleri.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
İklim ve İklim Elemanları SICAKLIK. Bilmemiz Gereken … Isı : Cisimlerim potansiyel enerjisidir. Sıcaklık : Isının dışa yansıtılmasıdır.Birimi santigrat.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SES BİLGİSİ MUSTAFA DEMİRCAN.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ. Test çözmede 3 unsur önemlidir.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İngilizce Kelime Öğrenme Teknikleri Öğr. Ertuğrul TAŞKIN.
YÖNLENDİRME. Yönlendirme ● Statik ● Dinamik ● Kaynakta yönlendirme ● Hop by hop yönlendirme.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
SAYILAR ve RAKAMLAR.
TALEP (İstem).
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Metinlerin Sınıflandırması
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
COĞRAFİ KONUM.
Ders 14 Matematik becerileri
Oyun Geliştirme Dokümantasyonu
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Hazırlayan: Safiye Çakır Mat.2-A
NOT VERME VE MEZUNİYET.
YAŞLILIKTA DEMANS (BUNAMA)
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Kanuni Sultan Süleyman İmam Hatip Ortaokulu Rehberlik Servisi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket. BÖLÜM 1 Kuvvet ve Hareket.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
Bir psikolojik yapı olarak "zeka" ve madde geliştirme süreci*
Bilişim Teknolojileri ve Yazılım Dersi
Temel Bilgisayar Bilgileri
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
İSTASYON YÖNTEMİ.
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME STİLLERİ.
Yazı Sistemleri.
Tezin Olası Bölümleri.
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
BELLEK.
FOTOSENTEZ.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
Nitel Araştırmalar.
DİNLEME.
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
Sunum transkripti:

Kısa süreli hatırlama

Atkinson ve Shiffrin; çoklu depo modeli Bu modelde kısa süreli bellek sınırlı kapasite, tekrar, USB’ye aktarım ve üst biliş ile birlikte betimlenir

Baddley ve Hitch; Çalışma belleği Çalışma belleğinin sözel ve uzamsal (Görsel mekansal) bilgi için ayrı depoları vardır. Dikkatin kontrolü ve yönlendirmesini de merkezi yönetici gerçekleştirir.

Kısa süreli bellek görevleri Kısa süreli bellekte hatırlama iki test ile ölçülmektedir; Brown-Peterson oyalama görevi ve Bellek uzamı Oyalama görevi, kısa bir gecikme aralığından sonra, anlık bellekte kalma süresini nicel olarak gösterir. Tekrarlama yokluğu yaratır

Katılımcıya üç tane harf ya da kelimeden oluşan maddeler verilir ve kelimeleri hatırlayacağı sırada da bir oyalama görevi verilir. Hatırlanan madde sayısı, oyalama görevinin süresi 9 saniye olduğunda bile belirgin bir biçimde düşüş göstermektedir

Deneme aralıkları ve önceden gelen materyal (ileriye ket vurma) KSB kapasitesini etkilemektedir

İleriye dönük bozucu etki Deneme sayısı arttıkça Maddeler birbirine benzedikçe artmaktadır

Bellek uzamı Kısa süreli bellek uzamı; tek bir sunumdan sonra doğru sırada hatırlanabilen en uzun ardışık madde listesidir. Arada herhangi bir oyalama yoktur. Sihirli sayı

Bellek uzamını etkileyen faktörler Uyak Uzunluk-sözelleştirme oranı (beş adet tek heceli mi, beş adet beş heceli mi?, Galce mi İngilizce mi) Rakam/kelime Yazılı isim/çizili resim

Bellek kapasitesi ve dünya bilgisi arasındaki ilişki; SAT sınavı

Kısa Süreli Hatırlamanın Özellikleri İşitsel kodlama, Sınırlı kapasite Sınırlı süre Unutmaya yatkınlık USBye aktarım

İşitsel kodlama Kelimeler, normalde tınlandıkları şekilde hatırlanırlar Ancak, USB anlamsal kodlama içermektedir, hatırlanması gereken kelimelerin ta kendisini ya da nasıl tınlandığını değil anlamı/yorumu hatırlanır

Sachs (1967),katılımcılara bazı paragraflar dinletmiş ve bazen paragrafı keserek katılımcıların belleklerini test etmiştir. Soru en son cümle ise kelimesi kelimesine, 30 saniyeden daha fazla bir süre önce geçen cümle ise cümlenin kelimesi kelimesine ve anlamdaş versiyonları karıştırılmaktadır

Sözel /anlamsal ayırımı görev talebinin, hatırlanması istenen maddelerin ve hatırlama stratejilerinin çeşitli kombinasyonlarını yansıtmaktadır. Eğer görev kelime ve rakamlardan oluşan kısa listeleri sadece kısa bir süre için hatırlamaktan ve bunu değişik listeler için art arda tekrar etmekten ibaret ise katılımcı konuşma tabanlı kodlar seçebilir ve pasif tekrar stratejisi kullanabilir.

Anlam ifade eden bir materyal kullanıldığında; materyal uzun süre hatırlanmak zorunda olduğunda katılımcı anlamsal kodlama seçer ve özümseyerek tekrar stratejisini kullanır

Sınırlı kapasite Gerçekten 5-9 mudur? KSB kapasitesi uzun süreli bellekten destek almaksızın ve içten tekrarlamanın mümkün olmadığı durumlarda ölçülmelidir çünkü “madde” zaten USB’de yer alan bir birimdir

Uno Due Tre Quattro Cinque Sei Sette Otto Nove

KSB gerçekten sınırlı bir kapasiteye sahiptir ve kapasitesindeki artışın kaynağı USB ve ondan yardım alarak yaptığı düzenlemelerdir (TRTBJKLGS/ TRT BJK LGS)

UNUTMA VE ENGELLEYİCİLER KSB’te unutma bellek izinde silikleşme ve karışma ile açıklanmakta idi. Ancak KSB’İ engelleyen başka faktörler de vardır Eklenti etkisi Hatırlanması gereken bir listenin sonuna hatırlanması gerekmeyen sabit bir madde eklendiğinde (Tamam, şimdi hatırlayın) en son veya son birkaç maddenin hatırlanma oranı düşer

Eğer bu madde aynı modaliteden ise (listenin sonuna eklenen «sıfır» ve «zil sesi»)

Ardalan etkisi Bir bilgiyi kısa süreli bellekte saklamaya çalışırken arka fondan gelen sesler bunu olumsuz etkileyebilir. Ancak değişken gürültü beyaz gürültüden daha fazla dikkat dağıtır (bip biiip/ biiip buuup)

USB’e aktarım Tekrar tamam ama?? Bilgi mutlaka KSB’te tutularak mı USB’e aktarılır? Kısa süreli belleğinde işitsel bilgi tutamayan KF kendisine 4-7 rakamları okunduğunda sadece 1 rakamı aklında tutabilmektedir. 10 maddelik listeyi USB’inde tutabilir mi?

On kelimelik listenin tamamını ezberleyene kadar tekrar edildiğinde o da listeyi kontrol grubundaki katılımcılar kadar hızlı ezberlemektedir.

Öğrenilmesi gereken materyal ile uzun süre yüzyüze kalmak onun USB’e aktarılmasını sağlar mı?